|  | Autopilot (AFCS) tracking/capture? 26. 6. 2014 / 18:13 | |
|  | Ahoj,
měl bych jeden dotaz na piloty (pokud se tu jeste obcas vyskytuji) a zejména na ty, kteří měli možnost létat ATR, nicméně jsem přesvědčen, že půjde o obecný princip.
Některé módy AFCS mají dvě fáze - capture a track. Příkladem takových laterálních módů je například VOR, LOC, BC, příkladem vertikálních např. ALT a GS. Typicky je capture fáze zobrazena hvězdičkou za daným modem, třeba LOC*, ALT* atd. Fáze track je pak zobrazena bez hvězdičky.
Všechny tyto mody se rovněž nejprve armují. V tento okamžik se začne sledovat typicky odchylka od požadovaného stavu (směru letu) a rychlost její změny, aby v ideálním bodě mohlo dojít k přepnutí z arm do capture fáze - tak aby letadlo co možná nejlépe zachytilo daný požadovaný směr letu. V okamžiku kdy dojde ke snížení odchylky od požadovaného směru letu pod nějakou mez, pak AFCS přepne z capture do track.
Principem oddělení capture a track je to, že zatímco capture je optimalizován pro rychlé zachycení (tj větší bank a pitch limity) track je optimalizován pro ideální udržení daného směru letu a například vyloučení snosu větru s menšími limity (menší bank a pitch).
Směr arm -> capture -> track je tedy jasný. Ale jak to funguje obráceně?
výchozí stav: AFCS mód ALT fáze track, AP zapnuto - letadlo drží výšku
Co se stane, pokud odpojím AP, nicméně nechávám aktivní mod ALT a začnu manuálně klesat?
1. Po zklesání o určitou výšku se AFCS přepne nejprve do capture modu - ALT* a pokud v klesání pokračuji mod ALT se nakonec vypne.
- nebo -
2. Po zklesání o určitou výšku se AFCS přepne do capture modu - ALT* a zůstane v něm bez ohledu na další klesání
- nebo -
3. AFCS zůstane bez ohledu na klesání v ALT track modu.
Doplňující otázka: Funguje tohle analogicky třeba i pro VOR, LOC atd? Tedy pokud například letím LOC manuálně a neudržím se na kurzu přepne se do LOC* případně dojde při velké odchylce k vypnutí modu LOC úplně?
Předem díky za odpověď 
S pozdravem
L.
|
| |
|