FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 10. 5. 2024, svátek má Blažena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Touch and Go - kdy a proc? Jeden příspěvek | Celý strom
Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 17:27
Jennik   
Mohl byste mi prosim nekdo vysvetlit - kdy a proc vlastne se tento manevr pouziva?
 

Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 17:33
Totti10
Treba trenovani pristani
 

Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 18:36
Jennik   
No cekal jsem neco zajimavejsiho
Tohle mi bylo jasne, ale vlastne jsem se nikde nedocetl oficialne, proc se tato procedura pouziva a je tak dulezita, ze ji ma i FS v nabidce ATC. Me to nejak vzdycky prislo zbytecny - proc s tim jeste do vzduchu, kdyz uz sedim pekne na zemi

Jen jsem cekal, ze provedeni Touch'n'go jiste vyzaduje nejakou pevne danou proceduru (jako obvykle kazda sebemensi nestandartni situace) a me jen udivilo, ze jsem nic podobneho jeste nevidel.
 

Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 18:50
Tragédie v JRD
neni .. touch and gou je proste normalni letme pristani ... vesmesse pouziva pri vycviku (nemusi to byt nutne nacvik pristani) ... pristanes, stahnes klapky, zkontrolujes drahu, das plny kotel a zase do vzduchu ...

to ze je to v fsce ma logiku .. kdyz tam pristavas pristani, bylo by otravne porad vyjizdet na pojizdecky, taxovat na h/p a zase vzletat ...
 

Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 19:10
Luděk Ch.
No, nenapadá mě žádný jiný důvod provedení touch and go, než výcvikový, snad kromě toho, kdyby si pilot po dotyku všiml nějaké překážky na dráze. Ale pokud s tím nepočítá předem, je to téměř neproveditelné, protože má před přistáním nastavené autobrakes i autospoilers, takže letadlo po dotyku samo začne intenzivně brzdit, vysunou se spoilery a zruší vztlak na křídlech. Nevím, jak moc rychle, by stihl všechno zrušit, stáhnout klapky pro vzlet, přidat plyn, nastavit trim pro vzlet a vzlétnout. Je to skutečně jen výcvikový manévr, pro vynechání zdlouhavého pojíždění atd. Jinak se neprovádí. Ale naopak při výcviku, je to velice běžné a proto nabízí možnost vyžádat si touch and go i ve FS.
 

Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 19:20
JBr   
Na tomhle prispevku je krasne videt deformace lidi "velkejma plechama" ))
 

Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 19:22
Tragédie v JRD
heleee.. existujou i maly letadla....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 19:36
Luděk Ch.
No dobře, samozřejmě u malého letadla není takový problém, udělat touch and go, i když to pilot neplánoval Ale to nic nemění na tom, že jediný běžný důvod provedení, je výcvik. A co větroně, jak dělají touch and go? ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 21:08
Waterfight (TVS379)   
Jen dodám, že procedura je možná vidět i u stíhaček.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 02:27
Latom   
To myslíš tu scénu, jak Maverick jde zachraňovat prdel kolegovi a rázem má nekonečné množství paliva? )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 08:03
Waterfight (TVS379)   
No, to zrovna ne. Navíc, mám pocit, že tam se touch and go odehrává na letadlovce, což je téměř nemožný. Ale touch and go se trénuje třeba s F-16 a to dokonce tak, že se dotkne pouze main gear, nose je stále ve vzduchu, pilot stáhne brakes, přidá tah a jde znovu na okruh. Ale je to čistě cvičný manévr, takže případ zmiňovaného TopGunu je....................divný.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 09:45
JBr   
Naopak... nacvik nezdareneho pristani je na letadlovce zaklad preziti. Pilot tam ma strasne malo casu (vzhledem k tomu fotbalovymu hristi na ktery seda). Proto se pristava na plny plyn a rychlost se snizuje brzdicim stitem. Kdyz se to nepovede, stit jde dovnitr a pilot uz ma plnej kotel a jen prida forsaz, aby se dostal zase nahoru...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 11:09
Waterfight (TVS379)   
Když to říkáš, asi to tak bude. Já se fakt v přistáních na letadlovkách moc nevyznám, protože to se u Falona stát nemůže, takže se omlouvám za fámy.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 13:32
PavelS
Mám dojem, že se teď zaměnily dvě věci : Touch and Go a Missed Approach.

T&G je manevr , kdy letadlo zcela dosedne na drahu, provede nějaké úkony aby dosáhlo konfigurace pro vzlet a znovu - bez zastavení vzlétá. Tohle, si myslím, že na letadlové lodi - o kterých vím jen tolik, že jsou dlouhé a vládne tam dobře organizovaný zmatek - je nemožné.

