FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 4. 5. 2024, svátek má Květoslav Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění Jeden příspěvek | Celý strom
Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   8. 6. 2015 / 15:12
Maverick24
Zdravím,

hodně se dívám na cockpit videa na youtube z letadel, jako je C90, King Air B200, B1900D, atd. Všiml jsem si, že téměř vždy při spouštění i při pojíždění jsou obě páky ovládání úhlu listů vrtule v zadní poloze a naplno je piloti přestavují až těsně před vzletem. Nikde jsem zatím nevyčetl proč to tak je, neví to někdo?

Díky

Jirka
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   8. 6. 2015 / 15:37
Pips   
Žiju v domnění, že roztáčet ty vrtule na zemi v praporu se nemá, ale určitě se nechám taky poučit. Nedalo mi to a na youtube jsem koukl v rychlosti asi na 5 videí a před startem dali ovladače vrtulí vždy dopředu, tedy pryč od polohy prapor a tak si myslím, že je to správně. Jsi si tedy jistý, že ses koukal na správné páky?
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   8. 6. 2015 / 16:05
Maverick24
https://www.youtube.com/watch?v=yiWK4m1za8U

třeba tady, spouštění s praporem, pojíždění s praporem a až před vzletem na maximál. Taky je mi to divný právě..
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   8. 6. 2015 / 16:26
Pips   
fakt, že jo. Velkej úhel možná zas tak nevadí na to pojíždění. Na prapor by jim to nejelo. Snad se tu objeví někdo, kdo by nám do toho vnesl víc jasno

 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   8. 6. 2015 / 16:58
Fabo™   
Hlavne zalezi zda mas volnou turbinu nebo jednohridel/pistak... K tomu by neco mohl rict Radim, pokud si to jeste pamatuje Nebo to lze vygooglit v historii.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   8. 6. 2015 / 17:08
Maverick24
Jde mi čistě jen o tyhle turbopropy, pač tam vim, že jsem to viděl. A ono se to tady už někdy řešilo?
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   8. 6. 2015 / 17:15
Fabo™   
Turbopropy se deli na jednohridelove (BAe Jetstream, Il-18) a s volnou turbinou (ATR, Dash 8)... Jake motory ma KingAir nevim.

Neco k tomu psal A.J. Scandall nebo Radimmm - hledej, najdes.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   8. 6. 2015 / 23:01
Ciki   
KingAir má PT6, takže volná
A taky si nejsem jistej tou PW150 co říkáš. Podle mě to je jako u turbofanu, to jest má více turbín v sobě PW120 (ATR) má dvě a PW150 (Dash) má tři.
Volná turbína se dává jen na malý turbopropy (PT6, M601, H80)
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 01:28
Fabo™   
Jo, to nerozporuju, do toho motoru jsem nak zvlast nekoukal To by mozna mohl neco rict Kachna.

Nicmene princip plati - hnaci hridel neni pevne spojena s kompresorem, cimz umoznuje delat veci jako hotel mod a startovani v praporu.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 03:16
Koprik
..a naopak, příkladem je Garret u J41, tam musí být před spouštěním odpraporováno, jinak dostanete za uši a potom fakturu....!
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 13:19
Kachna   
Ale notak PW řady 100 má nízko a vysokotlakou sekci motoru. Ale turbína pro pohon vrtule je tady volná! Což umožňuje ATRce zabrzdit vrtuli při běžícím motoru.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 07:28
Maverick24
Nemá s tím co dočinění beta range? :

The beta range is used for ground operations inclusive of slowing the aircraft after landing. Below flight idle, the power levers control the blade pitch directly. With the power lever(s) in the ground idle position, the blade pitch is such that the propeller produces its minimum level of thrust. By moving the power lever from the ground idle position towards maximum reverse, the propeller blades go into reverse pitch which directs the airflow from the propeller forward. This will assist in reducing the aircraft speed during the landing roll and also will allow for intentionally moving the aircraft backwards.

