|  |  | Add Letectvi+partnerka, trocha
filozofie, zpoved a hoooodne dlouhe :-) 8. 9. 2005 / 00:54 | |
|  | Vazeni panove, (a damo,
abych nezapomnel na Ircu), dokonce si dovolim rici "pratele" -
pochopite na konci, doctete -li
dovolte nekolik nocnich
filozofickych uvah, ale uvodem blahopreji Kachnovi - ci Kachne - jak je
to spravne? - k nejdelsimu stromu ve foru a - jak jsem nekolikrat
uvadel, pilne jsem procital temer cele forum a nenasel jsem delsi
strom, Jirku asi porazi az to uvidi - ke kterym mne vede - tedy k
tem filozofickym debatam - hlavne prispevek Skyflyho, kdy mne az
zamrazilo v zadech - ne z tebe, Skyfly, vysvetleni nasleduje. Vratim se
par vetami k prvotni otazce - letectvi a partnerky - ktera se v
nasledne sprsce humoru nekde vytratila.
Jak je mym zvykem,
vratim se do vzdaleneho casoveho obdobi, kdy jsem pusobil jako "pilot
stihaciho bojoveho letounu - CVO (neboli cislo vojenske odbornosti)
402" - abych citoval uplne presne sve byvale povolani - a uvedu par vet
ze stylu zivota manzelky stihaciho pilota.
Tedy, nebylo to pro
ne lehke. Jednak punc lampasacke panicky (pripominam, ze mluvim o
obdobi pred revoluci a kratce po revoluci), druhak obecne povedomi, ze
pilot vydelava mraky penez a nevrazivost vuci darmozracum v uniformach
obecne. V roce 1989, kdy jsem ukoncil skolu a nastoupil k bojovemu
utvaru PVO - protivzdusne obrany statu - tehdy jeste socialistickeho -
cinil muj prijem s pridavkem na jedno dite, jako porucika a pilota bez
tridy, neco pod 5.000 Kcs cisteho. Plat to byl na tu dobu relativne
slusny, ale A ma i B a rozhodne to nebylo 20.000 jak si me okoli
myslelo. Nikdo, kdo to nezazil, si nedokaze predstavit psychiku
manzelky (to je to B), kdyz ji manzel ve ctyri hodiny rano odchazi do
prace na letani - letalo se zhruba 2 - 3 x tydne, nekdy i soboty, sem
tam nocni letani - a cekala, jestli se ji vrati zdravy domu. Ono totiz
i za sociku byla sem tam nejaka vojenska kraksna, jen se tom nemluvilo,
protoze to byla sovetska technika a ta nemohla zklamat a vojenske
tajemstvi a od roku 1985 do dnesniho dne jsem pochoval mnoho kamaradu,
nebudu uvadet presne cislo, ale je to o hodne vic, nez 20 a nekterym
jsem stal i ve slavnostni uniforme cestnou straz u rakve, pred ocima
cele jeho rodiny. Od tech dob, kdyz je v americkych filmech scena, kdy
pochovavaji vojaka ci policistu a jeho velitel bali z rakve statni
vlajku a predava ji manzelce, odchazim od televize a konkretne tato
scena v Top Gunu mne vzdy spolehlive rozbreci. Dodnes nezapomenu na
vyraz Darinky, manzelky meho ucitele letani na L-39, kdyz ji tu vlajku
predaval velitel pluku v roce 1989 po kraksne L-39 u zelezaren v
Kosicich a tri chlapi ji drzeli, aby neskocila za Zdenkem do hrobu.
Zvlast, kdyz tyden pred tim sedel Zdenek u nas v Kosicich v obyvaku -
bydleli jsem jeste u svokrovcu a zenil jsem se z lasky, nemusel jsem,
syn se narodil bez deviti dnu rok po svatbe - a ja prijel z C.
Budejovic do Presova na preskoleni materialni casti na MiG-23MF - i
svokra se s nim bavila, dva dny pred tim ja na navsteve u nej i s
manzelkou a v ten den jsem prisel domu a rikam svokre: "maminko,
pamatujes si toho meho ucitele, co tu sedel pred tydnem? Pred tremi
hodinami se zabil....." A nesundal jsem si slunecni bryle, aby
nevidela, ze placu.
