FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 6. 9. 2025, svátek má Boleslav Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Autopilot a NAV (VOR/LOC) capture u ATR Jeden příspěvek | Celý strom
Autopilot a NAV (VOR/LOC) capture u ATR   2. 2. 2014 / 15:45
ltow
Ahoj

vím, že tady pár lidí má zkušenosti s reálnou ATR a chtěl bych Vás tímto poprosit o pomoc.

Dokončuji vlastní implementaci simulace autopilota ATR (mimo FS) a narazil jsem na jeden problém. Nějak nevím, kdy přesně dojde ke zachycení (capture) NAV módu u VOR a LOC.

jsou dvě možnosti:

1. Autopilot je tupý a provede to v okamžiku, kdy se "pohne" břevno na HSI. Pak mění HDG (s integrátorem to nakonec letí správný track i ve větru) tak, aby v okamžiku kdy je nulová výchylka HSI byl HDG rovný radiále/LOC course. Tohle je jednoduchý PID, kde zisk proporcionální složky odpovídá: max výchylka HSI = dejme tomu 30st(45st) capture HDG k radiále. Vzhledem k tomu, že indikace HSI je úhlová chyba, tak naše reálná vzdálenost od osy VOR radiály/LOC záleží na tom, jak daleko jsme od vysílače. Tedy autopilot v tomto případě zachytí v různých vzdálenostech od radiály.

2. Autopilot je chytrý a z rychlosti změny HSI břevna (derivace chyby) si umí spočítat, kolik času mu zbývá do přeletu radiály. Pak použije pro zachycení tuto hodnotu. Tedy na příkladu, když jsme blízko VOR a HSI ručička nám letí jak bláznivá, tak AP zachytí NAV mód ihned, protože ví, že nemá moc "času" na usazení. Naopak jsme-li ve větší vzdálenosti (HSI se mění pomalu), může i se stejnou výchylkou HSI klidně pokračovat v předchozím módu a zachytit NAV až bude blíže k radiále. Tohle má to výhodu, že rychlost změny chyby indikované na HSI zároveň obsahuje jak úhel zachycení tak i naši rychlost a tedy výrazně eliminuje to, že AP přestřelí.

Osobně si myslím, že jednoduchá varianta 1. je správně. Projevovalo by se to tím, že zachycení radiály/LOC je ve větší vzdálenosti od vysílače lenivější - je provedeno širokou zatáčkou, kdežto v blízkosti vysílače AP točí plný náklon a overshootuje.

K tomu má ještě doplňující otázku - snaží se reálný AP točit i proti směru zachycení, když nalétáváme radiálu/LOC pod ostrým úhlem? Tj. jsem v HDG modu a letím na radiálu pod dejme tomu 20st. V okamžiku kdy se pohne HSI změní se mód na NAV a AP nejprve točí tak, aby zachytil pod úhlem 30(45st?) a teprve pak, jak se blížíme k radiále úhel znovu snižuje?

Předem díky za jakoukoliv pomoc.
 

Autopilot a NAV (VOR/LOC) capture u ATR   2. 2. 2014 / 16:25
ltow
Když jsem hledal odpovědi na své otázky, našel jsem to hezky popsané jen bohužel pro jiný typ letadla.

Pokud by to někoho zajímalo pro Beechcraft C-12 je to v krásném dokumentu tady:

http://books.google.cz/books?id=LHk-AAAAYAAJ&pg=SA3-PA27&lpg=SA3-PA27&dq=autopilot+NAV+capture+point&source=bl&ots=_dzXLTd0um&sig=-XDIv16D0iJ6mBinTSLItS2Pu1Y&hl=en&sa=X&ei=SlruUqPiNcSw7Qbl6IGQBA&ved=0CF8Q6AEwBw#v=onepage&q=capture%20point&f=false

P.S.: mimochodem C12 to má podle udělané podle metody 2.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