|  | Dotaz: Hlášení při odletu a průletu ATZ, CTR 4. 8. 2014 / 13:22 | |
|  | Nechci vypadat jako kacíř, ale on celý princip AFISáka/Radiáka je podle mne překonán. Tak jako tak AFISáků, kteří jsou vůbec k něčemu je minimum, buď je to v horším případě někdo s ručkou v letištní občerstvovně nebo v lepším případě nějaký pilot bez zkušeností řídícího v kukani.
Přesně jak píšeš, pokud jsi nemístní pilot, jsou ti všechna ta hlášení o tom, nad kterou vesnící se kdo nachází úplně k ničemu. V podstatě oceníš jen informaci o počasí, poloze a výšce provozu ve vztahu k letišti a k okruhu. A k tomu žádného AFISáka ani nepotřebuješ.
V tomhle mi vyhovuje americká praxe na neřízených letištích, kde se vlastně na CTAF frekvenci řídí letadla sama mezi sebou (u nás je toho krásným příkladem tohoto letiště Sazená ve všední dny). Počasí ti dá AWOS (Automatic Weather Observation System), dráhu v užívání pochopíš buď z hlášení ostatních pilotů a nebo když jsi tam sám, tak si ji zvolíš podle počasí. A když třeba někdo pouští žáka na solo, jde na CTAF stejně jako on. |
| |
|