Hezká livery! 
Jen dvě poznámky k současné generaci zlinů řady "40"
1. Víte, jak vypadal první "designový" model ( dřevěný model 1:5), který pro tehdy Z-42 v Otrokovicích připravili?
Měl úplně stejný čumák, jako tyhle nové Zliny!! Původně se se totiž počítalo s čtyřválcovým motorem v uspořádání boxer (zdroj: fotografie byla v L+K, ročník si už nepamatuju, ale nějak 1970-1972), teprve pak se čumák předělal na klasický walterovský šestiválec (tak jak známek Z-42/142/43 nejčastěji). Zkoušel jsem obrázek najít, ale na netu jsem neuspěl a to LK mám někde v truhle na půdě, hledat to nebudu 
2. Ziny řady "L" (tedy motor Lycoming a podobné) mají v současnosti jistě mnoho výhod, ale mohly by mít, když už se vyrábějí u nás, jednu vychytávku navíc - a to je autonomní vrtuli konstatních otáček.
My jsme zvyklí, že Z-142, Z-43 atd. mají vrtuli stavitelnou - a tak se hlídají otáčky, režimy - a není to problém. Ale taky jsme zvyklí, že Z-226,526 lítaj jako draci včetně akrobacie - a nic takového se tam hlídat nemusí, jen přípusť a otáčky. Zase - není to nápad z mé hlavy - před nějakou dobou (80. léta?) někde v Německu naroubovali naši autonomní vrtuli Avia na cessnu C-172 se 160 k Lycomingem - a nemohli si to vynachválit. Dokonce zaregistrovali pokles spotřeby a mírný vzestup výkonů (řádově o 2-4%, jestli se pamatuji). Prostě i při vší pečlivosti ten automat to ohlídal líp, než když se to přestavuje ručně... (zdroj - opět L+K tehdejšího ročníku - a zas, hledat to v tej truhle nebudu !!!)
 |
|