|  | Re: Myslíte, že by to mohlo fungovat? 13. 5. 2005 / 16:33 | |
|  | Fressnelova čočka před monitorem je jen optický klam - a navíc velmi (VELMI) unavuje zrak. Iluze prostorového (nemyslím plastického 3D, spíše široký - daleký) pohledu je navozena změnou zaostření. Zaostření našich očí je provázeno tzv. divergencí (ev. konvergencí - tedy přibližování os obou očí vzájemně), která musí být úměrná zaostření (viz ostření triédru) a je velmi citlivá na vzdálenost očí od čočky - monitoru. Tato vzdálenost je poměrně krátká a metoda by proto byla vyhovující pro jedno oko. Při pohledu oběma očima může být pro někoho vyrovnávání paralaxy velmi nepříjemné až nesnesitelné. Iluze s velkým rozdílem mezi pocitem prostoru, víceméně fixovanou hlavou a ryachlými pohyby nezaostřitelných polí za čočkou mohou vyvolat akutní kinetózu (mořskou nemoc).
Tento způsob "panoramatického" zobrazení nelze srovnávat s PROJEKCÍ vzdálené situace (krajiny, obzoru) na vhodnou promítací plochu. Právě přeostření z blízkého pohledu (na monitor s virtuálními budíky) na vzdálený obzor (alespoň 3 metry, lépe dále) umožňuje docela přijatelnou simulaci situace v kokpitu. To proč se to nepoužívá ve FS jsou asi následující problémy:
* slušný dataprojektor (jas, rozlišení, kontrast) byl do nedávna záležitostí 100.000.- Kč. Kup si to, když nemáme na pořádný pedály. I dnes stojí nejlacinější projektor 25k.
* projekční plocha by měla být zakřivená, pokud možno dutě kulovitá (simulátory Mirage 2000 Dijon, Francie...). To doma sehnat nejde vůbec. Promítání na ploché plátno a neřku-li stěnu už vede (při krátké promítací vzdálenosti) buď k zmenšení promítaného obrazu nebo k rozostření okrajů či středu (velký obraz z krátké vzdálenosti nikdy nejde na plochý screeen doostřit celý - hloubka ostrosti). To by mělo význam, kdyby byl simulátor "v budce", kde by předním okénkem bylo vidět jen malé zorné pole skutečnosti před sebou (jako když sedíš v Turboletu, předním okénkem toho není moc vidět - ideální letoun pro takový tranažér).
* zorné pole - aby tato sestava měla smysl, mělo by zorné pole zabírat víc, než jen to turboletí okénko - pak se ve FS použije zůmovaný pohled - tím za cenu vidění okolí (periferie, boční okénka), nejsou ve středu zorného pole žádné detaily. Při pohledech do stran je navíc výrazně změněná perspektiva, což je velmi rušivý (a unavující) detail (perspektovu vnímá i periferní vidění našich očí).
* takže - kulově rozmístěné monitory jsou optimálním řešením. Každý pohled do strany má správnou perspektivu a vyrovnané detaily, neunavující ostření očima a není problém s paralaxou.
* vyšší stupeň je pak dutá koule o průměru alespoň 6 metrů, na kterou sada dataprojektorů (alespoň 3, lépe 5) promítá venkovní situaci na hlavních pohledech z místa pilota (dopředu a boční okénka, nebo u mixéru hlavně dolů do stran a pod nohy) - a uprostřed šťastný simpták, protože to je teprve ta pravá bomba!!!
Nebojte - já o tom přemýšlím už dlouho a jednou... jednou vás FŠECKY pozvu do simu, jakej tu ještě nebyl ! (teda... možná... ))) |
| |
|