FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 3. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH? Jeden příspěvek | Celý strom
Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   3. 8. 2020 / 22:38
Tapi   
Dotaz začátečníka v IFR plánování:

Používám https://skyvector.com/, kde jde pěkně naplánovat let od SID, přes route waypointy až po STAR. Ale stále přesně nechápu, jak najít ten správný Approach, a napojit ho na STAR. V APPROACH charts jsou body, které na zobrazení World-Hi ani Low-Hi nenaleznu. Pokud to chápu správně, tak Approach chart by měl vždy obsahovat alespoň jeden vstupní bod (waypoint) a pouze ten by měl být dohledatelný na "velké" mapě World-Hi či Low-Hi?

Jaký je obvyklý postup při plánování závěrečné části IFR? Z názvů Approach charts poznám jen typ přístrojového přiblížení a dráhu, ale už ne vstupní bod... U velkých mezinárodních letišť je mraky charts a procházet je jeden po druhém je poměrně nepraktické...

Prosím případně o vysvětlení na příkladu příletu ke KSEA z jihu: nejpoužívanější cesta je ta, která končí v HAWKZ a dál skyvector nabídne STAR HAWKZ7, který končí až na KSEA. Chci přistávat pomocí RNAV například na Rwy 34L. Jak mám upravit letový plán? Mám například ignorovat STAR a nasměrovat svůj let přímo z HAWKZ na CIDUG?

Obrázek ve vyšším rozlišení ZDE: http://www.warbirds-blog.cz/download/KSEA-appr.jpeg
84092 B / 750 x 524 / KSEA-appr.jpeg
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   3. 8. 2020 / 23:06
Honza "PickNick" Bartoň
Čau, hele držím palce a těším se na fundovaný odpovědi zkušenějších Sám jsem docela na začátku, ale pár věcí, který mi pomohly se orientovat:

- navigraph subscription - můžeš vždycky zrušit po měsíci - ta apka CHARTS hodně pomáhá přesně v tom, udělat si o něco jasněji v návaznostech. Mluvím hlavně o návaznostech RWY - SID - ENROUTE - ARRIVAL a na APPROACH. Interaktivně super vidíš na podkladech konkrétní řešení pro každou RWY.

- můžeš zkoumat i v littlenav map (free)
- nech velký letiště na později

Já se teď peru s pochopením vzniku a odstraněním DISCONTINUIT v FMC (v KA350)... to mi taky často hlava nebere.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   3. 8. 2020 / 23:47
Rozšafín Ctibum   
Odstranenim...proste ji smazes, ne?
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 00:06
Honza "PickNick" Bartoň
Nekdy to staci a nekdy tim vzniknou dalsi dve. Tak resim proc.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:17
xWing   
Zrusit DISCO je najlepsie vlozenim bodu.
https://youtu.be/QVNAlqpnFzk
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:28
Tapi   
Rozumím, díky, bude se hodit.
Nicméně v úvodním dotazu mi nejde ani tolik o to, jak zrušit část letového plánu, ale spíš proč a zda vůbec ho rušit. Spíše potřebuju pochopit princip tvroby závěrečné fáze letového plánu.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   7. 8. 2020 / 20:27
Luděk Ch.
Pokud vzniknou smazáním DISCO nějaké další, tak to znamená, že ty dva body, mezi kterými bylo DISCO, nelze nějak smysluplně napojit. Takže často pomůže kromě DISCO smazat ještě předchozí bod.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   3. 8. 2020 / 23:07
Rozšafín Ctibum   
Tohle planovani...hrozne moc se to precenuje. Nicmene tedy, vybral sis hrozne slozity letiste pro zacatecnika. Nicmene tedy:

1) Mapa 20-2C HAWKZ 7 RNAV ARR pro RWY 34L/C/R konci na bode SONDR
2) Mapa 21-4A ILS RWY 34L SA CATI zacina na SONDR a pokracuje HIPRO, JOSTA, JALON...

Takze to krasne navazuje.

Na enroute mape body terminal charts tezko najdes, je jich hromada.

Obecne ale, v realu ti proceduru STAR nadiktuje ATC, vcetne typu priblizeni, tak si to tak nejak napospojujes. A ani pri planovani letu nevychazime prilis z moc presnych dat, naopak tam pridavame urcity increment pro vektorovani atd. Neni potreba to mit na mili presne, stejne to k nicemu dobry neni
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 00:03
Honza "PickNick" Bartoň
Tak vis jak to je, nez cloveka semele praxe tak chce veci pochopit na mili presne. Zvlast kdyz si na pilota jen hrajeme “as real as it gets”

Muzes mi prosim priblizit jak tedy vypada tvuj FLP po nahozeni? Je kompetni s arrival a approachem jen s tim ze ho ATC bud potvrdi nebo zmeni v prubehu letu? Kdo vsechno ten FLP ma pred startem k dispozici jen origin letiste pro departure a destination se musis ohlasit a nahlasit zamer?

