FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 28. 4. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
REPORT RUNWAY VACATED Jeden příspěvek | Celý strom
REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 07:35
kuma   
Dobré ráno

u jednoho jinak hezkého screenshotu se tu objevil text:
VACATE RIGHT ON TO ALPHA , REPORT CLEAR OF THE RUNWAY...
a tak všem, kteří vědí se omlouvám, ale kvůli těm ostatním to nevydržím a musím se proti tomu ohradit. Protože to tady (určitě ) čte i řada lidí, kteří se tu dozvídají nové informace, je potřeba jim ty informace nabízet správně.

Slovíčko "cleared" (povoleno) a jeho podobně znějící formy, (tedy i "clear" a podobně) je v letecké frazeologii vyhrazeno pro povolení těch nejdůležitějších úkonů - jako je vstup na dráhu, vzlet, přistání a podobně. Toto slovíčko se v letecké frazeologii nesmí používat na nic jiného !! Je to dokonce tak striktní pravidlo,k ža na povolování "obyčejných" úkonů (jako start motorů, pushback atd se používá jiné slůvko - "approved" (schváleno) Je to proto, aby někdo nechytil z rádia slůvko "povoleno" a neudělal něco, co ve skutečnosti povoleno nemá. Tato pravidla vznikla po různých leteckých katastrofách, kde byla záměna významů zaplacena řadou lidských životů.

Takže "u volnění dráhy" je, prosím, vždycky "vacating (the) runway" !!! a tedy pokyn má správně být: "REPORT RUNWAY VACATED"

...apro ty hloubavější ještě odkaz pro domácí studium: https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CDMQFjACahUKEwj7mrfU047HAhXHbhQKHbrZCsQ&url=http%3A%2F%2Flis.rlp.cz%2Fpredpisy%2Fpredpisy%2Fdokumenty%2FL%2FL-Frazeologie%2Fdata%2Feffective%2Fcast_II.pdf&ei=_kfAVfujKcfdUbqzq6AM&usg=AFQjCNFmzaM-AKeEWC0iQqgwqorC9ffv5g&bvm=bv.99261572,d.d24
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 09:14
FSPilot   
"... vstup na dráhu, vzlet, přistání a podobně..." to je hodně široce pojato Povolení (clearence) je ok - už jen fráze např. "povolen do..." ("cleared to"). A konkrétně u vstupu na dráhu se "cleared"/"povolen" nepoužívá -> tam je to "vstupte na dráhu..."/"line up"

To, o čem hovoříš (ty katastrofy apod.) je slovíčko "vzlet"/"take-off" - např. Tenerife 1977. Ty mohou být použity pouze a jen v případě, kdy se jedná o povolení ke vzletu. Jinak se používá "odlet"/"departure".

Ostatně o tom L-Frazeo hovoří přímo:

1.16
"SLOVO VZLET SE POUŽÍVÁ JEN TEHDY, KDYŽ SE LETADLU
POVOLUJE VZLET, NEBO PŘI ZRUŠENÍ POVOLENÍ KE VZLETU.
V OSTATNÍCH PŘÍPADECH SE POUŽÍVÁ SLOVO ODLET NEBO
PO VZLETU
."

THE WORD TAKE-OFF IS USED ONLY WHEN AN AIRCRAFT
IS CLEARED FOR TAKE-OFF, OR WHEN CANCELLING A TAKEOFF
CLEARANCE. AT OTHER TIMES THE WORD
DEPARTURE OR AIRBORNE IS USED.

Ale jinak s tím "clear of the runway" místo "report when runway vacated" (uvolněná dráha) souhlas
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 11:59
kuma   
Proto jsem tam dával ten odkaz, aby si (kdo chce) mohl nahledat, jak by to asi mělo být...
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 09:16
ST0RM
Dakujem za info, zase som o nieco mudrejsi a urcite skusim nabuduce iny zdroj pravdupovediac frazeo je pre mna este spanielska dedina a preto som si zobral nejaky VATSIMacky cvicny tutorial, kde bola takato veta, takze urcite dostudujem
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 09:20
Hermann   
hele, a neni to nejaka FAA zalezitost? Pokud se dobre pamatuju na ATC vs. Air China, tak se ho tam ptal nekolikrat, jestli je "cleared to the ramp" .. a kdyz zadam do google tenhle text, vyjede mi spousta odkazu (vcetne nejake brozury od faa ktera popisuje znaceni mimojine Runway Safety Area Boundary Sign a "...controller commonly requests a pilot to report clear of a runway". Ano, neni to frazeo, ale i s hledanim na frazeo na nejakych vatsim a ivao strankach je to pak uvedeno primo jako fraze ..