Ale abych se vratil k manzelkam: manzelky
pilotu byly zeny, ktere byly velmi citlive na zvuk eroplanu, protoze
letiste bylo vetsinou nedaleko mesta a kazda letova akce se ozyvala az
k sidlisti. Nedokazete si predstavit, co to udelo se zenami, kdyz
buraceni motoru najednou stichlo v case, kdy se jeste melo letat. Zeny
totiz za ta leta vedely, kdy letani zacina a kdy konci a ze kdyz se
neco stane, okamzite vsechna letadla pristanou a letani se prerusi a je
strasne ticho. Kdyz se tehdy katapultoval kolega z letky (muj prispevek
foto 2x havarovany MiG), ja byl akorat po chorobe doma, stal jsem na
chodbe s manzelkou, u dveri manzelka druheho pilota a prisel domu
soused technik (lampasacky barak samozrejme) o nekolik hodin driv.
Rikam mu "jak to ze jsi doma?" on na to: " Ty to nevis? Spadla vam
masina....MFka...." V Marcele - manzelce kolegy - by se krve nedorezal,
protoze vedela, ze on lita MF (v letove dny letaly spolecne obe letky
ML i MF a ten technik byl od ML) a okamzite vypalila: "kdo tam byl?" Po
odpovedi, ze Henrich se ji okamzite ulevilo, ale tech par setin
sekundy, kdy si v duchu rikala "proboha, jen at nerekne Lubos!!!!!!"
pro ni muselo byt strasnych. Dluzno podotknout, ze Lubos, tedy jeji
manzel, byl byvaly politruk ze Zatce a tudiz toho o letani a pohrbech
vedela dost.
A nejstrasnejsi pro manzelky bylo, kdyz motory
ztichly, tak jen trnuly, aby se za par desitek minut neozval zvonek u
dveri a aby kukatkem nevidely tri chlapy ve slavnostni uniforme - to
vetsinou velitel pluku, letky a politruk prisli oznamit, ze jeji manzel
je po smrti. Tak mi to s odstupem casu vypravela Darinka (vid vyse),
ktera navic letala plachtarinu a tudiz ji pri vysvetlovani priciny
Zdnekovy havarie nemohli jen tak neco nabulikat. Nebo jiny pripady,
motory opet ztichly, prisel jsem domu a rekl manzelce: "pamatujes toho
a toho? Pred par hodinami se zabil v...." V lepsim pripade se
katapultoval, rozbil letadlo, nebo tak neco. Event. "vesela historka z
nataceni", kdyz se pri seskoku padakem kamaradovi neotevrel hlavni
padak, on otevrel zalozak, v casovem stresu mu probehlo hlavou, ze se
neotevrel a ze uz nema za co tahat, maximalne tak za ko...t, pac uz ho
stejne nebude potrebovat" ji take moc nepobavila, protoze ji urcite
blesklo hlavou a co kdyz se priste neotevre mne? Jirkovi se,
samozrejme, zalozak otevrel a strasne jsem se opili i s padackarema.
Navic to letectvo tak nejak drzelo spolu, chodilo se na letecke plesy a
jine akce, kazdy znal kazdeho, kazda kazdou, takze jakakoli tragedie se
dotkla mnoha lidi. Sedel jsem jednou s kamaradem - opet po pohrbu - a
rikal jsem, je to hruza, dalsi znamy po smrti a on povida, ze tech
znamych bude cim dal tim vic, protoze cim dyl clovek u toho letectva
byl, tim vic lidi znal. Po pohrbu Eiffyho z Bilych Albatrosu jeden
kolega rekl - proc zrovna Eiffy? a druhy odpovedel, to mas jedno, to je
jako kdyz hodis kostkou, proste byl to jeden z nich....
A az v
tomto okamziku mi doslo, ze mozna byly i situce, kdy v roli Marcely
byla moje manzelka a rikala si "jen at nerekne Tono!!!"....