A na cem litas?

Diky
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 00:41
Rozšafín Ctibum   
(FPL-TVS3CE-IS
-B738/M-SDFGHIJ1LORVWXYZ/LB1
-LKPR0255
-N0455F370 VOZ Z21 PISAM DCT TEKNO DCT BABIT DCT RAXAD DCT MAKED UL617
KEA UL607 GIVIS UT514 XAVIS
-LGIR0237 LGSA
-PBN/A1B1C1D1O1S2L1 NAV/RNP2 COM/ACASII SUR/260B DOF/200804
REG/OKTVU EET/LOVV0017 LHCC0032 LYBA0052 LWSS0127 LGGG0136
SEL/GMHS CODE/49D276 RVR/200 OPR/TVS ORGN/LKPRTVSX PER/C
RMK/CALLSIGN SKYTRAVEL, OCC CTC xxxxx)

Ted jsem tu treba dodelal tenhle planek. Jak vidis, odesilame pouze trat, ktera musi zacinat a koncit na bodech SID -> .... ; ... -> STAR, proste se na tu trat a z ni musis dokazat dostat. Doted je to kazdemu snad jasny, prilety a odlety jsou zalezitosti ATC a pro planovani nejsou podstatny, byt nektere aerolinky je do planku take davaji, nejsou ale nijak smerodatne.

-----------------------

Pro planovani paliva samozrejme koukame i na procedury. Takze, checknu pocasi:

LKPR 032200Z 35008KT 9999 -RA FEW030 OVC043 15/14 Q1009 NOSIG

TAF LKPR 031700Z 0318/0500 35010KT 9999 SCT013 BKN036
BECMG 0321/0323 36014G24KT 5000 -RA BR BKN010 OVC020
PROB30
TEMPO 0323/0408 3000 RA BR BKN005 OVC013
BECMG 0415/0418 32006KT 9999 -SHRA SCT026
BECMG 0421/0500 2500 BR SCT005
LGIR 032150Z 18004KT CAVOK 22/17 Q1009 NOSIG

TAF AMD LGIR 032003Z 0320/0418 VRB05KT 9999 FEW020
BECMG 0321/0323 17009KT
BECMG 0403/0405 32012KT


Z Prahy mi to moc nepomuze, tak se podivam z okna. Lita se RWY 06, tak tam hodim proceduru z LKPR z 06ky na VOZ. Do Heraklionu nedohlidnu, ale foukat v dobe priletu bude 320/12, hlavni rwy je 27/09, tak odhadnu 27 a placnu jim tam XAVIS1A.

Je to jen o namornich milich. Pokud si nejsem jisty, davam proste nejdelsi prilet.

------------------------

Nejsem pilot, moc nevim, co s tim delaji v realu potom, ale pocitam, ze to tam natukaji podle toho. takze XAVIS1A, RNAV(GNSS) 27, checknu LEGS, XAVIS1A konci na GONSO, pak IR402, IR401, IR400, RWY27, MA.

Mno a mam velmi slusny odhad.

-------------------------

Na ceste si pak 200 majli pred letistem poslechnes ATIS a podle toho si to pripadne upravis, odmazes. Snad nikdy jsem nezazil, ze bychom leteli kompletni proceduru. V nekterem bode se to stejne zmeni na vektory nebo vizual

