|  |  | | Film Let Phoenixu 4. 1. 2006 / 18:22 | |
|  | | koukal jsem dnes na tento dost uhozený film, ale zaujala mne jedna věc - byl tam starší vrtulový dvoumotorák, pilot řekl mechanikovi že jde nastartovat motory a mechanik mu podal něco jako bubínek do coltu a on do toho dal šest nábojů jako do brokovnice někam to strcil, jednu patronu odpálil a motor nastartoval - jak to fungovalo? tlak plynu při explozi měl nějak roztočit motor? šlo to do válců či kam? Ví někdo? Dík. |
| |
|
 |  |  | | Re: Film Let Phoenixu 4. 1. 2006 / 18:33 | |
|  | No asi tam motoroví skřítci stávkovali, tak výhružně jednoho z nich zastřelil. Co jiného. ))) |
| |
|
 |  |  | | Re: Film Let Phoenixu 4. 1. 2006 / 18:41 | |
|  | Kokal jsem do učebnice letadlové motory a tam se píše (není to nic konkrétního): "U výbušných spouštěčů se energie nutná pro spuštění získá hořením pyroptrony. V současné době se tento systém nepoužívá."
Pokud bys chtěl, mohu se ve škole optat... |
| |
|
 |  |  | | Re: Film Let Phoenixu 4. 1. 2006 / 20:41 | |
|  | Film jsem neviděl, ale podle všeho ten starší vrtulový dvoumotorák byl C-119 Boxcar s motory Napier Sabre. Montovaly se tuším třeba i do stíhaček Hawker Typhoon a startovaly se tzv. pyropatronou. Systému na tomhle přincipu se říkalo Koffmanův startér a tento druh startování motoru se používal už před 2. sv. válkou. Startovaly se takhle třeba i Merliny ve Spitfirech nebo později se start pomocí pyropatrony, byť s trochu jiným systémem, používal u některých proudových motorů. Třeba u Wrightů J65 (licenční Armstrong Siddeley Sapphire) na B-57 Canberra.
Základem Koffmanova startéru je píst s vnitřní šroubovou drážkou, která zapadá do vnější šroubové drážky hřídele startéru, který je přes spojku a redukci spojený s hřídelem motoru.
Odpálením pyropatrony vznikne proud spalin, který se potrubím šíří do startéru, kde prudce stlačí píst. Přímočarý pohyb pístu se přenáší šroubovitým drážkováním na hřídel startéru a způsobí jeho roztočení a tím i roztočení samotného motoru.
Když píst startéru dorazí na konec dráhy, spaliny uniknou ventilem do výfukového potrubí, uvolní se spojka spojující startér s motorem, pružina umístěná pod pístem píst vrátí do výchozí polohy a do komory se pootočí nová pyropatrona pro další startování (je-li třeba).
Prý to na tom C-119 má výkon nějakých 25 koní ten startér.
Zdroje zde:
http://www.sjvls.org/bens/bf010cs.htm
http://www.airliners.net/discussions/tech_ops/read.main/135728/
|
| |
|
 |  |  |  | | Re: Re: Film Let Phoenixu 4. 1. 2006 / 20:48 | |
|  | | vyčerpávající odpověď, moc dík!!!!! |
| |
|
 |  |  |  | | Re: Re: Film Let Phoenixu 4. 1. 2006 / 21:35 | |
|  | Hezky popis.Jen neverim tomu, ze tohle ero melo taky Napier Sabre motory.To byly radove 24 valce s usporadanim do H a neosvedceny soupatkovy rozvod.Tyhle C-119 maji vsechny nejake hvezdicaky (P&W?) Nicmene to ty patrone urcite nevadi  |
| |
|
 |  |  |  | | Re: Re: Film Let Phoenixu Coffmanův startér 4. 1. 2006 / 22:48 | |
|  | | Jen drobné doplnění - jestli si to dobře pamatuju, tak kryty Coffmanova startéru bývají na kapotách spitfirovských Merlinů ukryty pod malými "kapkami", které jako bouličky vystupují z povrchu motoru. |
| |
|
|