FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 6. 7. 2025, Den upálení mistra Jana Husa Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Douglas N143J - DC3 nebo C47? Jeden příspěvek | Celý strom
Douglas N143J - DC3 nebo C47?   9. 12. 2018 / 11:33
Zdenda
Včera na simbíru jsem vedl s Kachnou učenou dišputaci o původu nového Kbelského exponátu.
Zatím mi všechny nalezené informace naznačují, že jde o DC3,(třeba zde:http://www.aerialvisuals.ca/AirframeDossier.php?Serial=116061) Kachna tvrdil opak - C47.
Odpovídala by tomu nakládací vrata.
Podle mne je rozhodný rok výroby 1937, kdežto pro C47 se první let uvádí až 23. prosinec 1941.
 

Douglas N143J - DC3 nebo C47?   9. 12. 2018 / 12:12
PeBr
VHÚ tvrdí: Douglas DC-3A americké poznávací značky N143J byl vyroben v roce 1937 původně jako DC-3 s motory Wright R-1820, používali jej Pan American Grace Airways na linkách v Jižní Americe. Po 2. světové válce byl ve službách mnoha společností (Robinson Airlines, Mohawk Airlines, Houston Aviation Products a dalších). V rámci generální opravy v roce 1967 byl upraven na standard DC-3A montáží výkonnějších motorů R-1830. Letecké muzeum VHÚ stroj získalo výměnou po přeletu Atlantiku v roce 1991. V roce 1998 byl zapůjčen Českým aeroliniím a po celkové opravě byl u příležitosti osmdesáti let od založení firmy vystaven před hlavní administrativní budovou ČSA v Praze-Ruzyni v barvách z padesátých let minulého století s fiktivní čs. imatrikulací.
 

Douglas N143J - DC3 nebo C47?   9. 12. 2018 / 20:45
kuma   
Jednoznačně DC-3. V odkazu s výrobním číslem je to dost jasně uvedeno.

Navíc - logicky - tato dakotěnka - jak dokládá odkaz i Cyrusovo shrnutí byla vyrobena pro PanAm jako pasežérská, C-47 je nákladní verze. Podle potřeby lze C-47 přestavet do standardu DC-3 (montáž interiéru, sedadel, topení, případně odstranění cargo-doors) a samozřejmě i naopak DC-3 pestavět na standard C-47 (vykuchat vnitřek a namontova cargo-doors). DC-3 má spoustu dalších verzí, ale to, jak je to zrovna upravené, původ toho éra nezmění.

Jako doplněk Cyrusova shrnutí by se snad dalo uvést, že Pan American-Grace (Panagra) byla společnost, v níž PanAm (tehdy PAA) držela 50% a orientovala se na noční lety v Jižní Americe. Podle jistých informací na některých letech byly stevardky oblečeny do šatů jako z divokého západu a během těchto nočních letů byl pánským cestujícím údajně poskytován zcela specifický palubní servis (ta letadla byla označena symbolem červené lucerny, mám někde i fotku, jen ji teď nemůžu najít). Říká se, že i ta "naše" dakotěnka, co se tady o ní teď povídá, v tomto programu taky po nějakou dobu pracovala - ale důkaz pro to není,

Neodpustím si povzdech, že VHÚ, který se teď vytahuje, jak tu dakotu dal "z vraku" dohromady - původně dostal letuschopné éro i s papírama (!!!) - tak tehdy byla do Kbel DC-3 předána po předvedení na MAS Roudnice. Je nehynoucí ostuda muzea ve Kbelích - tedy VHÚ, že toto žiovotaschopné éro nechali hnít na nehlídané stojánce vedle už dávno rozbitých líček a dalších nešťastníků, nechali ji rozmlátit neznámými vandaly, včetně vybrakování interiéru a přesekání hlavních svazků kabeláže. Mohli jsme mít letuschopnou dakotu, teď máme načinčanou skořápku. A to má, bohužel, na svědomí VHÚ...
 

Douglas N143J - DC3 nebo C47?   9. 12. 2018 / 22:59
Zdenda
No, nechci Vašku dělat soudce, ale zde:
http://www.letistecr.cz/zajimavosti/po-trinacti-letech-uz-ma-sbaleno-na-cestu.aspx
bylo řečeno toto:
Ještě několik dnů na to se stihl letoun Douglas DC-3 N143J ještě ukázal v letuschopné podobě na Memorial Air Show v Roudnici nad Labem, ale po té se odstěhoval do depozitáře muzea ve Kbelích, protože Státní letecká inspekce nařídila jeho uzemnění kvůli rozsáhlé korozi celého letounu.

a zde v diskuzi:
https://www.planes.cz/cs/article/100255/douglas-dc-3-ok-xdm

zase toto:
Rád bych reagoval na článek týkající se vystavené DC-3 OK-XDM. Nehod DC-3, resp. C-47 ČSA bylo samozřejmě více, než vzpomínaná jedna. Bohužel, ne všechny skončily dobře. Pokud se týká vystavované DC-3 "OK-XDM": byl jsem účastníkem jejího posledního letu ze Kbel do Roudnice/L. a zpět. Byl to vzhledem ke stavu letadla dost husarský kousek a bylo potřeba hodně času, aby se piloti (D.Carnavo a G. Saitto) k němu nechali přemluvit. Po dost dobrodružné cestě z USA do Prahy (byla popsána v r. 1991 v časopise L+K) už neměli chuť k jakémukoli letu (v té době letounu zbývaly pouhé tři hodiny provozuschopnosti). Letoun již v době dodání byl skutečně ve špatném technickém stavu a již předtím měl být zrušen, avšak když se naskytla možnost se jej za určitých podmínek zbavit a ještě za něj něco obdržet, tak proč ne...?

Tak zůstává otázkou, jestli by letuschopnost byla skutečně možná.
 

Douglas N143J - DC3 nebo C47?   13. 12. 2018 / 18:06
kuma   
Souhlasím, ale jen v něčem. Udržet DC-3 v letuschopném stavu může být problém a je na to potřeba kupa peněz, které hned tak někdo nemá. Taky pak problémy s pojištěním, pokud by ji někdo provozoval atd. atd. atd. Námitek může být spousta. A neříkám, že do Kbel ta DC-3 přiletěla rovnou ze Santa Monicy s ještě lepkavým nátěrem. ALE a nicméně - i když jí zbývala sotva 1 hodina do případné nákladné renovace (pokud by ji člověk chtěl i nadále udržet letuschopnou), pro účely muzea to byl v okamžiku předání skutečně letuschopný stroj. A nechat ji shnít a rozbít vandaly někde v prostoru - to byla a je pro VHÚ fakt ostuda.

.........
Ale dík za odkazy! Vidím že jsem popletl historii, speciální služby na té "naší" dakotě poskytovala společnost Mohawk, ne Panagra... ;.) (viz zde: http://www.postcardpost.com/MwkR40.jpg ; http://www.postcardpost.com/MwkR41.jpg ; http://www.postcardpost.com/MwkR45.jpg )
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