| | | Boční vítr 27. 11. 2014 / 22:29 | |
| | tady Kotas, mám další dotaz:¨
Když při přistání fouká vítr zprava, tak se knipl dá vpravo (znamená to zároveň křidélka proti větru ?) a dá se levá noha?
Dík |
| |
|
| | | Boční vítr 27. 11. 2014 / 22:34 | |
| | ano, s tou nohou bych šel podle kuličky |
| |
|
| | | | Boční vítr 27. 11. 2014 / 22:46 | |
| | S nohou podle kulicky se das tak akorat do zatacky, to tady neni cilem. Nohama je potreba udrzet smer. |
| |
|
| | | | | Boční vítr 28. 11. 2014 / 08:05 | |
| | Máš dvě základní metody "boje" s bočním větrem. Pokud totiž s bočákem poletíš normálně a s čumákem v ose dráhy, bude tě vítr snášet ve svém směru od dráhy. Nákresy např. zde: http://www.mpaviation.com/lessn15.htm Doporučuji také FAA učebnici.
První metoda je let ve skluzu, se zkříženými kormidly, což je vlastně to, co píšeš. Křidélka proti větru a noha na druhou stranu. Kulička tudíž bude vychýlena.
Druhá je "krabí" metoda, kdy máš čumák eroplánu vytočen proti větru (v úhlu podle síly větru), ale nejsi ve skluzu (kulička uprostřed). Teprve krátce před či při vyrovnání přejdeš do první metody. Šlápneš nohu po větru tak, aby ses srovnal s dráhou, křidélka dáš proti větru - v ideální případě sedneš v mírném náklonu na návětrné kolečko.
Zajímavé je, že některé dopravák (např. TU-154) měly první metodu zakázanou a v "krabu" i sedaly. Je to proto, že mají negativní vzepětí (křídla mírně dolů), v důsledku čehož by při přistání v náklonu hrozil dotyk křídla k zemi. |
| |
|
| | | | | | Boční vítr 28. 11. 2014 / 10:28 | |
| | při porovnání (krátce před) to musíš srovnat do osy (na kuličku kašleš) zajímá jen jestli je letadlo v ose a porovnání - jinak bys šel podvozkem do traverzu a mohl bys ho poškodit třeba svléct gumu ... Tráva ti leccos odpustí ale na betonu nebo asfaltu je to poznat hnet že jsi v traverzu a instruktor ti to náležitě vysvětlí že takto ne ... |
| |
|
| | | | | | Boční vítr 28. 11. 2014 / 17:38 | |
| | Např. 747 to neřeší, neb kolečka se umí trošku natáčet (stejně jako u většiny Boeingů) + hmostnost a setrvačnost toho éra a rovná se to v podstatě až po dosedu na dráhu. Na Ačkách to je třeba u všech vybrat, protože tam to kolečka neumí. Výhoda tam je, že by (podle slov pilotů z různých typů Aček) mělo stačit tam jen vrazit nohu. FBW by mělo držet křídla v rovině. |
| |
|
| | | | | | | Boční vítr 28. 11. 2014 / 23:41 | |
| | Reálně jsem B737 nelítal koždopádně u malýho éra to to znát je a je to i slyšet... Samlzřejmě éro se srovná z traverzu po dosednutí samo ale příjmný to teda není.... |
| |
|
| | | Boční vítr 27. 11. 2014 / 23:46 | |
| | To je jeden způsob. Křídlo pod vítr a držet nohou proti vybočení doprava. Druhý způsob je vyšlápnout pravou nohu proti větru, aby tě neunášel nalevo od dráhy a pokračovat rovně. Jen před dosednutím musíš srovnat éro do osy, abys nedosedl v traverzu a nesvlíkl gumy. |
| |
|
| | | Boční vítr 27. 11. 2014 / 23:46 | |
| | | |
|
| | | | Boční vítr 28. 11. 2014 / 13:44 | |
| | Já jsem se snažil ujasnit si terminologii :
Křídlo pod vítr a křidélka proti větru je to samé? Prostě páka jak při náklonu směrem proti větru, že?
Na těch obrázcích je právě vidět kulové
|
| |
|
| | | | | Boční vítr 28. 11. 2014 / 14:07 | |
| | | |
|
|