Nasledujici
historku jsem uz psal Kumovi do mailu: kamarad, Slava, to delal tak, ze
kdyz jsme prijeli do Jeseniku na tzv. "preventivni rehabilitaci
letajiciho personalu" na tyden jednou za rok, clovek poznal nove
kamarady piloty a videl se se starymi, zapadli jsem do prvni putyky,
Slava objednal flasku sampusu, nalil do kazde sklenice i u prazdne
zidle a drzela se "minuta ticha za kamarady, kteri se nemohli
dostavit". No a za par let se takto pilo i na Slavka, zabil se na
sparce MiGu-23 s dalsim kolegou. A kazdy takovyto pilot byl manzel a
otec a kazda manzelka zazivala ty okamziky, o kterych jsem psal a kazda
manzelka se o toho sveho bala.
Proc tak dlouhy filozoficky uvod:
protoze kdyz jsem si cetl odpoved skyflyho, tak mne fakt prebehl mraz
po zadech - ne z tebe Skyfly - obrovsky riiiiiispect, ze ses nebal to
napsat, Swordfish to samo, ze ses pridal - ale ze mne - vysvetleni
dale, kdo dosel az sem, at vydrzi . Vezmu-li to, co nam ty nase zeny
vsechno trpi a my se jeste vyhlasime za pany tvorstva a jak ty nase
zeny trnou, co s nami je a my se bavkame v letadlech - i v ULL a
podobnych jsou bohuzel kraksny, ale "normalni" manzelky nejsou v tom
"kontaktu se smrti" tak blizko - a pak se divime, ze manzelka je
nervozni, kdyz prijdeme vecer z prace a prvni cesta je k pocitaci,
skontrolovat postu, prolistovat forum, dat si kratky let, mezitim
usecne odpovidat na otazky manzelky a deti, event. vyhnat syna od
pocitace, abych se mohl podivat a zaletat si ja, cekat teplou veceri a
vecer se divit, ze manzelka nechce "nocni radovanky" protoze je
unavena.... A litani a veci kolo toho, to je posednutost, ktere se
obetuje vse, od maxima casu a v extremu az to nejdrazsi a to ma proste
s takovym chlapem kazda zena tezky, zvlast, kdyz ten chlap je
presvedceny o svy pravde.....
A ted snad konecne k meritu veci:
Skyfly, az se uvidime, mas u mne flasku, protoze v tom mem celem
poslednim a pro mne velmi tezkem obdobi byla tva odpoved posledni
impuls, ktery jsem potreboval na to, abych spustil svuj "ozdravny
proces" - resp. abych se utvrdil, ze po letech placani se od mantinelu
k mantinelu jsem se asi konecne vydal spravnou cestou. Ono, totiz,
panove (a damo), ja pred dvema roky opustil svoji manzelku se dvema
nasimi detmi (ted uz vam nekterym dochazi, proc i kdyz jsem z Kosic,
jsem stale v Presove, mel jsem tu podnajem kousek od firmy), po tom, co
jsem tu nastinil, co se mnou prozivala a prozila, co mi trpela vsechny
moje nalady a debiliny me tezke povahy a stala jako jedina pri mne v
kazdem mem pruseru a tezke situaci, jsem se na ni prachsproste vysral.
Omluvte vyraz, ale neni jine slovo, ktere by to presne vystihovalo.
Proste jsem se choval jak idiot a videl jsem jen a jen sebe - to by
zadna jina nevydrzela. A kdyz mi to pozvolna zacalo dochazet a strasne
jsem bojoval sam se sebou, co vlastne chci a chtel jsem se tak nejak
vratit zpatky k rodine, manzelka mne neuveritelne elegantne a s
nekutecnou gracii vyrazila..... Starsi a zkusenejsi uz pochopili, ze v
tom urcitou ulohu sehrala i jina zena....
Tak dlouho jsem nebyl
schopen rict vlastni manzelce, ze ji mam rad, ze si ji vazim a ze jsem
rad, ze ji mam a ze mame spolu perfektni deti a nerekl jsem to ani svym
detem. Jedine, co jsem dokazal v tu sobotu pred tydnem, kdyz mne
definitivne vyrazila z bytu, ji rict, ze uz pred dlouhym casem jsem
rekl svemu spolecnikovi, ze mi doslo, ze jsem opustil nejlepsi
manzelku, jakou jsem mohl mit. Jenomze uz bylo pozde. Pripada mi to
jako ta fotka z katapultaze, kdyz byste chteli ten MiG jeste
zprovoznit, to proste nejde.
