FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 3. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
XP12 první postřehy a dojmy Jeden příspěvek | Celý strom
XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 18:23
Willhelm   
Když jsem začínal s tehdy Public Betou XP11, sepsal jsem si sem věci, co se mi líbí a i ty co mi vadí nebo chybí. LR mi můj seznam negativ v podstatě do roka a půl od vydání Public Bety zcela vymazal, tak uvidíme, jak to bude v případě XP12.

Vydání XP12 mě trochu překvapilo, ale flexibilně jsem si vzal v práci volno a testuju jak vzteklý.
Moje první postřehy:

Heliny

S76C – stále na zemi při zatažené parkovací brzdě reaguje na šlápnutí do pedálů nepřirozenou rotací kolem osy. Ale v novém letovém modelu se zase chová poslušně a jak by od takové business heliny člověk čekal – jankovité chování z XP11 je pryč.

R22 Beta II – ta na ližinách (Pipsi vzpomněl jsem na tvou lekci gramatiky lyžiny vs. ližiny) sedí jako prdel batolete na nočníku a ani při maximálním kopnutí do pedálů se s kolektivem dole nehne. Tohle byl jeden z nových strojů, na který jsem se hodně těšil a svým letovým projevem, modelem a simulovanými systémy mě nezklamal. Potěšila i plováková verze, se kterou se dá sedat i na naše rybníčky, přehrady a větší řeky.

Letadla

Cirrus SR-22 – s G1000 to není úplně můj šálek kávy, ale jako majitel HMB i Carenado verze v XP11, musím smeknout, protože na rozdíl od HMB a Carenado ér tady nemám co bych vytknul. Bohatší simptákové tak konečně mohou využít nabídku HW ovladačů od RealSim Gear a poskládat si doma za myslím celkem rozumné peníze (v porovnání se stavbou jiných ér) komplet domácí kokpit.

Cessna Citation X – tohle éro je pro mě osobně po zcela zprasené Citation X v MSFS balzám na duši co se týče modelu, systémů, letového projevu. Stačil mi jeden okruh kolem LKMT s přistáním na ILS22 a hned jsem věděl, že s tímhle érem budu kamarád a nahradí mi jako bizjet Challengera 300 kterého DDen už dva roky neudržuje a jejíž provoz v XP11 byl poslední rok už celkem alchymie, pominu nečitelné MFD displaye s titěrným fontem, které Denis sliboval opravit asi půl roku před tím než se na XPL vývoj definitivně vykašlal a šel za stabilními penězi do korporátu.

Airbus A330 – LH tůry jsem lítal na XP11 střídavě s FF767 a JAR A330. Model 330 v XP12 je moc hezký, systémy funkční snad všechny. Prožitek ale kazí absence MCDU (má to zjednodušené LR FMC které se inspirovalo spíše Boeingovským FMC) a nějakého EFB. Přece jen Fenix na MSFS nasadil laťku vysoko a poslední verze FF A320 s komunitní úpravou EFB pro integraci se simbriefem se Fenixovi drží hned za patama. XPL komunita sice nečekala, že by LR implementoval MCDU a EFB, a hned krátce po oznámení A330 v XP12 se vyrojilo dost naivků, kteří věřili, že se zjeví Deus Ex Machina v podobě nějakého nového Luboše Zídka, jenže ZIBO je podle mě fenomén co se objeví v osmi miliardách lidí jednou za sto let. Jsem pesimistou, nicméně s přivřeným okem se s tím bude dát lítat.

Piper PA-18 Super Cub – tady jsem byl hlavně zvědavý jak se XP12 vypořádá s chováním letadel s ostruhou a průser z počátků XP11 se neopakuje. Ostruha klade přirozený odpor a na pedály éro reaguje uvěřitelně. Co se týče modelu, systémů a letového projevu opět nemám co vytknout a STOL výkony má éro podle specifikace. Bezva parťák pro bushflighty.

Van´s RV-10 – variace na SR-22 moderní dolnoplošník s G1000, hezkým letovým projevem a jednoduchou obsluhou systémů. Tohle není úplně můj šálek kávy podobně jako následující éro.

Lancair Evolution – Další G1000 éro na které jsem se netěšil, ale chápal jsem, že pro Austina tohle byla srdcovka. Příznivce G1000 nezklame.

F-14 – kdo ji má v DCS ji určitě nebude chtít lítat v XP12. Kdo DCS neprovozuje, se může asi na chvíli pobavit, lítá hezky, vymodelovaná je taky pěkně, se systémy trochu horší – nejvíce asi trpí MFD, které je tak nějak kvazi funkční a bez nějaké další podpory tak asi i zůstane. Osobně existenci vojenských letadel v XPL moc nechápu, protože bez kolizí, cílů apod. mi zbude jen nějaký simulovaný doprovodný let nějakého AI dopraváku.

Default éra z XP11 jsou i v XP12 s plusy i mínusy, bez nějakých větších oprav (B-58).

Uživatelské rozhraní

Nám trochu zmodernělo – na úvodní stránce po spuštění je pět obdélníků hlavního menu: Resume last flight, New flight, Load Saved Flight, Flight school a Settings. Pokud už letíte tak Setting z menu zmizne (jde se do něj dostat jako v XP11 z horní schovávací lišty) a místo něj je Save flight. Není to tak bombastické jako v MSFS, ale nežere to tolik výkon, je to přehledné a dostačující.

Nastavení HW

zůstalo naštěstí při starém, jde mít pro každé éro ovládací profi, nastavit extra dead zony, křivky. XP12 intuitivně zobrazí po stisknutí tlačítka nebo pohnutí osou co se hnulo a co je na tom namapované. Přál bych si něco takového i v DCS nebo MSFS. Zamrzelo mě, že ani v XP12 se VKB Gladiator MkII prodávaný roky jako univerzální a ideální joystick pro lítání všeho v XP11 (pravda, odlítal jsem s ním za pět let s XP11 přes 4000h od GA přes heliny a větroně až po dopraváky a Concorda.) nedočkal obrázku – i když ho v asketech LR x:\X-Plane 12\Resources\joystick configs\ vidím jako Ravcore Javelin.

Letový model

Subjektivně mi přijde lehce jiný. Nevím, jestli je to větší provázaností na nové počasí, ale při poletování v termických podmínkách jsem si všiml při letu s malými éry i Citation X kopanců od termické aktivity. U Cessny 172 mi to přišlo dost blízko tomu, co si pamatuji z reálného lítání, u CitationX zase moc přehnané – na velké éra tyhle turbulence takový vliv nemají. V takové A340 když jsem párkrát v reálu letěl, jsem skoro ani nevnímal, že jsme ve vzduchu a letíme. Největší vzruch na nervovou soustavu byla akcelerace při startu a trochu kodrcání při přistání. Sem to vždy komentoval, že vlaky na českých kolejích člověka pohoupají 6x více.

Počasí

Tady cítím proti XP11 asi největší změnu a na detailní prozkoumání chování nového počasí to bude chtít mnoho týdnů. Každopádně oblaka a mlha jsou 3D čímž dělají pluginy typu Enhanced Cloudscapes z XP11 zastaralými. Vizuálně subjektivně lepší než XP11 s EC s dalšími fíčurami navíc. Když se vletí malým érem pod kumulus je cítit termická aktivita a sání mraku. Když se napíchne nějaký nacucaný předbouřkový mrak, tak při jeho průletu vám to ohodí okna vodou jako by pršelo, i když z mraku neprší. LR sliboval, že přechody mezi jednotlivými čtverci budou plynulé, ale jestli splnil, se dozvím až po pár delších letech s příhodným reálným počasím. Jinak počasí v menu doznalo mírných změn, přednastavené jsou nově Clear, VFR few clouds, VFR scattered, VFR broken, Marginal VFR overcast, IFR non-precision, IFR precision, Convective a Large cell thunderstorms. Přednastavené támata jsou vizuálně moc hezké a dávají vyniknout novému systému počasí. No a teď se dostávám k možné bolístce nového počasí. U XP11 když jsem nastavil reálné počasí a šoupl se na jedno ze tří letišť, co mám v okruhu 20km od baráku, tak počasí v simu víceméně odpovídalo tomu, co jsem viděl za okny. Jednou si pamatuji na úsměvnou situaci, kdy jsem na LKMT chystal A320 k letu do EFHK a v simu mě od datlování MCDU vyrušilo bušení kapek deště na okna éra. Říkal jsem si, co to blbne, vždyť venku neprší? Netrvalo 2 minuty a zvuk kapek deště mě vyrušil znovu, tentokrát ale v reálu. Ona fronta šla ze severu, takže nejdříve to pochopitelně chytil Mošnov a Příbor byl na řadě až za pár minut. Při nastavení reálného počasí v XP12 sice větry teplota odpovídají, ale vizuálně to minimálně dnes bylo dost mimo mísu. V reálu obloha potažená vysokými cyry, na kraji kopců nízké těžké a bílé kumuly. Občas nějaký velký altokumul. V simu to nasázelo malilinkaté bílé altokumuly a ještě se mi zdálo do nějakého geometrického rastru. Každopádně to vypadalo hodně jinak než reálné počasí a zdaleka ne tak pěkně jako přednastavené témata počasí.

