FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 2. 5. 2024, svátek má Zikmund Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Kalibrace výškoměru v MSFS2002 ??? Jeden příspěvek | Celý strom
Kalibrace výškoměru v MSFS2002 ???   9. 9. 2002 / 21:40jelsta
Pánové, můžete mi někdo podat vysvětlení, jak je to s kalibrací výškoměru ve FS2002? Když nakalibruju výškoměr na runwayi na LKPR na 29.92 (nehledě na to, že tahle hodnota tam už vždycky a všude je) jak mi říká ATIS, výškoměr mi ukazuje tuším 385 m, což je výška LKPR nad mořem. Přitom by měl po kalibraci ukazovat nulu, jak mi potvrzuje můj táta, bývalý vojenský i dopravní pilot, který lítal 45 let. Po odstartování a dosažení letové hladiny bych měl správně překalibrovat na 760 a při přibližování k cílovému letišti bych měl zase překalibrovat podle údajů cílového letiště - tak, abych po dosednutí na runway měl na výškoměru nulu. Jinak nechápu smysl kalibrace. Zvlášť, když na všech ostatních letištích světa mi ATIS a věže taky hlásí 29.92 - to je přece nesmysl. Tlak se přece mění. Jedině bych pak mohl zjistit z mapy výšku runwaye n/m na letišti, na kterým chci přistát, a odečítat od toho, co mi ukazuje výškoměr a tak zjistit jak vysoko jsem nad runwayí. Pak ale kalibrace altimetru ve FS2002 zase postrádá smysl. Přitom je to přece jeden ze základních údajů a nezdá se mi, že by to v Microsoftu takhle zmrvili. V jejich handbooku jsem se dozvěděl prd. Nebo jsem něco nepochopil? Díky za každou odpověď.
 

Re: Kalibrace výškoměru v MSFS2002 ???   9. 9. 2002 / 22:00A.J.Scandall
Počkej počkej, táta ti to sice takhle říkal, a nelže, ale jak správně dodáváš, je bývalý vojenský pilot. Ale doba se změnila a voják není civil. A tedy nyní platí - na nulu se výškoměry "nekalibrují", neboli nenastavuje se tlak QFE, ale používá se tlak QNH, což je tlak přepočtený na hladinu moře za předpokladu MSA (standartní atmosféry). Takže výškoměr ukazuje po přistání nadmořskou výšku letiště. Nad převodní výškou (u nás altitude 5000 stop na QNH) se používá systém hladin, který je odvozen od standardního tlaku 1013,25 hPa. Tzn. při změnách atmosférického tlaku se mění i skutečná výška hladiny. Význam při mimoletištních letech pro vzájemnou separaci je nasnadě. Takže Microsoft má v tomhle případě pravdu) Na QFE lítají už jen vojáci, i když myslím, že u nás už taky přecházejí na QNH, a pak na východě. Třeba přilítněš do Ruska v hladině 110 a už tě žene řídící do výšky 3350m (cca FL108), pak ti dá klesat na 600m QFE a ty nasraně zmačkáš Jeppesonovu přibližovací mapku, protože v ní máš pro střední přiblížení uvedeno 2560ft QNH a je ti k ničemu....))
 

Re: Re: Kalibrace výškoměru v MSFS2002 ???   9. 9. 2002 / 22:12A.J.Scandall
Jo a ještě k tomu, proč zdánlivě složitější QNH a ne QFE. Máš recht, že při konečném přiblížení by QFE bylo jednodušší, ale - představ si, že letíš v okrsku letiště, jedno zda VFR či IFR, a potřebuješ dodržet bezpečnou výšku nad překážkou (kopec, anténa), která je na mapě, či přibližovcí mapce uvedená, a tedy je jednoznačně jednoznačnejší (to je kombinace slov, fuj) porovnání její výšky s tvojí výškou dle výškoměru. Při QFE bys to dělal těžko. A důvodů bude víc, mě napadl jako první tenhle. A že musíš přepočítávat výšku nad dráhou z údaje budíku a z nadm. výšky letiště? To vlastně vůbec nepotřebuješ!!! Při vizuálu máš oči, při přístrojovém mapku a radiovýškoměr.
 

