|  |  | SQUAWK na síti VATSIM 13. 6. 2005 / 13:38 | |
|  | Zdravím,
na základě poznatků z provozu jsem na www.vacc-cz.org umístil v rámci miniseriálu seriálu "PILOTS HELP" pojednání o tom, jak nastavovat Squawk ( odpovídač ) při letech na síti VATSIM.
Je tam stručná informace o tom, co je Mode Stdby a Mode C a rovněž jak správně nastavit odpovídač při odletu z letiště, kde zrovna není ATC pokrytí.
Dále uvádím odkaz na rozsahy SQUAWKů pro jednotlivé evriopské země na VATSIMu ( t.j. co můžete očekávat od ATC při odletu z dané zamě, nebo co můžete nastavit , pokud odlétáte sami , abyste byli IN ).
PavelS
VACC-CZ
|
| |
|
 |  |  | Re: SQUAWK na síti VATSIM 13. 6. 2005 / 14:11 | |
|  | PavleS díky, tohle jsem potřeboval. Myslím že na IVAO to je stejné. Jak je to prosím tě pro jiné země? Amerika, Asie, atd. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: SQUAWK na síti VATSIM 13. 6. 2005 / 14:57 | |
|  | Co je na VACC-CZ platí pro VATSIM.
Ovládání a princip fungování odpovídače je pochopitelně stejný i na IVAO, ale konkrétní pravidla tam mohou být odlišná ( hlavně právě nastavení v neřízených oblastech ).
Co se určitě liší, je rozsah squawk kódů pro ČR a další země, neboť myslím, že IVAO používá i rozlišení tuzemský/mezinárodní a civilní/vojenský - určitě to lze najít na IVAO stránkách.
Pro jiné země mimo Evropu je pouze stanoven jiný rozsah použití SQUAWK kodů. Je to věcí jednotlivých VACCů a tak rozsah lze nalézt na stránkách VACCu dané země.
Podotýkám, že přidělování squawku je věcí ATC, takže pilot když nastaví "cokoliv" v neřízené oblasti , tak to v zásadě není špatně.
Jen se vyhněte použití 7700, 7600 a zvláště 7500 ... |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 15:07 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 18:56 | |
|  | Dík.  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 15:23 | |
|  | Ahoj, principiálně je to na IVAO stejné, ale liší se v pár odlišnostech a detailech:
Odlišnosti:
a) rozlišují se vnitrostátní, mezinárodní/tranzitní a vojenské a další specifické squawky:
vnistrostátní: 3301-3377
mezinárodní/tranzitní: 1401-1477
vojenské + VFR na letištích se smíšeným provozem: 7001/7077
a další specifické (primární mise záchranky 0045, vojenské při speciálních operacích 2440-2477) - vždy přiděluje ATC, takže piloty to zas až tolik trápit nemusí
b) v rámci LKAA pak každé letiště má přidělený rozsah který může přidávát, podobně jako v reálu vnitrostátní, jen reál nekopírujeme úplně přesně, ale musíme přibližně, protože například Mošnovu by ve virtuálu narozdíl od reálu 3 vnitrostátní squawky nemusely stačit - tak jako tak ale záležitost ATC - publikováno jest na stránkach IVAO CZ, sekce LKAA_FIR, postupy pro ATC
.
c) VFR lety v neřízených prostorech nastavují 7000, to je stejné, ale IFR lety, kterým nebylo přiděleno jinak, nastavují 2000. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: SQUAWK v realu 13. 6. 2005 / 16:03 | |
|  | V realu je to trochu slozitejsi, viz napr. evropsky region ICAO
www.icao.int/icao/en/ro/ eurnat/edocs/CAL_Ed2_Amd3_PartB.pdf
www.icao.int/icao/en/ro/ eurnat/edocs/CAL_Ed2_Amd3_PartA.pdf |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: SQUAWK v realu 13. 6. 2005 / 16:48 | |
|  | No viceméně je tam popsáno totéž co my už používáme zhora. Jsou k tomu navíc některé detaily které my nepoužíváme (např.: 3303-3307) a naopak tam chybí detailnější rozdělení uvnitř LKAA, které v užívání je jak v reálu, tak (upraveně) na ivao Navíc krom ASSIGN není popsán zpusob jakým je přidělován a který je v reálu (u těch nejdůležitějších skupin) následující:
3301-3377 jsou přidělovány přímo ATC, každé letiště má ve své působnosti určitý rozsah odpovídačů které může přidělovat a, tím se zamezuje konfliktům. Myšlenku a přibližné rozmístění rozsahů jsme převzali, avšak vzhledem k charakteru provozu přidělujeme všem stanovištím krom LKPR+LKVO 8 kódů ( v reálu mají některá letiště víc, některá méně ).
