FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 28. 10. 2025, Den vzniku samostatného československého státu Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark? Jeden příspěvek | Celý strom
Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:28
MT.
Ahoj všem. A.J.Scandall tady popisoval přiblížení viz. http://flightsim.periskop.cz/forum_prispevek.php?id=31524&lan=0&gr=0 , nějak jsem ho původně pochopil, ne ale asi úplně správně. Ve vazbě hlavně na on-line zkušenosti na IVAO mi není jasných několik věcí. Dříve jsem brzdil tak, abych od FAFu již letěl na přistávací konfiguraci (např. 30 klapky a Vref + 5 na vítr). Nedávno mi ale ATC (při nějakém IVAO Fly-inu - myslím Holding pattern) dával rychlost 210 před poslední zatáčku do LLZ (bylo to LKPR na 24) a pak 160 do Outer marku. Bohužel nevím, kde na mapě najdu Outer mark... A to byl můj problém. Asi jsem tím pádem brzdil dřív a možná trochu zkomplikoval řazení (za což se dodatečně omlouvám). Osobně bych řekl, že OM je až za FAFem. Platí tedy v reálu něco jiného, než za FAFem v přistávací konfiguraci? Má se až během klesání za FAFem brzdit z 160 na Vref + 5 a vysouvat klapky? Když si čtu znovu příspěvek AJSe znovu, asi ano.
--- viz. ---
Rychlostí "baj-vočko" 250-210 kts klesá stroj na výšku středního přiblížení (tj. výšku, ve které je FAF), tam začne brzdit/vysouvat klapky. Standardní postup je zbrzdění na min clean speed/min rychlost v čisté konfiguraci, u 737 standardně 210kts, resp. 220 při váze nad 53t, vysunutí klapek na 1, zbrzdění na 190/200, klapky 5, zbrzdění na 180/190. Tohle snižování rychlosti je dobrý začít tak kolem 5NM od FAFu, zejména nedoklesali jsme ještě na výšku stř. přibl.
V momentě, je-li ukazeatel GS jednu tečku nad středem (a my "tečku pod glajdem"), vysouvají se klapky 10 a brzdí se na 170/190. Pořád bez podvozku. Podvozek se vysune tehdy, jsme-li zhruba 6NM od letiště, resp. kolem 2000ft nad ním. Pak následují klapky 15 - rychlost 150/160, a pokračuje se přes klapky 25 a rychlost 140/150 tak, abysme 1000ft nad letištěm prolítli na klapkách buď 30 nebo 40 (záleží na našem rozhodnutí) a rychlosti Vref+5 a k tomu eventuelně další oprava na vítr.
--- konec ---
Zpátky ale k mému problému. Kde na mapě ale najít Outer mark? A jak poznám v kokpitu, že jsem minul OM? Žádná světla jako v Cessně jsem nenašel.
Díky moc všem za vysvětlení.
MT.
 

Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:49
Tragédie v JRD
ted si z hlavy nevybavim kde to je v PMDG ... ale jsou tam takovy tri svetla pod sebou , vypada to jako semafor, ale s baravmi tusim bila, modra, cervena... a ty znamenaji outer, middle, inner marker... (ne nutne v tomto poradi).

 

Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:53
opizdura
maly obrazek tykajici se markru v PMDG
img_forumn/r50769_1.jpg (500x375)
 

Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:57
Tragédie v JRD
Jooo .. vlastne markery PMDG ukazuje barevnym koleckem primo na displejich ...)
 

Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:53
PavelS
OM - Outer Marker - vnější návěstidlo není u všech drah. Na mapě se značí takovou slzou kolmou na osu ( viz ILS RWY31 Praha ) a bývá společně s nějakým NDB (v případě RWY31 PG 307kHz ).

Je zásadně za FAFem a zhurba to bývá 4NM od "začátku " dráhy.
Světla by měla být v každém kokpitu schopném přistání dle ILS , neb OM je součástí ILS.

Pokud není přítomen ( nemusí ) je nahražen ( pak se to jmenuje ILS-DME APP , např. RWY 06 LKPR ) vzdáleností ukazovanou DME. Pak samozřejmě řídící nemůže dávat "snižujte až do OM " , ale do např. 4 míle.
 

Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:58
MT.
A je tedy OM u dráhy 24? Dostal jsem "to OM maintain 160kts" nebo něco podobného...
MT.
 

Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 18:11
Tragédie v JRD
jasne ze je... je tam co NDB PR ....ostatne, mas to namalovane i na mape
 

Re: Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   22. 4. 2005 / 16:13
MT.
Aha, ono je to napsané jasně jako OM na sestupové rovině Bingo. Hledal jsem to nahoře v mapě a tam je jen NDB-čko - byť je to to samé.
Díky.
MT.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   22. 4. 2005 / 17:03
PavelS
Asi 4 lidi se tady snaží vysvětlit, že to není " to samé " , ale hlavně že si rozumíme ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   22. 4. 2005 / 19:53
MT.
Já jsem to pochopil, ale možná blbě napsal. Tím slůvkem "to samé" jsem myslel, že v případě dráhy 24 a 31 na LKPR je NDB-čko a OM ve stejném místě.
MT.
 

Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 17:58
Stew
Přelet Outer i Inner markers si v PMDG můžeš i nechat akusticky signalizovat zapnutím této funkce na audiopanelu.
 

Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 18:00
Stew
Sorry, byli jste rychlejší..
 

Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 19:09
Sněhulák   
Nehledě na to, že si je můžeš naladit na ADF1 a ADF2 a zapnout si to na RMI .-) Pak jasně vidíš zda letíš k němu či od něj... Což aspoň vede ke zjištění zda-li tam vůbec nějaký je .-))
 

Re: Re: Brzdný profil PMDG 737 + mapy a Outer mark?   21. 4. 2005 / 19:21
Tragédie v JRD
Neplet si markery s NDB majaky ktere sice vetsinou na jejich pozici jsou, ale ne nutne...a s markerem nemaj nic spolecnyho .. pouze polohu

markery vysilaji na frekvenci 75 Mhz .. coz na ADF naladis dosti s obtizemi ....
 

OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 20:24
Sněhulák   
Aha ...... ?-)

Takže např. ILS 24 LKPR je jasný... a dole jak je zobrazena sestupová rovina (snad je nazev correct) tak je i napsáno NDB OM PR .... -)

Je toto jediné místo kde tedy info o OM jsou..? (u té sestupové roviny)

A ted např. mapa pro ILS 28 LKTB..... ???

Mám to chápat tak, že tam OM není..?

Co prosím znamenají ty věci co jsem zčervenal puntikama .- ? .-) dík..
img_forumn/r50791_1.jpg (500x178)
 

Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 20:50
Marky Parky   
Marker "B":

Takže dva nápisy nad sebou
MAPt
LLZ ONLY
Znamenají že to je missed approach point ( tedy bod kde zahajuješ nezdařené přiblížení při non-precision approach ) pokud je aktivní pouze Lokalízér a není glidescope.

L
MKR
Znamená že to je Marker spřažený s Locatorem ( defakto NDBčko s velkmi krátkým dosahem )


Marker "BNO":
NDB
MKR
Znamená že je to Marker spřažený s NDB.
 

Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 22:10
Sněhulák   
A do důsledku tedy lze dedukovat že BNO aneb MKR spřažený s NDB NENÍ OM ? tedy že ILS 28 LKTB nemá Outer Marker..?

A co na to PMDG Tímpadem OM na EFISU se taky neukáže a audio signaliace taky nic ..... sedí ?-)
 

Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 22:35
Tragédie v JRD
Proc? jasne ze je to OM ... v opripade ILS 28 LKTB je OM v bode , kde se nachazi NDB BNO ... a middle marker je v miste, kde je NDB BOREK ... vzdyt to mas v te mape namalovane....
 

Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 22:42
Marky Parky   
To z toho teda dedukovat nejde ( ani mne nenapada proc te to napada? ), NDB BNO je spřaženo s právě s OM ILSu v Brně. Protože je v tom trochu guláš, zkusím popsat všechna radionavigační zařízení v Brně jak k sobě patří, protože z letmého pohledu v tom může být docela guláš

Takže ILS se jmenuje BO. Skláda se z Lokalizéru, Glideslope, DME a dvou markerů ( Outer a Middle )..
Shodou okolností na pozoci Middle markeru je ještě Locator B a na pozici Outer Markeru je NDB BNO. Toto sdružování je ve světě častou praxí, ale není pravidlem.
Nakonec je v Brně ještě sdružený VOR a DME maják, pro změnu také nazvaný BNO.
 

Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 23:05
Sněhulák   
ju O.K. .-) a napadlo mě to proto, že u všech Chartu ILS pro LKPR je vždy napsane ze jde o OM ci MM coz u LKTB ILS 28 prostě není... je tam jen MKR..

Ještě když už to tak pitváme a ať Vás úplně vysaju tak co znamená to ILS RDH ...... ?

