FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 2. 6. 2024, svátek má Jarmil Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
K čemu to je ? Jeden příspěvek | Celý strom
K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 11:37
Rozšafín Ctibum   
K čemu je na displayi PMDG ten zakroužkovanej budík ? Nikdy mi k ničemu nebyl, a hlevně sem tam vidět je, sem tam ne.
img_forumn/r65737_1.jpg (500x400)
 

Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 11:46
Rambo
Je to ukazatel uhlu nabehu. Da se zapnout v Options
 

Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 11:51
MaPa   
A to je absolutní skutečnej úhel obtékání, nebo jen relativní vůči zemi?
Ta hodnota 2,0 je dost podobná hodnotě na umělým horizontu, ale zcela shodné mi nepřijdou. Jen nějak si neumím vyslětlit, jak se za letu měří skutečný směr obtékání.
 

Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 11:52
Rychlokvaška
Angle of attack - úhel náběhu. Zjednodušeně řečeno úhel mezi tětivou profilu křídla a proudem vzduchu. Ještě více zjednodušeně - "jak je to natažený" Pozor, není totéž co pitch (hypoteticky může být pitch třeba 90 a AoA 0...). Na úhlu náběhu je závislý generovaný vztlak na křídla, ale je nutné brát v potaz jisté kritické hodnoty, při kterých dochází k odtržení proudění a tudíž stallu. Pro manávrování je tedy důležité tuto hodnotu znát - u velkých letadel zejména při vzletu a přistání.
 

Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 12:26
tonde   
Phantom ma pravdu, z rustiny je to "ugol ataki" - kdyz to na Discovery a Spectru prekladaji jako "uhel utoku" jde mne urvat. Jeste jednoduseji se to da predstavit jako uhel mezi vektorem dopredneho pohybu letadla a jeho podelnou osou. Jen mi neni jasna ta max. hodnota na budiku - uhel nabehu 2 stupne je velmi malo - meni se i to max cislo nebo ne? Roury pristavaji na uhlu nabehu v bodce okolo 12 stupnu.
 

Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 12:27
tonde   
... nemuze to byt g-metr? Tam by hodnota 2g na dopravak celkem odpovidala, ne?
 

Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 12:31
Aldaran
pri 2G by v dopravaku vetsina cestujicich uspesne plnila pytliky....
 

Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 12:49
Ladous
jj, pokud vim tak max G pri startu dopravaku je tak 0,5G
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 12:52
Lowmick   
neni to spis min.?
nebo nema to bejt 1,5G?
 

Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 12:50
Rozšafín Ctibum   
Abyste měli možnost spekulovat, tak tato hodnota vznikla při letu ve FL370, 737-900, centrální nádrž prázdná, dvě krajní 500lbs. Rychlost viz.
 

Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 12:53
tonde   
to je mozna pravda, sak to aj ted ukazuje cca 1.3, (coz zhruba odpovida zatacce s naklonem okolo 35 stupnu, nemam kalkulacku s cosinem - je to moc na dopravak?) ale na uhel nabehu se mi to zda fakt malo - v pripade, ze se nemeni to max. cislo na budiku.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 12:54
tonde   
zakladni hodnota pretizeni kdyz sedis na zidli je 1g, tzn pri startu nikdy nemuze byt mensi nez 1, to uz jsi nadlehcovan, tzn. pri startu muze byt tak 1,5 - jak tu bylo receno.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 13:08
Luděk Ch.
Je to možné, ale v tomto případě je to skutečně úhel náběhu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 13:09
tonde   
at se priucim, budik je ve stupnich? tzn v tomto rezimu letu je uhel nabehu cca 1.3 stupne? Pochnopyl jsem dobre? Dik.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:06
MaPa   
Řešíte budík na palubce. Existuje tam i ve skutečnosti? Jaké čidlo pak měří ten úhel? Jak to funguje? G metr je jasnej, ale jak měřit úhel náběhu za letu fakt nevím? Nikdy sem o takovým zařízení neslyšel a pokud vím, tak úhel náběhu se dá přesně určit jen ve větrným tunelu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:10
lumpy (BHA066)
No, urcite je to nejak meritelny (resp. spis si myslim pocitatelny) protoze napr F/A 18 Hornety to maj na 100%.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:14
OK-Milda (BHA410)   
Jestli tomu dobře rozumím, tak ke zjištění úhlu náběhu potřebuju znát náklon letadla (pitch) rychlost letu a rychlost stoupání/klesání. A to už měřitelné určitě je.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:17
lumpy (BHA066)
myslim ze jeste + vektor pohybu vzduchove masy
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:32
OK-Milda (BHA410)   
Mám takový dojem, že vektor pohybu vzduchové masy je mi tak trochu pumpička, jelikož se celá měřená soustava (letadlo s čidly) pohybuje s ní a tudíž je její vliv nulový (zanedbatelný).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:40
MaPa   
Ale její vertikální složka může dost ovlivňovat reálný úhel náběhu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:45
OK-Milda (BHA410)   
No jo vlastně. Pravda, to mi nedocvaklo. Uvažoval jsem jen pohyb horizontální.
 

Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 15:03
Rychlokvaška
Jaká vertikální složka ?
 

Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 15:16
MaPa   
Rakapitulace:

OK-Milda:
Jestli tomu dobře rozumím, tak ke zjištění úhlu náběhu potřebuju znát náklon letadla (pitch) rychlost letu a rychlost stoupání/klesání. A to už měřitelné určitě je.

okpin:
myslim ze jeste + vektor pohybu vzduchove masy

OK-Milda:
Mám takový dojem, že vektor pohybu vzduchové masy je mi tak trochu pumpička, jelikož se celá měřená soustava (letadlo s čidly) pohybuje s ní a tudíž je její vliv nulový (zanedbatelný).

No a to hlavní je vlastně změna pohybu vzduchové hmoty okolo vertikální osy letadla při stabilní dopředné rychlosti, či opačně podle zvolené vztažné soustavy. Kdyby byl tenhle pohyb stabilní, pak je i úhel náběhu stále stejný.
 

Re: Re: Re: K čemu to je ?   3. 9. 2005 / 12:34
kuma   
Myslím, že trošku jinak - IMHO pohyb vzduchové masy v prostoru jako takové je pro éro jako takové skutečně šuma fuk, protože éro se ve vzduchu (v balíku vzduchu, který je obklopuje) pohybuje jako v inerciální soustavě a důležité je, jak se to éro pohybuje právě v tom balíku vzduchu (to jsou ty síly, které jej drží v luftě a působí na něj - úhel náběhu, vybočení, vektory odporu, vtlaku a tak) a s tím balíkem se pak to éro někam pohybuje vůči prostoru (zemi) - což může nakonec být pohyb docela jiný (stoupání, klesání, zpomalení, zrychlení, snos). Platí to jak pro horizontální tak o pro vertikální směry - viz blaník utaženej ve stoupáku - ve skutečnosti proti balíku vzduchu, ve kterém je - krouží a klesá 1,5 až 2m/sec (to podle čistoty kroužení, úhlu náklonu ostrosti zatáčky a čistotě kluzáku - opadání 0,7m platí pro zcela ideální podmínky, v praxi je to jinde). Ale protože ten balík vzduchu zrovna stoupá 5m/sec i s tím kroužícím blatníčkem, je na variu výsledný pohyb (vůči zemi) 3m/s - dobrej stoupák.

Ty čidla, o kterých jsem psal (a o kterých si myslím, že jsou důležitá) právě ukazuje polohu letadla vůči balíku vzduchu, který je bezprostředně obklopuje - což ve finále ukáže limitní situace, kdy se odtrhnou proudnice a éro spadne - a to asi ty počítače hlídaj (u MiG-29, Airbus, ATR atd) a tak tam pilota nepustěj - nebo včas varujou.
Si tak myslim...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:14
kuma   
U rour je běžné, že buď na tyči před čumákem, nebo na bocích čumáku jsou nerezové ploutvičky, otáčejí se volně nahoru a dolu a nazývají se "snímače úhlu náběhu" (a pod čumákem "snímače úhlu snosu"). Vevnitř je nějaký čidlo, který vnímá polohu tý ploutvičky - to je celkem promitivní. Myslím, že vymakanější dopraváky maj taky něco takovýho, divil bych se kdyby ne.
Jo - a mechanici nemaj rádi, když se s tím na zemi cloumá )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:26
MaPa   
To zní dost reálně, ale aby to snímalo skutečně přesně na řekněme desetiny stupně (na tom budíku v úvodu tady je 2,0), tak by to musely bejt dost pořádný ploutve. U takývý militantí roury chápu, že to jde, protože tam se asi na nějakou tu desetinu nehraje, ale u dopraváka to asi bude celkem o jiným rozmezí hodnot.
Sem strojař a tak mě spíš zajímá, jak to snímá a s jakou přesností, pokud to už někdo skutečně aplykoval na dopraváka.
 

