FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 24. 8. 2025, svátek má Bartoloměj Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu Jeden příspěvek | Celý strom
1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 15:48
Peetrs (Robert)   
Dobrý den, mám takový dotaz na teplotu vzduchu. Jak jistě všichni víme, tak teplota vzduch dle MSA (Mezinárodní standartní atmosféry) je při výšce 0m MSL (střední hladina moře) rovna 15 st C a ve výšce 11000m -56 st C. Teplotní gradien je tedy -0.65 st na 100 m. Teplota klesá lineárně až do 11 km kde se stává konstantní až do cca 35 km a dál už nás to celkem nezajímá pokud neletíme na Mars

No ale mě zajímá jestli platí, že když je na 0m MSL -20 st C tak v 11000m je -91 st C. Prostě letím-li v létě ve FL330 a mám cca -50 a v letím-li v zimě tak cca -90 ???

A 2. otázka , používaj se na dopravácích v zimě nějaké speciální zimní pneu ?
   Seznam příspěvků  

Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 15:54
MaPa   
ad 1. Rozumím tomu jako koza petrželi, ale už z názvu standardní atmosféra je jasné, že je to něco v přírodě zcela nenormálního. Vždyť je docela běžná teplotní inverze, kdy se vzrůstající výškou teplota stoupá, vzduchové hmoty se mezi sebou mísí a dochází skoro ke skokovým změnám teploty (a vzniku frontální oblačnosti), prostě na tuhle teorii bych nevsázel. Ale nejspíš tam nahoře bude dost zima ať je léto nebo ne.

ad 2. Když je tady takovej teplotní rozdíl, tak nepředpokládám, že by si někdo troufnul vyrobit zimní a letní směs podle toho, zda je dráha tak či onak teplá. Prostě to musí bejt speciální směs, která zvládne přistání i dost podchlazená z vysokých výšek při dotyku s rozfajrovanou dráhou.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 16:33
Už přistál   
Ad pneumatiky. Jenom spekuluju, ale kdyby byly "zimní gumy", jaké gumy by mělo letadlo na lince Moskva-Havana?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 16:35
Peetrs (Robert)   
SFO by za letu hodil na sebe kombiné a šel by to přezout )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 16:37
pseudoMates
Měl by na to dost času.. Myslím, že i vyvážit by to stihnul celkem s přehledem...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 19:50
Latom   
No chtěl bych tě vidět jak na bulíku ve FL 390 přezouváš gumy v -56°C mrazu. )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 19:57
Tragédie v JRD
Pseudopilot? ten je vsehoschopnej ....
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 20:20
Eurostar   
Co použít řetězy? takový ty z hypernovy za 300 dva kusy a dostaneš k nim gumový rukavice aby nezáblo )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   27. 1. 2006 / 00:54
OK-Milda (BHA410)   
Von by snad i honil chudáky promrzlý, aby čistili v Praze runway za všech povětrnostních podmínek. Kdy se maj ohřát a pokecat u kafe?
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 16:34
Peetrs (Robert)   
Tak modelový příklad, zimní jasná noc bez inverze a frontálních rozhraní, ve výšce 350 m teplota -25 st C, bude se na to vztahovat přibližně ta poučka z MSA ? Bude tam v tý výšce cca -90 ?

Protože třeba třeba rozdíl mezi -56 a -91 je podle mne dost velký tak jestli je to v praxi dosažitelné. Přes těch -90 mi to připadá takový extrém ale defakto by to mělo podle te MSA být...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 17:17
Zbyněk
No odchylka od MSA u země se určitě neprojeví v 11 km. Takže v takovém případě nelze brát gradient 0,65. Za bernou minci bych spíš bral teplotu ve spodní stratosféře (od 11 km) kolem -60°C, ta se určitě nebude tolik lišit od MSA jako teplota v nižších vrstvách, kde mohou být rozdíly značné.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 17:24
MaPa   
Také jsem toho názoru, že teplota ve vyšších vrstvách atmosféry je spíš dána konkrétní vzduchovou hmotou, zatímco při zemi ji ovlivňuje okolí, možnosti vyzařování místní zdroje tepla a podobný krávoviny. Prostě myslím, že nahoře to nebude až tak divoký s tou změnou zaznamenanou při zemi. Maximálně do ní může lokálně vnýst zmatek vysoká konvektivní oblačnost, ale ta teplotu zvýší tak o pár stupňů, díky teplu obsaženému ve vodní páře a prachových nečistotách. Prostě reálnej vzduch není žádná teoretická veličina.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 17:29
červeňák
mno je potřeba vzít v úvahu, že se v zimě jaxi snižuje výška tropopauzy, potažmo troposféry, kde jak známo je teplota kolem -56,5°C ... dle dnešního aerologickýho výstupu je spodní hranice tropopauzy v cca 8,5km takže při letu v FL330 to je něco kolem 10km budeš mít teplotu právě kolem těch -56°C ...