Hau. Snad vše .-)
img_forumn/r50830_1.jpg (500x173)
 

Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   21. 4. 2005 / 23:24
Tragédie v JRD
RDH - ILS reference datum height, vztahuje se GP, a je to vyska ve ktere je GP v miste, kde je prah drahy

resp. pokud si dobre pamatuju tak ona vyska + 10 ft = RDH

(v pripade toho brnenskyho aipu je to jedno cislo v feetech, druhe cislo v metrech)
 

Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 00:23
PavelS
V Brně nejde o klasický OuterMarker.
V jakémsi starém dokumentu o ILS je popsáno rozmezí vzdáleností od prahu dráhy, ve kterém musí být umístěn Marker, aby ho šlo nazvat OuterMarker.
Uvedený brněnský marker ( na rozdíl od všech ostatních zde řešených ( RWYs 24,31) není umístěn na 7,2km ( 4NM ) , ale podstatně blíže ( 2,5NM ) k prahu dráhy a nesplňuje proto podmínky umístění OuterMarkeru.
Není-li Outer , nebude ani MiddleMarker a proto jen označení Marker pro oba. ( Vodochody totéž , marker tam je jen jeden, ale z každé strany , čekněte kdyžtak mapu : http://www.vacc-cz.org/download/index.php?&direction=0&order=&directory=1.%20Charts/LKVO%20-%20Vodochody

======================================

Mimochodem, původní koncepce ILSu pracovala se třemi Markery, proto jsou na "klasických " palubkách tři světýlka. Třetí byl logicky tzv. Inner Marker a byl umístěn na prahu nebo "těsně" u prahu dráhy.

===============================

Markery jsou VHF vysilače , které vysílají kolmo nahoru slabý signál modulovaný tečkou, čárkou nebo tečkou a čarkou pro rozlišení a všechny pracují na stejné frekvenci 75,000MHz ( kuriozita : šlo je poslouchat na autoradiích se starou normou OIRT, když se jelo kolem . Rozlišení , zda jde o Inner nebo Outer se odehraje pomocí dekodovaní toho morseového signálu.

=====================================

Marker na mapě se pozná hlavně podle takové té čočky , která je umístěna kolmo na ose ( ne na GS, ale na trati konečného přiblížení ). Obvykle je tam i tečka se šedým koužkem ( tečkama ) , což je NDB ( resp. jakýkoliv vysílající sráč pracující na kHz rozsahu, čili lokator i NDB ). Marker ale označuje "čočka" , která je díky stejnému umístění ve stejném místě jako NDB , ale fyzicky označuje úplně jiné zařízení.

=================================

Markery byly vytlačeny zcela jiným zařízením nazvaným DME, které nemá s ILS nic společného, ale protože je mnohonásobně přesnější a pohodlnější, bylo od určitého roku povoleno ICAOem provozovat ILSy bez markerů. To je výhodné hlavně proto, že se nemusí stavět ty markerovací antény daleko od dráhy a platit za pronajaté pozemky, nehledě na obsluhu ( DME je na letišti a pracuje na dálku )

======================================

Pozn.: k zopakování správného leteckého náslosloví mohu doporučit právě běžící film "Turbulence" na TV Nova ....opravdu maso

 

Re: Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 00:28
Tragédie v JRD
v AIPu opravdu primo jako markery oznaceny nejsou, v Jeppikach je ale bez skrupáuli jako OM a MM oznacuji .)

PS: ten film na nove... to je sila.. ale ten dabing.. to je tragedie
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 01:37
Jaakov   
JJ, celou dobu jsem si delal poznamky a zejtra to zuzitkuju na IVAU hlavne akcelerace na 90% rychlosti...pocitam, ze potom se akceleruje na warp 1...... fakt sranda...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 23:32
Aleš Jungmann
Zdálo se mi to, nebo na začátku filmu řikali , že nemají palivo - jen 16 tun..........pak tam vesele hodinu kroužili a akcelerovali.....a klesali....a stoupali....a dekompresovali.....a vyklápěli spoilery.....a všelijak jinak nereálně pičovali.
Jestli tohle viděl člověk, kterej neletěl letadlem a nemá moc soudnosti, tak z toho asi bude dost vyjukanej, až poletí poprvé letadlem..
 

Re: Re: Re: Re: Re: OM - Outer mark a CHARTS   22. 4. 2005 / 08:46
Marky Parky   
Jen dodám že při absenci Markeru a jeho suplování pomocí DME už to není ILS ale ILS/DME.
 

Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