S tim zamenovani, to je yslim takeoff vs. departure apod.

 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 17:52
SONP   
Naopak, v Americe frazeologii nežerou vůbec a mám to tak rád. Do dneška si pamatuju komunikaci s Whitted TWR při průletu jejich prostorem:

Whitted TWR, N330FT, request clearance to enter your D airspace, position XXX, 1000 ft altitude... /jsem se snažil po evropsku.../
N330FT, are you gonna land here??
Whitted TWR, not today sir.
N330FT, OK! In that case you are cleared to proceed and have a nice flight!
 

REPORT RUNWAY VACATED   7. 8. 2015 / 21:21
Rychlokvaška
Já se teda bez mučení přiznám, že to tak nemám rád vůbec
Je to celkem OK (s výhradami), když si člověk letí VFR na domácím letišti, nebo tom, který zná. V malém provozu. Pak to zní fajně a je to pohoda.
Horší už to je, když je to letiště jedno z mnoha na navigačním přeletu, chudák pilot je nr. 10 na okruhu a nezná všechny ty orientační křižovatky, kopce s nápisama, baráky, stadiony, golfový hřiště, díry v zemi, apod. Pak je kombinace nutnosti lokálních znalostí, koukání ven a volného nestandarizovaného dialogu s několika letadly zároveň docela náročná.
Kapitolou samou pro sebe je americký IFR, to mě občas překapuje, že ten neuvěřitelnej bordel co mají na zemi a vzletových dráhách nemají díky té komunikaci ve větší míře i ve vzduchu.
Typickej yank v Evropě: "Delta double eight oh one heavy out of three five down to one fifty"
ATC: "Delta eight eight zero one, xxx radar, identified, confirm cleared level"
Delta: "one fifty"
ATC: "Delta eight eight zero one, confirm cleared flight level one five zero"
Delta: "Roger"
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 09:28
js76
Ono je to správně dokonce i v tom automatickém systému ATC přímo ve FS - na neřízených letištích lze po přistání ohlásit "RUNWAY VACATED", nikoliv "CLEARED". Tedy i používáním tohoto mnohdy primitivního systému při offline létání se lze něco naučit

Ovšem kam se to hrabe na Flight Unlimited 2 a 3, kde počítačový ATC komunikoval dosti smysluplně a komunikaci si člověk skládal postupně z jednotlivých slov. Tam jsem se naučil nejvíce a těžím z toho dodnes. Nějaký remake tohoto klenotu by neškodil.
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 10:48
JirkaK
Řešit komentář ke screenshotu mi přijde přitažené za vlasy jakkoli je nevhodně zvolený z pohledu reálné komunikace. Netřeba být tak vážný u obrázků které vznikají hlavně pro zábavu Pochybuji, že se dle nějakého komentáře k obrázku bude někdo učit nějakým postupům jak komunikovat...
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 11:58
kuma   
Bejvávalo zvykem, že co se tady ukazovalo a prezentovalo sloužívalo jako taková plus mínus učebnice pro mlčící čtenáře. A takovéhle detaily do toho patří. To není nic proti zábavě, každý podle své Billy. Někdo tu prezentuje tuny zakoupených addonů a někomu trhá ucho chybné hlášení.
Béke, burárum!
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 12:04
ST0RM
Jirko, ako autor screenu to naozaj neberiem v zlom a kto pozna kumu dlhsie, tak vie, ze jeho prispevky maju vacsinou hlavu a patu a neraz rozsiria obzory, takze ja to beriem ako nieco, z coho sa da naucit.. napriklad to, ze nezacinat s frazeo na prvom vygooglenom manualy
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 12:59
JirkaK
To že se z příspěvku přiučíme možná všichni nepopírám, jen by mě nenapadlo brát popisky screenshotů nějak vážně, což mi z toho příspěvku přišlo.
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 13:10
Tragédie v JRD
ach jo... tak se zkus oprostit od toho, ze to bylo v popisku screenshotu... ale ze to proste bylo nekde pouzito "nespravne".
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 13:54
FSPilot   
Kvůli popiskům od screenshotů už se tady i banovalo kdo si vzpomíná, takže tady se to prostě bere smrtelně vážně