Vzhled

Tohle je oblast kde asi dost lidí chtělo přidat, ale při vývoji XP12 LR jasně dával najevo, že nehodlá kopírovat vizuální styl MSFS. Tady se budeme asi nejvíce hádat, protože vzhled je hodně subjektivní záležitost, někomu se líbí přesaturovaný nereálný vzhled, někdo preferuje reálně vyblité a vyšisované barvy. Udělej 500 vzhledů stejného kousku krajiny, pozvi si 100 lidí, ať si každý vybere nějako co se mu líbí. Když se z těch 100 lidí dva shodnou na jednom vzhledu, tak se stal malý zázrak. Osobně se mi grafický styl XP11 i 12 líbí více než MSFS nebo DCS a vzhled AF4 dávám na stejnou úroveň jako XP12. Vizuál XP12 mi přijde o fous vymazlenější, než vzhled XP11. Ale je to jako by krok vpřed a půl kroku vzad. Nové stromy jsou bombastické, ale při pojíždění po letišti má většinou člověk blíže nepokosenou nebo i pokosenou trávu a ta tvoří jakýsi výškový rozdíl. 3D tráva v MSFS mě brzy začala štvát, protože většina letištních ploch s trávou má plochu udržovanou a ne že se tam kola C-182 nejdou přes výšku travního porostu vidět. Na druhou stranu na velkých letištích s asfaltovými nebo betonovými pojížděčkami, 3D tráva v MSFS nebo DCS vypadá hezky a přirozeně. Takže zobrazení vegetace s hezkými 3D stromy ale chybějící 3D trávou zůstalo tak na půl cesty. 3D stromy super a sedat teď někde na palouček s R22 je fantastický vizuální zážitek, ale má to svou daň. Rozhraní detailního vykreslení je po stylu MSFS, FSX a P3D celkem blízko před letadlem a i když se doskakování objektů na poslední chvíli jako ve třech zmíněných simulátorech v XP12 nekoná, tak člověk před sebou žene jakousi grafickou tsunami – rozhraní kdy jsou 3D stromy v LOD0 a za ní v LOD1. Působí to na mě rušivě a tak jako se mi to nelíbilo u konkurence, nelíbí se mi to teď ani u XP12. Řeky, rybníky, přehrady a jezera doznaly vylepšení. Šířka potoků a řek bajočko odpovídá (zdravím 2x tak široké a průhledné toky v MSFS), ale břehy stále nenavazují na polygony krajiny plynule, a i ostré zlomy působí rušivě. Všiml jsem si toho už na Austinově prezentačním videu kde testoval na XP12 HW Puma FST, takže velké zklamání se nekonalo. Pořád to je proti XP11 posun vpřed. Obrovské zklamání však byly různé grafické glitche. Ty nové, jako zmatečné a třepotající se odlesky, chápu. Co ale nechápu, že po 6 letech stížností XPL uživatelů a různým komunitním obezličkám jak to řešit, má XP12 stále zubaté stíny. Ale to tak, že hůř než to bylo XP11. Tam mě to trápilo jen u stínů v kokpitu. V XP12 mi zubatí i exteriérové stíny. Pravda všiml jsem si, že u některého éra míň u dalšího více. Snad tento problém tentokrát bude mít ofiko řešení od LR a nebude to zase potřeba řešit komunitně úpravou souborů, do kterých by teoreticky uživatel neměl sahat a které je třeba editovat znovu po každé aktualizaci. Při testování Vulkan Verze XP11 si dost uživatelů stěžovalo na prudké změny v kokpitu ve smyslu stmívání – a zesvětlování. Já s Vulkanem na XP11 nikdy tyto problémy neměl, trpěl jsem jen na memory overflow, takže v intervalu 2-3h obvykle přišel CTD. Bohužel v XP12 teď přesně vím, na co si to ti lidi stěžovali. Mimochodem - jedna z mála povedených věcí na MSFS – že tam je simulováno přizpůsobení očí na různý jas. Přechod pohledu ven kde se člověk dívá na sluncem projasněnou krajinu zpět do kokpitu je plynulé – člověk chvilku nevidí na budíky, než si oči přivyknou jiným světelným podmínkám. 3D mraky trápí stejný grafický glitch jako Enhanced Skyscapes - prosvítá přes ně linie horizontu. Nejhorší to během dnešního testování bylo na CYBD - kde přes mraky byly vyrýsovány okraje každého kopce v okolí. Heat blur za motory A330 je příšerný, to se nedá popsat ale musí vidět. Zajímavé je, že F-14 tím netrpí.

Další

Aktualizace AIRACu aktuálními daty z Navigraphu pro XP11 proběhla bez problémů.

Zkoušel jsem v XP12 rozjet mou oblíbenou scenerku ORBX Edinburg – a tady už jsem narazil. Scenerky z XP11 měly být kompatibilní, nebo se to aspoň očekávalo, že půjdou rozjet pod XP12. Osobně jsem plánoval, že scenerky přesunu do extra adresáře v rootu disku a z tama je nalinkuju do XP11 i XP12. Bohužel šedá je teorie, zelený strom života. ORBX mají v modelech použity named_lights, které v XP12 nejsou. Takže budovy vahazují pár desítek chyb a XP12 korektně hlásí, že scenerii se nepodařilo korektně načíst a zobrazit. Druhým problémem je, že tam ORBX použil knihovnu a plugin SAM, což je něco čemuž se na XP12 chci za každou cenu vyhnout, protože tolik problémů co SAM v XP11 poslední rok vytvářel, nemůže vyvážit to pozitivní, co uživatelům dal.

WED 2.5.0 k mému překvapení nebyl součástí distribuce a zatím ani není ke stažení na https://developer.x-plane.com/tools/worldeditor/ já se docela dost chtěl podívat na nové assety a možnosti. Hlavně mě zajímaly přechodové hrany. Zatím všechny domácí letiště co jsem zkoušel, byly z XP11 assetů. Pak mě napadlo, že mám staženou Kanadu a CYBD byly použita jako prezentace nových možností tvůrců v XP12 . Z blízka tam vidím stejné problémy, co mám se svými přechodovými hranami, které jsem si dělal pro XP11. Tak tady u mě trochu opadlo nadšené očekávání.

Dále byly slíbeny sezóny, i když ty mě osobně byly u sedinky, protože v reálu, už čtyři roky prakticky nevím, jak vypadá sníh. Zkoušel jsem nějak aktivovat, a buď jsem poleno, nebo zcela v souladu se reálným globálním oteplováním v Kanadě není v půlce ledna sníh tak jako tady na Moravě.

Noční osvětlení – doznalo mírného zlepšení, ale města stále neemitují tolik světelného smogu jako v reálu.

Zkoušel jsem i éra z XP11, ZIBO funguje, ale bez fmodu - píše mi to nějakou chybu ve zvukové bance. Aeroworxí C-47 jede, ale je trochu přemotorovaná, na volnoběh po odbržení pojíždí.

