FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 24. 9. 2025, svátek má Jaromír Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
VATSIM včera - debriefing Jeden příspěvek | Celý strom
VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 02:31
PavelS
Vážení,

děkuji pilotům, kteří se podíleli na - teď už včerejším - provozu, který sice byl občas prošpikován ne-leteckými dialogy, ale na druhou stranu dal "nováčkům" poznat , jak rozmanitý a dynamický může virtuální provoz být. Z mé pozice - a věřím , že i z vaší - to bylo prima.

ad) VFR lety :

Je naprosto super, že jsou. Bohužel, není v silách 1ks ATC zvládat a odbavovat odlety z neřízených letišť stylem místního AFISáka ( nelze hledat mapy a pod ). Přesto je snaha odbavit nějak zjednodušeně i takový odlet a k tomu tato doporučení pilotům VFR :

- poslat před letem FPL s vyplněným DEP, DEST, TYPE of FLIGHT (= VFR) , type of acft ( = CESSNA ) , nebo i vstupní/výstupní bod do/z CTR.
- naladit se na frekvenci řídícího a před odletem z neřízeného letiště mu sdělit , že poletíte za VFR z Jánevim do Kbel, jste Cessna 152, máte šestnáct osob na palubě apod, . Nežádáte o povolení jako u IFR, nečekejte žádné povolení, žádné odletové tratě, jen oznamujete , že poletíte. Podotýkám, že pro VFR můžete nechat oblíbené IFR mapy v šuplíku...
-měli byste dostat minimálně regionální QNH nebo QNH a instrukci, kdy se znovu ohlásit.
- nehlaste průlety ATZ jednotlivých letišť a během cesty buďte stále naladěni na freq. řídícího.
- když se blížíte k CTR, je třeba se včas ( 3 min předem ) ohlásit a počítat s tím, že dostanete přílet přes nějaký vstupní bod.
- pokud neumíte letět via daný bod, řídícímu to hned oznámit - dostanete obvykle instrukci letět přímo do nějaké polohy na okruhu té které dráhy. Tuto pozici však již musíte být schopni jednak sami najít dle terenu a jednak musíte vědět tato pozice na okruhu vlastně je - například base leg pravého okruhu dráhy 24.

ad) SQUAWKování:
Drasticky se zlepšilo nakládání s modem odpovídače a dokonce se i zavedla fráze "Identified" namísto Radar Contact ve speciálních případech ....


ad ) Technické potíže s SB3 - viz tento příspěvek na Pandoře v rozšířeném znění.

========================

Dále zvu všechny piloty VATSIMU na:

- dnešek ( Středa ) , koná se Nurnebrg 50th anniversary FlyIn a TWR check ve Vídni 1800-2100Z ), okolní SAG i LKAA_CTR booked
- zítřek ( čtvrtek ) , standardní letový čtvrtek ...
- pozítřek ( pátek ), koná se flyin do Frankfurtu ( EDDF ) k 50 tému výročí založení společnosti Lufthansa , SAG i LKAA online, min. 10 ATC na EDDF.

PavelS
 

Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 09:36
Marky Parky   
Ahoj, jen přidám že v přístupech k VFR se VATSIM a IVAO trochu rozchází, takže k jednotlivým bodům.

Na IVAO řídící poskytuje službu AFIS všem letům, míra jejího poskytování záleží na hustotě provozu a obsazení stanovišť ( IFR má přenost ), ale ve většíně případů je buďto otevřeno dostatečné množství stanovišť APP a TWR, které oblasti odlehčí ( včera LKPR_APP, LKTB_APP, LKPO_TWR a LKMT_APP ) a nebo je otevírána pozice LKAA_V_CTR ( Praha Info ), která zastupuje všechna stanoviště AFIS + obstarává VFR provoz do hladiny 90