1401-1477 je v reálu přidělován automatem na základě podaných letových plánu. V případě, že někde startuje letadlo které by mělo mít zmiňovaný kód a nemá, volá příslušný ATC do Prahy pro přidělení a řeší se centrálně. Protože technicky není možné toto přijmout, aplikujeme na IVAO stejnou metodu rozdělení jako u kódu 3301-3377
7001-7077 jsou přidělovány podle potřeby a rozhodnutí ATC většinou pouze pro pohyb vrámci dané řízené oblasti, konflikt tedy nehrozí a tento mechanismus je možné převzít bez výhrad. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 18:12 | |
|  | Doplním ještě jednu odlišnost:
d) Stejně jako v reálu není (zatím) nutností odpovídač v prostorech G a E (E do FL70 pro motorová letadla) a tím pádem příslušně nevybavená letadla ho nemusí používat a tak ani být v módu C. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:38 | |
|  | Aha , tak odtud vítr vane
Na Vatsimu se totiž objevují "VFR-přeběhlíci", kteří si létají v uvedených prostorech a maji Squawk Stdby. Nemám žádné tušení, jak je to s pravidly VATSIMu pro používání SQUAWKU obecně, ale v konferencích chodí výzvy , aby se používal v Mod C prakticky od 0 ft AGL .
Je to hlavně proto, že se nedá odhadnout, zda dotyčný křížek je opravdu zkušený VFR pilot ( z IVAOa ) , který ví, že může do FL070 max. a nenaruší CTR nebo nováček, který o nastavení odpovídače nemá ani páru a hasí si to plnou parou do Frankfurtu.
Znovu upozorňuji, že u křížku není vidět hladina, takže ATC neví, zda je u země nebo ve FL280 .
Proto bych obecně vyzval všechny piloty, co chtějí VFRovat mimo CTR na VATSIMu, aby si dali Squawk C a kontaktovali ATC .
Mimochodem strop nemá být FL070 , ale FL060.
PavelS |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:45 | |
|  | Obvzláště, když odpovídačem je na síti vybaveno každé letadlo s IvApem (na IVAO, na VATSIM to technicky neznám) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:49 | |
|  | Na IVAO je ve stripu velmi snadne rozlisit zdali ma dotycny podan VFR letovy plan z hornich kotehulek do spodniho zapadakova a tedy leti bez odpovidace opravnene a nebo zdali leti IFR do Frankfurtu a na odpovidac zapomel. Nevidim v tom problem, novacka jako ridici odchytim raz dva...  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:53 | |
|  | To mě připomíná, že onehdá mě jistý AFISák honil při letech na okruhu na jednom západočeském letišti do "C" na odpovídači - krom toho, že jako AFIS to ani nemá vidět, tak to vlastně ani nebylo nitné, že?.
 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:55 | |
|  | Určitě nebylo a pokud tak činil, nedělal to správně. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:55 | |
|  | tak tak afisak ma tak leda dalekohled  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:55 | |
|  | Coz s IVAI neni problem  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:57 | |
|  | ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:57 | |
|  | ) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 20:23 | |
|  | Celá tahle diskuse a moje pojednání o SQUAWKU vznikla na základě zcela konkrétní situace , kdy pilot měl omylem SQUAWK Stdby a neměl vůlbec podán letový plán. Pak na VATSIMU není jednoduchý a rychlý způsob, ja zjistit ani jeho volačku. samozřejmě ho najdu na mapě ServInfa a podle toho odchytím, ale to není to ono ...
Takže proto bych trval na používání SquawkuC pro veškerý provoz, tak jak to -patrně - požadují i směrnice VATSIMu samozřejmě vždy se dá s ATC domluvit jeho típnutí zpět do Stdby.
=========================
Mimochodem myslím, že ne všechna letadla mají odpovídač - moje stařičká JU-52 ho teda určitě nemá, což udivilo i zkušeného ATC OFFa kdysi. SB odpovídač nepřidá, pokud ho nemá letadlo, SB nepomůže.
Pak je to pochopitelně na domluvě. Myslím, ale že i v tomto případě funguje přepínač C/Stdby ve SB a něco se tam zobrazuje ( nevím ).
pavelS |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 20:52 | |
|  | Pokud nema letadlo odpovidac, SB 2.0 stejne cte jeho pametovy offset a pri zapnuti do modu "C" ho ukaze. Protoze default FS je 1200, ukaze 1200. Nevim jak to je poreseno ve FSInn a SB3, ale v IVAP je mozne prikazem primo v okne IVAPu tento kod zmenit i kdyz odpovidac letadlo samo o sobe nema...
