FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 1. 5. 2024, Svátek práce Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Nýtování duralového potahu. Jeden příspěvek | Celý strom
Nýtování duralového potahu.   11. 5. 2013 / 19:23
Kohak
Rád bych se chtěl optat některých dobrých duší, zda by uměli poradit, jak snýtovat duralový potah ( viz např. potah MiG-21) polokulatými nebo zapuštěnými nýtky. Jestli je na to nějaký strojek nebo když ručně, tak jaké spec. náčiní je potřeba? Děkuju
 

Nýtování duralového potahu.   11. 5. 2013 / 21:29
novypetr71
Záleží na tom na kterém místě to je.Většinou se používal nýt se zapuštěnou hlavou na draku letadla v místě kde není takový pnutí jako kryty a dvířka. Stěna plechu byla zeslabena. Jinak co si pamatuju tak s půlkulatou hlavou. Potřebné nářadí ? Používal se přípravek podle velikosti hlavy nýtu. Pak se tomu říkalo natahovák. Byl to vlastně dutej důlčík, kterým se po nasazení na tělo nýtu přiklepnul plech k rámu a pak se rozklepal. Jinak se taky používalo pneumatický kladivo atd. Pokud by byl nějaký obrázek častí, kterou je potřeba snýtovat tak by to pomohlo. Třeba si i vzpomenu. Už je to víc jak 20 let co jsem to neviděl. Snad jsem trochu pomohl.

 

Nýtování duralového potahu.   11. 5. 2013 / 22:40
Algy   
Jen doplním, že těm dutým "důlčíkům se říká přitužník (používá se na utažení spoje) a hlavičkář (používá se na vlastní roztemování nýtu - tj. vytvoření hlavičky).
Jinak pokud je v konstrukci nýtů hodně (typicky letadlo, loď, most) nedělá se to ručně, ale např. pneumatickou nýtovačkou.
Dej si ale pozor na délku použitého nýtu - pokud tam dáš příliš krátký, utrhne se. Pokud tam dáš příliš dlouhý, spoj bude volný a časem se utrhne taky.
 

Nýtování duralového potahu.   11. 5. 2013 / 21:48
kuma   
Způsobů je víc.

Kromě popsaného se samozřejmě používají nýty se zapuštěnou (konickou) hlavou - typicky v přední části draku a křídla, kde je třeba dbát o laminaritu (taky třeba na blaníku, že... v ocasních partiích ruských letadel bývají, jak známo, nýty jak na lokomotivě, což je výrabně jednodušší, ale aerodynamice to nevadí)

No a v nepřístupných místech a koutech se používají (použíévaly..) výbušné nýty - duté nýtky naplněné třaskavinou - po "utažení" plechů pomocným způsobem (dočasně šroupky) se nýtky odpalovaly žhavou tyčí, přiloženou na konmec nýtku - ten explodoval -a roiztahl vnitřní dutou část nýtku - čímž současně utahl celý spoj (pomocené stažení se pak nahradilo stejnými nýtky).
 

Nýtování duralového potahu.   12. 5. 2013 / 12:07
Kachna   
Dneska po tolika letech letecké výroby je nýtování už pomalu vědecký obor. Už se nehovoří o klasických nýtech, ale jako nýty se třeba používají šroubové spoje (Hi Locky). Pro jednostanné nýtování se používají nejvíce Cherrymaxy a Jo-bolty. Pokud se budeme bavit o konvenčních nýtech, tak se nejčastěji požívají nýty se zapuštěnou hlavou o různém úhlu zapuštěné hlavy. Pokud je však v místě nýtování plech příliš tenký, okolí nýtu se prohýbá a zas se nýtuje se zapuštěnou hlavou, avšak ne do zahloubeného otvoru, ale hlava nýtu se schová v prohnuté díře. Pokud nýtuješ něco malého, pak se doporučuje použít lis, kterým nýt zanejtuješ. Pokud však již máš plochu větší, používá se nýtovací kladivo. Některé nýty je vzhledem k jejich tvrdosti nutné zakalit, atd. Hlavy zapuštěných nýtů nesmí být utopené a velmi malé procento smí "vyčuhovat" ven. Veškeré nástroje, které používáš na nýtování musí být dokonale vyleštěné, jinak hrozí, že do nýtu zavedeš skrytý, nebo viditelný vryp a poté hrozí prasknutí nýtu. Nýty s půlkulatou hlavou se pak používají v místech, kde již nezpůsobí zbytečný nárůst odporu (nejčastěji ocasní plochy). Ale u MiG-21 a jiných nadzvukových letadel, nebo letadel, které mají proudění okolo M1 bych je nepoužil vůbec. Navíc drtivá většina nýtových spojů se dává na tmel a tam je zas potřeba dodržet vodivost a tak Ne nadarmo jsou v údržbě tzv Sheetmetal guys (klempíři), kteří dělají jen toto a mají to zmáknuté na jedničku. A dokáží vyměnit nevyměnitelné. Popsat nýtování není možné tady na fóru. Je to věc, která chce spoustu zkušeností, protože tím můžeš nadělat spoustu škod.
 

Nýtování duralového potahu.   12. 5. 2013 / 12:16
Kohak
Díky všem za porady. Já vím, že vcelku je to dost obšírné thema, ale mě se jednalo v domácích podmínkách, si vytvořit potah na kokpit 1:1 kopie , v celku nemusí být extrém, ale aby to i oku lahodilo, že je to jakoby snýtováno jako originál. Ještě jednou díky.
 

Nýtování duralového potahu.   12. 5. 2013 / 12:30
Kachna   
v tom případě bych jej udělal ze dřeva (překližky) a potáhl hliníkovou fólií, čímž by sis mohl naznačit i přeplátování paneláže. Jako tento pán, než z toho úžasnýho kitu udělal kopito pro RCéčko

http://www.su27.de/seite1.htm
 

Nýtování duralového potahu.   12. 5. 2013 / 16:28
ulitej
"ty krávo" nebo jak se to otevřenou hubou říká
 

Nýtování duralového potahu.   12. 5. 2013 / 19:56
happypetr   
..."ty krávo" s otevřenou hubou neřekneš ani kdyby jsi chtěl... Ale když jsem to viděl poprvé, tak jsem měl taky sanici pod stolem.
 

Nýtování duralového potahu.   12. 5. 2013 / 20:11
Lejzy
NTKVOMG
 

Nýtování duralového potahu.   12. 5. 2013 / 20:52
Jenicek737
Nádhera. Neni co dodat.
 

Nýtování duralového potahu.   12. 5. 2013 / 21:28
kuma   
To není úžasnej kit, to je od prvopočátku fantastický kopyto na výrobu negativní formy na výrobu série absolutních laminátovejch shortrunů... Prostě bomba. Bylo to tu sice už asi 3x, ale tohle se dá připomínat kolem dokola...
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