Spíše jako kuriozitu zařazuji zprávu z CTK - doporučuji dočíst až do posledních dvou odstavců.
Jinak samozřejmě vzhledem k nečekanému a příznivému vývoji ve věci SB3 předpokládáme udržet VATSIM online v podstatě "pořád", i během období "vyšibování ".
A děkujeme za zda projevenou obecnou podporu.
PavelS, VACC-CZ
WASHINGTON 25. března (ČTK)
Americký dohled nad leteckou dopravou nařídil důkladnou kontrolu některých strojů evropského výrobce Airbus. K rozhodnutí je vedla událost ze začátku tohoto měsíce, kdy jednomu z kanadských airbusů málem odpadlo kormidlo. Kontrola se má zaměřit právě na kormidla a v případě potřeby také zajistit jejich opravu nebo výměnu.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) proto nařídil provozovatelům 112 Airbusů A310 a A300, které jsou registrovány v USA, aby do tří měsíců provedli detailní revizi kormidel u všech těchto strojů. Letadla tohoto typu ve Spojených státech provozuje především kurýr FedEx, několik strojů má ale i letecká společnost American Airlines.
FedEx již uvedl, že kontrolu všech svých téměř 100 letadel ve stanoveném termínu stihne. "Do dnešního dne jsme u našich letadel nezaznamenali nic podezřelého," píše se v tiskové zprávě FedExu. Podobnou direktivu jako Američané minulý týden vydaly francouzské úřady. Zkontrolováno tak bude muset být téměř 400 letadel, včetně těch, která provozují American Airlines a FedEx.
Nařízení úřadu FAA, které se vzhledem k podobnému postoji evropských úřadů očekávalo, provozovatelům zmíněných typů letadel ukládá povinnost zkontrolovat, zda nejsou na kormidlech praskliny nebo jiná mechanická poškození. Kormidla jsou vyrobena z několika vrstev odolných materiálů vyztužených uhlíkovými kompozity.
Úřady vydaly nařízení v reakci na incident z 6. března tohoto roku, kdy kanadskému Airbusu A310 za letu upadla část kormidla. Šlo o letadlo společnosti Air Transat na pravidelné lince z Kuby do kanadského Québec City, které mělo na palubě 270 lidí. Letadlo se stačilo bezpečně vrátit zpět na Kubu.
Incident vyšetřují kanadské úřady, ale vyšetřování monitoruje také americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě, napsala dnes agentura Reuters.
Kvůli incidentu se do centra pozornosti znovu dostává otázka ocasních a kormidlových systémů letadel Airbus řady A300. Airbus měl totiž podobné problémy už začátkem 90. let, kdy na některých letadlech musela být provedena výměna kormidel.
V listopadu 2001 v New Yorku havaroval letoun A300 společnosti American Airlines a jako příčina byla zjištěna odlomená ocasní ploutev. Zahynulo 265 lidí. Vyšetřování tehdy ukázalo, že nehodu zřejmě způsobil druhý pilot nadměrným užíváním kormidla. Zjistilo se také, že kormidlový systém těchto letounů je velmi citlivý. Za nehodu prý z části mohla i špatně vyškolená posádka.
Kormidlo je u letadel připojeno k ocasní ploutvi a vychyluje se z jedné strany na druhou podle toho, jak ho pilot ovládá. Úkolem kormidla je pomoci držet směr letu a působit proti bočnímu větru, když letadlo přistává.
|
|