No, nerad to říkám, ale asi z těch leteckých ideálů budeš muset procitnout 
V letectví to nechodí tak, že vygeneruješ potenciální množinu problémů a na ty pak nasadíš řešení, které je bude eliminovat.
Jeden problém, poměrně zásadní, je samotný fakt, že ta potenciální množina problémů nebude nikdy kompletní. To je možná trochu smutná realita, ale fakt - nehody se stávají a budou stávat a z každé vyplyne nějaké poučení na téma, které předtím nikoho ani nenapadlo (nebo jim nepřipadalo dostatečně rizikové).
Druhý problém je ta eliminace. Eliminovat problém se 100% úspěšností nelze. Můžeš snížit četnost jeho výskytu, snížit míru následného rizika a dostatečně dimenzovat systémy a zálohy, aby menší problémy nepřerostly ve větší. Ale problémů se nezbavíš, jenom snížíš riziko. Třeba na nepatrnou hodnotu (a v letectví musí být opravdu nepatrná), ale jen snížíš. Vezmi si třeba základní věc - konstrukci letadla. Ano, podle předpisů je dimenzovaná třeba do 2.5G, nevratné destrukční změny nastanou až při 3.125G...Příručkou, nebo třeba i systémem (FBW) omezíš letové režimy na třeba 2G... Ale bude ti někdo garantovat, že 5G tomu nikdo nikdy nenaloží? Nebude. Dost možná to konstruktér dimenzoval tak, že to vydrží, dost možná ale ne. Je to šedá zóna a stát se může cokoliv.
A tak to v letectví funguje - vezmou se možná rizika, stanoví se do jaké míry je možné je minimalizovat a kolem toho se postaví letadlo a postupy. Pak se to dostatečně dimenzované dá do příručky. Pokryje to naprosto všechno? Zdaleka ne, všechno je to o procentech a pravděpodobnosti. Ať už jde o konstrukci, přesnost navigace, spolehlivost motorů, ETOPS předpisy...
Co je možná největší problém současnosti je fakt, že předpisy neobsáhnou už zdaleka sofistikovanost moderních technologí. A tak si spoustu rizikových analýz musí dělat výrobce sám - jinými slovy třeba Boeing si řekne, že pravděpodobnost závady systému X je 95%, abychom dosáhli 99.9%, uděláme tohle a tohle. Úředník se pak na to podívá a řekne - ok, ten postup jakým jste k tomu přišli je dostatečně robustní a tak vám to schválíme. Dost často je ale vlastní technické řešení nad rámec vědomostí daného úředníka. To není ani tak kritika, to je realita...do EASA, FAA apod. nelze naládovat kompletní know-how Boeingu a Airbusu a dalších X výrobců, kteří jim dodávají komponenty. Filozoficky na tom není nic špatně, naráží to "jen" na jeden droboulinký problém a to je "firemní svědomí". A to je v letectví ještě vzácnější jev než malé ego  |
|