Pluginy jako Better pushback, avitab, NetScenery nějak nemám ani odvahu zkoušet, protože tam tak nějak očekávám neúspěch zaručen - když je autoři i pro XP11.48+ museli překompilovávat.

Suma sumárum, mám trochu nečekaný, ale pěkný simden s XP12 se všemi + i - které tahle ranná verze přinesla.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 18:46
Willhelm   
Jo ještě jednu věc jsem zapomněl. Američani budou 100% prskat, že jejich autogen vypadá jako typická evropská středověká vesnice. Za trest v Evropě musíme zase snášet vlaky vedené mohutnými americkými diesly a kontejnerovými vlaky na dvě patra. Ve své úpravě Ivošovy LKMT XP11 scenerky jsem si default vlaky kolem LKMT raději excludnul a nahradil statickými modely z R2 knihovny, když jsem tam dnes po několikáté viděl jak k terminálu přijíždí americká nákladní souprava o šestnácti vagonech, měl jsem sto chutí začít default scenerku LKMT editovat, ale bez WED 2.5.0 to zatím nepůjde.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 18:51
artoo
Američani budou 100% prskat, že jejich autogen vypadá jako typická evropská středověká vesnice

tomu moc nerozumím. Můžeš upřesnit co máš na mysli? US ani EU autogen se nijak zásadně nezměnil..
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 18:58
Willhelm   
No právě Vždyť už u XP11 přece prskali, že Americká města vypadají moc Evropsky.
Mě osobně to přišlo uhozené, protože vidím rozdíl v AG assetech pro US region a ty budovy mi moc Evropsky nepřipadají, ale já neuvažuji jako US uživatel a změnu regionu vnímám. Já fakt nevím kde to vzali. Mnohem větší pěst na oko jsou podle mě ty jejich vlaky u nás.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 18:55
artoo
Ten přechod 3D stromů do vzdálenejšího LODu je známá bolest a osobně mě to dost štve. Obecně ten vzdálený billboard LOD vegetace není to pravé ořechové. Bude se na tom dál pracovat, ale samozřejmě vše je otázkou priorit. Není to bohužel na pár úderů do klávesnice...
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 19:05
Willhelm   
To je mi úplně jasné. U XP11 jste si mohli dovolit díky jednodušším objektům ten přechod dál, měnilo se to několikrát a mám pocit, že od nějaké verze se tak trochu schovával ve vzdálenostním oparu. Ale je mi jasné, že toto s tou novou vegetací použít nepůjde. Nicméně všimnul jsem si teď při posledním letu jedné věci, ten efekt není tolik viditelný z kokpitu jako z externího pohledu. Dnes jsem celkem netypicky lítal z externího, abych více viděl jak to všechno vypadá, ale při běžném provozu jdu do externího sporadicky - většinou pro screenshot, nebo abych se podíval na GHD cvrkot kolem letadla.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 19:00
xWing   
Moooc dlouheeee
Takze XPL12 uz fici len Vulkane ? Ziadne OpenGL ?
Co sa tyka zubatych tienov, tie su zubate aj na maximalnom nastaveni ?
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 19:09
Willhelm   
Zkoušel jsem všechny možné nastavení stínů co mi menu nabízí a na zubatost stínů to nemá vliv.
V XP11 se někde přepisoval interní konfig na jaký rozměr má XPL stín přepočítávat. Byly dvě metody, dát tam rozměr o jeden pixel víc než je defaultně definovaný (To jsem nikdy nechtěl protože při tvorbě scenerek jsem několikrát v praxi zažil co XPL dělá když se nedodrží rozměry v mocnině dvou.) Druhá metoda byla o celkovém zvětšení definic rozměrů shadow map. Ta mi fungovala OK. Ale v betě rozhodně nehodlám do LR souborů nijak hrabat.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 19:16
Willhelm   
Jestli ti to příjde moc dlouhé, a já jako grafoman, tak je tady jiný borec - ten stihl pár hodin po vydání XP12 napsat o XP12 dvě knihy. Vydal zatím jen první o pouhých 347 stranách.
https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/271846-the-x-plane-12-handbook-book-1/
Druhou asi vydá zítra.
K neuvěření...

Jo a ano už jen Vulkan, ale to se vědělo dlouho dopředu. Pro LR jednodušší než udržovat při životě všechno 2x.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 19:39
xWing   
To mal byt vtip.
Jasne ze som cital vsetko
No a chlapik bol asi sucastou nejakej uzavretej bety, inak by asi nemal sancu tolko napisat za par hodin.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 19:55
PB   
Ahoj,
díky za detailní recenzi. Neměl bys nějaký feedback k fyzice pozemního modelu? To mě osobně na XP11 sralo suveréně nejvíc - když sedneš s L410 v 15kt bočáku, jak to pak nejde uřídit na zemi, protože pneumatiky mají nesmyslně nízkou boční trakci. Prostě v reálu šestitunové letadlo na třech nízkotlakých pneu bokem po dráze nepojede, kdežto v X-Plane s tím uděláš hodiny jako nic. Sere mě to tak moc, že u nás na simu mám nějaký jednoduchý FWL skript který při pozemním kontaktu zásadně sníží boční složku větru, aby se s tím dalo normálně jet po dráze při použítí 1/3 výchylek kormidel, a zase to tam ten crosswind vrátí plynule po vzletu, kdy už se to chová dobře a úhel snosu funguje správně.

PB
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 20:28
Willhelm   
Pavle vím o čem mluvíš, nedostatečná pozemní frikce byla u XP11 velkou bolístkou snad dva roky a u Mihalyho L-410 ty problémy přetrvávají do dneška. Nejvíce se tento průser projevoval u taildraggerů a helin.
A jak píšu je to stroj od stroje. Piper Cub v bočáku super, úhlové vychýlení při přiblížení na osu dráhy cca 20° a po dosednutí jsem to srovnal celkem realisticky místo typické XP11 čamrdy kolem osy. Myslím, že to éro má nějak dobře nastaveno právě chování po zatížení podvozku. Obecně s novýma érama se mi pojíždělo moc dobře a ten pocit, že to éro na zemi něco váží byl u všech. XP11 éra jsem kromě C-182 v XP12 nezkoušel. Na příkladu diametrálně odlišného chování R-22 a S76 na zemi, se obávám, že u XP11 éra ten problém bude přetrvávat jako přetrvává u té S76.

FlyWithLua na XP12 mít nebudeme. Už to označili jako Timeware (Bude fungovat dočasu...). Když já si vezmu kolika drobnými skriptíky jsem si za ty roky pomohl a to nemluvím o mamutím projektu nazvučení Jak-40 kde jsem se do toho skriptování celkem obul. A to jsem furt jen programátor amatér se skilly limitně se blížícími nule. Stavitelům kokpitů jako ty bude pravděpodobně FWL chybět strašně, ono to snad půdovně vzniklo právě jako podpora pro stavitele, aby mohli lépe dostávat data z a do XPL ze specializovaného HW kokpitů.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 21:18
Willhelm   
Zkoušel jsem teď 15kt bočák s gust +/-5° v SR-22, C-182 a B-58 a u všech mi příjde to chování přechodu z pozemního do letového a letového do pozemního reřimu proti XP11 OK.

Už jsem se naučil aktivovat i zimu - nefunguje to intuitivně nastavením datumu jak jsem se domníval (možná na základě zkušenosti v FS2004). Sníh je třeba aktivovat v nastavení runway wetness - je tam light, medium a heavy a musím říct že zima v XP12 vypadá super, hlavně jak vyplňuje ty spáry a praskliny v asfaltu a betonu. Nicméně tady zase éro na zemi ne a ne dostat do hodin, do kterých bych ho za nízké teploty a částečně kontaminované dráhy asi reálně prudkým vyšlápnutím v 80kt dostal.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 07:01
Willhelm   
Tak jen lehké upozornění, pozemní chování jak jsem psal zatím vypadá opraveno jen za letní sezóny. V zimě se mašiny chovají ne zemi zase bez frikce jako v prvních verzích XP11... Jdu to sepsat do ofiko bug reportu.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 15:01
milo   
V XP11 používam .lua script na úpravu frikcie.
Je to prúser, aj za sucha a keď napr. naprší...
Veľa užívateľov to reportovalo už v XP11, nerozumiem prečo to tak dlho ignorovali.
...a počujem, aj teraz je to ok len za sucha....
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 20:05
biblbrox   
Já se tedy taky vyjádřím, ač to nebude nijak objektivní, protože jsem tomu dal všeho všudy půl hodinky.
Zároveň jsem si vědom, že se jedná o Early Acces, takže cokoliv z níže řečeného se může změnit (předpokládám k lepšímu).