Tante Ju ho nema urcite, kde by ho chudak vzala, odpovidace jsou zalezitost poslednich 40 let (nedavno jsem po tristapadesate cetl "Letiste" a tam se odpovidace uvadi jako horka novinka, pobavilo mne to... ).
Jinak pokud se mi obevi letadlo bez FP a odpovidace, tak je temer stoprocentne jiste ze to je novacek , bohuzel vetsinou takovy novacek stejne neni ani na frekvenci a nevi ktera bije a prvni reakce na chatovou zpravu "Contact LKAA_CTR on 127,12" byva disconnect. ;( Kez by lidi vice cetli nez vlezou na jakoukoliv sit. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 14. 6. 2005 / 11:51 | |
|  | JJ, musim souhlasit, Andulka (AN-2) ho myslim taky nemá, alespoň ta co je tady na periskopu. Ledaže bych ho v tý ACpbUcE nenašel . |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 13. 6. 2005 / 19:54 | |
|  | No .. s tim ze ma sq standby je to aspon realistictejsi i v realu se ti muze stat, ze nejaky posuk v hadraku ti vlitne nekam, kam nema ..
Proc si zbytecne vytvaret zbytecne sterilni podminky a ochuzovat se o necekane zazitky ..
na druhou stranu, pokud je dotycky opravdu s prominutmi vul a neposloucha aspon na freq a/nebo dela jiny kraviny, tak je to rovnoíu na kick |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 14. 6. 2005 / 10:00 | |
|  | No jo, vítr vane vždy odtud
Ano, může se stát že onen křížek je značně neuvědomělý pilot,nováček neznalý předpisů nebo dokonce sabotér (ano, i tací jsou). Proto umožňuje IvAp takovou malou berličku a tou je zobrazení volačky u onoho symbolu na radaru (zobrazení je v COMMboxu). Tím pádem mám možnost velmi rychle zjistit o koho jde a podle toho se zařídit. Taky velmi dobře vidím, kde se pohybuje, zda se neblíží k nějakému prostoru C nebo D (myšleno horizontálně). No a pak mám několik možností:
* pokud se neozve včas před vstupem do prostoru, mám možnost to s ním řešit na frekvenci (na IVAO máme službu Praha Info, občas i Praha Terén), pokud nelze tak po chatu (následně GUARDem, apod.)
* pokud je mimo C a D horizontálně, ale cca v cestě nějakému letadlu, pak to lze řešit odpovídajícím způsobem informací pro prostor D, nebo v případě prostoru C dotazem na jeho výšku a zamýšlenou činnost a podle toho odvíjet další řešení
* pokud je to opravdu sabotér, co nekomunikuje, nereaguje, nesedí u PC, dělá schválně problémy, není možné zjistit jeho úmysly. apod., pak je otázkou času cca do minuty zjitit jeho VID, kontaktovat nějakého SUPa, kterej ho kickne raz dva.
Čili berliček oproti reálnému primárnímu radaru (a ještě navíc od 0 AGL) máme až až, takže kazit si zábavu bastlením odpovídačů kvůli sekundáru nebo dalšíma berličkama je imho škoda  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: SQUAWK na síti IVAO 14. 6. 2005 / 10:01 | |
|  | A ještě k tomu stropu....myslím že shodnout se na FL65 by byl optimální kompromis  |
| |
|
 |  |  | Re: SQUAWK na síti VATSIM 13. 6. 2005 / 21:09 | |
|  | Přidám se do debaty. V mých nedávných začátcích jsem ještě nevěděl, co mám nastavit v odpovídači v neřízeném prostoru, ač jsem SQUAWK(C) pravidelně zapínal. Načež jsem zjistil, že SB3 mi ho přepsal na 2200 a ještě mi o tom dal hlášku. Proto jsem v neřízeném prostoru vždy jen a jen použil kod 2200. Dnes poučen to bude jinak, za což díky. Ve snaze si to zpětně ověřit mi to již SB3 neudělal(dnes).
Proto jsem tam dával výše uvedený kod.
Jinak si myslím, že je kolem toho zbytečně rozsáhlá diskuse, když jsou pravidla daná a myslím i jasná. Pojďme raději být na linkách a obsadíme všechny SQUAWK kódy.
Buďme rádi, že nám v tom PavelS udělal jasno
Zdar všem ČSA009 |
| |
|
|