FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 9. 8. 2025, svátek má Roman Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
VOR/DME approach a rychlosti? Jeden příspěvek | Celý strom
VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 15:48
MT.
Ahoj všem,
chci se zeptat, jak se správně zalítává VOR/DME approach z hlediska rychlosti. Mám jen dilema, zda mám být na přistávací konfiguraci a rychlosti již před FAFem a celé klesání tedy letět v této konfiguraci, nebo zda se to létá jinak tj. zpomaluje se ještě na klesání (jako se např. létá standardně ILS, kde je běžné dostat např. 160kt to Outer mark). Kdyby to bylo jinak, zajímalo by mě, jak se vypočítává descent rate (podle mne by to šlo hodně špatně). Možná jsem si tím odpověděl, ale přesto prosím ostatní o názor resp. sdělení, jak je to správně.
Díky.
MT.
 

Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:10
Latom   
Jak se počítá descent rate nevím, protože jsem se dozvěděl jednu velmi chytrou věc od zkušeného pilota. ten si před každým letištěm "vytvoří" Vlašim, tzn. že je od letiště 30NM a tam musí mít FL100 a podle jeho slov, pak si s ním může ATC dělat co chce. Mpohu ti říct, že je to pravda. Praktikuji to všude, samozřejmně i s násobky - FL200 60 NM atd. A funguje to.
Pokud by tě to zajímalo i z jiného hlediska, tak proč hledat vědu a návody, když je to tu dávno. Většina ILS má klesání 3° a co cheš víc. Je to prostě ideální, pokud neberu extrémy jako LOWI atd. )
Ale jak jsi sám řekl, na FAFu max. 160 kt a nic nikdy nezkazíš.
Já sám lítám s PMDG a vše vidím v EFISu, tak nemusím nic počítat. )
 

Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:16
MT.
Všechno co píšeš, je mi jasné. Ale ptal jsem se hlavně na to, zda při VOR/DME lítat za FAFem v přistávací konfiguraci a tudíž i rychlosti. Taky lítám s PMDG hlavně 736... Nejde o to, jak vypočítat descent rate, ten je většinou vypočítanej na chartu, ale vždy pro definované rychlosti např. 120kt/650ft atd. Pokud by se ti ale během klesání měnila rychlost, nebude to odpovídat a mohlo by tě to hodně "vertikálně rozházet" a bude potřeba hodně dolaďování.
Jinak pravidlo Vlašim je dobré, zapamatuju si
MT.
 

Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:25
Karel
Tome, jen pro upřesnění, "virtuální" Vlašim před letištěm, na jehož dráhu se chci "přiblížit" pomocí VOR-DME přiblížení, je mi celkem na nic. Naletěn a usazen na příslušném radiálu dle přibližovacího plánku už jen kontroluji profil klesání dle stejného plánku (v dolní části) a nastavuji rychlosti podle tabulky (také v dolní části plánku). Pokud nemohu letět konkrétní rychlostí, pro kterou je tam vertikální rychlost klesání uvedena, interpoluji. Samozřejmě musím započítat všechny další vlivy, které mají co do činění s Vapp. Pro propočty klesání je výhodnější uvést klesání nikoliv ve stupních, ale v procentech. Zde ILSovým 3stupňům odpovídá 5,2%.

Karel
 

Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:28
pseudoMates
Ti z nás, jimž se tato procedura zdá složitější na výpočty, stejně letí vizuálně, v případě špatného počasí v půlce letu nahlásí problémy s motorem a vrací se zpět...))
 

Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:43
MT.
Abych to ještě upřesnil, o co přesně mi jde.
Každý VOR/DME má nějakou hladinu, na které se nalétne (např. pro VOR/DME 13 na LKPR je to 3500ft.). Pak následuje FAF a zahájení klesání na finále. A mě jde jen o to, zda klesáte stabilní rychlostí na přistávací konfiguraci tj. Vref + X pro vítr nebo zda ještě během klesání na finále brzdíte a tím pádem hýbete descent ratem. Interpolace ratu pro rychlost, která není v tabulce je jasná.
MT.
 

Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:46
LS
Jinak nevim jak PMDG, ale A320 si muzes prepinat mezi ratem ve feetech nebo stupnich, takze tohle vubec nemusis resit...Kdyz mas drahu v dohledu, tak jdes visual a na ruku a je to...
 

Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:56
MT.
Nevím o tom, že by tohle v bulíku od PMDG šlo (ale možná to jde). Ale podle mne je úplně jedno, jakým letadlem to letíš. Jde mi o to, zda klesat již na Vref rychlosti (tj. přistávací s plnými klapkami) s úpravou na vítr nebo to jde i jinak. Já to osobně lítám tak, že pomocí LOC nalítnu radiálu k VORu, pak nastavím na Alt hodnotu MAPt a před FAFem nastavím V/S podle tabulky. Lítám tedy už od FAFu na Vref + X. A jen v kontrolních bodech kontroluju výšky a upravuju příp. V/S. A při viditelnosti dráhy a tzv. kdy se mi to líbí (většinou se mi líbí tak mezi 1000ft. a 500ft. AGL - samozřejmě při viditelnosti dráhy) to beru "do teplých".
MT.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 17:19
pseudoMates
nechci e hádat, ale u PMDG jsem nic podobnýho nenašel, kde by se to dalo přepnout, nebo kde by se dala zobrazit vertikální rychlost v °. Jinak s tou rychlostí, jestli přes 8NM letíš na plný konfiguraci, tak ti jako APP moc nepoděkuju, protože všichni, kdo poletí za tebou, de ti budou tlačit na záda a kvůli tobě budou muset i oni dost brzo brzdit na minimálku... Nevim, jak se tohle přiblížení dělá v realu, ale osobně si myslim, že se brzdí během přiblížení..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 17:36
LS
Taky si nejsem jist jak v realu, ale urcite se to bude litat pomaleji, takze i tak musis pocitat s vetsimi rozestupy...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 17:42
pseudoMates
no, pětiminutový díry se tam určitě dělat nebudou...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 13:36
sponka
Ještě by mě zajímalo jedno. Jak zjistím MAPt Alt u VOR/DME přiblížení. Například u ILS přiblížená na rwy 28 LKTB je uvedena MAPt Alt 990 ft. Ale u VOR/DME přiblížení tam žádná není. Co tam například ty nastavuješ, prosím pěkně? MAPt Alt tak jak je u ILS?

Díky

S.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 13:49
Tragédie v JRD
Je to trosku slozitejsi .. pro Tebe je rozhodujici hodnota DA a MDA

DA - decision altitude - je pri presnych priblizenich (ILS s glide path). provadis normalni ILS priblizeni a pokud ve vysce, ktera je uvedena jako DA nemas vizualni kontakt s drahou, provedes proceduru nezdareneho priblizeni (v pripade ILS LKTB 28 se jedná o 971ft).

V pripade ze provadis nepresne priblizeni (tam se radi i pokud je v ILS funkcni pouze LOC), tak se Te tyka hodnota MDA. Funguje trosku jinak - provadis nejake priblizeni, klesas (napr. podle tabulky v pripade nejakym xxx DME priblizeni). po dosazeni vysky, ktera je uvedena jako MDA jiz NESMIS klesat, ale muzes pokracovat v letu na teto vysce a to bud do doby nez zahlednes drahu (pak pokracujes vizualne na drahu) a nebo dokud nedosahnes MAPt (a provedes nezdarene priblizeni) - samozrejme, ridis se tim, co nastane drive. a pro VOR DME 28 LKTB je MDA 1070 ft
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 18:08
Karel
Promiň, Tragéde, nechci být za šťouru, ale v rámci terminologické čistoty bych místo "nepřesné přiblížení" použil "přístrojové či vizuální" ))

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 18:16
Marky Parky   
Tak to štouráš špatně, terminus techikus z definic je opravdu "nepŕesné" či "přesné" přístrojové přiblížení.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   21. 9. 2005 / 10:45
Karel
Díky za opravu, Marky. nikdy jsem non-precision do češtiny nepřekládal a používal jenom přístrojové, popř. visuál...

Karel
 

Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:32
pseudoMates
no, tak to by mě zajímalo, jak se ti na požadavek na ACC (kde dejme tomu sedí někdo, kdo PMDG nelítá, lítá třeba DC-9, či jiné šroty), že chceš mít na VLM (ať už fiktivní, či "reálné") FL100, bude tvářit... Já jsem kolikrát častován přitroublými otázkami, zda jsem si opravdu jist, že chci tak brzo klesat apod.)) Jenže jak pak mám tu krávu brzdit asi tak, viď, Tome?.. Btw, dneska bych chtěl letět do Gibraltaru v rámci IFR tour, nechceš se mnou?
 

Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 16:44
LS
A pak kde ti piloti prichazeji na nesmyslne TOD body .) na Bodalu ti staci v pohode FL250 a na VLM cca FL170-150....Ale opet zalezi na draze v uzivani atd. Ale FL100 je dost nizko, nehlede na to, ze ty spotrebovavas palivo a ATC nadava, ze mu brzdis provoz....
 

Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 17:17
pseudoMates
co to blábolíš, ty airbusáku... Kde ti ve FL100 brzdim provoz... Inu, kdo umí, umí, kdo neumí, dělá I1...)))))))) Pokud je 31 in use, tak je s PMDG 738 FL100 na VLM tak akorát, aby se to dalo letět až na FAF ve VNAV modu, včetně brzdění a klesání...
 

Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 18:59
Latom   
Ale on se baví o 737 a ne o DC šrotu.
Jsem na ICQ tak se můžeme domluvit, ale nemám mapy.
A jak na ATC? jednoduše, Jednak on ví, kde bych mel mit jakou vysku, dale by mel respektovat moje optimalni klesani.
IMHO dotaz ATC proč už chci klesat, je podle meho nazoru blbost daneho ridiciho, protoze ja letim, on me jen ridi. ATC je tu pro piloty a ne opacne. To si ten dotycny asi plete.
 

Re: VOR/DME approach a rychlosti?   19. 9. 2005 / 19:13
Martas
cus,tak z duvodu,ze je to non-precision Approach,tak bys mel mit pristavaci konfiguraci jiz pred FAFem,tudis v praxi tam mas i pristavaci rychlost.U toho bulika obzvlast je docela velky plus tu pristavaci rychlost a konfig. mit,protoze potom ten rate davas uz jen podle GS,kdezto u Airbusu tim ze tam mas moznost FPA nastavit na 3 stupne tak on je porad drzi a ty tim padem jeste muzes zpomalovat napr. z trojek klapek na full ale to je vetsinou rozdil kolem 5Kts jo,kdezto u toho bulika by se tim menila ta GS a ty bys pak musel porad vychytavat V/S jak ja nevim co.. snad to neni moc tezky pochopit..)
 

Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 09:56
MT.
Ahoj, stejně jako ty to chápu já. A taky to tak lítám. Ale Matěj (pseudopilot) píše něco o tom, že jako approach-ník by nebyl rád. Mě by zajímalo, jak se to tedy opravdu lítá v reálu. Ještě mě napadá, že by se sestup až do "rwy in sight" letěl na např. 160kt na 15 klapky s podvozkem a po "vzetí do teplých" se bude zpomalovat na Vref (obvykle u mě tak okolo 130kt na 25 klaply) a vysouvat klapky. To ale bude v jednom člověku děsnej hardcore to všechno ukontrolovat Včera jsem měl co dělat v Curychu při VOR/DME na 28, nějak jsem zapoměl vyklesat před FAFem z 5000ft. na 4000ft a vzpoměl jsem si až v cca. "9nm to final", přičemž FAF je v 8,2nm to final (nebo tak něco). Byl jsem docela vysoko a musel jsem začátek klesat víc než by bylo zdrávo. Nějak jsem to nakonec srovnal a přistál (byť FO z FSPassengers na mě křiknul něco o "rough landing", poškodil jsem pneumatiky a adrenalin kaštanů byl někde okolo 15% - stálo mě to víc než 2000 doláčů a hodnocení Horrible, přičemž ale hodně z toho Horrible bylo způsobeno nezkalibrovaným joystickem a tím, že jsem po zapnutí motorů měl podle FSPass Reverse trust). A ještě jsem porušil 250kt below FL100 a zapnul Landing Lights okolo FL90
Ale vo tom to je... Není každý den posvícení ))
MT.
MT.
 

Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 12:05
Martas
to co jsem napsal je z realu..
 

Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 12:51
MT.
Super. Pak by mě tedy ale ještě zajímalo, proč by to Matěj (alias pseudopilot) jako APP neakceptoval - viz. předchozí příspěvek v tomto threadu. Pánové řídící z IVAO (nebo i VATSIMu), prosím o vyjádření, jakou budete očekávat rychlost těsně před a za FAFem.
Díky.
MT.
 

Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 13:10
Martas
ja ti klidne zase odpovim protoze na IVAU sem take ridici..na non-prec. APP neni takova propust jako na ILS proto se museji zacit tvorit vetsi rozestupy mohem driv nez u ILSu,tudiz se zacina redukovat rychlost trafficu uz treba od 20mile,a tim ze pak budou redukovat vsichni az na final speed a budou vetsi rozestupy,tak potom rozdil u final speed napr. ATR oproti Acku nebo Becku na tech poslednich 8mi Nm je kolem 15Kts a to uz nebude hrat velkou roli..
 

Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 13:18
MT.
Ahoj. Nic proti tomu. Jen mě zarazilo, že C3 (Matěj) tvrdí něco trochu jiného než ty (a nevadí, že máš jen S3) Proto ten dotaz...
MT.
 

Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 13:23
Martas
..ja to chapu,sam se zvedavej co on na to napise..)
 

Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 17:42
pseudoMates
poradím se s právníkem a až budu mít všechny podklady, tak sem napíšu mojí směroplatnou odpověď... nebojte...
P.S.
...prej řídící na IVAO...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 17:59
Martas
..no pockej ty rejpale..)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 18:01
pseudoMates
příteli chvátej S.O.S., ať jsem i zítra, čím jsem dnes..)) Už se těšim, haldaři..) Však já ti to vymluvim..
 

Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 13:26
Tragédie v JRD
AIP praví:

1) Velitelé letadel jsou žádáni, aby od SLP 2 (v případě radarového
vektorování v poloze před poslední zatáčkou, nebo v případě
přímého přiblížení ve vzdálenosti 15 NM od THR) udržovali
rychlost 210 KT +/-10 KT IAS, pokud není z výkonnostních
důvodů nutná vyšší rychlost umožňující let letadla v čisté
konfiguraci. Tato rychlost by měla být dodržována do vzdálenosti
12 NM od THR.
2) V následující části přiblížení do bodu OM nebo do vzdálenosti
4 NM od THR by měla být rychlost postupně snižována na
160 KT +/-10 KT IAS s maximálně středním nastavením klapek a
zasunutým podvozkem.
3) Není−li pilot schopen dodržet omezení rychlosti, musí toto
okamžitě ohlásit službě řízení.
 

Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 13:34
MT.
A to tedy platí i např. pro VOR/DME 13? Pokud ano, mám následující dotaz již přímo k pilotáži PMDG 737. Jak to zaletět?
Napadá mě tento postup:
od SLP2 do 12nm od THR 210kt, od 12nm do FAF zpomalit na 160kt a podle toho nastavit V/S (dle tabulky). Klesat na 160kt až do OM resp. 4nm do THR. Pak postupně zpomalovat a hýbat V/S směrem nahoru tj. snižovat V/S. Ale jak přesně, to bude alchymie. Při "rwy in sight" to vzít do teplých a pokud není dobržděno, brzdit a vysouvat klapky a podle PAPI resp. vizuálu dolaďovat ručně sestup. Pokud dobržděno je, je to jednodušší. Ale bude to děsnej hardcore to všechno stihnout...
Co tedy? Jak byste to letěli vy?
MT.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 13:43
Martas
..proste na FAFu mas mit pristavaci konfig. a rychlost a zahajit klesani podle tabulek..cus
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 13:53
Tragédie v JRD
Takze dotaz do realu (a odpoved z realu ... v pripade precision priblizeni plati to co jsem psal z AIPu, v pripade nonprecission (cili vor/dme a pod) jses na FAFu v plne pristavaci konfiguraci ... howgh .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 14:02
MT.
Tak konečně jsem spokojen. Díky moc.
MT.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti? Prosím ATC o vyjádření...   20. 9. 2005 / 16:37
Martas
no jisteee,ja sem tam taky psal v pripade non-prec.,pri prec. je to tak jak jsi spravne uvedl z AIPu.. sem rad ze se nehadame..)
 

Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 15:37
Martin S.
Trapný dotaz začátečníka, kde najdu FAF v GPS?
 

Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 16:27
Tragédie v JRD
Hmm.. myslim ze nenajdes, pokud si ho tam sam nezaneses .... najdes ho ale urcite v mapach
 

Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   20. 9. 2005 / 17:08
Martin S.
Chceš řísi že do GPS si můžeš nadefinovat vlastní body? Poraď jak. díky.
 

Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   22. 9. 2005 / 11:43
Tragédie v JRD
No .. do defaultni FSkove nevim .. ale do realnych by to jit melo celkem normalne ...
 

Re: Re: Re: Re: VOR/DME approach a rychlosti?   22. 9. 2005 / 13:43
Vita Zenisek
Myslis jako aby tam byly nastalo? To asi ne. Jediny zpusob o kterym vim je udelat si flightplan. Pak tam vidis i svoje body, ktere muzes budto naeditovat rucne anebo nekde uchopit caru ve FS flightplaneru a posunout ji nekam jinam.
Tam kde pustis mys ti vznikne dalsi bod cesty. Ten pak vidis v GPS
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