K jednotlivým doporučením a drobným odlišnostem:
- odeslat před letem letový plán je nutnost. buďto plný s vypsáním všech otočných bodů na trati a vstupních a výstupních bodů , nebo zjednodušený, DEP DCT DEST.
- počáteční kontakt je stejný jako v reálu, tj ohlašte se a oznamte úmysly. V případě řízeného letiště obdržíte povolení a instrukce pro odlet, v případě neřízeného obdržíte informaci o dráze v používání, provozu QNH, větru. Pokud na Vás řídící má čas, bude se vám věnovat. Pokud čas nemá ( hustý IFR provoz ), i tak mu pouze ohlašte důležité kroky (vzlet, opuštění informační zóny ), v nejhorším se setkáte s odpovědí "Praha Info".
- určitě obržíte regionálni nebo lokální QNH a informaci o provozu a dále byste měli obdržet informace o dráze v užívání a okruzích.
- během cesty buďte stále naladění na frekvenci příslušného řídícího, průlety ATZ hlaště, a hlavně hlašte vstupy do ATZ kde je vaše destinace, ať má řídící čas pro vás vyhledat příslušné informace, opět určitě obdržíte QNH a info o provozu a měli byste obdržet i dráhu, okruhy, případně další info.
- na cílovém letišti kde je jen ATZ se opět hlašte s rozumem podle vytíženosti frekvence, pokud bude volno, bude poskytnuta komplet služba AFIS, pokud je frekvence vytížena, hlašte důležité kroky ( finále, uvolnění dráhy ... ).
- přílety do CTR i průlety CTR hlásti 3 minuty předem. Velmi často se vám ovšem stane že je otevřeno stanoviště pokrývající příslušné CTR - potom 3 minuty před vstupem oznamte "Praha Radar, OK-BLA přecházím na Ruzyně Věž 118,1" a řídící vás předá. Na dalším stanovišti se pak ohlaste a dostanete další instrukce pro přílet.
- stejně tak se všemi prostory třídy "D" a "C" ( TMA/MTMA jednotlivých letišť ) - včas oznámit vstup, případně přeladění. Zde je ale doporučováno do TMA vůbec nevstupovat a pokud to jde, tak podlétnout/oblétnout.
- pokud cokoliv neumíte zalétnout, zvládnout, okamžitě hlásit, řídici je schopen se s tím poprat, ale musí o tom vědět, ne že to zjistí dodatečně z toho že letíte jinam ( ostatně tohle platí i pro IFR ).
 

Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 10:34
Tomas Gurecky
No z toho co jsi napsal....
------------------------------------------------------------------------------------
Ahoj, jen přidám že v přístupech k VFR se VATSIM a IVAO trochu rozchází, takže k jednotlivým bodům.

Na IVAO řídící poskytuje službu AFIS všem letům, míra jejího poskytování záleží na hustotě provozu a obsazení stanovišť ( IFR má přenost )...............
---------------------------------------------------------------------------------------
......bych řekl, že je situace stejná i na IVAU i na VATSIMU. Když bude mít ATC na srarost dvě letadla, tak poskytne servis jak VFR provozu tzn. nahradí AFISáka v Horní Dolní tak odbaví IFR na Ruzyni.
Když bude mít řídící 20 letadel ve FIRu, tak bude prioritně odbavovat IFR. VFR bude brát jen v potaz a bude mu stačit jen základní informace.
Takže mi to příjde úplně stejný na obou sítích a bude vždy záležet na konfrétní situaci o provozu
 

Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 12:55
Marky Parky   
No kdyz si pozorne prectes jednotlive body, tak zjistis ze tam opravdu drobne odlisnosti jsou, a nektere i celkem dulezite, napriklad hlaseni pruletu ATZ/CTR/TMA a pod, ci mnozstvi poskytovanych informaci. Ale mas pravdu ze hlavni rozdil je asi v tom ze na IVAO je zatez rozlozena mezi vice ridicich nebo maji VFR dokonce sveho vlastniho ridiciho a tak to neni takovy problem jako kdyz krom Prahy vsechno az na zem musi obsahnout jeden clovek a hlavne jedna frekvence.
 

Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 16:20
Tomas Gurecky
Přečetl a pochopil. A dokonce netvrdím, že by jsi neměl v tom pravdu. Pravdu máš. Ale když si pozorně přečteš to co napsal Pavel S, tak tam mluví o tom, že není v silách 1ATC zvládnout všechny tyto služby.
A není to ani v silách 1 ATC na IVAU. I kdyby ten řídící byl bůh, tak to nazvládne odřídit (20 letadel) najednou.
Takže nevidím rozdíl mezi IVAEM a VATSIMEM, ale vidím rozdíl v počtu obsazených pozic a je jedno na jaké síti.

Milý Watson.......
 

Re: Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 16:52
Marky Parky   
Teď doufám že tohle nerozpoutá žádnou flame, ale nemůžu se neozvat - tady se totiž dostáváme k jednomu z jediných dvou zásadních rozdílů mezi oběma sítěmi, a kdyby těchto rozdílu nebylo, byly by obě sítě opravdu totožné. A práve jedním z těchto rozdílů je přístup k pokrytí ATC. VATSIM je velmi striktní co se týká ATC. Pouhá vstupní zkouška je tvrdým oříškem i pro zkušenějšího ATC, natož pro nováčka, omezení ATC jsou o mnoho tvrdší než na IVAO. Z toho vyplyvaji dva jevy, jeden pozitivni a jeden negativni. Pozitivnim jevem je, ze sítem projdou jen opravdu dobří ( a dost trpěliví ) ATC, negativním jevem je že jich je málo. Nechci tu rozhodně začít flame na téma který přístup je lepší, každý má něco do sebe. Ale teď se dostávám k hlavnímu problému, na který nevědomky narážíš když mluvíš o 20 letadlech na frekvenci. Přínos kvality na VATSIMu je degradován právě oním overloadem příslušného ATC. A tak ve chvíli kdy má ATC na VATSIMu plné ruce práce s 20ti letadly, kvalita služeb tím pádem začíná zákonitě degradovat a není možné poskytovat plný servis VFRu a pod. Oproti tomu na IVAO je značná část zátěže převedena na jiné řídící ( byť méně zkušené ). Tito řídící pak mají každý ve svém TMA/CTR jen pár letadel, takže přestože ještě nejsou zkušení, není to pro ně zátěž . Současně se také sami trénují ( případně na ně dohlíží někdo zkušenější ). V součtu pak oblasti významě ulehčí a tím pádem je možné poskytnout plný servis i VFR. A to ani nemluvím o situaci, kdy se předpokládá nebo zjistí větší VFR zátěž a otevře se stanoviště LKAA_V_CTR, které poskytuje plný servis a přitom oblasti odlehčí od všech VFR letů pod FL90
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 17:31
Tomas Gurecky
My se bavíme každý o něčem jiném.
Já už držím hubu pač taky nestojím o nějaký zbytečný flame a jdu si raději zalítat.

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 20:09
Marky Parky   
Hlavne to neber ze chci flamovat .... ja to puvodne psal hlavne kvuli tomu, ze ty zvyky jsou na obou sitich trosku jine a je velmi neprijemne kdyz pri rizeni najednou zjistis ze letadlo o kterem sis myslel ze je jeste na zemi protoze jsi mel jinak nazoomovano si poletuje nekde ve vzduchu a nechtel jsem aby na zaklade Pavlova postup podobne situace na IVAO nastavaly..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 21:00
PavelS
?

PavelS
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 22:05
Marky Parky   
Cituji:
"Nežádáte o povolení jako u IFR, nečekejte žádné povolení, žádné odletové tratě, jen oznamujete , že poletíte. "

Dovedu si živě představit jak po přečtení této věty pilot oznámí "Na stojánce v Krnově, VFR let do Ostravy Mošnova" a pak už letí a ani nehlesne.

