Tonde, v otázce samofinancování typovek si zjevně nebudeme rozumět nikdy. A nemá cenu se na to téma bavit dál, protože v tomhle jsem naprosto militantní a moje militantnost se v poslední době ještě vybrousila (MiG-21MFN by mohl potvrdit)
Že výcvik člověka stojí obrovské peníze, námahu a čas je nejenom normální a běžné, ale i do jisté míry správné. Je to forma filtru, jestli to dotyční myslí vážně, nebo ne.
Má to ale své hranice. Otočme to. Vysvětli mi, PROČ má adept
a) platit za konkrétní kvalifikaci, která je unikátní pro daného zaměstnavatele. Příklad z jiné strany. Koupím si nové letadlo. Je to unikát, málokdo má na něj kvalifikaci. Přijdu do servisu. Řeknu, že chci, aby mi na tom dělali údržbu. V ten moment buď budu platit servisu i za typovku na daný eroplán, nebo budu mít úměrnou cenu. Netvrď mi, že to tak není. Mám těch letadel už docela dost a zkušenost taky. Nebo snad přeci jen váš servis si udělá typovku na svoje náklady a dá mi přitom cenu jako na běžný stroj, jen aby mi mohl dělat údržbu? Voilá, že jsem na vás nekápnul dřív!
b) dotovat svoje létání firmě, která inkasuje od cestujících za kvalifikovanou práci, ovšem veze je někdo, kdo je v čistém mínusu? Někdy za to přímo platí? Proč, když je to tak normální, jak píšeš, není v mnoha civilizovaných zemích systém p2f povolený úřady?
Chceš slyšet, jaké tenhle - dle tebe asi správný - systém má následky? Zdatný adept, schopný ze svých a rodinných zdrojů, za cenu zastavení baráku a rodinného zlata, financovat podstatnou část svého výcviku, NEMUSÍ už mít toho dalšího půl mega na typovku (v reálu víc, asi jsi nezapočítal cca 180 tisíc za basetraining, bez nějž žádnou typovku nemáš), a i kdyby, NEMÁ na to, aby další rok, dva létal ze zahraničí za peníze, které má moje žena v optice, a u toho ty 2,5mega splácel. Tak se na to prostě vykašle, neboť mu to nedává smysl. Takových znám dost.
Kdo si to může dovolit, ať už že mu za prdelí někdo stojí, nebo už je to starší kus a má naspořeno z dřívějška, nemusí být za každou cenu tím nejvhodnějším adeptem. Tys byl instruktor na MiG-23, já na B 737. Tím víc mě překvapuje, že tyhle následky nevidíš, nebo nechceš vidět. To je k pivu, nebudu to rozebírat na veřejném fóru. Snad si domyslíš, co tím chci říct.
P.S. a zpátky k tématu - já tonde dobře čtu, ale mám pocit, že ty nečteš, co jsem napsal já. Řeči o růstu a poptávce slyším jen ze dvou zdrojů: letecké školy a výrobci letadel. Ano, občas se dočtem o tom, že RYR objednal 180 letadel a Norwegian 200, jenže to jsme četli už před pěti a víc lety, a kde je ta poptávka?
Nárůst letecké dopravy mezi lety 2003-2007 byl tak enormní a mnohdy neopodstatněný, že s následky útlumu a stabilizace se budeme ještě hodně dlouho setkávat
|
|