FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 18. 5. 2024, svátek má Nataša Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pět otázek pro Radima Jeden příspěvek | Celý strom
Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 08:28
Medcin
nebo pro ostatní, pokud ví …

Jestli to dobře chápu, TVS vás pronajalo do Kanady i se železem

- přestříkává se letadlo?
- kolik to cca stojí?
- kolik to cca váží (jeden nástřik)?
- kolikrát se dá přestříkat, než kvůli hmotnosti nebo tloušťce se musí staré vrstvy odstranit?
- pozná se druh nátěru na výkonu nebo jsou současní ptáci tak přemotorovaní, že je to jedno?

Díky
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 09:51
Fabo™   
Ahoj,

prvni otazka:

-prestrikava se jen ocas, sundava se napis "Travel Service" a dava se napis sunwing. Myslim ze i motory.

-na vaze to nepoznas, ono stejne staci par objemnejsich cestujicich (nebo pilotu, ze Radimmm ) a vaha se zmeni vic.
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 12:27
Jeeloo
Doplním co vím z lakovny:

- Weight and Balance se bere v potaz, ale je to minoritní záležitost.
- nevím jak v případě TVS a přrmalování ocásku, ale jinak jsme letadla vždy odlakovali, dali konzervační "krémík" na vlastní trup, pak podkladový nástřik a nakonec vlastní lak.
- nepoznají nátěr, to se nijak neprojevuje, pokud je dodržena norma na to. Ale stalo se, že blbě nalakované letadlo v Malajsii vyjelo na první let v novém kabátku, vystoupalo a barva byla špatná. Nevydrželo to mráz a sloupalo se to kompletně. No a letadlo předtím nebylo odlakováno, jen přelakováno, takže se stal prní paradox na světě, kdy letadlo odstartovalo v barvách a imatrikulaci jednoho dopravce a přistálo v barvách a označení jiného

Já nikdy nenechával lakovat Boeing, nejvíce jsem se podílel na lakování Citation 650 a zhruba podobně veliké letadla, pak Beechcraft a L410. Cenově celá procedůra vyšla na cca 3/4 milionu korun za komplet, ale netucha, o kolik se tohle liší na Boeingu
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 12:33
Tragédie v JRD
3/4 mega? Super, beru štětku a jdu se tim živit ... průpravu mám, včera jsem si doma namaloval sádroš
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 12:42
kuma   
Bojím se, že hafo té ceny není ani tak práce, jako ty kýble laku. Je to to samý, jako si nechat nalakovat takovýho drobka, jako je trenér - i tam je pecka za lak a za práci se ztráci položtička dole na účtu.

Jo, nechat lakovat éro, to je nholt projev luxusu !
(pokud samozřejmě není výměna kabátu jako součást revize, což sice neušetří ani korunu, ale bere se to jako nutné zlo)
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 14:12
Jeeloo
Ono u malých letadel je jiné lakování, potom se použije jiná technologie na potah třeba, namísto klasického kovového trupu dopraváku Navíc u malého létání nejsou kladeny takové nároky na vlastní lak. Ono letadlo dopravní pak "pracuje" ve výškách a mrazech a lak se nesmí potrhat a nebo naopak někde něco omezit. Je to celá věda hele, já jen co jsem očumoval na lakování, tak to je teda mazec
TVJRD, asi tě zklamu, ale dokonce byť se tomu říká "lakovna", tak se vše stříká Dokonce mi vyprávěl ten mistr na Vodochodské lakovně, když tam ještě byla, že nesmí nic rozetřít štětkou. Dělalo se tam v jakési ochranné atmosféře, v ochranném oděvu jak z Half Lifa nebo Chernobylu a opravdu se nanášelo vše postřikem. Já tam byl s klukama na to, abychom z letadla odstrojili pohyblivé části, které se lakují zvlášť a jinak (klapky, křidélka atd). Pak se přepečlivě zalepila okna, statiky, porty a vůbec vše co se dalo a jelo se. Odlakování jsem neviděl, tam jsme nesměli kvůli tomu, že jsem neměl zaase jiný ochranný oděv, tam tečou po zemi hrozné odbarvovací srágory. Byl jsem až pak na finálních nástřikách a ve své podstatě je to banda sehraných lidí, které chodí s jakoby tlakovejma pistolema okolo, kdy hadice pistolek vedly do stropu do míchárny a plní si klučičí sen - malovat si pistolkou s barvou po něčem velikém

   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 14:18
Tragédie v JRD
skoda.. a ja myslel, ze na to použiju ten váleček z globusu
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 14:54
kuma   
No jasně, já jen chtěl napsat, že dokonce i u mlaých letadel je lakování pecka, natož u takové velké krávy. U zlinu se trup samozřejmě neodlakovává, tam se sloupne plátno - potáhne nový -a pak se lakuje.

