No zrovna první odkaz je podle mě MM.
Je z doby, kdy jsme ještě provozovali jednadvacítky a byly politické tlaky ospravedlnit přechod na západní techniku úsporou. takže se trdilo (do médií tlačilo), že Gripeny budou lítat za třetinové ceny v porovnání s Mig-21, aby se daňoví poplatníci hodili do klidu. Kdo by koho obviňoval po deseti letech, že to všechno byla lež, že?
Více bych věřil odkazu sedmému z roku 2020:
´´Zatímco průměrná letová hodina švédských letounů JAS 39 stojí podle různých metodik kolem 6 tisíc dolarů, letová hodina F-35A se má v roce 2025 snížit ze současných 35 tisíc na zhruba 25 tisíc dolarů. Pro srovnání, náklady přepočtené na jednu hodinu ve vzduchu činí u letounu Eurofighter Typhoon asi 18 tisíc dolarů, u Dassault Rafale 16 500 dolarů a u F-16C zhruba 8 tisíc dolarů. Dokonce ani dvoumotorový F-15E s hodnotou zhruba 21 tisíc dolarů nedosahuje hodnoty nákladů na provoz supermoderních F-35.´´
Nicméně to vše jsou jen odhady a spekulace. AČR do účetnictví veřejnost nepustí.
Nehledě na to, že cena za letovou hodinu je moc vágní termín a i s přístupem do účetnictví AČR by to bylo těžké spočítat komplexně. Je to jen za provozní kapaliny a palivo?
Nebo je to plus cena ND, nebo plus amortizace, nebo plus plat a rozpočítané náklady na výcvik pilota, nebo plus náklady na výcvik a platy pozemního personálu? A to už nemluvím o údržbě vojenských letišť, vytápění atd, které jsou taky nutné náklady na to, aby se to éro mohlo hodinu proletět... |
|