-------------------------

Obecne to neprecenujte. Naklikejte to tam tak nejak obecne plus minus. Vezmi to tak, ze i v realu se s tim hrabu, kazda navigacni priprava, kterou vyrobim, je pro me takova vykladni skrin. Chces ji proste mit co nejpresnejsi a nejhezci, i co se tyce treba prestoupani na trati, nejekonomictejsi moznost stran vetru, vahy...A pak jsi spokojeny, vyrobil jsi pripravu, ktera je o 16 kilo lepsi nez druha a o 23 kilo lepsi nez treti, prijde pilot, prihodi si tam 400 kilo navic "just in case" a leti
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:44
Tapi   
Díky za odpověď, podstatu sdělení snad chápu, ale protože ještš neznám programování počítačů dopraváků, jsou pro mne uvedené výpisy zatím žel ještě nesrozumitelné
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:40
Tapi   
Mno, já zatím ještě nelítám s dopravákama Teď se učím G1000 a létám s DA62. Podle toho, co jsem pochopil ale nebude G1000 zase tak daleko od počítačů na dopravákách i když samozřejmě takové komplexnosti nedosahuje. Nicméně umí navigovat pomocí RNAV, tj. STAR letět pomocí VNAV a přiblížení LPV. Létám zatím jen offline XP-11, učím se. Na VATSIM si zatím rozhodně netroufám ATC se začnu učit až zvládnu pokorčilejší IFR navigaci.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:52
xWing   
Skus pouzit LittleNavMap, je to zdarma, tam ked planujes SID a STAR, hned sa Ti to kresli krasne na mapu.
Tak mozes potom rychlo pochopit ako nalepit na seba pekne Approach proceduru s ILS
Priklad na LKPR priblizenie k drahe 24.
Zvolis STAR VLM3S, ktory konci na RATEV (obr.1)
Potom zvolis ILS, ktore pekne zacina od RATEV. (obr.2)
42807 B / 750 x 456 / app1.JPG
40371 B / 750 x 456 / app2.JPG
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:55
Tapi   
Dobrý, moc dík. Vypadá to srozumitelně a názorně. Určitě plánování s Littllenav vyzkouším.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:35
Tapi   
Díky, ale nevím co je a kde vezmu zmíněné Mapy 20-2C a 21-4A? Jedná se o charts pro KSEA nebo o něco jiného?
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:38
Rozšafín Ctibum   
Jeppesen charts pro KSEA. Potrebujes kazdopadne jak tratove, tak terminal charts....
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 07:50
Tapi   
Tak k Jeppsen charts žel přístup nemám, jsou myslím pouze placené. Asi budu muset zvážit platbu za Navigraph
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 12:30
Honza "PickNick" Bartoň
Hele zvaž to... mě to dost pomohlo a hlavně mě to baví se v tom prostě jen pořád hrabat a koukat jak je který letiště řešený - je to fakt super interaktivní Kdykoliv to můžeš zrušit a až budeš znát ty zákonitosti a návaznosti, tak si pak vystačíš s free chartama. Navíc máš pořád aktuální AIRAC data.

Držím palce... já se pořád taky učím... mohli bychom někdy klidně zkusit smartcopilot plugin a být zmatený společně
51137 B / 694 x 550 / Screenshot 2020-08-04 12.27.56.jpg
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 15:29
Tapi   
Osobně bych společný let viděl jako bezva způsob jak se naučit něco nového. Rád ti někdy zkusím dělat copilota. Případně můžeme dál komunikovat po emailu ať tady neplníme fórum vzájemnou diskuzí Ozvi se prosím když budeš mít chuť na mail pavsko@gmail.com. Díky.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 21:28
Jennik   
Mám dojem, že to tu nikdo ještě nepsal. Ale každý STAR většinou nabízí nějaký (i více) Initial Approach Fix = IAF podle toho, kterou dráhu a proceduru volíš. A z toho ti pak začíná už konkrétní přiblížení.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   4. 8. 2020 / 23:56
Algy   
Jak už tu zaznělo, tvůj letový plán bude končit nějakým radionavigačním zařízením, nebo fixem (viz tvůj HAWKZ). Než k němu doletíš, řídící (ACC v koordinaci s APP) ti přidělí nějakou příletovou trať (STAR) a runway pro přistání. Každá STAR vždy končí bodem IAF (Initial Approach Fix), ve kterém začíná takzvané počáteční přiblížení (IA). V tomto místě zahazuješ mapu STAR a tasíš mapu Instrument Approach Chart.

Jakmile dokončíš poslední zatáčku a jsi +- v ose dráhy, jsi v bodě IF, kde začíná střední přiblížení, které slouží k tomu, aby sis nastavil letadlo do přistávací konfigurace (vytáhneš si kolečka a klapičky ). Přeletem bodu FAF už jsi plně usazen ve skluzové rovině a jsi tedy na konečném přiblížení.

Takže já to v simu (off-line, nikdo mě neřídí) létám takhle: před klesáním z hladiny se podívám, na DEST jakým směrem fouká, popřípadě na jakou dráhu je naváděn AI provoz a podle toho si určím, na jakou rwy budu sedat. Potom si pro danou dráhu vyhledám příslušné příletové tratě STAR a vyberu si tu, která začíná posledním bodem mého letového plánu. Celé to pospojuji a jedu dolů jak korálek na niti. V reálu to samozřejmě neplánuješ, ale počkáš si, jakou star ti naordinuje řídící ACC.