Honza
   Seznam příspěvků  

1. Teplota vzduch v FS   26. 1. 2006 / 18:25
MAV
Nevíte proč je v FSce třeba ve FL 350 teplota -11 stupňů? To microsoft vůbec na toto nehledí?
   Seznam příspěvků  

Re: 1. Teplota vzduch v FS   26. 1. 2006 / 18:50
červeňák
no to by chtělo obrátit se na microsoft ... jen se vrátim k nedokončené myšlence z mýho minulého příspěvku ... ve zkratce je jedno jestli je na zemi +20°C nebo -20°C, když poletíte nad výškou tropopauzy(ted v zime je to kolem 8500m, v léte kolem 11000m, teda v našich zeměpisných šířkách) tak by tam teplota měla být kolem těch -56,5°C ... musel bych hledat v učebnicích meteorologie, takhle z hlavy si to nepamatuju

Honza
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 1. Teplota vzduch v FS   26. 1. 2006 / 20:06
Peetrs (Robert)   
ok červeňáku, to jsem potřeboval vědět. V našich končinách je tedy teplota vzduch v tropopauze cca -56.5 st C a je jedno je.li mrazivá zima nebo horké léto. To znamená že ten teplotní gradient je ve skutečnosti úplně k ničemu a poučka o lineárním klesání teploty je taky nanic....

Teď už vím že tam nahoře není více jak cca -56.
   Seznam příspěvků  

Re: 1. Teplota vzduch v FS   26. 1. 2006 / 18:56
Eurostar   
není to stupních Farenheita? )
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 1. Teplota vzduch v FS   26. 1. 2006 / 19:47
MAV
Ne není je to Celsium...
   Seznam příspěvků  

Re: Re: Re: Re: 1. Teplota vzduch   26. 1. 2006 / 19:44
Aldaran
doporucuji prostudovat:
http://www.chmi.cz/meteo/oap/mel.htm
http://www.chmi.cz/meteo/oap/graf_ptu.php
http://astrokurz.wz.cz/19_Meteorologie.htm
   Seznam příspěvků  

Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 21:33
Dark Blue Man
Pánové,
ad 1
MSA je prostě mezinárodní standartní atmosféra, která říká že u hladiny moře je 15 st C a v 11000 m -56 st C a basta fidli. Proststě to tak je. U MSA neexistuje teplota -20 st C u hladiny moře.
Cituji z Učebnice pilota:Z důvodů zavedení modelu atmosféry, vyjádřené převládajícími poměry v ní byla pro účely letectní (cejchování přístrojů, projektování letadel, porovnávání vákonů a letových vlastností, atd.) stanovena tzv. Mezinárodní standartní atmosféra ICAO, a to v roce 1952.
těch MSA bylo totiž víc.
Jinak v 11000 m bude pořád přibližně stejná teplota -56 st C nezávisle na tom jaká je zima nebo horko u hladiny moře.
   Seznam příspěvků  

Re: Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu   26. 1. 2006 / 21:44
gradient   
MEZINÁRODNÍ STANDARDNÍ ATMOSFÉRA





Atmosféra – vzdušný obal Země, je prostředím, ve kterém se letadla pohybují. Proto je důležité znát její fyzikální vlastnosti. Podrobnější rozbor atmosféry si uvedeme v meteorologii. Z důvodů potřeby při dalším výkladu aerodynamiky, si zde povšimneme
jen některých základních charakteristik vzduchu a to průběhu teploty, tlaku a hustoty ovzduší,
( hmotnost na jednotku objemu ) v nejnižších vrstvách atmosféry.