A jeste jednu vec musim vysvetlit,
proc to vlastne takhle verejne pisu. Pred nejakym casem jsem byl v
tezkych depresich (ten nekterymi Vami obdivovany nadzvukovy pilot, pred
kterym smekate pomyslny klobouk - jinak mi to udelalo velmi dobre,
kdyz mi to nekdo napsal a dekuji za to, i kdyz je to uz jen minulost) a
dokonce jsem vazne uvazoval nad tim, ze "odletim definitivne pryc",
nechci otevrene psat, co se mi honilo hlavou, ale asi tuto metaforu
pochopite, a nahodou jsem nejak zas narazil na toto forum, na kterem
jsem se zaregistroval pred rokem a trictvrte a zjistil jsem, ze je tu
naprosto perfektni parta lidi, nikoho z Vas jsem v zivote nevidel a
mozna i nikdy neuvidim, ale mam pocit, ze s nekterymi z Vas se znam sto
let a najednou jsem byl opet vtazen do toho bajecneho sveta letani a
bajecnych lidi okolo nej a da se rict, ze jsem pred casem prave diky
tomuto foru a VSEM z Vas, kteri tu jsou, zas nasel smysl sveho zivota a
misto toho, abych dal sedel v depkach, jsem si vytycil naprosto jasny
cil, co chci dal a verte nebo ne, uz par dnu se tim ridim a funguje to.
Pracuji sice 16 - 18 hodin denne, ale vim uz, ze to ma smysl a hlavne
uz ted vidim prvni vysledky. Nedokazete si predstavit, jakou silu do
zivota mi vlilo, kdyz jsem prisel s tim"napadem na letani" a prisly
same kladne odpovedi a bylo jich mraky i do mailu, vcetne bomba
napadu.. Kdyby vysla jen tretina toho, co mam predstavu, tak to bude
super akce, s majoritnim akcionarem vse projednano, velmi ochotne vysel
vtrict, ani jsem tolik necekal, az prijde cas, vsechno se dozvite.
Nebo ta vzpruha, kdyz jsem polozil na forum dotaz a prisly odpovedi a
lidi mi chteli pomoct v reseni meho problemu, nebo jsem ja odpovedel na
nejaky dotaz a muj nazor byl akceptovan, nebo vyvolal dalsi diskuzi a
to vse v obdobi, kdy jsem nenavidel cely svet a mel pocit, ze vsichni
lidi v civilu jsou svine a lzou a kradou. Proc pisu v civilu: protoze
muj tata byl taky vojak a vyrustal jsem ve vojenskem prostredi a
hlavne, od vojenskeho letectva jsem byl zvykly na to, ze co se reklo,
to plati. Urcite by to potvdil i Dandee, jestli sem jeste nekdy prijde
- pri jeho poslednim prispevku to trosku vyvolalo vasne, i kdyz ja
osobne si myslim, ze jeho dlouhy nadpis byl naprosto vystizny a ze
predem zabranoval minimalne jednomu dalsimu dotazu a nasledne odpovedi
a Dandee je taky byvaly nadzvukovy pilot, naposledy letal se Su-22M4,
tedy zadne becko. No ale k tomu, ze u voj. letectva plati co se rekne -
dalsi moje oblibena historka ze zivota: v roce 1989 jsem jako prvni
pilot z naseho pluku sel na prvni solo na MiG-21F v Prerove (jeste mam
odlozeny hodinky od nacelnika skoly pro prvniho solistu z rocniku na
typu ))) a na care predbezneho startu, tedy tesne pred drahou pri
posledni kontrole technikem pred vjezdem na drahu a naslednym vzletem
si technik po prohlidce zapojil interkom a rika mi: "hele vystup, nezda
se mi pridak, chcije ti z neho volej, ja se na to mrknu" tak jsem
zahlasil ridicimu, vratil na stojanku, vypnul, vystoupil a nechal
technika delat svoji praci. Jinak, kdybych pred pristanim na MiG-21
nevysunul pridak ani nouzove, jedine reseni je katapultaz a to je jedna
