1) Abych se kvalifikoval do diskuse s panem právníkem, nastíním tedy rozdíl mezi jednáním a konáním. Jednání jakožto terminus technicus je pojem, který zahrnuje subjektivní a objektivní složku. Subjektivní složkou jednání se rozumí vnitřní vztah osoby k danému činu, který zahrnuje především vůli a na dalších místech motivaci atd. Objektivní složkou jednání je samotný čin, který můžeme v zásadě kvalifikovat jako konání, to jest aktivní jednání, tedy subjekt se choval tak, jak mu to zákon zakazuje. Nebo může jít o opomenutí, jenž znamená, že subjekt se nechoval tak, jak měl.
2) Tyto dva pojmy souvisí s trestním právem. Všimni si, že jsem nepsal, že poslech je trestný, ale nelegální. Což jako právník jistě uznáš, že je rozdíl.
3) Jako excelentní právník bys měl pracovat s fakty. Faktem je, že zákon o telekomunikacích č. 151/2000 Sb., z něhož jsi mi poslal rozsáhlou citaci, už není od 1.5.2005 v platnosti. Současná úprava je v zákoně č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích, která předchozí zákon zrušila.
Přesto, pokud bychom zůstali u neplatného zákona 151/2000, nevím, jak více jasně bys chtěl zakázat příjem, než jak to činí §88, odst. 8:
"Přijímat, využívat nebo přerušit telekomunikační službu či do ní jinak zasahovat je možné pouze se souhlasem jejího provozovatele, pokud tento zákon nestanoví jinak. Toto ustanovení se netýká přímo rozhlasového a televizního vysílání v pásmu rozhlasových služeb, není-li chráněno proti nežádoucímu příjmu systémem podmíněného přístupu."
Definice telekomunikační služby dle §2, odst. 5:
"Telekomunikační službou se rozumí služba, jejíž poskytování spočívá zcela nebo zčásti v přepravě nebo směrování informací telekomunikačními sítěmi třetím osobám. Touto službou je i pronájem telekomunikačních okruhů. Za telekomunikační službu se nepovažuje přepojení (přesměrování) hovoru tísňového volání na jiné pracoviště základní složky integrovaného záchranného systému, které je kompetentní k jeho odbavení."
4) Uznávám, že jsem si neuvědomil, že je v platnosti nový zákon a jeho §89 už mluví o ukládání údajů. |
|