Charakteristiky vzduchu nejsou stejné na celé zemi a mění se též v průběhu dne a ročních
období. Aby bylo možno srovnávat výkony letadel naměřené na různých místech zeměkoule a v různé roční období, nebo denní době, byla zavedena mezinárodní standardní atmosféra MSA. Za účelem srovnání se výkony naměřené za různých podmínek přepočítávají na podmínky MSA. Průběhy teploty t (°C ), tlaku p ( kPa ), mimo hustoty vzduchu  ( kg . m³ ) s výškou jak je udává MSA jsou znázorněny na obrázku 0.
Tvary průběhu charakterizované všeobecným poklesem základních veličin s výškou do 11 km dalším poklesem tlaku a hustoty a neproměnlivosti teploty ve větších výškách jsou typické pro spodní vrstvy atmosféry.
Pro praktické využití je MSA zpracována do tabulek.


citace z mé učebnice pro piloty MZK a ZK ...obrázek jsem nepřipojil ať to tu nezahltím

S pozdravem Gradient
   Seznam příspěvků  

Re: 1. Teplota vzduch, 2. zimní pneu - drobné upřesnění   4. 11. 2006 / 22:04
Rychlokvaška
Dovolil bych si ještě malinko doplnit a upřesnit lednový příspěvek, když už je na něj odkaz:

1.) Mezinárodní standardní atmosféra je standard, používaný jako reference, zejména pro kalibraci přístrojů. Jako taková nabývá pevně daných hodnot a cokoliv se od těchto hodnot odlišuje, není MSA. A tak platí, že je ve výšce 0 teplota +15°C, tlak 1013.25 hPa, hustota 1225 g/m3. Od země (přesněji od -5km) klesá teplota konstatně o 0.65°C na 100m a ve výšce 11km (36090ft) tak dosahuje -56.5°C a tato teplota je konstatní až do výšky 20km. Od 20km do 32km pak roste o 0.1°C/100m.

2.) Krom MSA existuje ještě JSA (Jet Standard Atmosphere), která se zjednodušeně liší tím, že nemá troposféru a tak úbytek teploty 0.65°C na 100m pokračuje i nad 11km.

3.) Jak už to tak bývá, šance, že by se v reálu vyskytovala MSA jsou naprosto mizivé. Tento fakt působí potom různé chybky přístrojů závislých na MSA kalibraci, jako je např. výškoměr (barometrická chyba opravitelná QNH nastavením a teplotní chyba opravitelná výpočtem) a rychloměr (resp. výpočet TAS)

4.) Tropopauza - podle MSA se vyskytuje v 11km, ale tahle hodnota je pouze průměrem pro naše zeměpisné šířky. Protože studený vzduch má větší hustotu než teplý (víc molekul na jednotku objemu), zabírá méně místa a tropopauza je tak níže. Výška tropopauzy se tak mění s ohledem na teplotu při zemi - a tím pádem je závislá na zeměpisné šířce (na pólech např. ve výškách 8-10km, na rovníku 16-18km), ročním období (v létě je výše než v zimě), zda je nad zemí nebo mořem, apod. Tropopauza je významné rozhraní s ohledem na různé jevy počasí a je třeba její aktuální výšku při plánování znát.

5.) Teplota tropopauzy je závislá na její výšce - čím je vyšší, tím větší úbytek teploty v troposféře pod ní a tím je chadnější. Nad póly tak může dosahovat např. jen -40°C a nad rovníkem i -80°C

A na závěr odpověď na tvůj dotaz na základě výše uvedeného - když je ve výšce 0 teplota -20, tak to znamená, že je vzduch chladnější než MSA a tak bude ležet tropopauza níže. Čím leží níže, tím menší úbytek teploty a tak ve výšce tropopauzy bude teplota pravděpodobně vyšší než -56.5°C, řekněme -45°C. Protože při tak nízké teplotě při zemi bude tropopauza určitě níže než 11km a nad touto výškou bude teplota nějakou dobu konstatní, dá se očekávat, že v těchto 11km bude stejná jako v tropopauze, čili pravděpodobně taky -45°C. OK ?
   Seznam příspěvků  

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