To bude asi ono, co myslíte?
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 08:30
Pips   
Pravděpodobně ano, protože jsem narazil při klikání do toho videa, že ten asi instruktor tam jakousi BETA věc zmiňuje. Ale asi v souvislosti, která mi při tom rychlo převíjení nedávala smysl Takhle by to mohlo zapadat.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 11:10
Lowmick   
Beta range se používá pro zpomalení letadla při pojíždění (nebo zavření dveří a urychlení klesání po výsadku parašutistů, hehe ). Vesměs je to poloha listů vrtule mezi idle a reversem, kdy má list náběh těsně nad 0°. Na idle to táhne jaxviňa.
Opět - u jednohřídelí je ovládání jinak. Lepší je zkouknout videa s klasickou volnou turbínou, ne přestavby.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 13:39
Kachna   
Už jsem to tady v historii někdy psal, takže to můžete vyhleat, ale ve zkratce.

Pokud máte vrtulový páky v praporu, tak moc dopředu pojiždět nebudete. Vrtule vytváří minimální tah a mají minimální odpor. Při pojiždění se vrtule dává na 100 otáček (beru v potaz velký letadla, který znám). POjiždění se provádí pohybování plynové páky mezi pozemním a letovým volnoběhem, tady v Beta range, někdy nazývané jako Fuel Governing mode. V tomto režimu jetě motor nemá dostatečný výkon roztočit vrtuli na 100%, tudíž je zde fixně nastavený úhel nastavení vrtule k poloze plynový páky a motor drží otáčky na zvolené hodnotě (např. u ATR -500/600 series 70,8% NP) Jakmile se plynovou pákou blížíte k letovému volnoběhu, motor dostává dostatek výkonu k tomu, aby udržel 100% otáček vrtule a pak nastupuje přechodové období a pitch control, kdy otáčky vrtule odpovýdají zvolené hodnotě polou vrtulové páky, nebo počítačem. Pokud jste v beta módu, tak poloha vrtulové páky nemá vůbec žádný vliv na polohu nastvení vrtule, krom praporu. (dokonce se to na staré ATRce testuje).

Další možností je řízení, které měly třeba Il-18 a An-24, 26, kde motor točil nominál a ovládalo se nastavení polohy vrtulí.

Co jsem se nachomejt okolo Beeche (jako divák), tak tam je jedna páka navíc, která nastavuje volnoběh ( já si myslím, že funguje i jako výšková korekce). A tou se většinou řídí pojíždění a na vzlet se dává dopředu,a by měli max. možný výkon na vzlet.

Rád bych vyvrátil, co tady napsal Lowmick. Dávat vrtuli do polohy pod letový volnoběh je velmi nebezpečné. Vrtule jde do beta řízení, na jemný úhel nastavení a dochází zde k reverznímu tahu (pokud si složíte vektorový trojúhelník). Tento režim je nebezpečný a může způsobit destrukci motoru, vrtule, nebo i uložení motoru, potažmo konstrukce letadla. Na velkých letadlech jsou zařízení, které zabraňují přesunout plynové páky pod letový volnoběh a tím dostat vrtuli do beta módu během letu.

Z toho plyne, že na zemi se pojíždí změnou tahu, který dělá vrtule změnou úhlu nastavení a motor drží požadované otáčky motoru, aby se vrtule nesesypala. Celá tato evoluce se tvoří povětšinou polohou plynových pák.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 13:49
Lowmick   
Jsou letadla, na kterých je beta za letu povolená.
Jinak já bych zase vyvrátil tvoje tvrzení o výškové korekci pákou na turbopropu to se děje automaticky přes FCU. Pravé páky na Beechoj jsou jen pro cut-off, volnoběh na zemi a volnoběh za letu. Vesměs ala "stop kohout" u M601 (kde se ground idle a flight idle nenastavuje, je tedy pouze RUN a cut-off).
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 15:19
Maverick24
No, dověděl jsem se teď spoustu věcí, ale pořád nerozumím tomu, proč spouštění a pojíždění je s vrtulema v praporu nebo skoro v praporu, to z toho videa neni poznat. Podle Kachny, by jim to teda vůbec nemělo jet a pak jsem nepochopil tu páku navíc.

