FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 9. 8. 2025, svátek má Roman Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Proč spadnul Helios Jeden příspěvek | Celý strom
Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 10:31
Petr Slavíček   
http://www.novinky.cz/zahranicni/64570-za-padem-boeingu-heliosu-byla-i-jazykova-bariera.html
Možná to bude jedna z nejkurióznějších příčin leteckého neštěstí.
 

Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 10:38
LubošŘ
Jsem netušil, že je tam někde přepínač těsnění dveří..... A typuju, že nejsem sám
 

Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 10:53
Eurostar   
neměli na mysli spíš přepínač tlakování kabiny??? (nevím přesnej termín jak se tomu říká tak mne nekamenujte)
 

Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 11:14
Pips   
mno, na CNN hovori o tomto "The maintenance crew apparently left a pressurization controller rotary knob out of place and the crew did not catch the mistake during preflight checks the next day".Nejak si podle toho nedovedu predstavit, co maj na mysli.Nejak z toho mam dojem, ze to nebude nic v kabine.
 

Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 11:20
Petr Slavíček   
Mě překvapila spíš ta informace o neschopnosti komunikace mezi oběma piloty.
 

Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 11:21
LubošŘ
jestli nemají na mysli odpouštěcí ventil (Outflow Valve) nebo jeho ovládání (Outflow Valve Switch). Tento switch má, pokud vím, tři režimy (Auto, Standby, Manual) a řídí se jím přetlakování kabiny
 

Re: Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 11:47
Pavel2
místo Standby je tam Alternate (přepnutí na druhý Pressure Controller), jsou tam dva controllery (bloky v tech.úseku), v režimu Auto se přepínají mezi sebou po každém přistání (tzn. třeba PRG-PMI letí na n.1 a PMI-PRG na n.2)
Alternate se automaticky přepne při závadě aktivního,nebo pokud něco není v pořádku tak ručně přepínačem, no a manuál je jasný, přetlakování je v rukou druhého pilota...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 12:58
LubošŘ
Díky za opravu a upřesnění. Přeci jen mé znalosti jsou čistě teoretické.....
 

Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 16:17
kuma   
Mně se to zdá docela na snadě.
Na panelu je knoflík (páčka) kerá má několik poloh - a ty se přestavují kroucením. Při snímání panelu se takové čvonče musejí stáhnout a po montáži panelu zase nasadit zpátky (viz starý magnetofon - to je myslím velmi věrné). Když čvonč nenasadíš (mechanici zapomněli) tak pak přepínačem jednak nejde otočit - ale pak se ti taky, když je check-list složitý nebo si ho nepamatuješ, nebo jsi ve stressu, protože si nerozumíš s kapčou, kterej je Němec a taky neumí pořádně englicky a navíc je to éro, ve kterým nesedíš denně - tedy myslím kus - a některé ovladače mohou být tak torochu jednou tady a podruhé vedle - tak se taky snadno může stát, že nejdřív přehlédneš, že ten čvonč vůbec chybí - a pak honem nemáš kam vlastně sáhnout, když to potřebuješ přepnout rychle. Myslím, že je to docela možné vysvětlení této tragické události...
 

Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 14:09
forex
Jedno nechapu. Jak muze nekdo delat pilota a neumet anglicky?? Jak se domlouvaji s ATC apod?
 

Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 14:20
MaPa   
Ono je asi nacvičená frazeologie při hledání příčiny alarmu a krizový komuńikace za účelem rozdělení činností celkem k prdu.
Stejně by mě zajímalo, co mysleli tím nenastavením izolace i dveří? Snad nechtěj říct, že ty mašiny se zavíraj a otvíraj zvenku a zevnitř jen nouzově?
Ale hlavně nechápu, proč, když na ně houká alarm, stále soupaj do božskejch výšin?
 

Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 14:33
Pavel2
Protože podle všeho houkání alarmu vyhodnotili jinak......
 

Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 14:21
Petr Slavíček   
Čistě teoreticky stačí velmi speciální a omezená frazeologie, která se používá při komunikaci s ATC. Já osobně v podstatě anglicky neumím, ale na IVAO létám i řídím anglicky - znám v podstatě jenom tolik co potřebuju. Pokud bych si chtěl domluvit pivo, tak bych měl asi trochu problém.
 

Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 14:45
forex
To jsem netusil, ja mel za to,ze je nutna perfektni anglina, na IVAO jsem zatim nikdy taky nebyl.
 

Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 15:50
LS
Ano perfektni anglictina je, ale bohuzel nektere spolecnosti maji mezery a taky se testy daji ruzne obchazet...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 16:28
Marky Parky   
Ještě bych k tomu dodal proč je nutná ta perfektní anglina - pravdu má toži Petr i Lukáš.

Dokud je všehcno v pořádku a standardní, tak opravdu člověku "stačí" zvládnout necelou stovku frází a anglicky umět "nemusí". To co je však důležité je aby anglicky uměl perfektně právě ve chvíli, kdy se stane něco nestandardního, na co frazeologie už nestačí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 18:02
Rozšafín Ctibum   
Ono je to i na IVAO krásně vidět. Pokud je vše jak má, jde to jako na drátkách. Ale jakmile se "něco děje," frekvence se zaplní takovým tím "...eeee..., ...hmmmm.....,......eeeeeee"

A nakonec to všechno skončí "Prosímtě cos to chtěl"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 23:15
forex
A proto tam nelezu nebot neumim kvaknout amglicky.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios - (kvůli tomuhle ne)   8. 9. 2005 / 23:58
Rozšafín Ctibum   
A proto se to potom vyřeší česky, ukáže se na chyby, poučíme se a jedeme dál. . Nic hezčího neznám.

A proto tam taky spoustu lidí mluví česky a nikdo se nezlobí, nikomu to nevadí a naopak vítáme každého a pomůžeme. Stačí se jen zeptat
 

Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 19:27
Reno
Trochu podrobněji je to na http://www.airdisaster.com .. na takovouto řadu těžko uvěřitelných chyb by opravdu zabral asi jenom automatickej emergency descent.. i když třeba ani ten ne, je klidně možný, že v dané situaci by ho ručně přerušili..
 

Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 19:57
Kachna
Mě to připadá jako ENTE. CVR nahrává smyčku o délce záznamu 30min. Tak jak tam mohl být rozhovor z režimu CLB?
 

Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 20:22
Reno
.. CVR třeba mohl mít 120 minut, slyšel jsem, že nově to snad má být i povinně zvýšený.. oni se ale odkazujou na FDR ("The plane had a sophisticated new flight data recorder..") a na "radio tapes"..
 

Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 20:39
Kachna
To možná ano, ale já takové AD ještě neviděl. A nemyslím, že společnost, která je na "Černé listině" by byla průkopníkem. Jinak myslím, že FDR není schopný zaznamenávat hlas( nevím to určitě- nejsem Avionik). A pak, kde by se v letadle vzala Radio tapes, která by zaznamenala piloty při řešení nouzové situace? A navíc by přežila náraz, který poškodil Letový zapisovač?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 21:02
Reno
.. oni tam píšou - "Air traffic control tapes provided information on the confusion in the cockpit" - že tedy zdrojem informací o zmatku v kokpitu byly záznamy ATC.. plus taky, že se cpt. radil rádiem se společností..
Jinak - já netvrdím, že věřím plně všem informacím v tomhle článku uvedeným.. jenom mi to přijde celkem pravděpodobný, podle mne to co se tam stalo je těžko vysvětlitelný jinak než souběhem chyb pilotů..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč spadnul Helios   8. 9. 2005 / 21:05
Kachna
V chybě pilotů jsme na tom stejně. Jinak by to nemohlo takhle dopadnout. Myslím
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