FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 10. 5. 2024, svátek má Blažena Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark? Jeden příspěvek | Celý strom
Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:28
MT.
Ahoj všem. A.J.Scandall tady popisoval přiblížení viz. http://flightsim.periskop.cz/forum_prispevek.php?id=31524&lan=0&gr=0 , nějak jsem ho původně pochopil, ne ale asi úplně správně. Ve vazbě hlavně na on-line zkušenosti na IVAO mi není jasných několik věcí. Dříve jsem brzdil tak, abych od FAFu již letěl na přistávací konfiguraci (např. 30 klapky a Vref + 5 na vítr). Nedávno mi ale ATC (při nějakém IVAO Fly-inu - myslím Holding pattern) dával rychlost 210 před poslední zatáčku do LLZ (bylo to LKPR na 24) a pak 160 do Outer marku. Bohužel nevím, kde na mapě najdu Outer mark... A to byl můj problém. Asi jsem tím pádem brzdil dřív a možná trochu zkomplikoval řazení (za což se dodatečně omlouvám). Osobně bych řekl, že OM je až za FAFem. Platí tedy v reálu něco jiného, než za FAFem v přistávací konfiguraci? Má se až během klesání za FAFem brzdit z 160 na Vref + 5 a vysouvat klapky? Když si čtu znovu příspěvek AJSe znovu, asi ano.
--- viz. ---
Rychlostí "baj-vočko" 250-210 kts klesá stroj na výšku středního přiblížení (tj. výšku, ve které je FAF), tam začne brzdit/vysouvat klapky. Standardní postup je zbrzdění na min clean speed/min rychlost v čisté konfiguraci, u 737 standardně 210kts, resp. 220 při váze nad 53t, vysunutí klapek na 1, zbrzdění na 190/200, klapky 5, zbrzdění na 180/190. Tohle snižování rychlosti je dobrý začít tak kolem 5NM od FAFu, zejména nedoklesali jsme ještě na výšku stř. přibl.
V momentě, je-li ukazeatel GS jednu tečku nad středem (a my "tečku pod glajdem"), vysouvají se klapky 10 a brzdí se na 170/190. Pořád bez podvozku. Podvozek se vysune tehdy, jsme-li zhruba 6NM od letiště, resp. kolem 2000ft nad ním. Pak následují klapky 15 - rychlost 150/160, a pokračuje se přes klapky 25 a rychlost 140/150 tak, abysme 1000ft nad letištěm prolítli na klapkách buď 30 nebo 40 (záleží na našem rozhodnutí) a rychlosti Vref+5 a k tomu eventuelně další oprava na vítr.
--- konec ---
Zpátky ale k mému problému. Kde na mapě ale najít Outer mark? A jak poznám v kokpitu, že jsem minul OM? Žádná světla jako v Cessně jsem nenašel.
Díky moc všem za vysvětlení.
MT.
 

Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:49
Tragédie v JRD
ted si z hlavy nevybavim kde to je v PMDG ... ale jsou tam takovy tri svetla pod sebou , vypada to jako semafor, ale s baravmi tusim bila, modra, cervena... a ty znamenaji outer, middle, inner marker... (ne nutne v tomto poradi).

 

Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:53
opizdura
maly obrazek tykajici se markru v PMDG
img_forumn/r50769_1.jpg (500x375)
 

Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:57
Tragédie v JRD
Jooo .. vlastne markery PMDG ukazuje barevnym koleckem primo na displejich ...)
 

Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:53
PavelS
OM - Outer Marker - vnější návěstidlo není u všech drah. Na mapě se značí takovou slzou kolmou na osu ( viz ILS RWY31 Praha ) a bývá společně s nějakým NDB (v případě RWY31 PG 307kHz ).

Je zásadně za FAFem a zhurba to bývá 4NM od "začátku " dráhy.
Světla by měla být v každém kokpitu schopném přistání dle ILS , neb OM je součástí ILS.

Pokud není přítomen ( nemusí ) je nahražen ( pak se to jmenuje ILS-DME APP , např. RWY 06 LKPR ) vzdáleností ukazovanou DME. Pak samozřejmě řídící nemůže dávat "snižujte až do OM " , ale do např. 4 míle.
 

Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:58
MT.
A je tedy OM u dráhy 24? Dostal jsem "to OM maintain 160kts" nebo něco podobného...
MT.
 

Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 18:11
Tragédie v JRD
jasne ze je... je tam co NDB PR ....ostatne, mas to namalovane i na mape
 

Re: Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   22. 4. 2005 / 16:13
MT.
Aha, ono je to napsané jasně jako OM na sestupové rovině Bingo. Hledal jsem to nahoře v mapě a tam je jen NDB-čko - byť je to to samé.
Díky.
MT.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   22. 4. 2005 / 17:03
PavelS
Asi 4 lidi se tady snaží vysvětlit, že to není " to samé " , ale hlavně že si rozumíme ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   22. 4. 2005 / 19:53
MT.
Já jsem to pochopil, ale možná blbě napsal. Tím slůvkem "to samé" jsem myslel, že v případě dráhy 24 a 31 na LKPR je NDB-čko a OM ve stejném místě.
MT.
 

Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:58
Stew
Přelet Outer i Inner markers si v PMDG můžeš i nechat akusticky signalizovat zapnutím této funkce na audiopanelu.
 

Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 18:00
Stew
Sorry, byli jste rychlejší..
 

Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 19:09
Sněhulák   
Nehledě na to, že si je můžeš naladit na ADF1 a ADF2 a zapnout si to na RMI .-) Pak jasně vidíš zda letíš k němu či od něj... Což aspoň vede ke zjištění zda-li tam vůbec nějaký je .-))
 

Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 19:21
Tragédie v JRD
Neplet si markery s NDB majaky ktere sice vetsinou na jejich pozici jsou, ale ne nutne...a s markerem nemaj nic spolecnyho .. pouze polohu

markery vysilaji na frekvenci 75 Mhz .. coz na ADF naladis dosti s obtizemi ....
 

OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 20:24
Sněhulák   
Aha ...... ?-)

Takže např. ILS 24 LKPR je jasný... a dole jak je zobrazena sestupová rovina (snad je nazev correct) tak je i napsáno NDB OM PR .... -)

Je toto jediné místo kde tedy info o OM jsou..? (u té sestupové roviny)

A ted např. mapa pro ILS 28 LKTB..... ???

Mám to chápat tak, že tam OM není..?

Co prosím znamenají ty věci co jsem zčervenal puntikama .- ? .-) dík..
img_forumn/r50791_1.jpg (500x178)
 

Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 20:50
Marky Parky   
Marker "B":

Takže dva nápisy nad sebou
MAPt
LLZ ONLY
Znamenají že to je missed approach point ( tedy bod kde zahajuješ nezdařené přiblížení při non-precision approach ) pokud je aktivní pouze Lokalízér a není glidescope.

L
MKR
Znamená že to je Marker spřažený s Locatorem ( defakto NDBčko s velkmi krátkým dosahem )


Marker "BNO":
NDB
MKR
Znamená že je to Marker spřažený s NDB.
 

Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 22:10
Sněhulák   
A do důsledku tedy lze dedukovat že BNO aneb MKR spřažený s NDB NENÍ OM ? tedy že ILS 28 LKTB nemá Outer Marker..?

A co na to PMDG Tímpadem OM na EFISU se taky neukáže a audio signaliace taky nic ..... sedí ?-)
 

Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 22:35
Tragédie v JRD
Proc? jasne ze je to OM ... v opripade ILS 28 LKTB je OM v bode , kde se nachazi NDB BNO ... a middle marker je v miste, kde je NDB BOREK ... vzdyt to mas v te mape namalovane....
 

Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 22:42
Marky Parky   
To z toho teda dedukovat nejde ( ani mne nenapada proc te to napada? ), NDB BNO je spřaženo s právě s OM ILSu v Brně. Protože je v tom trochu guláš, zkusím popsat všechna radionavigační zařízení v Brně jak k sobě patří, protože z letmého pohledu v tom může být docela guláš

Takže ILS se jmenuje BO. Skláda se z Lokalizéru, Glideslope, DME a dvou markerů ( Outer a Middle )..
Shodou okolností na pozoci Middle markeru je ještě Locator B a na pozici Outer Markeru je NDB BNO. Toto sdružování je ve světě častou praxí, ale není pravidlem.
Nakonec je v Brně ještě sdružený VOR a DME maják, pro změnu také nazvaný BNO.
 

Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 23:05
Sněhulák   
ju O.K. .-) a napadlo mě to proto, že u všech Chartu ILS pro LKPR je vždy napsane ze jde o OM ci MM coz u LKTB ILS 28 prostě není... je tam jen MKR..

Ještě když už to tak pitváme a ať Vás úplně vysaju tak co znamená to ILS RDH ...... ?

