| | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 08:38 | |
| | | |
|
| | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 09:13 | |
| | Mno, tak to je hodně bulvárně napsáno, něco jako když se v nejmenovaném plátku slintá prastarý plachtař o současnosti.
Tahle věc je už starší a navíc takhle totálně pokroucená. Letadlo je vybaveno navigací Universal Avionics, což je integrovaný kokpit ať už jako Glass cockpit spolu s Rockwell Collins obrazovkami (tomu se říká produkt ProLine 21 na malých letadlech typu Beechcraft) a k tomu je obslužná FMS. Tahle jednotka na tomto letadle je hlavní navigační prostředek, kam jsou svedeny senzory a tak vůbec, tohle nechci obšírně vysvětlovat.
Nicméně, v čem je zakopanej pudl. K této verzi UNSky (jak se jí říká, protože je od Universal Avionics) se pro vstup do letadlových senzorů používá to, čemu se říká SSDTU - Solid State Data Transfer Unit.
Kdo si chce postudovat, tak je zde: http://www.uasc.com/products/ssdtu.aspx
Tato jednotka slouží jako transferový interface nejen pro např. update databází, ale také pro kalibrace a vstupní a výstupní testy. SSDTU má možnosti mnoha rozhraní a je adaptabilní na mnoho prostředí - to kvůli analizovánídat, údajů, odlaďování chybek a nebo kalibraci jednotlivých citlivostí a senzorů.
Je to jediný vstup a výstup dat mimo síť letounu. Je to jako univerzální klíč ke zlaté a jinak nedobytné bráně.
Ten týpek na tom letadle opravdu měl android a byl výtečný programátor - koneckonců se tím i živil. A také měl k dispozici SSDTU. To, že se dostal k senzorům a nastavení letadla je pak celkem pochopitelné. A rozkalibrovat to, věřte mi, to zvládne každý ocas. I ten destilovanej. Ale dát to dohromady je pak už nadlidská práce a dny a dny měření.
Systém ACARS je datalinkový přenos mezi posádkou a pozemním řízením (jejich operačním např), ne řídícíma. Stejný systém má Avidyne a nebo GDL od Garmina i pro malá letadla. Je to jako smskování do letadla, které nemá absolutně vliv na letové data, není propojen do senzorového a vyhodnocovacího okruhu a proto nemůže let ovlivnit.
Tak to jen pro vysvětlení, abyste nevěřili tomu, co se tam napsalo, protože to bylo úplně jinak a díky asi okurkové sezoně to totálně zmatlali a překroutili, aby to vyznělo tak, že si v letadle zapnu mobil s Androidem a na to konto přenastavím asi konfiguraci 737
|
| |
|
| | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 09:19 | |
| | ..takže "únos" letadla přes mobil se nekoná? To budou asi soudruzi novináři smutnííííí.... |
| |
|
| | | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 09:23 | |
| | Bohužel hele, od dob, kdy se betatestovaly v letadlech American Airlines "Angry birds" za letu a odnesly to dva mrakodrapy a jedno pole, bylo zakázáno v tomto duchu pokračovat |
| |
|
| | | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 09:27 | |
| | No je celkem fuk, jestli to jde na Beechcraftu a ne na B737 (nebo tak), ale pokud jsem to pochopil, je možné hackersky "rozházet" vnitřní integritu elektronických procesů navigačních systémů, takže palubní počítače začnou ukazovat blbosti. I kdyby šlo jen o toto, tak je to dost o hubu, mj. i pro toho hackera na palubě letadla, jehož život na tom závisí. Pokud by to ale byl člověk, který bude mít Android místo opasku s náložema, tak to docela o hubu je... |
| |
|
| | | | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 09:33 | |
| | Ne, nejde. Musíš mít ten Data Loader a musíš mít možnost rozšifrovat data, která na tebe jdou z letadla, tedy mít uzpůsobený software. Pak ano, pak změníš libovolný údaj v letadle (krom budíků samozřejmě).
Jako v autě když máš kabel na diagnostiku, tak taky uděláš prakticky cokoliv. Ale MUSÍŠ mít přístup do kokpitu, možnost k letadlu SSDTU připojit a nastavit Maintenance mod na FMS. Takže žádný hacker, jen týpek, co tohle měl (např. přes známého mechanika, který ho tam v dobré vůli vzal) a byl dostatečně vzdělán na to, aby data přečetl a upravil si na ně svojí aplikaci.
Prosím neplést si tohle s tím, že si na zadní sedačce zapnu mobil a voala. takhel to nemůže fungovat a je fuk, jestli je to B737 a nebo C172 |
| |
|
| | | | | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 13:42 | |
| | Na to mám snadný recept - pokud někoho vezu v c172 a nechci, aby na zadní sedačce telefonoval, stačí otevřít okénko.
|
| |
|
| | | | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 13. 4. 2013 / 12:57 | |
| | oni to zkoušeli na ACARSu, nebo jinde ATIMSu. A "hacknutí" týhle sítě je jako kdybys stál na zemi a ICOMem bys letadlum vysílal falešný zprávy místo ATC. Protože tenhle systém se má používat, jako komunikace s letadly,kdy se má nahradit mluvené slovo, které bude využíváno jen v případě závady, nebo nouze. Tohle funguje na principu SELCALLu, kdy dotazuješ vybraný letadlo a v provozu to zatím není. Po této datalince dnes letadla posílají data provozovatelům o jejich technickém stavu, naměřených hodnotách a tak. Mimo jiné toto byl jediný zdroj, ze kterého se mohlo vyšetřit, co se vlastně dělo s A330 Air France (žuchla při letu z Brazílie), která začala posílat všechny závady a data v této době. |
| |
|
| | | | | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 13. 4. 2013 / 19:31 | |
| | CPDLC myslim uz jako nahrada HF frekvenci funguje, nefunguje ovsem nad Evropou, nad kontinentalni Amerikou a tak. Na nekterych letistich tedy funguje Clearance Delivery po datalinku ale to asi neni skutence CPDLC |
| |
|
| | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 13. 4. 2013 / 12:41 | |
| | A právě proto je do dopravních letadel vybavených možností volání na palubě montována rušička pozemních stanic. Komunikace probíhá po satelitu a letadlové systémy jsou od "In Flight Entertainmentu" odděleny firewallem. |
| |
|
| | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 09:15 | |
| | To se dalo čekat.
A abych si přikřál svou polívčičku - žádný softwér, který by dokázal falešně pohybovat ručičkama klasických budíků zatím vynalezen nebyl (a nebude)!
|
| |
|
| | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 09:57 | |
| | No,
práve som skončil test s mojim Androidom.
Môžem potvrdiť, že Android nerozhádzal budíky ani v PMDG, ani iFly.
|
| |
|
| | | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 10:46 | |
| | Přesně tak, meťáka nám žádní hackeři neovládnou |
| |
|
| | | Hacker ukázal, ako mobilom ovládnuť lietadlo 12. 4. 2013 / 10:04 | |
| | | |
|
|