EDIT: pokud použiju přesnější čísla (ten výpočet nahoře je z hlavy a v nočním rozespání), tak dojdeme k číslům menším, cca 30.000 kcal, úbytek 6,2 kg "spálené" tělesné hmoty za dvouhodinový let atd. Potud upřesnění včerejších čísel.
Zmínil jsem ale také "metaboickou" vodu, která je produktem takové látkové výměny. Jen část se z těla uvolní. Metabolické vody za den vznikne u dospělého člověka zhruba 1 litr, podle poměrů (tělní teplota, vlastnosti okoní atmosféry atd.) se z ní polovina až 3/4 z těla dostane ve formě vodních par (ve vydechovaném vzduchu). V prostředí horkém a suchém, při vysoké tělesné teplotě a za okolního podtlaku se toto množství může znásobit (až 6 litrů u vysokohorských nosičů a horolezců v Himálaji). (to je důvod, proč plachtaři na přeletu musí hodně pít, ale přitom relativně málo čůrají).
Počítejme, že pokud by byl člověk celých 24 hodin v podmínkách letu (pokojová teplota, podtlak odpovídající cca 3-4000 m. nadmořské výšky a hlavně klimatizace, která vysušuje vzduch v kabině letadla) může toto množství být od 1000 do cca 2000 ml. Během dvouhodinovéoho letu tak 200 lidí vydýchá cca 12 litrů vody, která se z vcalné částíi díky klimatizaci přesune vně letadla (řekněme 10 litrů, zbytek bude zkondenzován někde v systému klimatizace).
Hrubým (poopraveným) odhadem se tak dostáváme na cca 13-15 kg, o které se během 2 hodionového letu sníží celková hmotnost letadla. O kolik se za tu dobu sníží hmotnost letadla vlivem spáleného paliva - to ani nedomýšlím.
Takže shrnutí se nemění - k úbytku hmotnosti vlivem metabolismu (a vodních par) sice dojde, jde ale o zcela zanedbatelné číslo. |
|