6e se éra odlakovávaj před novým "nátěrem" je stará píseň, naše dakoty tím prošly v pětačtyřicátém taky. I když - tehdy byly podmínky bezpečnosti práce jiné, odlakovávali i piloti, barvožrout se na to éro patlal štětkama, jako ochranné pomůcky byl jen rukavice, modrý plášť a klobouk (viz dobové fotky) - a přesně jak píšeš, ty jedovatý srágory s toho éra asi stejkaly všude možně... dneska určitě do nějakého "lapolu" a čističky, aspoň doufám
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 15:53
Balooo   
No to jsou mi věci... My na Sluce normálně rozepneme dva zipy a pár sucháčů a převlíknem ji do vypraného.
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 13:18
AJS
Tohle není otázka pro mě. Tyhle věci jdou úplně mimo mě.

Jediné, co vím, že přestříkání je jen podle konkrétních podmínek kontraktu a za poslední roky se to stalo jen dvakrát - třikrát, jinak to řeší samolepky
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 16:55
Kachna   
Dovolím si na některé otázky odpovědět sám.

Barvení letadel je docela závažná věc. Letadlo se přestříkává každých cca 4-6 let.

Kolik tahle sranda stojí netuším.

Kompletní barva na letadle dokáže udělat i několik stovek Kg.

Veškerá stará barva se musí odstranit (a Youtubu je dost pěkných videí na toto téma), což je obzvlášť u kompozitových částí problematický. Musí se to brousit a nesmí se porušit žádná vrstva kompozitu a nesmí přijít do styku s louhem, který se používá na odstranění barvy duralové konstrukce. Po laku se na letadle měří například i správná tloušťka vrstvy a musí se vyvažovat kormidla, zvážit letadlo a vypočítat nové těžiště prázdného letadla.

Na letadla se používá specialní barva. Poznáš letadlo se starou barvou, je pak takový tmavý a když přes barvu přejedeš rukou,tak ti na ruce ulpívá takovej prášek.



   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   15. 1. 2013 / 17:31
TVS380
Co se týče ceny lakování u B737, tak zde se píše o částce 120 až 150 tisíc eur:
http://technet.idnes.cz/lakovani-letadla-boeing-737-mosnov-d4v-/tec_reportaze.aspx?c=A120531_154642_tec_reportaze_top
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   16. 1. 2013 / 08:07
Mike76
Já pomáhal stříkat tři eroplány 2 x Piper Cadet a jednou Cessna Cardinal. Jednalo se o to sundat starou imatrikulaci, nastříkat a nalepit (tentokrát už samolepící kvalitní fólí novou). Nejhoršií bylo dát dolu starý lak - jemný šmirgl a teplá voda a brousíš... Je třeba dát pozor na nýty a neprobrousit. To sam kryty motoru. Pak tzv. se stříkal plnič - vlastně takový střikací tmel. Pak zas šmirg a kýnl teplý vody. Někde se to opakovalo 3 x krát.... Pak nástřik kvalitní dvousložkovou barvou na auta. Barvu nám míchali v autolakovně. Největší je problém je kde to dělat, aby se ti tam nenachytal prach nebo bordel ze stromǔ...
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   16. 1. 2013 / 08:46
Medcin
Díky všem za odpovědi.

Tu poslední otázku jsem myslel tak, že za války byl rozdíl mezi lesklým a matným nátěrem - jestli podobný rozdíl má vliv i dnes. Třeba že samolepky nejsou tak dokonalé, jako nátěr.
Nebo při současných výkonech se jedná o zaokrouhlovací chybu

Kolik váží nátěr mě překvapilo víc, než kolik váží ty winglety.
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   16. 1. 2013 / 09:57
kuma   
Nejen za války.