Graficky zklamání. A velký.
Atmosféra ok, ale ta defaultní textura povrchu je děsná. V roce 2005 bych ji ještě pochopil, v roce 2022 už ne.
To už bylo lepší defaultní ortho v Aerofly FS4, které mělo zoom level nula nula nic.

Umístění autogenu taktéž zklamání.
Budovy dejme tomu, ale s lesy je to špatný. Kde mají být nejsou, kde nemají být jsou.
Dále jsem byl hodně zvědavý na vzdálenost vykreslování autogenu.
Tady nastalo další zklamání, protože se od XPL11 vlastně nic nezměnilo- odhadem to není ani 10km a autogen už není vidět. Toto mně osobně u leteckého simu vadí asi nejvíce- takto markantně omezená dohlednost. Lítat IFR, tak je mně to možná fuk, ale navigační lety jsou díky tomu špatný.

Připadá mi, že v Laminaru trochu (rozuměj dost) sází na komunitní úpravy, aby to nějak vypadalo a odpovídalo realitě.

Robinsona musím ještě pořádně prolítat. Na první dobrou se nejeví špatně, až na to, že je na R22 moc stabilní.

Třeba by se mé hodnocení po delší zkoušce trochu zlepšilo, ale jestli, tak určitě ne o moc.
Ta negativa tam prostě jsou.

Uvidíme s čím přijde finální verze, ale tohle v roce 2022 a takové konkurenci není dobrý.
Takže Early Acces odkládám a budu s nadějí aktualizovat a vyhlížet, co z výše řečeného budou postupně zlepšovat.

 

XP12 první postřehy a dojmy z R-22   7. 9. 2022 / 18:17
biblbrox   
Trocha poznatků z Robinsona 22 pro XPL12.

Teď už nebudu tak kritickej jako v prvním příspěvku ohledně nového X-Planu, ale i tak se zaměřím spíš na věci, které by mohly být lepší.

R-22 v XPL12 se chová vcelku dobře, ale prostor ke zlepšení tam rozhodně je.

Hlavní věcí jsou reakce.
Model nepůsobí tak ostře a nejde za ovládacími prvky tak, jak by měl.
Připadá mi zhruba jako R-22 se stabilizací všech os.

Například při povolení kolektivu mu chvíli trvá, než si rozmyslí, že půjde za kolektivem.
Takže pohyb kolektivu musí být razantnější pro dosažení požadovaného účinku klesání.

Efektivní vztlak při změně obtékání při vzletu tam sice je, ale zase by měl být větší a nastat prudčeji- pro jeho eliminaci je v reálu potřeba podstatně razantněji potlačit cykliku, jinak se z Robinsona stane rychlovýtah (při obsazení pouze pilotem). Tady je to takové mírné.

Autorotace vcelku ok, ale taktéž probíhají méně energicky.

Co se mně líbí, tak je zpracování podélného vyvážení.
Když je R22 obsazen pouze pilotem, musí se při vzletu do visu cyklika poměrně potlačit, aby vrtulník zůstal stabilizovaný. Následně jde do visu stejně jako v reálu- nejdřív se odlehčí, zvedne na patky a až následně jde do vzduchu.
Při obsazení pilotem a pasažérem přes patky do visu nejde.
Takže to je pěkný a ok.

Příčné vyvážení už je horší.
Když sedí pilot v kabině sám, měl by pro vyrovnané visení mít cykliku poměrně dost vlevo.
Jenže tady stačí málo levé cykliky a vrtulník už je stabilizovaný.
Zkusil jsem si tedy nastavit hmotnost pilota 110kg, jestli se to nezlepší.
Trochu jo, ale i tak má mých 75kg v reálu větší vliv na příčné vyvážení, než 110kg v simulátoru.
To je trochu škoda.

Další věcí je přízemní efekt.
Ten je vcelku dobrý, ale finální polštář tak 10cm nad zemí je poměrně slabý- mohl by být výraznější.

Poslední věcí, kterou zmíním je vítr, potažmo jeho vliv na vrtulník.
Zkoušel jsem si pro začátek nastavit 10 uzlů.
To už je vítr, se kterým se musí v R-22 vcelku aktivně pracovat.
V reálu při visu čelem k větru je vrtulník dost stabilizovaný a musí se poměrně dost vyšlápnout, aby se z natočení proti větru dostal. Při průběhu otočky se musí z velkého vyšlápnutí na začátku přejít do podstatně menšího vyšlápnutí, když je vrtulník bokem k větru až nakonec energicky vyšlápnout na druhou stranu při otočení více než 180° vůči větru.
Blbě se to popisuje a ještě blběji se to bude představovat, ale za větru je tahle práce s pedály hodně svižná a intenzivní.
Popisuju to proto, že v XPL12 je účinek větru sotva poloviční. Na pedály se v průběhu otočky sice musí šlapat správně, ale intenzita je prostě výrazně slabší.
Zkoušel jsem si zvednou vítr přes 20 uzlů, ale i tak mně přijde, že to neodpovídá ani 10 uzlům ve skutečnosti.

Takže jako ano, žádný zásadní nedostatky jsem nenašel, ale chtělo by to celý model zostřit.
R-22 v Aerofly je dynamikou zatím určitě stále lepší (i když nedostatky má samozřejmě taky).


 

XP12 první postřehy a dojmy z R-22   7. 9. 2022 / 19:02
Willhelm   
Wow, díky Broxi. Mě osobně R-22 přišel včera celkem divoký, ale v reálné mašině jsem nikdy neletěl ani jako pasažér, takže tady moc nemám s čím srovnávat. Dneska jsem lítal LKHN-LKMT, už s trochu líp poladěným nastavením, trimy a věci na které jsem včera v prvotním nadšení nějak neměl čas nastavovat a přišel mi teda o dost klidnější.

Ten letový model by mohl vylepšit už asi jen reálný pilot R-22, který to má v ruce, ví jak se mašina reálně chová a začít v planemakeru upravovat parametry pokus omylu každého jednoho problému co popisuješ, dokud s tím chováním nebude spokojen. Ale to je šílená drbačka. Já si v planemakeru upravoval jen zprasenou DC-6 od PMDG, aby výkonově seděla aspoň trochu podle ofiko performace table Everts Air a nelítalo to jako 707 a nežralo i trávu kolem dráhy.
Čtrnáct dní uteklo jako nic a stejně jsem 100% spokojen nebyl, ale to už jsem bohužel narážel na část parametrů co PMDG mělo schovanou za proprietálním pluginem a nějaké dekompilace a rekompilace pluginů jsou zcela mimo mé schopnosti.

Každopádně mi teda jako lajkovi příjde ta R-22 hodně uvěřitelná, což jsem o chování S-76 v XP11úplně říct nemohl. A projev R-22 v AF4 mi příjde hodně podobný jako u XP12 R-22. Ale schálně se zkusím dle tvého popisku zaměřit na ty věci co vypichuješ.
 

XP12 první postřehy a dojmy z R-22   7. 9. 2022 / 21:24
biblbrox   
Projev R22 XPL12 vs Aerofly je jiný především v té dynamice.

Ač je Aerofly R-22 lepší skoro ve všech ohledech, samozřejmě má i věci, které by mohly být lepší.

To co mně hodně chybí, je nemožnost nastavení centráže.
Díky tomu vždycky letíš s mašinou stejně vyváženou.
Což je velká škoda, protože ty rozdíly jeden vs dva lidi jsou fakt značný.
Ač AFS R22 zobrazuje jenom jednoho sedícího člověka (pilota), tak se chová, jako kdyby tam seděli dva. Když už něco, tak bych spíš bral nastavení vyvážení s jedním člověkem, kdy se odpoutává a dosedá na patky, což je takový zajímavější.