Tím nutně nemyslím že by toto mělo na VATSIMu nastat, ale z tohoto a i ze zbytku tvého výkladu jsem pochopil, že VFR provoz uvítáte, ale netrváte na všech s ním spojených formalitách. Na IVAO tomu tak není, ony formality se dodržují a proto jsem se ozýval. Pokud jsem to pochopil špatně, diky pŕedem za opravu a omlouvam se za mlžení ), ale alespoň se to tu propere, osvětlí a zamezí se tomu aby to špatně pochopili i jiní.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 23:27
Tomas Gurecky
Cituji slova PS:
" Bohužel, není v silách 1ks ATC zvládat a odbavovat odlety z neřízených letišť stylem místního AFISáka "
Zvýraznil bych 1KS ATC.............

Až těch řídících bude sedět na VATIMU dvacet (20 ks) a budou obsazeny pozice od Chebu až po Frýdlant, tak to asi budou vyžadovat.......Stejně jako na IVAU.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 23:38
Marky Parky   
To naprosto chapu a nikomu nevycitam a kdyby bylo IVAO ve stejne situaci tak to aplikujeme take tak. Nastesti ( musim zaklepat na drevo ), tomu tak neni, ridicich mame dost, VFR provoz podporujeme a realne procedury provadime se vsim vsudy uz nyni.

A znova opakuju ze tohle neni zadna ofenziva proti VATSIMu, jen upozorneni ze na IVAO se poskytovani plnych AFIS sluzeb uz provozuje a bez velkych komplikaci...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 23:43
Tomas Gurecky
a jdem na pivo..........

IMHO, kdy bude zase pivko v Praze ??????
 

Was: VATSIM včera - debriefing Now: PIVO   7. 4. 2005 / 00:06
Marky Parky   
No to neni vubec spatny napad. On KS ktery to vzdycky nejak daval dohromady ( ci spise urcil termin a vsichni ho poslechli ) se nejak neoziva posledni dobou..... tak nekdo nadhodte termin....
 

Re: Re: Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 12:57
Rychlokvaška
Rozdíl je v tom milý Watsone, že na IVAO je VFR provoz odbavován stejně aktivně a pokud možno reálně jako IFR a jsou pro něj aktivovány v rámci různých akcí i speciální pozice. Pouze v případě velkého vytížení kombinovaných pozic dochází ke snížení zátěže zjednodušováním. Nutno podotknout že existuje i opačný princip, totiž v případě dostatku času si někteří řídící i příslušně aktivně mění volačky pro konkrétní let.

Druhý rozdíl je v přístupu ke službe INFO jako takové, kdy jsou poskytovány (pokud je čas) kompletní informace - tzn. včetně dráhy v používání, okruhů a dalších případných specialit a omezení (občas pro zábavu i "vymyšlených", jako např. navijákový provoz, apod.).
 

Re: VATSIM včera - debriefing   6. 4. 2005 / 22:45
Xchatr
Cau Pavle, vcera tem provoz byl fakt super, az na tu hustotu, bylo tam nejak moc lidi a obcas se to tam docela prekrikovalo, ale s tim se musi pocitat )) Chtel jsem se jenom zeptat, jestli tam budes i zejtra ve ctvrtek 7.4.2005? Dik a zatim cau CSA107
 

Re: Re: VATSIM včera - definitivní debriefing   7. 4. 2005 / 01:01
PavelS
VATSIM bude online ve čtvrtek i v pátek, zhruba od 20:00LOC.

Ve čtvrtek spíše tréninkově, v pátek je 50té výročí založení společnosti Lufthansa a k tomuto výročí se letí slet do EDDF, kde bude obsazeno X pozic ATC. Na slet jsou tímto všichni zváni, ale zcela vážně upozorňuju, že letět EDDF pro nováčky v předpokládaném provozu není to ono...