MA - neboli činnost, kdy ještě před dosednutím pilot zjistí, že "to nevyjde" ( nemá visuální konakt, je špatná poloha letounu vuči dráze, srnky a dráze, apod ) , proto "všechno shodí" - míněn A/P, apod. - provede úkony nutné pro MA a bez plného přistání přejde do stoupání. Přitom je možné se letmo dotknout dráhy ( nejlépe podvozkem , ale to již v režimu zrychlování. Tato procedura podle mně určitě je základem pro přežití na letadlové lodi ale i jinde.

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 13:46
JBr   
Ono to bude hadani o filozofii... Skoda ze nemame namorni letectvo, to by to nekdo mohl rozetnout.

Podle toho co jsem videl a cetl, tak se tyhle manevry cvici nejdriv "na sucho" na vymezenem kousku drahy na pozemni zakladne a potom i v ramci carrier qualification na palube lodi. Soucasti by krom urciteho poctu pristani s vybehem melo byt i nekolik touch and go, nebo rekneme lepe nezdarenych pristani.

Duvod proc tomu rikam T&G je ten, ze pilot opravdu ero pribije na palubu, ale nezachyti se lany. Teprve potom provadi cinnost pro opetovny vzlet. Tohle je celkem normalni situace (i kdyz by se stavat nemela). Nereaguje behem priblizeni, jako pri MA, ale az kdyz se dotkne paluby a vi, ze nechytil lano.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 13:48
Tragédie v JRD
Tak tak .... to na ty lodi je prakticky touch and go ...)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 14:00
PavelS
OK, šlo mi právě o to, "co s tím lanem ? ".

Nicméně v rámci hádání bych to přece jen nenazýval T&G, protože hlavní "filozofický" rozdíl mezi T&G a různými Missed APP je , že T&G není mimořádná situace, ale výcvikový prostředek.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 14:22
Luděk Ch.
A co to je, když na letadlové lodi dosedne, nezachytí lano, ale už nevzlétne a padne do vody? Touch and dive?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 14:29
JBr   
S.S. = svinska smula
 

Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 17:08
kuma   
Na to nemusíme mít námořnictvo.

T+G jako zamýšlený manévr - je skutečně manévr výcvikový. Proč jej dělat zde bylo mnohokrát zmíněno - je třeba např. udělat 10 startů, přiblížení a přistání, ale je zcela zbytečné udělat 10 pojíždění na dráhu a z dráhy. Manévr T+G umožní 9 pojíždění vynechat - spoustu času, nervů, paliva. Tento manévr pochopitlně cvičí i stíhači (ale také vivatisté) - a často se pro dotyk používá pouze hlavní podvozek (nejen u stíhaček) - po jeho dotyku rychlost rapidně padá a najednou se zbylý konec dráhy může zdát pro vzlet sakra blízko (čím těžší éro, tím hůř). Čekat, až rychlost klesne natolik, že se položí i příďák, pak roštovat a čekat, než se mašina znovu rozběhne na V2 - na to nebývá čas.

Podmínkou uznání (a také smyslu) T+G ale je, že rychlost alespoň na okamžik klesne pod rychlost pádovou. Nestačí na rychlosti brnknout kolem o zem a pak frrrr nahoru.

MA (missed approach) je nouzový postup pro případ, že se nezdaří některá fáze přiblížení či přistání. Úkony se liší podle toho, ve kterém okamžiku pilot zjistí, že to dál už nejde. Po určitém okamžiku ale už s velkým letadlem na krátké dráze nelze znovu vzlétnout - to je pak stejná situace, jako když se nechá klesnout příďák při T+G a najednou zbytek dráhy nestačí - pak už čeká jen oblázková náruč za koncem dráhy. Postupy pro MA jsou proto mnohem složitější a pestřejší podle místa, letiště, zvoleného režimu přiblížení, typu letadla a situace a okamžiku, kdy to pilotovi došlo (nedávno zde byl odkaz na velmi instruktivní video MA v Lisabonu při vichřici z moře - to bylo také MA, i když zvenčí to vypadalo jako kaskadérské T+G)

