FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 14. 5. 2024, svátek má Bonifác Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
FSX / P3D Zoom Jeden příspěvek | Celý strom
FSX / P3D Zoom   15. 2. 2016 / 11:05
Milan Smid   
Měl bych jeden zvídavý dotaz...

S jakým zoomem létáte v FSX / P3D a na jakém aspect ratio monitoru?

Já např. zoom 0.40 na 21:9 a přijde mi to OK.

Někde jsem viděl, že to někdo provozuje na zoom 1.00 na 16:9. To má jeden budík na celou obrazovku, ne?

Milan
 

FSX / P3D Zoom   15. 2. 2016 / 11:15
xWing   
Ked som nedavno skusal kompatibilitu scenerky Bratislavy s FSX:SE tak som nemohol prekusnut ten zoom 1.00
Tak som to stiahol na minimum ako sa len dalo a uz som sa citil lepsie.
Cize ano...zoom 0.4 a menej je OK
 

FSX / P3D Zoom   15. 2. 2016 / 13:49
Luděk Ch.
Je potřeba si uvědomit, že správné zobrazení je opravdu jen 1.0x. Cokoliv jiného mění nepřirozeně perspektivu a zkresluje vnímání vzdálenosti a rychlosti. Takže já jedině 1.0x a prostě si musím pohledem pohybovat, abych viděl co potřebuji. Velikost monitoru ani poměr stran na to nemá vliv, pořád je správně jen 1.0x.
 

FSX / P3D Zoom   17. 2. 2016 / 10:57
kuma   
No tohle zrovna není moc pravda.
Kdysi jsme o tom tady dost diskutovali, bohužel to nemůžu najít (2011? 2008?).

Vnímání "zoomu" - tedy hustotu detailů na úhel zorného pole lidského oka (dvojice očí) ovlivňuje mnoho okolností - a zjednodušeně se dá říct, že v té oblasti, kam se díváme (tedy kolem žluté skvrny na naší sítnici) vnímáme detailů nejvíce. Na periferii zorného pole vnímáme detailů méně. To ale není způsobeno jinou hustotou tyčinek a čípků v sítnici, to je způsobeno "softwarovým postprocesingem" optických informací v oblasti mezimozku (lamina quadrigemina - čtverhrbolí) a následnou syntézou informačních vjemů v týlní části mozkové kůry (centrum zraku). Prostě z toho, na co koukáme, vnímáme nejvíc, to na co nekukáme sledujeme "jen jako bokem" - pro případ, žer by nám odtud hrozilo nebezpečí (na okraji zorného pole vnímáme pohyb, kontrastní barevné skvrny a podobně - ty nám bezděky "přitáhnou zrak" - a když se přesvědčíme, že to není "nebezpečí" zas koukáme dopředu. To je mimo jiné důvod, proč v noci bezděky řidič čučí do reflektoru potkávaného auta a nevidí na krajnici chodce v tmavé bundě, zatímco když ten chodec má aspoň jeden reflexní proužek, oko se tam koukne a uvědomí si ho.

Když se podíváme z jedné strany na druhou a "přejedeme očima" přes předměty v našem okolí, blízké i vzdálené, a snažíme se vnímat ne to, kam se koukáme, ale okrajové části toho co vidíme (člověk na to musí trochu "rozostřit" nebo zašilhat, pak to jde), pozorný pozorovatel si uvědomí, že při tom zcela bezděky měníme "zoom" našeho pohledu. Je to tak trochu, jako kdybychom se koukali do vypouklého zrcadla, v grafických editorech se takovému efektu někdy říká "pinch" (opak "punch" - efekt vydutí). Je to jakoby ve středu zorného pole byl zoom (například) o 0,25 zvětšený a na krajích zorného pole (na boku) 0 0,25 rozšířený. Perspektiva "vpředu"a "na boku" není úplně stejná, (ale když se tam koukneme, tedy oko se tam otočí, tak samozřejmě je). No a to se v simulátoru dost těžko simuluje, protože na obrazovce bychom museli trvale čučet do jednoho bodu (středu obrazovky) - což dost dobře není možné. Mělo by to jít to u brýlí na virtuální realitu, které vnímají polohu našich zornic a "vědí" kam koukáme, ale je to dost složité.

No a z tohohle pohledu je dobré hodnotit "zoom" obrazovky simulátoru. Záleží na tom, jak máme velkou obrazovku (či zda promítáme na nějaké plátno, rovně, nebo do oblouku, nebo na víc ploch, nebo máme několik monitorů). Přizůmování totiž odstřihne boční partie - takže pokud bych měl boční monitory, můžu si nazůmovat na 1,25, dobře vidím dopředu a neztrácím info zboku. Když mám jen jeden monitor, zoom 1,0 nedává dost informací po stranách (jsou ustřižené) a tak je lepší si zůmovat na širší úhel (0,5-0,75). Ale hlavně záleží na tom, jak to který simpták sám vnímá. Nastavení jednoho asi nebude vyhovovat druhému.

PS: když mám noťák na beranech a za ním velkou televizi (fullHD), na noťáku mám palubku a na té televizi jen čistý pohled dopředu bez palubky. Pak ten pohled mám naširoko. Létám takto nejčastěji s malými letadly. Když výjimečně zkusím skok něčím tlustým a velikým, kde na VFR nezáleží, krajinu někdy zůmuji doširoka i 2x.
 

FSX / P3D Zoom   15. 2. 2016 / 18:11
JirkaK
Když chci vidět na budíky, tak použiju typicky pohled na ně - přepnu na konkrétní kameru nebu použiju clickspot, pokud existuje (např. RealAir). Případně když mám aktivní trackir, tak stačí vhodný pohyb a pak trackir pauza nebo reset pohledu (alokováno na 4. a 5. tlačítko myši).

Někde jsem viděl nějaké články/videa kde se problematika zoomu řešila a pro širokoúhlé typicky končila právě někde kolem toho 0.4, záleží na šířce monitoru, na kterou se to nějak přepočítávalo.

Pro zoom osobně nemám konkrétní hodnotu a info o pohledu a zoom ratiu mám vypnuté, prostě si to nastavuju jak potřebuju, klidně několikrát do minuty, mám zoom alokovaný na kolébkové tlačítko na yoke, takže žádné šmrdlání myší nebo šahání na klávesnici kvůli tomu netřeba. Můžu si to zoomnout na hodně úzký výhled nebo naopak mít výhled na celý kokpit. Záleží na konkrétním letadle a situaci
 

FSX / P3D Zoom   15. 2. 2016 / 20:20
FSPilot   
Taky ještě záleží, jestli máš "wide-view aspect ratio". Tam pak to 1x není tak hrozné
 

FSX / P3D Zoom   15. 2. 2016 / 20:43
Milan Smid   
Jo to mám. Bez toho se to nedá.

Ivo, na jakém zoomu to šlape u iPilota?
 

FSX / P3D Zoom   15. 2. 2016 / 21:20
LAKY911
To by mě taky zajímalo. Třeba tady v Praze se mi zdá, že to má iPilot strašně moc přizoomovaný.
 

FSX / P3D Zoom   16. 2. 2016 / 10:17
Algy   
A iPilot používá displaye???
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