Detaily o akci zde : http://web15.server1.editum.de/vaccsag/eddf_080405/

===================================================

K problematice VFR na VATSIMU :

Chtěl jsem sdělit, že pokud je na VATSIMU na celou ČR a Slovensko 1 nebo 2ks ATC nemá dle mého názoru význam poskytovat "reálný AFIS servis" z libovolného VFR letiště ( Hory ). Aby AFIS byl "reálný" musí mít aspoň minimální povědomí o procedurách, stavu a poloze letiště, což žádný ATC nemůže mít pro všechny letiště v ČR. Proto - aby se věcem dal nějaký řád - jsem zhruba vypsal MINIMÁLNÍ POŽADAVKY na VFR piloty při obsazení FIRU 1-2ks ATC. Z nich vyplývá asi nejdůležitější poznatek, že by NIKDO NEMĚL VZLÉTNOUT BEZ VĚDOMÍ ATC A BEZ ASPOŇ ZHRUBA VYPLNĚNÉHO FPL i když jde o jeden okruh ve zmíněných Horách. Dále je třeba , aby ATC vždy aspoň formálně, ale frazeologicky správně, provoz VFR odkýval ( rozumím ) případně nějak omezil ( okruhy levé , apod ).

Co podle mne nelze ?
a) zabezpečit, aby VFR přelety hlásili průlety všemi ATZ ( na frekvenci se pak v podstatě už nikdo další nedostane ),
b) zabezpečit , aby pro každé VFR letiště v ČR/SR znal ATC/ = pzoice Radar ) kromě dráhy v užívání též aktuální QNH, vítr , tvar a polohu okruhů a případné NOTAMY, protože zjišťování těchto údajů omezuje zbylý provoz.

Pokud ATC vše ví, protože např. na letišti denně lítá, není co řešit a může se vyřádit jak chce, protože to nikoho dalšího nezatěžuje a VFR si užijí. Mně se ale zdá , že nebudu machrovat na OK-123, kterej se objeví např. ve Frýdlantě, kde jsem v životě nebyl a maximálně vyzjistím, že tam je dráha xy. Spíše by měli AFISOvat Ti piloti , co tam letí, protože o tom letišti vědí většinou x-krát více než někdo radarem...

Vše, co jsem psal, platí pro dnes obvyklou situaci : 1 ks ATC , současně 10 přeletů FIRu , 5 dep , 5 arr, vše IFR.
Až vychováme zástupy nových ATCs, problém zmizí, zrovna tak, pokud se dohodne, že budou např. VFR-čtvrtky, není problém simulovat při VFR cokoliv...

===============================================

PIVO a Karel :

Karel navrhoval megalomanskou spotter-akci na Ruzyni, resp. kousíček za ní , aby se nechodilo pořád jen do hospody - ale zavřeli dráhu, takže z objektivních důvodů se opět sejdeme v hospodě...

PavelS
 

Re: Re: Re: VATSIM včera - definitivní debriefing   7. 4. 2005 / 09:35
Marky Parky   
Super, a kdy? Tam to doproberem....

.... s a) jsem ochoten polemizovat, s b) nesouhlasim, pri vhodnem informacnim zdroji je zjisteni techto nalezitosti zalezitosti ( to se mi to rymuje ) na vseho vsudy 3s....

... ale jak rikam, az v hospode .
 

Re: Re: Re: VATSIM včera - definitivní debriefing   7. 4. 2005 / 09:55
Tragédie v JRD
kdyz jsme u toho ... o pivu jsem mluvil s markym pred casem... a kdyz uz mluvis o spotter akci ... tak se mi vybavily vzpominky na jednu nejmenovanou kladenskou hospodu ....
 

Re: Re: Re: Re: VATSIM včera - definitivní debriefing   7. 4. 2005 / 16:47
Latom   
A jelikož se lítá 13/31 tak kde je problém pánové?
Hoďte datum.
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