Přistání na letadlové lodi je kapitola sama pro sebe. Pokud vím, na AC (aircraft carrier) se T+G necvičí, alespoň ne s "velkými" éry, protože by šlo o velmi riskantní manévr. Cvičí se na decku velikosti letové paluby namalovaném na normální dráze na zemi. Přistání na AC je "buď - anebo" (přistání, nebo S.S. zíněné výše). Kdo viděl zpomalená videa přistání F-14 pochopí - jde o silový manévr, kdy pilot směřuje cíleně hákem na lano a ještě před dosednutím (brutálním pádem na lano) přidává na ten zlomek sekundy plný plyn. Při zpoždění reakce motoru se turbína neroztočí, nestihne to. Pilot ale tam tu ruku vrazí a nepřemýšlí u toho. Čas "pobytu" na či nad flight deckem je tak krátký, že žádný pilot nedokáže "včas reagovat". Jak to dopadlo pozná podle toho, že buď je Tomcat se řvoucím motorem lanem zastaven (pak se srazí POM dozadu a hotovo), nebo jenom břinkne podvozkem na dorazy, vylétnou jiskry od háku a pilot aniž by měnil kofiguraci (!! zasunutí štítu trvá řádově sekundy, čas pobytu nad flight deckem zlomky sekund!) přitáhne a pak se teprve stará, co mu kde čouhá. V žádném okamžiku manévru nesmí klesnout rychlost letounu pod rychlost pádovou v dané konfiguraci - a to znamená v žádný okamžik přeletu flight decku. Lana s háky jsou dimenzována pro zastavení stroje z rychlosti řádově přes 200 km/h (to je přetížení - BŘINK čelem o budíky!) a bylo by trapné, kdyby rychlost letounu klesla pod pádovou cca 50m před koncem dráhy - pak je to tutové ŽBLUŇK!.

Z toho plyne - T+G, MA a přistání na AC mohou občas vypadat podobně, ale jde o zcela rozdílné situace!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 06:56
Zdeněk
Krátkodobě to zvládnou, říká se tomu odskok nebo taky zmršené přistání
 

Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 08:41
xWing   
To tlacitko TO/GA v PMDG je aj v reale alebo je to len "feature" PMDG v FSke? Pytam sa preto, lebo ak je to tlacitko aj v reale, tak logicky ma napada, ze toto tlacitko, by malo vypnut automaticky spominane autobrakes a autospoilers.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 09:40
Luděk Ch.
V reále to tlačítko je a funguje stejně nebo podobně jako v PMDG, ale myslím, že autospoilers ani autobrakes nevypíná. To tlačítko se používá kromě normálního vzletu, taky při nezdaženém přiblížení. tj. letadlo je ještě ve vzduchu, kdy brzdy ani spoilery ještě nejsou aktivovány a je dost času, vypnout je ručně. A pokud se provádí touch and go, pilot samozřejmě autobrakes ani autospoilers nemá aktivovány, takže je tlačítko TO/GA nemůže deaktivovat. I když teoreticky by tohlo fungovat pro případ nouze, kdyby po dotyku na dráze uviděl překážku, ale moc se mi to nezdá.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 21:14
Karel
Dovolím si nesouhlasit s tezí: "... při nezdařeném přiblížení. tj. letadlo je ještě ve vzduchu, kdy brzdy ani spoilery ještě nejsou aktivovány a je dost času, vypnout je ručně."

V Landing checklistu je i položka "Arm Spoilers", což se, zjednodušeně, provádí na finále. Indikováno je to rozsvícením zeleného nápisu na tlačítku nad Navigation Display (EHSI). Takže spoilery jsou "naarmovány", což znamená, jestli se nemýlím-teď se nedívám do OpMan, že při funkčním hydraulickém okruhu B se při dotyku a zatížení pravého hlavního podvozku aktivuje čidlo, které hydraulicky otevře spoilery. Ruší se tím vztlak na křídle a zároveň se aerodynamicky brzdí.

Z toho mi vyplývá, že při MA při CAT IIIa-c po stisknutí TO/GA (což jest např. při Dual Channel approach plně v automatickém režimu - A/P a A/T), kdy se může letoun při přechodovém oblouku (kdy dochází k tzv. Ztráta Výšky - Height Loss, která je u letadel kategorie C až 71ft) dotknout podvozkem dráhy, by došlo k otevření spoilers, ztrátě vztlaku na křídle a tím pádem drahocennému času a hlavně drahocenné délce dráhy pro další vzlet. Nehledě k tomu, že pak už by se podle mého nejednalo o MA, ale o pěknej pr..er.

Bohužel tu teď nemám k dispozici Operations Manual a ani nemám kapacitu se připojovat na stránky TrVJZD, takže se prosím někdo do manuálu podívejte na postupy MA a zjistěte, zda se "odarmovávají" spoilery, byly-li již "naarmovány".

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   26. 3. 2005 / 22:17
Luděk Ch.
Ok, pokud je to takhle, tak by TO/GA asi opravdu mělo zrušit autobrakes i spilery.
 

Re: Re: Re: Touch and Go - kdy a proc?   25. 3. 2005 / 20:06
Stew
Promiňte že se přidávám ale mě se HROZNĚ líbilo několikeré provedení "Touch 'n Go" v podání pilotů Britisch Airways při tréningu BA Concorde v Shannonu, zíral jsem jak malej kluk (viděno z DVD zakoupeného u Krouzů)...
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