Hau. Snad vše .-)
img_forumn/r50830_1.jpg (500x173)
 

Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 23:24
Tragédie v JRD
RDH - ILS reference datum height, vztahuje se GP, a je to vyska ve ktere je GP v miste, kde je prah drahy

resp. pokud si dobre pamatuju tak ona vyska + 10 ft = RDH

(v pripade toho brnenskyho aipu je to jedno cislo v feetech, druhe cislo v metrech)
 

Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 00:23
PavelS
V Brně nejde o klasický OuterMarker.
V jakémsi starém dokumentu o ILS je popsáno rozmezí vzdáleností od prahu dráhy, ve kterém musí být umístěn Marker, aby ho šlo nazvat OuterMarker.
Uvedený brněnský marker ( na rozdíl od všech ostatních zde řešených ( RWYs 24,31) není umístěn na 7,2km ( 4NM ) , ale podstatně blíže ( 2,5NM ) k prahu dráhy a nesplňuje proto podmínky umístění OuterMarkeru.
Není-li Outer , nebude ani MiddleMarker a proto jen označení Marker pro oba. ( Vodochody totéž , marker tam je jen jeden, ale z každé strany , čekněte kdyžtak mapu : http://www.vacc-cz.org/download/index.php?&direction=0&order=&directory=1.%20Charts/LKVO%20-%20Vodochody

======================================

Mimochodem, původní koncepce ILSu pracovala se třemi Markery, proto jsou na "klasických " palubkách tři světýlka. Třetí byl logicky tzv. Inner Marker a byl umístěn na prahu nebo "těsně" u prahu dráhy.

===============================

Markery jsou VHF vysilače , které vysílají kolmo nahoru slabý signál modulovaný tečkou, čárkou nebo tečkou a čarkou pro rozlišení a všechny pracují na stejné frekvenci 75,000MHz ( kuriozita : šlo je poslouchat na autoradiích se starou normou OIRT, když se jelo kolem . Rozlišení , zda jde o Inner nebo Outer se odehraje pomocí dekodovaní toho morseového signálu.

=====================================

Marker na mapě se pozná hlavně podle takové té čočky , která je umístěna kolmo na ose ( ne na GS, ale na trati konečného přiblížení ). Obvykle je tam i tečka se šedým koužkem ( tečkama ) , což je NDB ( resp. jakýkoliv vysílající sráč pracující na kHz rozsahu, čili lokator i NDB ). Marker ale označuje "čočka" , která je díky stejnému umístění ve stejném místě jako NDB , ale fyzicky označuje úplně jiné zařízení.

=================================

Markery byly vytlačeny zcela jiným zařízením nazvaným DME, které nemá s ILS nic společného, ale protože je mnohonásobně přesnější a pohodlnější, bylo od určitého roku povoleno ICAOem provozovat ILSy bez markerů. To je výhodné hlavně proto, že se nemusí stavět ty markerovací antény daleko od dráhy a platit za pronajaté pozemky, nehledě na obsluhu ( DME je na letišti a pracuje na dálku )

======================================

Pozn.: k zopakování správného leteckého náslosloví mohu doporučit právě běžící film "Turbulence" na TV Nova ....opravdu maso

 

Re: Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 00:28
Tragédie v JRD
v AIPu opravdu primo jako markery oznaceny nejsou, v Jeppikach je ale bez skrupáuli jako OM a MM oznacuji .)

PS: ten film na nove... to je sila.. ale ten dabing.. to je tragedie
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 01:37
Jaakov   
JJ, celou dobu jsem si delal poznamky a zejtra to zuzitkuju na IVAU hlavne akcelerace na 90% rychlosti...pocitam, ze potom se akceleruje na warp 1...... fakt sranda...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 23:32
Aleš Jungmann
Zdálo se mi to, nebo na začátku filmu řikali , že nemají palivo - jen 16 tun..........pak tam vesele hodinu kroužili a akcelerovali.....a klesali....a stoupali....a dekompresovali.....a vyklápěli spoilery.....a všelijak jinak nereálně pičovali.
Jestli tohle viděl člověk, kterej neletěl letadlem a nemá moc soudnosti, tak z toho asi bude dost vyjukanej, až poletí poprvé letadlem..
 

Re: Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 08:46
Marky Parky   
Jen dodám že při absenci Markeru a jeho suplování pomocí DME už to není ILS ale ILS/DME.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