Jestli můžu poprosit, až si Lowmick s Kachnou budou dávat odpolední nebo večerní kafe, tak se na to koukněte, má to 10 minut a zkuste mi to vysvětlit ještě jednou

Dík
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 16:09
Lowmick   
Pojíždění s vrtulema v praporu na tom videu není (a ani nemůže být, co by pak vytvářelo tah?), dokonce se motory ani nevypínají s vrtulema v praporu, narozdíl od volné turbíny. Jak už jsem ti tu jednou psal - na tom videu je Beech 100 s konverzí na Garretty. Ty se ovládají jinak a páky, které zůstaly po původní PT6 mají jiné funkce. Pokud sháníš video ze startování Beeche pro potřeby FS, doporučuji s klasickými P&W, jinak tě to bude jenom mást. Např toto:
https://youtu.be/rRaSKMkPDEs

PS: podle toho tvého videa se zdá, že u Garrettu jsou ty prostřední páky (u původní PT6 jako prop levers) k nastavení ground idle/flight idle.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   10. 6. 2015 / 11:25
Maverick24
Ano, už to chápu. Video, které jsi poslal jsem už viděl (krásně popsaný), jen mě nenapadlo, že to vlastně může mít jiný motory. Děkuji za objasnění
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 20:01
Fabo™   
V principu povetsinou u velkych turbopropu to mas tak, ze pojizdis na jednom motoru. Druhy byva vyplej, nebo v praporu, dle situace.

Na tom jednom co tahne, tam to zalezi od letadla a situace, pokud skoroprapor ve vhodnych otackach vyviji tah, neni potreba to resit jinak. Vrtule s velkym uhlem pak ma samozrejme co nejnizsi otacky, co je samo o sobe u provozu na zemi vyhodne - protoze ma nejvetsi odpor proti otaceni (pozor, neplest s odporem doprednim, ten ma zase nejmensi)
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 20:11
Fabo™   
FWIW, potrebuju obnovovak na dasenu. Neletel jsem snad pul roku. Za tyden se chystam do Londyna, tak snad to probudi chut zaletet si v simu.

Dasena: pri pojizdeni na jednom motoru je nastavena paka vrtule na 850 tocky. V poloze pod letovym volnobehem je udrzovana vrtule ve volnobeznych otackach, jsou ale mensi nez 850. Po pridani plynu se tocky nemeni, ale posune se uhel nabehu, vrtule tvori vic tahu.
Poznamka: Nekdy dve vrtule i na pozemnim volnobehu proste tvori moc tahu - nekdy je to vyslovne nutne pojizdet na jednom motoru. Bohuzel u FSX je standartni model podvozku nevhodny na simulaci takoveho pojizdeni, je moc male pricne treni a letadlo ujizdi do stran. Treba Majesticky Dash to ale resi dobre.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   11. 6. 2015 / 19:19
Kachna   
Fabo, to dnešní trend jezdit na jeden motor. Šetří se tím palivo.
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   12. 6. 2015 / 00:37
Fabo™   
To jo, ja jen rikam, ze nekdy to jinak ani nejde
 

Použití propeler levers u dvoumotorového turbopropu při pojíždění   9. 6. 2015 / 11:07
Lowmick   
Tenhle konkrétní Beech 100 má tuším Garretty, ty se ovládají jinak, než klasické PT6. Jinak existuje taky Beech s M601, resp. H80. Standardně se Beech praporuje těsně před vypnutím, odpraporuje se při spouštění. Letadla s automatickým stavěním/praporováním při condition lever cut-off fungují vesměs stejně. Letadla s M601 se spouští s motorem v praporu.
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