Re: x K čemu to je ? AOA z realu   2. 9. 2005 / 14:49
Ondra O.K.
Neco z praxe, protoze timhle jsme se pred nejakou dobou zabyvali s moznosti instalace na Ae270.

Takze - na kridle by byl umisten na "tycce" vystrcene pred nabeznou hranu tzv. AOA (angle of attectk) transmitter, prave ona zminovana klapicka, cca 10 cm dlouha. Z tohoho vysilace jde signal do chytre krabicky, ktera ovlada stick shaker a pusher (systemy zabranujici pretazeni letounu) a take do autopilota.
Neco malo ze specifikace:
- presnost +- 0,25°
- citlivost na uhlove zmeny 1,5° na 80 kts, 0,4°nad 150 kts
- rozsah mereni - 15° ÷ 65°
- snimace polohy jsou obycejne selzyny, nic sloziteho

V soucasne dobe je na naproste vetsine letadel podobne tridy instalovan pouze snimac padove rychlosti, ktery je umisten primo v nabezne hrane kridla, je to takovy jazycek, ktery se zaklepe pri te spravne padovce a napr. rozezni klakson...

Na stihackach snad vsech ktere znam, jsou jsou klapicky umistene bud na spicce trupu (L-39-159) nebo opet na tycce pred trupem (MIG-21, myslim i Su-22) a to nekdy i v obou smerech (myslim tim uhel nabehu i snos)....

Tot vse
 

Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:58
Rychlokvaška
Jak už řekl kuma, je to veskrze primitivní zařízení...prostě taková volně ložená ploutev, která si "vlaje ve větru". Ono to je přesný až až, na tom že kolem éra běžící vzduch tu ploutev drží ve svém směru a jen změříš úhel vůči pevně stanovené ose není vlastně nic složitého. Takových ploutviček navíc bývá i vícero.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:49
MaPa   
Pravda, pravda, prototipy maj kdejaký udělátko na měření skoro čehokoliv
http://www.taiwanairpower.org/af/idf/pitot_10003.jpg
ale na sériovej kus se to pak většinou všechno nedostane
http://www.taiwanairpower.org/af/idf/nose_1417.jpg
Není to náhodou tím, že oni někde posbíraj data z prototipu a ty pak dokážou zpracovávat z nějakých jiných letových údajů?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 15:46
Zdeněk
Podívej se např. na Mig-21, na špici pitotky je dvojice křidýlek svisle a dvojice vodorovně. Tutéž funkci má ve vodorovném směru i šňůrka nalepená na kabině každého větroně.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 15:53
tonde   
Jak tu bylo receno, je to skutecne kridelko, ktere je strhavano proudem vzduchu, jehoz pohyb je sniman elektricky. Jinsi obrazek nemam, je pod tou krytkou Kdyz se mi podari opravit skener, mam to kridylko na jedny fotce.
Na tomto linku je podom ve spodni casti budik, ktery to ukazuje.
http://airspace.cz/lockon/su25-cockpit.html
img_forumn/r65796_1.jpg (305x301)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 16:07
tonde   
tak tady je obrazek realneho snimace uhlu nabehu. Je to hodne zvetsene, tak omluvte kvalitu. Kridelkou je vleceno proudem vzduchu, tim padem presne snima v kteremkoli okamziku dany uhel.
img_forumn/r65799_1.jpg (425x364)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 16:09
MaPa   
Dík, docela to je i k rozeznání. Předpokládám, že to je i staticky vyvážené někde v trupu. Tady, pokud sem to správně rozluštil, je jen klapka, která je s vlastním těžištěm dost vzadu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 16:14
tonde   
presne tak, a tim ze je proudem vzduchu vlecena je vlastne zajisteno snimani.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   3. 9. 2005 / 12:44
kuma   
Mám dojem, že to staticky ani vyvážený není. Ploutvička je obvykle brutálně vybroušena z kusu nerezu - a když éro stojí, spadne dolů. Akorát ploutvičky na tyči u Mi-24 (šak je má taky) jsou jednak oboustranné a taky aerodynamicky i hmotově (tak trochu) vyvážené, asi aby snímaly i při nižších rychlostech.
Jinak jak je vidět z tondeho obrázků MiG-21PF, PFM má vertikální snímač na levé straně čumáku - jen mladší verze měly jakýsi snímač na nosiči pitotstatického systému (tyč nad sacákem na čumáku) - teda jestli si to dobře pamatuju...)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 16:15
MaPa   
Myslím, že sem ji našel líp viditelnou.
Dík, už vím, po čem příště koukat.
img_forumn/r65805_1.jpg (354x269)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 16:20
tonde   
yoyo, to je presne ono. A staticky vyvazene v trupu to neni a nula je vlastne nakalibrovana elektricky. Kdyz stoji ero na stojance, kridelko je klasicky spadle dolu vlastni vahou. Je dost tezke, nevim uz jaky material, ale jeho nabezna hrana musi samozrejme oddolavat i pri nadzvuku.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 16:22
MaPa   
Pak ta sranda při nižších rychlostech podvádí. Ale tohle se ve vzduchu při nižší rychlosti stejně neudrží
 