Podrovnání při autorotaci v Aerofly moc nefunguje, musíš za to strašně škubnout a fléry stejně bez kolektivu moc nedosáhneš.

Ještě je jedna věc, o které jsem se v popisování R22 XPL12 chtěl zmínit, ale zapomněl na ni.
To je pohyb cykliky proti větru.
Když fouká, tak musíš jít cyklikou proti větru docela značně. Pěkně je to znát při visu a točení se na místě, kde cyklikou vlastně opíšeš při otočce kruh ve snaze neustále vrtulník tlačit proti větru, aby tě to neodfouklo z místa visu.
Ač má Aerofly pěkně zpracované šlapání pedálů ve větru, tak cykliky proti větru stačí bohužel málo.
Stejný problém s cyklikou má i XPL12 R22.

Jak vidíš, tak i v Aerofly by se toho našlo víc, ale jako základ reálně se chovajícího vrtulníku je to i přesto vynikající simulace.

 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 21:37
Willhelm   
A na závěr dne - e-maily z VSkyLabs s linky na XP12 verze všeho co jsem si u nich za poslední dva roky koupil. Hezká tečka za dnešním dnem. Zítra návrat do reality.
 

XP12 první postřehy a dojmy   6. 9. 2022 / 23:49
ONDR4cz   
Díky ze report. Já mám koupeno, ale zatím instalovat nebudu, neboť jsem zjistil, že kvůli povinnému Vulcanu to chce nVidia ovladače aspoň 510.xx, s kterýma mi zase padá FS2020 po pár minutách letu.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 05:50
xWing   
Coze ?
Od verzie 510.xx do najnovsej verzie 516.94 ku dnesnemu dnu je minimalne 20 verzii.
To chces povedat, ze pri kazdej z tych 20 verzii Ti pada MSFS ?
To bude pane kolego iny problem a ne ovladac GK
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 11:57
ONDR4cz   
No všechny jsem samozřejmě nezkoušel, ale tomu se právě chci vyhnout. Žádná jiná hra nemá s novější verzí problém, ale ve FS2020 začíná peklo a nejsem schopen dokončit let. Po odinstalaci ovladačů přes DDU a nainstalování verze 472.12 najednou můžu lítat třeba 5 hodin a FSka je naprosto stabilní. Mám GTX1070, pro tu už ty nový ovladače nepřináší žádnej benefit a zmíněná verze je jen rok stará.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 12:14
Willhelm   
Podobný poznatek, XP11.55 mi najednou začal padat. Mám generačně podobnou GTX1080. Já si to nejprve neuvědomil, že ty CTD začaly po aktualizaci ovladačů a vypínal pluginy jak vzteklý v hledání viníka. Ale XP11 na Vulkanu s novějšíma ovladačema prostě nefunguje. Díky za tip na ty 472.12, vyzkouším.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 12:22
xWing   
Jako sorry chlapi, ale mam najnovsie ovladace a na XPL11 na IVAO som odlietal long haul turu, cize kazdy let cca. od 6 do 12 hodin
A na Vulkane a ani jeden pad.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 12:22
xWing   
Jo, aha, mam RTX3080.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 12:33
Willhelm   
No GTX1080/1070 a RTX3080 tam bude ten zakopaný pes jak píše Ondra, ovladače budou optimalizované spíše na novější grafiky a kombinace nových ovladačů a starších grafik nebude asi úplně optimální. Mě to právě hodně zarazilo, protože první Vulkan verze mi nepadaly a nic rizikově nového jsem do simu nepřidával. Takže: Když vyloučíme nemožné, pak to, co zbývá, musí být pravda, byť je sebenepravděpodobnější. A mě už zbývají fakt jen ty ovladače.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 13:51
Pips   
Svojí 1070 a vulkan na XPL11, jsem nedokázal přimět k nějakému kultivovanému běhu. Na jakémkoliv ovladači. Bylo to sice na FPS pomalejší, než OpenGL, ale za to XPL víc padalo. S 3070ti to konečně funguje parádně
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 15:40
Willhelm   
Aha to pro mě není úplně optimistická zpráva, ale zase o mám o kousek míň naděje, že tu svou 1080 ještě chvilku budu moct provozovat.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 21:50
ONDR4cz   
jj, taky jsem zůstaval na OpenGL. Navíc na Vulcanu jsem měl i přes 2x SSAA rozmazané přístroje a co jsem viděl video z XPL12, tak to nijak neopravili... :/
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 12:36
Tragédie v JRD
a zase - proč používat na odinstalaci ovladačů nějaký speciální tool , když tool, který udělá kompletně čistou reinstalaci, je přímo součástí standardního instalačního toolu od nvidie?

pak se člověk nemůže divit, že ne vše funguje tak jak má... to je stejná story, jako s ccleaner a jím nabořenými windowsy, kterých jsou různá fóra plná.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 17:45
Luděk Ch.
Jen pro info, kdy naposledy jsi zkoušel ty nové ovladače? Nějaký týden zpátky totiž bylu MSFS nějaký problém na straně serveru a mraky lidí reportovalo CTD a osobně jsem taky asi 2-3 dny nebyl schopen dokončit žádný let. Ale to už je pryč, tak jestli ses čistě náhodou netrefil s tím testováním ovladačů zrovna do toho období, kdy byl ten problém. Protože teď už nikdo nijak houfně CTD nereportuje.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 10:09
JBr   
Já jsem teda polítal včera jen trošku, víc jsem si hrál s nastavením a stál na zemi a zatím mám spíš otázky než hodnocení

Třeba proč jsou při stejném FPS mikrozáseky při posunu pohledu, které s Vulkanem v XP11 nejsou, proč mraky mravenčí a tak podobně

Ale nejvíc mě teda zarazilo to, že podle meřáků v simu se GPU v podstatě fláká kolem 0.012-0.014 a CPU má +0.03, takže výsledný framerate je pořád kolem 30 FPS. A co je zajímavější, je jedno v jakém letadle, jaké je nastavení mraků, objektů... rozdíl je marginální. A ještě zajímavější je, že se XP tváří, že CPU je bottleneck a přitom mi CPU skoro idluje, kolem 14%... Plus jednou za 60 sekund se tam vždycky objeví mžikový spike, který vyhodí využití CPU v XP ještě výš a za moment je to zase zpátky kolem 0.03 (bez puštěného XP se neobjevuje).
8918 B / 295 x 261 / obrázek_2022-09-07_100544394.png
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 10:11
JBr   
Koukám, že se ten obrázek nějak překomprimoval, takže je tam prd vidět - CPU má té chvíli 0.0364 a GPU 0.0166.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 10:17
xWing   
Presne to som si myslel aj ja, ze moj CPU je brzda, kedze GK mam RTX3080.
Mikro zaseky na Vulkane mam pravidelne aj na XPL11, ale tam to podla mna sposobuje pripojenie na IVAO, lebo ked sa po pristati odpojim a skusim hybat pohladom v kabine do kolecka, tak ziadny zasek.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 10:23
Tragédie v JRD
v MSFS je to to samý... jedu na ultra, ale v náročnějších situacích padá FPS ke 20, procesor jede na 15% a grafika sotva na 40%.

je to důsledek asi toho, že jak MSFS , tak xpl jsou zjevně stále výrazně single/double threaded aplikace. takže jedno dvě vlákna zatíží na 100%, a zbytek se fláká ..

no, a u třeba u 10 jádra se tohle projeví prostě tím, že celková zátěž procíku pak je třeba 20%j, ale když se v task manageru podíváš na zatížení jednotlivých jader, tak dvě jádra (pokud vůbec) pojedou na maximum, a zbytek nebude dělat nic.