Ale třeba má někdo lepší postup.
 1x  

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   5. 8. 2020 / 07:41
Tapi   
Díky za srozumitelný postup. Asi je mi to v principu už jasné. Včera jsem si na zkoušku objednal Navigraph a je to suprový nástroj. STAR a APPROCHES se s tím hledají mnohem snadněji než když charts lovím na netu... S takovým nástrojem chápu, že to jde vyhledávat v reálném čase chvilku před příletem k bodu, kde by měl začínat STAR.

BTW: co je to ten DEST, kde bereš údaje o aktuálním větru na letišti?
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   6. 8. 2020 / 18:08
Rozšafín Ctibum   
Tohle je ale fakt zaklad...DEST je destinace. Ty ostatni zkratky prelozis?

Na pocasi doporucuji treba tohle, pokud mas v simulatoru "matching real weather"

https://aviationweather.gov/taf/data?ids=lkpr%20lktb&format=raw&metars=on&layout=on

Ale taky to chce trochu studia



 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   7. 8. 2020 / 14:10
Tapi   
Dík. Zkratky většinou už docela znám, i když určitě ne všechny. Tady mi to nějak nesecvaklo, myslel jsem, že zkratka DEST odkazuje na nějaký portál s počasím podle kontextu v jakém bylo použita

O AWC potálu vím, ale myslel jsem, že tam jsou data jen pro USA. Zatím používám hlavně windy, ale reál počasí ještě moc nelétám. Až budu schopen kvalitní IFR navigace za CAVOK podmínek, začnu si to komplikovat počasím a ještě později přidám ATC
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 12:11
Milan555
Já s dovolením navážu. Zůstanu v našich luzích a hájích. Jak správně naplánovat IFR let LKKV - LKPR ? SID z Varů směrem na Prahu končí bodem BALTU. STAR do Prahy začíná na LOMKI. Mezi BALTU a LOMKI ale trať nevede a navíc BALTU je k Praze blíž ( to by byla blbost se vracet ). Co s tím ? V určité fázi opustím LKKV SID a zamířím přímo na LOMKI ?. Díky
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 12:24
xWing   
Pokracovat na OKL ako transition k ILS nejake drahy
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 12:41
Milan555
No ale pro dráhu 06 by to bylo trochu krkolomný
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 12:52
xWing   
Tak ale, na to je tam ATC, ktory Ti urcite poradi, aspon v reale.
Offline by som isiel priamo na CI06.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 13:05
Milan555
Díky
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 15:25
Tapi   
Zkusil jsem si to v rámci tréningu navrhnout v Navigraph
http://www.warbirds-blog.cz/download/LKKV-LKPR--ILS-RWY30_B.jpg

SID k BALTU, pak přes waypoint EROKA k VOR (OKL) a pak už APPROACH ILS RWY30.
Je to tak správně? Tj. není použitý žádný STAR pro LKPR.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 15:28
xWing   
Neviem ci je to spravne, nie som profi pilot ani ATC, ale zaletel by som to rovnako
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 16:52
ONDR4cz   
Pokud to chceš striktně po trati, tak jediná možnost je ODPAL T871 GOLOP. V reálu to bude nejčastěji BALTU DCT LOMKI s tím, že po BALTU dostaneš zkratku na nějaký bod na příletovce. To, že mezi nima nevede trať zásadně nevadí, s postupným zaváděním Free Route Airspace jsou dnes některé DCT už i povinné, např. v horním prostoru ENITA DCT PEPIK přes celý jih ČR.
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 18:23
xWing   
Ved aj z BALTU na OKL ide po regulernej trati
Alebo je snad vzdy povinnost ist cez STAR ?
 

Jak najít waypoint, kde napojit STAR a APPROACH?   8. 8. 2020 / 20:12
Rozšafín Ctibum   
Doplním, byť jsou do FL165 povinné routingy po trati

"(THE DCT SEGMENT BALTU..XXXX (54 NM) IS TOO LONG FOR LKAADCT:000:165. MAXIMUM IS 0 NM [LKAA2A])"

Tak existují výjimky popsané v RAD. Jak píše Ondr4cz, jedna z nich je třeba BALTU DCT LOMKI na Vary - Praha, stejně tak BEKVI na Pardubice - Praha, byť z BEKVI žádný STAR na LKPR nevede, plánovat a podat jako validní FPL se to dá

 

Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