Re: Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 16:26
tonde   
co myslis nizsi rychlosti? roura pod 250 neleti to by ti urvalo hlavu, tak aby to nezvedlo malicky kridylecko ))))))))
 

Re: Re: Re: K čemu to je ?   3. 9. 2005 / 12:17
Aldaran
Pekne to mate vysvetleno tady. (bod H.)
http://www.allstar.fiu.edu/aero/PSSI.htm
 

Re: K čemu to je ?   2. 9. 2005 / 14:37
Rychlokvaška
Čauky...tu podélnou osu jsem právě nechtěl dávat, právě kvůli různým profilům a zkroucením křídla, kdy se pak využívá toho že může být AoA profilu jiný než trupu...ale ono taky není jen jedno AoA, ale to už by bylo moc detailů

No a k tomu limitu - tohle bohužel není Su-27 se skoro 30ti stupni kritického (nebo až 110 při kobře) nebo F-18 se 45ti...většina GA letadel má max. kolem 14 stupňů, airlinery tak kolem 20ti...mejí nesymetrický profil (napotřebují lítat na zádech), větší klenutí z důvodu ekonomičnosti (lepší poměr vztlak/odpor), jsou těžký, mají šípovité křídlo...např. u 737 ten ukazatel např. chodí od -6 do 21...

Ten AoA indikátor je tam ale z jiného důvodu - jednak při cruise režimu je jeho max. hodnota samozřejmě nižší (tak 4-5 stupňů) a druhak zejména při stoupání je ten správný gradient dosažený právě při jistém optimálním AoA....dá se tak lítat při optimálním vztlaku a minimálním odporu a regulovat tak profil stoupání s ohledem na tuhle hodnotu. Profíci prej říkají, že je to přesnější než "vypočítaná" target speed pro stoupání, protože optimální AoA je prostě hodnota pro kterou to éro bylo zkonstrovaný a na něm si nejlíp "chrochtá" ;o)
 

Re: Re: K čemu to je ?   6. 9. 2005 / 09:19
Rozšafín Ctibum   
Mno, tak jsem na to chvilku koukal a popravdě - jsem z toho jelen. Co to tedy měří ? Pokud jsem v hladině, ukazuje to cca 2,0 - 1,8 ale jakmile klesám / stoupám , sníží se to a průměrná hodnota je asi 0,8.. Tak mi to přijde na ůhel náběhu divný.

A taky to ukazuje pořád "dolů"
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