|  |  | LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz 9. 8. 2015 / 00:05 | |
|  | Ahoj, mám dotaz na znalce. Letěli jsme na dovolenou do chladných krajů (teplota tam 32C, teplota v ČR 38), cílové letiště LGPZ. Podle varování že se tam nesmí fotit a toho, že tam startovali roury, je to zřejmě letiště s vojenským i civilním provozem.
Zaujal mne špagát natažený přes dráhu viz přiložené foto. Z obou stran RWY je moře a předpokládám, že se jedná o záchytný systém.
Otázky zní:
1. tento systém se používá jen pro roury a ty musí při každém přistání spustit "kladélko" aby se špagátu chytli, kdyby se náhodou nedobrzdilo?
2. U každého bubnu je agregát a ten předpokládám slouží k pohonu při navíjení vytaženého špagátu
3. toto není otázka, spíš údiv. Na špagátu jsou jakási gumové kolečka která jej drží odhadem 5-10cm na RWY, co je to proboha za materiál, když přes ně jezdí 737-800 (a je cítit jak to drncne)
p.s. jeden obrázek je přidán jako krásná demonstrace kličkované mezi CB před přistáním.
Omlouvám se za hloupé dotazy, vojenské záležitosti jsou mimo mne. |
| |
|
 |  |  | LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz 9. 8. 2015 / 11:44 | |
|  | Nebylo by lepší utíkat před horkem spíše někam na sever? 
LGPZ má skutečně smíšený provoz, podle wikipedie by tam měla působit 131. Combat Group létající s Miragemi F.1-CG a taky letka bezpilotních letounů.
Onomu "kladélku" se říká hák, v češtině i angličtině, a až na výjimky jsou jím vybaveny letouny pro službu na letadlových lodích. Používá-li některá armáda takové stroje ve větší míře i na klasických letištích, zpravidla tohle zařízení využije jako další prvek bezpečnosti. Na rozdíl od provozu na letadlové lodi ale letoun brzdí klasicky a hák slouží jen jako pojistka "kdyby něco". Proto i přistávací lano je jen jedno (letoun už jede po zemi a nemůže ho minout) a navíc až u konce dráhy.
Mirage F.1 ovšem hák nemá a na tamním letišti působící bezpilotní letouny nejspíš taky ne (max. rychlost 160 km/h, minimální 75 km/h). Dráha má skoro tři kilometry, což by mělo většině letadle stačit. Možná je to pozůstatek z dob minulých, kdy řecké letectvo používalo F-104 Starfighter, který byl jako jedno z mála "suchozemských" letadel, hákem vybaven kvůli vysokým vzletovým i přistávacím rychlostem.
Řekové taky stále mají F-4 Phantom II, A-7 Corsair II a cvičné T-2 Buckey, což jsou všechno původně námořní letouny a minimálně u toho posledního lze úspěšně předpokládat, že mu hák zůstal pro případ, že se nějakému pilotnímu adeptovi nevydaří přistání.
Buben neslouží jen k navinutí lana po použití, ale i k brzdění lana při odvíjení, stejně jako podobné zařízení na letadlových lodích. |
| |
|
 |  |  |  | LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz 9. 8. 2015 / 12:31 | |
|  | Dík za info. Zdálo se mi, že je to stále v provozu, protože u těch bubnů resp. agregátů byly položené hasičáky, kanystry s benzínem a nejevilo se to jako nepoužívaný šrot. Bohužel přistávat jsem tam nic neviděl, pouze před naším odletem startovaly 2x Mirage. Několikrát byly vidět pravděpodobně F4 Phantom i ve formaci s bambulema (pravděpodobně přídavné nádrže) pod křídly nad Vasiliki jak si to šupajdili někam na jih. Každopádně ty lana musej bejt z dost slušnýho matroše, když si nechaj líbit několikrát denně přejíždění 80t ptáků. |
| |
|
 |  |  |  |  | LGPZ Preveza/Aktion Airport - dotaz 9. 8. 2015 / 15:07 | |
|  | Ocelový lano vydrží dost, hmotnost se taky v pneumatikách rozloží do větší plochy. Rozhodně to není tak velká zátěž, aby došlo k trvalejšímu poškození během kratší doby. Navíc tam bude jistě nějaký interval preventivní výměny jako na lodi. Je tu navíc výhoda, že lano není v provozu neustále jako na lodi, ale jen vyjímečně a taky nároky na něj jsou o něco menší - letadlo není nutné zastavit na pár metrech a brzděné letadlo taky nebude mít motor na plný výkon jako na lodi, ale už spíše na volnoběhu. |
| |
|
|