ono zrovna letecká simulace není tak úplně věc, která se dá smysluplne paralelizovat na třeba 10 jader ... takže rada pro obojí je nejspíše stejná - pokud to má člověk na lítání, tak brát klidně procesor, co má jenom 2-4 jádra, ale je z těch 2 jader schopný dostat co nejvíc brutálního výkonu.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 10:28
JBr   
No, já ho bohužel nemám jen na lítání Každopádně CPU je i7 10750H a grafika RTX 2070 8GB. Mě tam hlavně fascinuje to, že ať natáhnu slidery jak chci, včetně úplného minima, tak jediné co se změní je jak to vypadá, ale to zatížení je pořád víceméně stejné a rozdíl FPS třeba jen 2-3. U XP11 tam jsou brutální rozdíly. V kontextu toho, jak slibovali, že přesunuli spoustu práce na GPU a CPU by se mělo ulevit, tak ten efekt je u mě spíš opačný

Večer se na to mrknu a nechám si tam vypsat jednotlivá jádra, uvidíme jak to bude vypadat.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 15:37
ChudobaDesign_Filip
Hele já musím říct, že mi jedou vlákna na procáku všechny stejně a sim se mi vůbec neseká. První kdy jsem pocítil, že jede pomaleji bylo, když jsem nahodil A340-600... tak si říkám jestli třeba ty letadla nejedou na jednom vlákně ale xpl jede na všech

Jinak všechny co zajímá, tak Praha na XP12 bude updatovaná již brzy, takže budete moci pohodlně létat, FPS více než stabilní, lepší jak na XP11
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 10:04
JirkaK
Tak máš laptop který dnes odpovída desktopu za 10-15 tisíc, tam se není čemu divit.

Jaký power limit má ta i7? 45W? TO je méně než dnešní desktopové i3. Ta grafika má kolik 75? 100? 150W? power limitu? V desktopu má 2070 215W pokud se nepletu /superko určitě/
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 18:57
JBr   
Tak jedním vláknem to nebude...
43074 B / 743 x 550 / obrázek_2022-09-07_185715859.png
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 19:14
Willhelm   
Mých 8 osm jader na i7-6700 se teda tak nefláká... (XP12) ale ten procák jsme měl po těch meltdown patchích vyměnit i celou základní deskou...
22708 B / 750 x 403 / Screenshot_74.jpg
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 10:00
JirkaK
Jakých 8 jader, máš 4 jádra s hyperthreadingem a 7 let staré CPU, které dnes nakope i nejlevnější i3-10100F.. Byť jen minimálně

Ale 12. generace, 4c/8t i3-12100F nakope zadek i mojí 6c/12t 10. generace a to ne o málo.

12. generace Intelu, potažmo Zen 3 hodně posunuly single thread výkon, jde o dvociferná čísla...

A to už na konci měsíce bude v prodeji Zen 4 a Intel představí 13. generaci core.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 19:30
Tragédie v JRD
tak pak bude problpem .. nekde jinde ... no .. moderní technologie .)
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 19:59
Willhelm   
Ale u MSFS se ten můj procák zapotí ještě více - tam je Utilization docela dost často na 100% a větší žátěž vnímám i přes automatickou úpravu otáček chlazení ve skříni PC.
35307 B / 654 x 550 / Screenshot_76.jpg
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 20:04
xWing   
Covece, ale ten proceak Ti nebezi rovnomerne v zatazi.
Ja mam teda ''peek'' uhladenejsi.
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 20:12
Willhelm   
Ten procák mi první 4 měsíce po koupi běžel super. Pak přišel ten meltdown a já nevím jak už se jmenoval ten druhý bezpečnostní průser a po dalším měsíci se to samo zapatchovalo a od té doby jsem měl momenty kdy mi to výkonově připomínalo šest let staré PC a ne poměrně novou mašinu. No jo jenže letos byly jiné priority a ne nové PC.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 16:23
xWing   
U mna je evidentne viac zatazene iba druhe jadro.
Cize ta brzda bude fakt procak.
A tento moj i7 9700K nema vlastne ani hyperthreading, ciste 8-jadro a nic viac.

4354 B / 390 x 44 / cpu2.JPG
32500 B / 750 x 525 / cpu.JPG
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 10:01
JirkaK
Světe div se bude, to že to nevidíš v task manageru nic nemění
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 15:37
Lukyn
Tak po shlednuti spousta videi a procteni nazoru s nakupem pockam. Jedina pro me podstatna zmena oproti 11 je konecne snad nejak funkcni rocni obdobi. Mraky zatim nevypadaji zas tak dobre, ale je to alespon nejake vylepseni a odpada tedy butnost dalsiho (placeneho) addonu. Ale ta scenerie to je opravdu tragedie, takze je nutne zase pouzivat dalsi a dalsi addony. Vozovy park je jen neustale recyklovani az na tech par prirustku. Myslim si, ze to zatim svoji cenu neobhaji a pockam co se z toho postupne stane. Ackoliv si nemyslim, ze napriklad s tou scenerkou Laminar pohne...
 

XP12 první postřehy a dojmy   7. 9. 2022 / 18:10
Vita Zenisek
NetScenery bych se nebál. Samozřejm vyzkouším, ale očekávám, že to normálně pojede, protože už pro XPL 11 jsme jí předělali kvůli kompatibilitě s Vulkáncem a nikde jsem nečetl, že by zrovna ty věci, které používá neměly na XPL 12 fungovat.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 14:54
xWing   
Dnes som skusal aj prvu beta verziu FF767 a narazil som na problem s aktualnostou AIRACu.
Navigraph FMF Data Manager obshauje uz X-Plane 12, tak som hned aktualizoval AIRAC v XP12.
Lenze...Po spusteni FF767 FMC stale pindal na neaktualny AIRAC, aj ked XP12 ma aktualny airac.
A zistil som, ze v XP12 v adresari Custom Data nema adresar GNS430, odkial cerpa data aj FF767.
Mam len demo XP12, je mozne ze v deme neni.
Mozes sa pozret, ci v kupenej verzii tam mas ten adrear GNS430 ?
Ja som to zatial ojebabral nakopirovanim GNS430 z XP11 a ku podivu funguje a FF767 uz ukazuje aktualny AIRAC.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 15:37
Willhelm   
Custom Data je defaultně prázdná jen s texťákem který má toto:

Place newer navigational data for the global database in THIS folder.
If you want to replace any of X-Plane's
earth_nav.dat
earth_awy.dat
earth_fix.dat

CIFP/*
with newer data, then place them HERE IN THIS FOLDER to avoid conflicts with the X-Plane updater.

Note that this database is also used by X-Plane’s GPS and previously needed files in other subfolders are now ignored.

Also, you can place the FAACIFP18 file here, which you can get from the FAA website: https://www.faa.gov/air_traffic/flight_info/aeronav/digital_products/cifp/
If the file FAACIFP18 is found in this folder, X-Plane will load instrument flight procedures from this file.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 15:42
xWing   
No ten textak je aj v XP11
Ale po aktualizacii AIRACu tam mam subory toho AIRACU, ale ten GNS430 tam nebol.
Pozri do XP11, je to identicke.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 15:44
Willhelm   
V XP12 složka GNS430 není... ale postupoval jsem podobně jako ty a zkopíroval to z XP11.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 15:45
xWing   
Co samozrejme neni riesenie, takze neviem ako to mam chapat.
Je to bug alebo zatial je to vo vyvoji ?
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:05
Vita Zenisek
Ty data do GNSky byly vzdycky v navigraphu zvlast a taky se zvlast kopirovaly do Custom Data.
Aspon ja jsem to tak delal
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:10
Vita Zenisek
Zde prehledna infografika:
15246 B / 750 x 284 / GNSData.png
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:17
xWing   
Ale po stiahnuti toho baliku tam neni nic o adresari GNS430.
Ziadne readme, ze vytvor si adresar GNS430 a tam to nakopiruj.
Ako chapem, ze staci pouzit Navigraph FMS Data Manager, ale ked niekto kopiruje manualne a navyse je novacik v XPL, tak bude z toho zmeteny ako major Terazky a aj ja
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:12
xWing   
Pockat, takze adresar GNS430 je vytvor od Navigraphu ?
To by vysvetlovalo vsetko
A ja som bol vzdy v tom, ze adresar GNS430 vytvori XPL
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:15
Vita Zenisek
Ne. Tam bylo vzdycky pusto, prazdno.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:16
Vita Zenisek
Me spis vzdycky vrtalo hlavou, proc to tam musi byt dvakrat. Ale pak jsem se rozhodl neresit a nepatrat a proste jsem to tam narval, k plne spokojenosti vsech letadel
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:22
xWing   
Ano, v podstate AIRAC je v XPL 2x.
V Custom Data a v GNS430.
Ale zmysle mi nejako uteka
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:27
Vita Zenisek
Tady vysvetlujou, jak vypadaji XPL nav data:
https://developer.x-plane.com/article/navdata-in-x-plane-11/

Vymysleny to maji dobre.

