FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 5. 2024, svátek má Klaudie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Zatáčení letadla - nožní řízení Jeden příspěvek | Celý strom
Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 09:01
Peetrs (Robert)   
Vzdy jsem mnel za to ze:

dle letani v letadle - nos letadla zatoci na stranu vyslaple nohy

dle Ucebnice pilota - vyslapnutim praveho pedalu se vychyli smerove kormidlo doprava a letadlo zatoci doprava.

ALE !! Proc uz jsem narazil na dve provozni prirucky letounu kde je napsano:

-Nožní řízení-Tlakem na levý pedál letadlo zatáčí při dostatečné rychlosti při pohybu na zemi i ve vzduchu vlevo a obráceně.

Mozna to nejak spatne chapu ale mam za to ze "vyslapnuta prava noha" je to same jako "tlak na levy pedal".

Muze mi to nekdo vysvetlit...
 

Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 09:08
Pips   
Nevim co ti na tom neni jasne? tlak na pedal je to, ze na nej zatlacis nohou, tedy seslapnes.Takze vyslapnuty pravy pedal rovna se tlak na pravy pedal.
 

Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 09:09
ph
No, ja nevim, ale k tomu abych vyslapl pravy pedal, je treba vyvynout tlak pravou nohou na pedal
 

Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 09:15
Rozšafín Ctibum   
No, dovolím si nesouhlasit. Ne s tím kam to zatočí, to nevím, ale se smyslem slova "vyšlápnout" Taky bych to pochopil spíš jako nesešláplý, jako opak ke slovu "sešlápnout" - "vyšlápnout"....
 

Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 09:23
Pips   
Mezi piloty slysis oba terminy a oba znamenaji uplne totez.
 

Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 09:25
Irena
Ba ne, já se s tím setkala jak v letectví, tak v autoškole: "vyšlápnout" pedál (brzdu, plyn...) znamená "sešlápnout", tedy použít toho pedálu nebo také, jak se zde výše píše, vyvinout tlak na pedál. Máte pravdu, že je to divná terminologie, ale je to tak...
 

Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 10:12
Aldaran
V autoskole rikali zasadne:
vyslapnout spojku
seslapnout brzdu
seslapnout plyn

Jedine co mi do tohoto dava jistou logiku je, ze vyslapnuti znamena ze timto ukonem provedeme akci, ktera je provedena bez ohledu na zpusob, jakym to udelame. . Nevim jak to napsat, ale u spojky je akce to, ze odelime motor a prevodovku a je jedno, jak na to skocime, jakou silou.......

Kdezto ukon brzdy a plynu je primo zavisly na sile stisku (strojni brzdy) nebo ponoreni pedalu.

V letectvi kdyz mi nekdo rekne vyslapni levou nohu, tak se to obvykle pouzije v souvislosti " kopni ji tam celou"... (nacvik vrtaku) coz by mi napovidalo te spojce.... t.z.n. proste na to skoc nadoraz a nepremyslej nad tim.
 

Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   12. 4. 2005 / 15:38
lancaster   
..asi drtivá většina ví, co to znamená.. sešlápnou, nebo vyšlápnout je zanedbatelný detail a rozdíl v obou pohybech je daný konstrukcí pedálů, hlavně ale neprošlápnout:---))
 

Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 09:54
Tragédie v JRD
dovedes si predstavit, ze by jsi seslapnutim pravenho pedalu zacal zatacet doleva? uz to dost brutalne odporuje logice....
 

Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   12. 4. 2005 / 15:09
Zdeněk
Odporuje to logice, ale prvních pár minut se mi to díky zvyku z nohama řízených kár stávalo. A zeptej se rogalistů, jak řídí tříkolky. Ale loni na Bouzově jsem měl na tamnější kárové dráze opačný problém. V první zatáčce jsem zkončil v trávě a syn se mohl umlátit smíchy.
 

Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 09:59
Aldaran
Je to presne obracene nez na takove te detske karce. (prkno, 4 kola z kocarku predni jsou na uprostred na jednom sroubu a nohama se zataci) Jelikoz jsem se na takovemto stroji zamlada hodne vyradil mel jsem velike problemy se teto podvedome reakce v letadle zbavit. Na karce zatlacis pravou nohou a jedes doleva, v letadle je to naopak. (mysleno na zemi)