k jedne, bud to vyjde nebo ne, bez pridaku se sedat nesmi. A po 20ti
minutach prisel technik a rika mi: "je to dobry, muzes letet." Tak jsem
sednul, odletel, pred pristanim vysul bez problemu vsechna tri kolecka
a perfektne pristal. A jsem se nezabyval tim, jestli je ta predni
podvozkova noha ok, nebo ne, protoze mi technik rekl, ze je ok. A po
dalsich par letech jsem odesel do civilu, zacal podnikat a najednou
jsem zjistil, ze v civilu neni vsechno tak, jak se rekne (i tata udelal
vzdy to, co rekl a pokud ja ne, bylo zle), ze kdyz nekdo rekne bila,
mysli cerna a ze kdyz nekdo rekne, ze tu fakturu zaplatil, tak ji
nezaplatil. A samozrejme jsem zkrachoval, na krku milionovy dluhy a
zdarne jsem to doresil po temer deseti letech pred asi dvema lety. A
pri tom vsem moje manzelka stale stala pri mne, ani jednou mi nerekla,
nemame za co jist, ja se s tebou rozvedu, nejsi schopen uzivit
rodinu......
A abych to tedy uzavrel, jak j sem psal, narazil
jsem opet na toto forum a zjistil, ze ne vsichni lidi v civilu jsou
svine, lzou a kradou (protoze mam, samozrejme, opet problemy ve firme,
ale uz se to pohlo za par dnu spravnym smerem ))) ) a ze mi osud
poslal do cesty jednu uzasnou partu lidi vsech moznych vekovych skupin
na velmi vysoke urovni a skutecne jste mi vratili chut do zivota, za
coz Vam vsem z celeho srdce dekuji. Nechci nikoho specialne jmenovat,
abych na nekoho nezapomnel.
A partnerky to s nami maji skutecne tezky.
Pokud to nekoho zaujalo, je to dobre, pokud ne, at to pusti z hlavy - "OT" ......
Tonde
Doslov:
co jsem tim vlastne chtel rict............hm, ze jsem dokazal ridit
Miga nadzvukovou rychlosti, ale nedokazal jsem si uridit vlastni zivot
s partnerkou i kdyz ona se velmi snazila - to abych ucinil zadost i
odpovedi na puvodni Kachnovu otazku, ktera znela - jak je to u vas?
Takze u mne je to tak. A ze jsem dokazal vyresit sve tri velmi
pruserove situace v letadle, ale nedokazal jsem do nedavne doby prijit
na reseni sve soukrome pruserove situace. Az ted, i diky Vam a tomuto
foru.
A pointa? Tu at si najde kazdy sam, anebo - "OT"
A
jeste prosba na zaver a uz fakt koncim: neni asi vhodne tento prispevek
rozebirat na foru, ma-li nekdo potrebu mne po precteni kontaktovat,
mail, ICQ a vsechny udaje o mne jsou v sekci lide, ale to vite. ))))
Diky moc a dobrou noc.
A uz fakt posledni: ted jsem si
to po sobe precetl a Skyfly, i mne se strasne ulevilo, ze jsem to ze
sebe dostal - to byla zase moje zpoved. |
| |
|
 |  |  | Re: Add Letectvi+partnerka, trocha filozofie, zpoved a hoooodne dlouhe :-) 8. 9. 2005 / 21:12 | |
|  | To je práve to nešťastie ľudí, že si uvedomujú to, čo majú až vtedy, keď o to prídu...
Zamyslite sa nad tým, je to skutočne pravda. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: Add Letectvi+partnerka, trocha filozofie, zpoved a hoooodne dlouhe :-) 13. 9. 2005 / 08:55 | |
|  | Jo a platí to i v negativním slova smyslu. O tom co dělala partnerka za mými zády jsem se dověděl až jsem o ni přišel.  |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: Add Letectvi+partnerka, trocha filozofie, zpoved a hoooodne dlouhe :-) 13. 9. 2005 / 09:27 | |
|  | Ono je to lepsi nekdy nevedet. ((( |
| |
|
|