Ta zalezitost s GNS430 se tyka jen nekterych letadel:
https://questions.x-plane.com/23637/update-gns430

Takze za to nemuze XPL, ale autori tech stroju, ktery byluy zvykly na urcitej format dat a evidentne to s prekopanim XPL nav dat nehodlali predelavat
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:31
xWing   
No jo, tej americtine ja moc nerozumiem
Ale diky.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 17:34
Willhelm   
No já teda po té vaší debatě ten adresář s GNS430 co jsem tam prdnul dle XP11 smazal. A až budu mít nějaké éro co bude GNS430 formát dat vyžadovat, tak se k problému: Kam s nima? vrátím.
 

XP12 první postřehy a dojmy   8. 9. 2022 / 18:47
Tucano
Na iMac sa da instalovat. Bezi mi, ale len 14-15 fps. XPL 12 sa snazi udrzat plynuly obraz. Ale je to na iMac definitivne vela.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 08:37
HeliMan171
S XP12 mám problém, že dochází ke ztmavování a zesvětlení celého obrazu, tedy interiéru i pohledu ven. Zatím jsem nikde nenašel, že by se tento problém někomu stával a v XP11 ani MSFS to nedělá. Je to nějakým špatným nastavením nebo to nějak nestíhá GK? FPS je stále nad 30. Dělá to i při stání na zemi, takže zatížením CPU a GPU to asi nebude. Stává se to někomu z vás?
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 08:38
xWing   
U mna som zatial niv take nepozoroval.
Ale mam len demo, tak len 15 minut
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 11:42
oldboy
Ani u mna to nerobi.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 09:08
Tragédie v JRD
A při čem k tomu zhasinání a rozsvěcení obrazu dochází? Kdyz zmenis pohled kde obecne dojde ke zmene intenzity svetla?
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 09:39
HeliMan171
Právě že za letu a dokonce i bez pohybu na zemi. Stačí zůstat stát na RWY a obraz celý na pár vteřin ztmavne a potom se opět rozjasní. Tedy palubovka i výhled. Až budu doma, zkusím nějak uložit video. Dělá to 737 default i ZIBO, A330 a Baron. U Cessny jsem to nepozoroval. Ostatní jsem zatím nezkoušel.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 09:43
xWing   
Podla popisu to vypada ako simulacia blackoutu, ale na zemi je to nezmysel.
Ovsem neni vylucene, ze je tam nejaky bug.
Skus v nastaveniach pozriet, ci tu simulaciu blackout, redout, hypoxie mas zapnutu.
Ak ano, tak ju vypni a uvidis.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 09:50
Tragédie v JRD
aha… tak to je necomjineho, nez me napadlo.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 10:38
Willhelm   
Tenhle problém hlásili někteří uživatelé při přechodu XP11 na Vulkan, V XP11 jsem s tím osobně problém neměl, ale v XP12 jo. Jak píšeš, prostě to náhle vše ztmavne a zase se to zesvětlí jedno zda interiérový nebo exteriérový pohled.

Dále pak mám problém s AA, ať ho nastavuju v simu nebo v ovladačích Nvidie jak chci, v XP12 mám cca od 100m před kamerou linky zubaté a nevyhlazené.

Z grafických glitchů pak ještě zmíním 3D mraky, které mi občas divně mravenčí, jindy jsou zas krásně ostře vykreslené a nedošel jsem zatím na to proč jednou je to OK a jindy NOOK.

Zatím mě napadá jen zkusit změnu ovladačů grafiky. Ale mám poslední volný víkend před odjezdem do Vatherlandu a ten chci věnovat DCS a AH-64, takže další experimentování s XP12 u mě až tak za 14 dní.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 11:59
HeliMan171
Tak jsem na jednu stranu rád, že v tom nejsem sám, na druhou stranu to bude asi hlubší problém. To se změnou ovladačů mě taky napadlo, zkusím si s tím o víkendu pohrát. Ale zase abych si nerozházel fungující XP11 a MSFS.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 13:18
ulitej
Zeptám se více znalích,
pokud budu mít v počitači možnost se přihlásit jako třeba druhý uživatel tak jak je to s těmi ovladači , jsou pro všechny uživatele stejný - pokud ano tak to je asi horší varianta.

Znalci možná tuší kam by mohla mířit další otázka - no prostě člověk vymýšlí někdy i kraviny
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 13:39
xWing   
Ovladce su vzdy len jedny pre vsetkych.
Neni to tak, ze kazdy uzivatel ma ine ovladace.
Takze ano, pre Teba je to ta horsia varianta
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 14:31
ulitej
tak potom ta druhá varianta - jde naistalovat Win třeba dvakrát a pak dle určení se pustí jedna varianta která bude na XP12 a drůhý třeba na tu starou versi XP11 - za hodně starých časů se ty dva systémy někdy používaly , ale dnes to asi vůbec už nikoho ani nenapadne.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 15:22
xWing   
Ale samozrejme, ak mas dost velky disk, staci ho rozdelit na 2 alebo 3 particie, podla toho, kolko chces tych Windows tam mat.
Particie musia byt ako Primary.
Tak vela stastia
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 17:15
ulitej
tak tady platí - Kdo si hraje nezlobí - ještě si trochu zaoterizuji , vzhledem ke stejnému základnímu HW by mohla stačit jedna licence WIN co myslíš Peter.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 17:20
xWing   
Hmm, priznam sa, ze neviem ako sa to zachova, ked budes ma na rovnakom HW dva Windows.
Licencnej politke moc nerozumiem, tak netusim.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 18:09
Tucano
o licencnej politike MS tiez nic neviem. Ale napriek tomu fyzicky dva, ale rovnake pevne disky a nazdom z nich kompletna instalacia, tak by to malo fungovat a pritom splnat aj predchadzajucu podmienku.. Tada za predpokladu, ze uzivatel zakazdym fyzicky vytiahne a zasune SATA konektor na spravnon SATA disku.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 18:12
ulitej
Toto řešení je vcelku jasné a jednoduše i realizovatelné , ale nebylo to takto myšlené.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 10:07
JirkaK
Co přesně fungovat?:

Ano windows na stejné desce budou aktivované, ale víš že aktivované Windows neznamená legální Windows?
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 18:10
ulitej
Dík za reakci , třeba to někdy vyzkouším - neboli až budu moc obtěžovat bývalé spolupracovníky co tomu více rozuměj
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 18:15
Tragédie v JRD
funguje to. funguje to bez proboemu. proti licenci to neni… jen malinko v tomto scenari blbne marketplace. ale nijak dramaticky.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 18:21
ulitej
Jedna blbá otázka a je tu odpovědí
píšeš ..blbne marketplace...osobně jsem si myslel , že je jen pro MSFS a pokud pojede WIN s MSFS tak dle mě není důvod, aby se to nějak pletlo s WIN kde bube jakákoliv verse Xplane.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 18:28
Tragédie v JRD
myslel jsem ten windows marketplace, ne msfs marketplace

jde jen o to, ze kdyz jsem jeden cas mel windows dvojmo, tak byl win marketplace mirne zmateny pri zobrazovani toho, kterou aplikaci mas nainstalovanou../ a obcas zobrazoval kraviny
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 18:11
milo   
Áno, bude to tak fungovať. Mal som na jednom stroji 2xWin10, jedna licencia.
 