Nicmene bych to jeste trochu upresnil. Zataceni se neprovadi nohama ani kniplem. Musi jit o souhru obojiho. VELMI zalezi na typu stroje, autostabilni letadla (zejmena hornoplosnici) nohy pri letu temer nepotrebuji, kam hnes kniplem, tam to leti. Akrobaticke letouny, stihacky naopak vyzaduji velmi precizni koordinaci. Jakmile hnes kniplem zacne se letoun POUZE otacet okolo podelne osy a rozhodne nezacne zatacet. Kdyz tam kopnes jenom nohu, tak se teprve zacnou dit veci. (pri male rychlosti jdes okamzite do vrtaku)
Od toho je na pristrojove desce takzvana "kulicka" ktera by se nemela vychylit ze stredni polohy. Jestlize vyjede, znamena to ze provadis vykluzovou nebo skuzovou zatacku coz neni dobre a je to nejlepsi zpusob se na minimalce zrakvit. Ono naucit se letat presne zatacky je celkem veda. (zejmena s malymi letadly a velym naklonem) takova spravna zatacka musi byt provedena tak, ze se nemeni vyska, nemeni rychlost a nemeni naklon. V praxi poznas ze jsi 360tku udelal dobre podle toho, ze ve vecernim oleji to s tebou zacne hazet jak vlitnes do turbulenci, ktere sis sam vytvoril. (jednou se mi to povedlo V takove zatacce musis pouzit i vyskovku, protoze pri jeji iniciaci se ma snahu letadlo zacit klesat a pri vyrovnani zase stoupat. V praxi to znamena, ze kdyz budes chtit letest hadovitym zpusobem, kniplem budes delat osmicku a do toho budes slapat zeli.

Nejaky univerzalni navod neni, cela tato alchymie je zavisla na typu letadla, zatizeni a vse je to jen o praxi na danem stroji.

 

Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 11:37
Peetrs (Robert)   
Mne je to v letadle nastesti vsechno jasny ale typoval jsem ze nekdo na ten terminologickej špek skoci. ))))

Je tedy opravdu nutne si ujasnit ze vyslaplej pravy pedal je to same jako tlak na pravy pedal nebo seslapnuty pravy pedal a opravdu by mnelo vzdy letadlo zatocit doprava...
 

Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 14:16
Eidi   
Pri čem se používá nožní řízení letadla??? Na to, aby letadlo když zatáčí doleva, tak musí sešlápnout pedál pravý, aby neztrácel vejšku??? Jak se teda zatáčí??? Pomocí čeho? A pomocí čeho dohromady????
 

Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 14:50
Tragédie v JRD
ale ne... letadlo (za letu) zataci koordinaci smerovky a kridelek ... kdyz zatacis do leva musis slapat na levy pedal, kdyz chces do prava, tak musis slapat pravy pedal.

u nekterych letadel nemusis prakticky slapat vubec, staci pouze naklon letadla, u nekterych letadel musis naopak slapat.

pokud by jsi pouze slapal a nekorigoval naklon letadla, tak spatne dopadnes - je to skoro uplne stejne jako napr. motocyklista - motocyklista kdyz jede a zataci, tak krome toho ze riditky meni smer jizdy, tak vyrovnava pusobeni sil tim, ze se nakloni. kdyby se nenaklonil , a pouze tocil riditky, tak ho pusobeni sil vyhodi ze silnice. navic, kdyz jedes na motorce rychle, tak vice naklanis, ale mene tocis riditky (u letadla "mene slapes")

aby jsi v letadle vedel jak moc slapat a jak moc pracovat s kridelky, mas tam kulicku (neco podobneho jako vodovaha s dvema ryskami , ktere vymzeuji kde se ma kulicka zdrzovat) - a take prdelni cidlo .

najdi si na internetu pojmy "skluzova zatacka", "vykluzova zatacka" - napr. na googlu. najdes tam radu odkazu, ktere ti povi vic.
 

Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 14:58
Aldaran
Pripadam si jak blazen. Tri zpravy pred touto jsem se to pokusil podrobne popsat. Lidi nectou, nebo pisu svahilsky?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 15:17
Blackrat
Kdyz uz to tady probirate, chtel bych se zeptat jak vam to jde v FSku? Mne teda abych se priznal moc ne. Nemam pedaly, kormidla ovladam kroucenim paky JS. A kulicka, mrcha jedna, se mi v prostredku nechce drzet. Skoro porad jsem bud ve skluzu nebo ve vykluzu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 15:32
Tragédie v JRD
me to teda de dost blbe.... )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   12. 4. 2005 / 08:46
Aldaran
Abych rekl pravdu, s opravdovym erem mi to jde take lip nez ve FS. Duvody vidim dva.
1. Pouzivam MS Sidewinder PRO, kde nohy jsou realizovany pootocenim paky joesticku, tak ze nemam v ruce tu spravnou kordinaci. Mozna by to chtelo ho prekalibrovat, aby to nebylo tak ostre, protoze pri zatackach o mensim naklonu se tech "nohoou" musi dat velmi malo, coz je nepatrne otoceni joe. Paklize s tim zacnes trochu pumpovat, je problem udrzet toto vychyleni pri ostatnich pohybech. Schvalne at poreferuje nekdo, kdo ma pedaly.