Stačí kouknout na naši KMP v Č.Lípě, která má novej kabát na trupu, ale křídla ještě z 50. let. Trup je nádherně červenej a lesklej, křídla jsou - jak se píše tady nahoře matovatá - a když přes ně párkrát přejedeš rukou, máš na dlani bělořůžový prach.

To ale asi není nic neobvyklého u jakéhokoliv "lesklého" emailu, protože každý lak stárne, pojivo "větrá" (miluji v této souvislosti české sloveso "teří", i když je už archaické) - a pigment se tak dostává k povrchu a uvolňuje se.

Totéž s auty. Lesklost laku (emailu) se dá obnovit přebroušením a přeleštěním (viz slogan "Tempo pasta - nejlepší přítel prodejce ojetých automobilů") - ale je to dočasné a samozřejmě starý (zteřelý) lak už nikdy nedrží tak, jako lak nový, protože právě to pojivo v emailu už je staré, křehké atd. atd.

Jak dlouho takový lak vydrží záleží na tom, jaký email je použitý, jak elastické je pojidlo, jak velký je podíl pigmentu (čím víc pigmentu, tím rychleji lak křehne) atd. atd. Nitrolak vydrží krátce, polyuretan déle.

Takže když jde éro cca 1x za 5 let do revize, pak je lak vlastně pořád "čerstvý" - ale ti, co si občas na éro sáhnou v reálu by asi potvrdili, že nově nalakované a 5 let olétané je určitě i na pohmat rozdíl. No a s lakem za války se asi tolik štráfů nedělalo, protože životnost letadel byla kratší, než životnost emailů (asi se používala nitrokombinace, to nevím jistě). Jen když nějaké éro výjimečně úspěšně kličkovalo denními bojovými misemi, byla šance, že se "olétá" a lak zmatovatí... což pak bylo vidět.
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   16. 1. 2013 / 10:34
Zdenda
Víc by asi věděli kitaři, ale pokud vÍm, tak černá na trupech a spodní čási křídel a výškovky u anglických bombardérů byla za války skutečně matná, kvůli světlometům. No a tomu stárnutí barvy se říká, že "křídovatí"
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   16. 1. 2013 / 12:13
Jeeloo
Co se malých letadel týče, tak je určitý předpis (nepamatuji si ho z hlavy), který říká, že i malá letadla se nesmí lakovat např. na křídlech příliš navzájem kontrastními barvami. Jednou k nám přilétla malá Katána od Diamonda, kdy pilot a majitel zároveň si stěžoval na to, že letadlo se kloní samovolně doleva, ačkoliv vše se zdá být vpořádku. Hledali jsme nejdříve po mechanických součástech, ale byly vpořádku. Přišli jsme až pomocí tensometru, že lanka na křidélka vlevo jsou jinak pnutá, než mají být, ale ovladací prvek byl naprosto vpořádku. letadlo bylo prakticky zánovní.
Po elaboraci v parném letním dnu jsme přišli na to, že příčinou je ohromné logo v tmavé barvě na horní ásti křídla, jinak sněhobílého letadla. To logo bylo modro-černé a na kompozitovém, tenkém křídle letadla zapříčinilo vlivem přehřátí povrchu na slunci, že se prostě roztáhl a mechanicky ohýbal i křidélko. Proto tohle se dneska hlídá, aby na slunečné straně letadla bylo pokudmožno stejné zbarvení všude, bez log, imatrikulací a dalších vcí, protože rozdíl teplot tam byl klidně i 30 stupňů a s kompozitem to dělalo divy
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   16. 1. 2013 / 12:32
kuma   
Souhlas. Ze stejného důvodu je imatrikulace na nedávno rekosntruovaných kluzácích (vosy, orlíci a spol) jen šedavá a už nikdy černá.
   Seznam příspěvků  

Pět otázek pro Radima   17. 1. 2013 / 09:24
Tomas L.
Aha, tak proto ty černé invazní pruhy na křídlech v Normandii. Křídla se protáhla, zvětšila se nosnost, přibalili ještě jednoho mariňáka a hurá na ně.
   Seznam příspěvků  

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