Ty špatné fráze jsou na síti i v reálu občas slyšet a nikdy není na škodu si připomenout, jak by to mělo být podle předpisů (a nejen frazeo)
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 14:52
js76
To mi připomíná, jak jsem svého času letěl s kamarádem v ultralightu z Tuřan a krátce po vzletu jsme na frekvenci zaslechli vysoký dívčí hlásek: "Haló, my bysme chtěli do Kunovic." Dlužno říct, že téhle větě nepředcházela žádná jiná komunikace, takto se slečna hlásila před vstupem do řízeného prostoru mezinárodního letiště. Řídící měl kupodivu trpělivost, postupně z ní dostával informace o typu letounu, imatrikulaci a místě startuo, zatímco já se nestačil divit, jak je možný, že má slečna piloťák. Instruktor by ji takto komunikovat asi nenechal.

Realita je mnohdy divočejší než si myslíme
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 14:58
Vita Zenisek
Tak to jí to špatně naučili. Správně mělo být: "Dobrý den, my bysme chtěli do Kunovic."
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 15:57
Tragédie v JRD
my bychom ... kdyz uz
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 16:03
Pips   
A není zcela vyloučeno, že i "chtěly"
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 16:25
Vita Zenisek
Kdybys radsi daval pozor na ty vase redaktory
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 15:04
Pips   
V realitě si připadám si jak Pickard na slavném facepalm obrázku, když jsem na letišti u rádia a letí někdo, kdo to přednáší učebnicově a do všech podrobností. Než se vyžvaní, mám skoro problém si vzpomenout, jestli nezačal mluvit třeba už včera, kdo to je a co chce a proč volá zrovna sem Být to v telefonu, pokládám snad někde za slovy "bez letového plánu"
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 15:36
js76
Co jsem během mého několikerého pasažérského poletování vysledoval, ona se ta komunikace až tak nehrotí, hlavní je - překvapivě - domluvit se, co a jak, aby bylo všechno jasné a nevznikla mýlka. Ale jak už tu padlo - neuškodí vědět, jak to dělat správně. Aspoň proto, aby člověk pochopil logiku věci. Pak třeba nebude komunikovat jako z příručky, ale bude vědět jaké informace podat a jaké žádat. A to je to důležité.

Ono taky někde je čas se vybavovat, jako okolo těch Tuřan, za hustého provozu by patrně špatně komunikující pilot byl okamžitě vykázán do patřičných mezí, tj. za hranice řízeného prostoru. Což jsem taky zažil, stejná oblast, pilot podle hlasu kolem padesátky, podle hluku větru a motoru letěl v nějakém hadroletu a ještě mu blbla vysílačka, protože vypadával zvuk. Netrvalo ani pět minut, řídící ztratil trpělivost a milého pána vykázal za hranice prostoru, dokud si vysílačku neopraví.
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 15:50
MiG-21MFN
no tak ono brno je dosti specifické letiště a někteří řídící jsou tam... specifičtí tam má na okruhu dvě cessny, tím mu vznikne hustej provoz a to se pak kolikrát dějou věci..
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 15:53
Hermann   
no když jim tam létají lidi jako pan Šálek se nediv
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 15:54
MiG-21MFN
ti ale létají i v jiných CTR a tam to kupodivu zvládají celkem v klidu
 

REPORT RUNWAY VACATED   5. 8. 2015 / 22:29
kuma   
Ano, jsou letiště, kde věžníci neztrácejí smysl pro humor a ani sami nekomunikují podle předpisů (když je jasné, že protějšek je úplně mimo). Viz Brno TWR: "Kdepak jste se nám tu vzal, pane?"
 

REPORT RUNWAY VACATED   4. 8. 2015 / 16:07
FSPilot   
a nebo ideálně jak letíš na cizí letiště a tam ti nějaký místní ULL hrdina zahlásí, že je "nad policajtama a pokračuje do okruhu" To se pak člověk cítí bezpečněji
 

REPORT RUNWAY VACATED   5. 8. 2015 / 11:06
Zdenda
Díky za tento strom, pánové. Dýchly na mne staré dobré časy.
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