Tak tady je par postrehu ode mne, jako zkousejiciho vcerejsi C1 test na LKPR.
po pripojeni jsem se nestacil divit, jaky byl bordel na frekvenci - vsichni si skacou do reci (nemam ted na mysli uvodni skakani, ktere je zpusobene prodlevou TS, ale skakani do jiz rozjete frazeologie a je pevne jasne, ze se ocekava odpoved)
1) piloti by meli poradne poslouchat co se na frekvenci deje a i kdyz to neni pro ne, meli by vedet kdo na koho mluvi a co se probira. Tim padem maji o vsem prehled a malokdy se stane, ze skoci nekomu do reci, protoze budou vedet, kdy ATC domluvi a neocekava se odpoved.
2) snazte se vyvarovat ve velmi hustem provozu frazi typu: "spadl mi FS, budu za chvili zpet", "jsme na stojance, zadame vypnuti a ukonceni FP", nemusite za kazdych okolnosti davat dosazeni holding pointu (vyckavaciho mista) - davejte pokud si vas ATC delsi dobu nevsima - cca tri minuty, ale pokud resi neco dulezitejsi (poznate monitorovani korespondence na frekvenci) nema cenu se mu ohlasovat, stejne vam rekne akorat stby.
3) Prechazejte automaticky na frekvenci dalsiho stanoviste po vzletu, tak jak je pro LKPR napsano v postupech - nekolikrat se objevila hlaska "po vzletu" - toto neplati pro VFR provoz, ktery bude dale v CTR Ruzyne, ten zustava na frekvenci a po vzletu se ohlasi na stanovisti TWR
4) Snazte se zkracovat co mozna nejvice frazeologii - "nevykecavejte se" zbytecne na frekvenci - nerikam, ze to delaji vsichni, ale nekteri maji snahu se strasne vykecat - v normalnim provozu to jeste lze, ale ten vcerejsi byl ve spicce opravdu hodne drsny a Martinovi jsem to nezavidel. Zkracovanim nemyslim vytvareni vlastni frazeologie, ale proste, kdyz se ATC napr zepta: "schopni z B", odpoved staci "Schopni" a ne "ano, jsme schopni odletu z pojezdove B" Ono se to nezda, ale kdyz se takoveto blbustky nascitaji ve vysledky davaji uz pekne velky cas, ktery ATC muze vyuzit jinde.
5) volaci znak LKPR_TWR je Ruzyne Tower za vsech okolnosti a ne Praha Vez jak se mnohdy ozvalo, dost casto to pouzival ATC, ale nevim, zda ne i nekdo z pilotu.
6) Pokud ATC pouzije frazi STANDBY/VYCKEJTE znamena to, ze chce neco rici a ne, ze to pouzije na jedno letadlo a jine mu do toho zase skoci - chyba byla, ze ATC nezacal po teto frazi ihned mluvit, ale take muze mit neco uplne jineho na praci, takze cekejte co se bude dit - vetsinou nekoho zavola...
Jinak hodnoceni k Martinove praci (doufam, ze to pomuze i ostanim ATC):
1) sledovat typy priletajicich letadel a posilat na spravne stojanky at se potom nestane, ze 747 bude na stani 5 atd.
2) hlidat drahy pro odlet a hlavne spravne odletovky, dve letadla dostali drahu 31 pro odlet, ale odletovku pro drahu 06 - na jejich dotaz to Martin opravil
3) pouzivat spravnou frazi k povoleni pojizdeni: taxi to holding point rwy 06 via A1, A, H, F "crossing rwy 31 approved"/"hold short of rwy 31" Zlepsi vam to praci - Martin to nikomu nedal a kazde letadlo zastavilo pred drahou 31 a na frekvenci si zadalo krizeni - opet zbytecna ztrata casu pro Martina
4) vydavat kratka povoleni - stejne jako piloti, vy se nepotrebujete vykecavat, proste: "cleared to XXXX as filed via VOZ2J departure, sq 1401, time check YY" zadne zbytecnosti - drahu v uzivani ma v ATISU - pokud byste ho posilali z jine drahy, date ji i do povoleni, ale tolik pripadu zase nebude
5) jako ATC nemusite potvrzovat zpet informaci z ATISU a QNH - pouze pokud by bylo jedno spatne, tak to opravite
6) nedavejte zbytecne G/A, G/A klidne muzete dat na 1maili finale - pokud uz ho date a mate pred nim tesne odlet, okazite ho nekam otocte, protoze to je konfliktni situace a musite ji resit
7) monitorujte letadla na finale v jake jsou vzdalenosti atd. - nevydavejte letove povoleni, pokud je letadlo na pate maili a nema povoleni k pristani atd.
8) ujasnete si priority - povoleni k pristani a vzletu x povoleni k pojizdeni x povoleni k vytlaceni a spousteni x povoleni k letu
9) seznamte se dokonale s pojezdovym systemem daneho letiste at znate dokonale pojezdove - pokud je davate musi z vas padat...
10) sledujte a piste si kdo si zadal letove povoleni a v jakem poradi a v takovem to taky odbavujte, nedavejte prednost jednomu letadlu pred jinym atd. - Martin asi na nektere zapominal a proto to mozna prehazoval, ale proto rikam, piste si, kdo si zadal povoleni atd.
11) reste jedno letadlo a neskakejte po letadlech - vcera se dost casto stalo, ze ATC resil jedno letadlo, ted do toho skocilo jine a on ho zacal resit, aniz by doresil to predchozi...Pouzijte proste frazi vyckejte/standby a je to.
12) Pokud pouzijete frazi stanby, mluvte ihned a nedelejte zbytecne dlouhe prodlevy, protoze vam do frazeologie muze skocit jine letadlo
Tak tot asi zatim vse k memu prispevku, pripadne dalsi komentare doplnim. Neberte to jako nejakou urazku, ale dobre rady, jak se chovat pri velmi hustem provozu, ktery vcera opravdu panoval. Nerikam, ze to byla vina toho a toho (Martina zde zminuji, protoze zrovna vcera on mel extra silny provoz, ale muzete si za to doplnit jakkehokoliv ATC). Verte, ze pokud se budete prekrikovat, skakat si do frazeologie atd. bude nafrekvenci opravdu gulas - ATC nebude vedet co delat prvni, vy budete nervozni a stat zbytecne dlouho na stani a cekat na povoleni atd.
Bohuzel nikdo neni neomylny a ja se ani nepovazuji, ze vim vse presne a spravne, proto MQ, FD, jini zkuseni z realu a teoretici prispejte a doplnte me. Howgh |
|