2. V letadle jsi schopen vnimat odstredive sily a hlavne pretizeni, podle ktereho mas lepsi vnimani o prubehu zatacky.

Jo, zapomel jsem na jednu dulezitou vec. Pri letani v mracich je mimo kulicky jeste podstatny zatackomer. Zkuste si chvili litat s nejakym erem, nulove viditelnosti..... Tam nebyva nez stale cumet na vario, zatackomer, kulicku a rychlomer. Delat v techto podminkach prespisove 360tky se 40ti stupnovym nakolnem je opravdy vyssi divci. (vyberte ero, ktere nema umely horizont)

p.s. smekam pred plachtari, kteri delani mrakove litani.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   12. 4. 2005 / 15:48
cmar
neviem teeeda, ale kedze plachtar lieta podla VFR podmienok, do mraku jednoducho nesmie ) heh .. mam asi 100 hod na Blaniku, ale to bolo dáávno
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   12. 4. 2005 / 16:13
Aldaran
Mylis se. Mrakove letani se provozuje ve Vrchlabi a mam pocit ze v Jeseniku. Je na to nute mit papiry, a to jak pro letadlo tak pro pilota. Mam pocit, ze to resi predpis L-2. Ve Vrchlabi to i vyucuji.

http://lsvrchlabi.8m.com/lsv_lkvr.htm
http://aeroklub.misto.cz/letadla/p-1/hlava3.htm
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   12. 4. 2005 / 20:19
Zdeněk
V nějakých "pokročilejších" osnovách jsem to viděl a na letišti lecos zaslechl. Souvisí to s létáním ve vlně. Podle pamětníků se dříve v mracích létávalo častěji.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   12. 4. 2005 / 20:29
skyfly
souhlas ...
 

Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 15:29
skyfly
Pekne si to napísal, len doplnim jednu radu ako udržať kuličku v strede : "Kam kulička tam noha"
 

Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 15:42
červeňák
... nám říkali že se do kuličky "kope" anebo ji vedem rukou, tzn. že snížíme náklon ... daleko zajímavější je pro mě jako pro plachtaře bavlnka na plexiku, je daleko přesnější než kulička ...

Honza
 

Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 15:51
skyfly
to s tým "kopaním" do kuliček si musím zapamatať
lietal som pár krát s erom, ktore malo bavlnku nalepenu na plexiskle, ale nejak som si na to nemohol zvyknut, ale možno je to lepšie aj preto, že ju maš rovno v zornom poli a a nie kdesi "dole" na paneli ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 16:47
Peetrs (Robert)   
Jééé chlapi muzete mi to vysvetlit s tou bavlnkou jak presne to funguje ve skluzu a vykluzu. Nechce se mi nad tim ted premyslet ale docela mne to zajima uz delsi dobu proc to na tech vetronich je...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 20:23
Matthew
Přesně opačně než kulička. Pokud se ti bavlnka vychyluje doprava při pravé zatáčce, znamená to, že ji máš výkluzovou. Proto buď uvolni pravou nohu nebo zvětši náklon. Stači si představit obtékání vzduchu při výkluzové nebo skluzové zatáčce.

Bavlnka má výhody: reaguje okamžitě, je v zorném poli
i nevýhody: kmitá
 

Kulička versus bavlnka (Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení)   12. 4. 2005 / 09:28
SWT
No, ale je to taky o tom že bavlnka ukazuje úplně jinou věc než kulička - kulička ukazuje výslednici sil působících na letadlo kdežto bavlnka směr obtékání letadla. Takže bavlnka NENAHRAZUJE kuličku a vice versa!
Uvědomte si, že kulička a bavlnka můžou v různých letových režimech ukazovat různé věci - můžou chodit proti sobě, můžou codit ale i na stejnou stranu ... i když nutno dodat, že v běžných letových režimech chodí víceméně "proti sobě".
Bavlnka se mi zdá pro plachtaře významnějším ukazatelem, protože, jak jsem už zmínil, ukazuje vektor obtékání letounu - pokud není bavnka rovně, dochází k asymetrickému ofukování letounu a tím ke ztrátě výkonu (nižší účinnost letounu ve smyslu zachování energie) - polopatě na udržení stejný dopředný rychlosti musí při asymetrickém obtékání dojít k většímu klesání = nákup rychlosti (kinetické energie) za výšku (potenciální energie) - a to kvůli většímu odporu a nižší účinnosti křídel.
V běžných letových režimech typicky dochází při vychýlení výslednice sil (kulička) k sekundární změně obtékání letounu (bavlnka) a tedy se prakticky může zdát (a můžeme se tak víceméně i chovat) že se jedná o stejný jev.
Je však (speciálně pro lachtaře) vhodné si uvědomit, že se jedná o dvě zcela různé záležitosti, byť spolu poměrně značně korelují.
 

Re: Kulička versus bavlnka (Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení)   12. 4. 2005 / 22:57
kuma   
Ano pane, tak je to správně, děkuji!
 

Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 17:14
Marky Parky   
Mě to učili "kam kulička tam nožička" aby se to rymovalo
 

Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 15:54
ph
Kdyz jsme u ty kulicky. Kde ji ma Boeing ?
V PMDG jsem ji nenasel a obcas kdyz se snazim o manualni rizeni tak jsem o tom premejslel.

.
 

Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 16:31
Blackrat
Tady: http://flightsim.periskop.cz/forum_prispevek.php?id=30582&lan=0
 

Re: Re: Re: Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   11. 4. 2005 / 16:52
ph
Diky.
 

Re: Zatáčení letadla - nožní řízení   13. 4. 2005 / 00:50
Reptile   
No, řekl bych, že daleko horší by byl "prošlápnutý" pedál...
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