XP12 první postřehy a dojmy   9. 9. 2022 / 18:13
ulitej
Tak teď už mít ten větší HDD a tebe někde v záloze
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 10:06
JirkaK
Ano jde, ale ty máš více koupených Windows licenci? Jako dávat 2,5 tisíce za licenci jen kvůli jiné verzi ovladače? každý máme něco
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 10:45
ulitej
Proč ? co si hlídá Win , nebo něco vypaluje do základní desky ?
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 14:46
Luděk Ch.
Nevypaluje, ale licence se kontroluje vůči serveru microsoft a je většinou vázaná právě na základní desku.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 15:59
Willhelm   
Nedávno tady myslím Tragéd nebo někdo dával školení, že to tak bylo, ale MS měl tolik problémů s telefonáty po výměně HW, že to dost uvolnili.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 16:57
oldboy
Jj moho to potvrdit. Prave jsem vymenil CPU, MB, VGA a zdroj a MS se akurat zeptal zda je to stale to PC s nazvem FS2020. Kdyz jsem to potvrdil aktivace probehla okamzite.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 17:19
Tragédie v JRD
kdyby jenom to.. me to v klidu, primo v aktivacnim okne, nechalo prevedt z dellu na macbook
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 17:37
Willhelm   
Když já to potřeboval naposledy (před 15 lety) tak to bylo ještě přísné, po výměně základní desky a grafiky mě instalátor vyzval k telefonu na zákaznickou linku MS. No a tam mi to bez problémů povolili. Ale ta urban legend, že MS ti nedovolí vyměnit víc než jeden kus HW, se mezi lidmi drží neskutečně dlouho...
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 17:56
Luděk Ch.
Tak to je tajn, ale obávám se, že to neumožní používat jednu licenci na dvou počítačích.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 18:10
leonell
Myslíš 90 Kč na Aukro za druhotnou licenci?
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 20:11
Luděk Ch.
To ale nejsou legální licence. To už si to můžeš rovnou někde na netu ukradnout zadarmo a bude to úplně to samé a nebudeš devadesáti korunami podporovat podvodníky
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 22:15
leonell
Dobrá, škrtám Aukro, kde teoreticky může prodávat někdo, kdo ty licence získá všelijak.
Je dost oficiálních firem, které to prodávají, pravda ne za 90 Kč ale třeba za 500 Kč.

Přikládám právní stanovisko české advokátní kanceláře Havel and Partners.
https://cdn.prednyslm.eu/document/Havel%20&%20Partners%20stanovisko%20k%20druhotnemu%20softwaru.pdf

A základem je rozhodnutí Evropského soudního dvora:
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=124564&pageIndex=0&doclang=cs&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=2610026

 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 23:03
JirkaK
Pokud chceš koupit druhotnou licenci, tak, pokud nechceš mít problém s legalitou, musíš splnit nejednu podmínku.

1: licence musela být koupena/poprvé aktivována v EU, na jiné se nevztahují EU zákony a regulace.

2: původní majitel musel win odinstalovat, nesmí ji dále používat a všechny případné fyzické věci předat novému majiteli. Nejlepší forma bude čestné prohlášení původního majitele.

3: musíš mít původní doklad o koupi, ideálně od ověřeného prodejce.. pokud se přeprodává poněkolikáté, musí být dohledatelná celá cesta a bod 2. bys měl mít ošéfovaný pro všechny předchozí vlastníky licence. Finální doklad pak musí končit u prodejce který je buď distributor nebo to bere od distributora MS.

Dále si ověř že to není třeba licence která je součástí multilicence, nelze prodávat nevyužité licence v rámci multilicence, přeprodat lze jen celou multilicenci, takže když ti prodejce tvrdí že je to přebytečná firemní licence, nebo že koupil licenci pro X uživatelů a přebávající prodává, nebude její užívání legální. Nedají se prodat licence které jsou dodané k počítači, kde je ta licence v biosu. Když ten počítač umře, licence s ním zanikne. A to jsou dnes v podstatě všechny počítače velkých výrobců.


Teď se zamysli, bude někomu stát za 500 (s DPH) vykoupit licenci a zjišťovat a přebírat všechny dokumenty k ní? Těžko.
 

XP12 první postřehy a dojmy   12. 9. 2022 / 07:32
Tragédie v JRD
ty preprodavane licence (nejen) na aukru jsou casto licence, ktere jsou soucasti multilicencnich programu… a tam je to dost … jo, problematicke
 

XP12 první postřehy a dojmy   12. 9. 2022 / 15:40
Luděk Ch.
Dá se s 99% jistotou říct, že žádná z tzv. druhotných licencí prodávaných na internetu nesplňuje podmínky k tomu, abys ji mohl legálně používat. Naprosto základní podmínkou je, že původní licence byla individuální, byla zakoupena na území EU a hlavně k ní musíš dostat ORIGINÁLNÍ doklad z prvotního nákupu oné licence od autorizovaného prodejce. A to ti skutečně těch 99% (to jedno procento nechávám na zcela nepravděpodobný případ, že by ti ten doklad někdo dal, což ale nedá, takže ono to bude prakticky 100%) těch prodejců výhodných licencí nedá. Spousta lidí sice argumentuje tím, jak můžou existovat ty firmy na trhu tak dlouho, když prodávají nelegální licence, ale fór je v tom, že ty licence nejsou většinou kradené, takže oni je prodávat legálně můžou. Akorát ty jako uživatel je nemůžeš legálně použít. Za legálnost používané licence a splnění všech podmínek totiž zodpovídá uživatel, nikoliv prodávající. Takže ne, žádný zdroj levných legálních licencí neexistuje. Druhá věc je, že MS to nikdy u soukromých uživatelů nijak intenzivně neřešil. Takže v podstatě hrozí jen to, že MS občas dává ty licence na blacklist, takže ti může kdykoliv přestat fungovat. A taky to, že slusný člověk většinou chce používat SW legálně.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 18:33
leonell
Úvodem zdravím po letech staré známé i ostatní.
U XPLANE 12 se mně líbí především sníh, mokré dráhy, odlesky atd.
Problém mám, stejně jako Heliman, s občasným ztmavením a zesvětlením scény, připisuji to své, už poněkud starší, grafické kartě, i když ovladače mám aktální.
Z addonů jsem zatím létal s těmi od VSKYLABS, kteří tedy vystihli dobu a své produkty upravili na dvanáctku. Dneska jsem zjistil, že mám na Stores body a tak jsem ještě dobral motorové rogalo.
A to byla ta chyba To, co z DC3 z výšky jsem moc nezkoumal, tak z pomalého rogala bylo krásně vidět.
Pozitivní byly ostrovy na Labi, mosty, jakž takž paneláky na sídlišti, Labe konečně mělo dost vody a odmyslím-li si písečné břehy u regulované řeky tak vedlo od pohledu dobře. Vzlet i přistání s hydroplánem na Žehuňském rybníku proběhl úspěšně, takže vodstvo fajn. Jenže okolo Kolína, kde jsou v reálu, jak se na úrodnou nížinu sluší, většinou pole, tak v XPLANE 12 jsou lesy. To samé třeba Tři Dvory coby vesnička kousek od Kolína, taky utopena uprostřed hvozdů.
A ve stejném duchu ale i domy - silnice na letiště, kde v reálu není ani baráček, je lemována z obou stran domky.
Z čeho berou ty podklady netuším. Tam kde mají dneska les, není minimálně 50 let. Nejjednodušším zdrojem by asi bylo OSM, ale tam to je, pokud vím, dobře.
Tolik za mně.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 18:58
PT
Jak uz jsem psal nekde jinde - ta podobnost s realem by se mela (snad do Vanoc) zlepsit. Nebude to tak, ze bys nasel svuj dum 1:1, ale tam kde jsou v OSM prumyslove oblasti, meli by byt i v simu, tam kde nejsou v realu domy, nemel bys je najit ani v simu.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 19:04
leonell
Díky za info, pak to bude fajn.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 19:48
oldboy
Leosku vitej na flightsim.cz po delsi dobe. Snad se uz diky X-Plane 12 budes zde vyskytovat casteji.

S pozdravem oldboy neboli Karel M.
 

XP12 první postřehy a dojmy   11. 9. 2022 / 20:06
leonell
Díky moc a také zdravím...
L
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