FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 21. 9. 2025, svátek má Matouš Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz Jeden příspěvek | Celý strom
LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz   9. 8. 2015 / 00:05
Aldaran
Ahoj, mám dotaz na znalce. Letěli jsme na dovolenou do chladných krajů (teplota tam 32C, teplota v ČR 38), cílové letiště LGPZ. Podle varování že se tam nesmí fotit a toho, že tam startovali roury, je to zřejmě letiště s vojenským i civilním provozem.

Zaujal mne špagát natažený přes dráhu viz přiložené foto. Z obou stran RWY je moře a předpokládám, že se jedná o záchytný systém.
Otázky zní:
1. tento systém se používá jen pro roury a ty musí při každém přistání spustit "kladélko" aby se špagátu chytli, kdyby se náhodou nedobrzdilo?
2. U každého bubnu je agregát a ten předpokládám slouží k pohonu při navíjení vytaženého špagátu
3. toto není otázka, spíš údiv. Na špagátu jsou jakási gumové kolečka která jej drží odhadem 5-10cm na RWY, co je to proboha za materiál, když přes ně jezdí 737-800 (a je cítit jak to drncne)

p.s. jeden obrázek je přidán jako krásná demonstrace kličkované mezi CB před přistáním.

Omlouvám se za hloupé dotazy, vojenské záležitosti jsou mimo mne.
17228 B / 750 x 314 / 111.jpg
12229 B / 750 x 422 / 111a.jpg
23040 B / 750 x 422 / 111b.jpg
26413 B / 750 x 422 / 111c.jpg
   Seznam příspěvků  

LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz   9. 8. 2015 / 11:44
js76
Nebylo by lepší utíkat před horkem spíše někam na sever?

LGPZ má skutečně smíšený provoz, podle wikipedie by tam měla působit 131. Combat Group létající s Miragemi F.1-CG a taky letka bezpilotních letounů.

Onomu "kladélku" se říká hák, v češtině i angličtině, a až na výjimky jsou jím vybaveny letouny pro službu na letadlových lodích. Používá-li některá armáda takové stroje ve větší míře i na klasických letištích, zpravidla tohle zařízení využije jako další prvek bezpečnosti. Na rozdíl od provozu na letadlové lodi ale letoun brzdí klasicky a hák slouží jen jako pojistka "kdyby něco". Proto i přistávací lano je jen jedno (letoun už jede po zemi a nemůže ho minout) a navíc až u konce dráhy.

Mirage F.1 ovšem hák nemá a na tamním letišti působící bezpilotní letouny nejspíš taky ne (max. rychlost 160 km/h, minimální 75 km/h). Dráha má skoro tři kilometry, což by mělo většině letadle stačit. Možná je to pozůstatek z dob minulých, kdy řecké letectvo používalo F-104 Starfighter, který byl jako jedno z mála "suchozemských" letadel, hákem vybaven kvůli vysokým vzletovým i přistávacím rychlostem.
Řekové taky stále mají F-4 Phantom II, A-7 Corsair II a cvičné T-2 Buckey, což jsou všechno původně námořní letouny a minimálně u toho posledního lze úspěšně předpokládat, že mu hák zůstal pro případ, že se nějakému pilotnímu adeptovi nevydaří přistání.

Buben neslouží jen k navinutí lana po použití, ale i k brzdění lana při odvíjení, stejně jako podobné zařízení na letadlových lodích.
   Seznam příspěvků  

LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz   9. 8. 2015 / 12:31
Aldaran
Dík za info. Zdálo se mi, že je to stále v provozu, protože u těch bubnů resp. agregátů byly položené hasičáky, kanystry s benzínem a nejevilo se to jako nepoužívaný šrot. Bohužel přistávat jsem tam nic neviděl, pouze před naším odletem startovaly 2x Mirage. Několikrát byly vidět pravděpodobně F4 Phantom i ve formaci s bambulema (pravděpodobně přídavné nádrže) pod křídly nad Vasiliki jak si to šupajdili někam na jih. Každopádně ty lana musej bejt z dost slušnýho matroše, když si nechaj líbit několikrát denně přejíždění 80t ptáků.
   Seznam příspěvků  

LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz   9. 8. 2015 / 15:07
js76
Ocelový lano vydrží dost, hmotnost se taky v pneumatikách rozloží do větší plochy. Rozhodně to není tak velká zátěž, aby došlo k trvalejšímu poškození během kratší doby. Navíc tam bude jistě nějaký interval preventivní výměny jako na lodi. Je tu navíc výhoda, že lano není v provozu neustále jako na lodi, ale jen vyjímečně a taky nároky na něj jsou o něco menší - letadlo není nutné zastavit na pár metrech a brzděné letadlo taky nebude mít motor na plný výkon jako na lodi, ale už spíše na volnoběhu.
   Seznam příspěvků  

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