Re: Re: Re: Kalibrace výškoměru v MSFS2002 ???   11. 9. 2002 / 10:48George
Souhlasím. Podle současných předpisů už musíš ladit QNH. QFE má smysl jen při letu v okrsku letiště kde znáš všechny výškové překážky. Jakmile letíš mimo, je i lepší ladit QNH, neb dále letíš podle mapy a srovnáváš údaje (platí pro VFR). Letíš-li IFR, musíš podle mapy a přístrojů a s nastavenou nulou na odletové letiště to je na průšvih (nebo na přímý zásah do komína). V kabině to řeším pro elementárku jednoduchou pomůckou - fixkou si udělej čárku na výškoměru.
 

Re: Kalibrace výškoměru v MSFS2002 ???   9. 9. 2002 / 22:19Pavel Svoboda
Věci se mají tak:

i)tvuj tata lítal za dob nastaveni na tzv. QFE, čili tlaku na hladině letiště, pak mu výškoměr ukazoval na ranveji plusminus nulu.
ii) Toto se v ČR změnilo ( NATO, 1989 , atp ) a většinou se létá jako ve světě s nastavením výškoměru na QNH, t.j. tlak přepočtený na hladinu moře v místě letiště. Pak výškoměr na dráze ukazuje nadmořskou výšku letiště. Doporučuji jednoznačně používat QNH a na QFE zapomenout ( tata se nebude zlobit ).

Jinak je to ovšem tak, jak říkáš:

iii) Když si v FSce stahneš počasí, je tam udaj QNH [mb, hPa ] a ty musíš nastavit tím čudlíkem na výškoměru tento tlak na tlakové stupnici výškoměru. Tento tlak ale pokud stahuješ realný počasí není nikdy všude 1013,2 hpa. Pak platí co říkáš : výškoměr ukazuje +/- nadmořskou výšku RWY, která je proto udávána v každé solidnější letecké mapě. Doporučuji ti nakonfigurovat FSku na milibary a ne na ty bláznivý inche ( 29,92 ). Jinak bacha, to QNH se v čase mění dle počasí a to i v FSce! ( lze navolit v menu Weather )
iiii) Dál už je to složitější, ale přesně jak to popisuješ: když vystoupáš do tzv. převodní výšky, přestavuješ v reálu výškoměr na standardní tlak ( 1013,2hPa ) a letíš s tímto nastavením. Ta převodní výška je obvykle 5000ft a rovněž ji udává každá solidní mapa, resp. ATIS. Smysl toho je, že všechna letadla letí dle stejného tlaku a nemohou se ( teoreticky ) srazit, protože všem ukazují výškoměry správnou letovou hladinu. Navíc se standardní nastavení nemění s časem ani polohou.
iiiii) Když přistáváš, tak v takzvané převodní hladině se výškoměr nastaví na QNH cílového letiště. Toto QNH ti sdělí ATC, nebo je součástí ATISu. A zase: když sedneš na RWY, výškoměr by měl ukazovat +/- nadmořskou výšku dráhy. Nesedá se tedy na nulu, jak pamatuje tat, ale musíš vědět, že letiště je např. 2000ft vysoko a proto okruh děláš např. ve 3000ft ( 300m nad terenem ).
iiiiii)Do FSky lze doinstalovat soubor FSUIPC X.yy , který kromě jiného umí nastavit zvláštní klávesy pro přestavní z QNH na standard ( já mám N ) a rovněž naopak ( B ) t.j. ze standardního tlaku na QNH.
iiiiiii) Podrobnosti srozumitelně viz www.volny.cz/satco v rubrice Školička.

Jinak práce s výškoměrem dle mého zcela odpovídá realitě, jen to není nikde vysvětleno ( jako nic ). Vtip je v tom, že se předpokládá, že lítáš podle reálnýho počasí, což je daleko větší sranda a za těch pár korun telecomu za stažení to určitě stojí.

PavelS
 

Re: Re: Kalibrace výškoměru v MSFS2002 ???   9. 9. 2002 / 22:34Pavel Svoboda
Odkaz v minulé odpovědi je blbě, prosím opravte na :
www.volny.cz/satcocz/ target=_blank>http:// target=_blank>www.volny.cz/satcocz/ a dále rubrika Školička.
Sorrry

PS
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