To by si řekl asi každý laik Jenže v reálu je to právě naopak. Každý typ letadla v aerolince přináší kromě nákladů za konkrétní provoz každého letadla, které se násobí počtem kusů, také obrovské paušální náklady na certifikace, sklad náhradních dílů, vedení dokumentace, školení posádek atd. a ty paušální náklady jsou prakticky stejné bez ohledu na počet daného typu ve flotile. Jediným způsobem jak to ekonomicky utáhnout je právě rozpuštění těch paušálních nákladů do co nejvíce provozovaných kusů daného typu. Takže provozovat jeden Concorde by ve skutečnosti bylo v nákladech na jeden let mnohonásobně dražší, než jich provozovat šest To je taky důvodem, proč se do toho zatím žádná aerolinka ani skupina nadšenců nepustila a s největší pravděpodobností ani nepustí. To by si mohl dovolit možná tak nějaký ropný šejk a i pro něj by to byla pěkná pálka. Co se týče ekonimičtějších motorů, kdo zaplatí jejich vývoj pro jeden kus letadla? Žádné podobné motory pro civilní letadlo v současnosti prostě neexistují. Jediná možnost by byla použít a modifikovat nějaké existující vojenské motory, jenže tam s ekonomikou taky asi zrovna nevyhraješ. Bohužel ať se to vezme z jakékoliv strany, tak je zcela nereálné, že by se Concorde vrátil do vzduchu. Kdo by zaplatil neskutečné peníze za nějaký exkluzivní let? Když existovalo pravidelné spojení, využívali ho bohatí lidé na relativně běžné cestování, většinou neletěli jen proto, že chtěli letěk Concordem. Ti bohatí lidé ale nejsou obvykle leteckými nadšenci, aby platili ještě podstatně vyšší ceny, než dříve jen za to, že doletí odnikud nikam, ale Concordem A reprezentace aerolinky? No, to by byla reprezentace mrtvoly, protože by jim nezbylo na provoz ostatních letadel. Jedinou ekonomicky přijatelnou reprezentací by bylo zapíchnout si naleštěného Concorde na stojan před své sídlo. Ale létat s ním, ani omylem. |
|