Byť má sedačka parametry 0 - 0, ne vždy dokáže zaručit bezpečnou katapultáž, záleží na režimu letu, v malé výšce stačí, aby mašina klesala a je to špatný. Parametr 0 - 0 je - jak je známo, nulová výška a nulová rychlost, ale když mašina klesá, parametr nulové výšky jde jakoby do záporné hodnoty, protože sedačka při vystřelení má vlastně zápornou vertikální rychlost, tzn. sama o sobě klesá a raketový motor sedačky musí tedy přemoci i prvotní vektor klesání, přesáhne-li klesání v malé výšce určitou vertikální rychlost, není dostatek času na to, aby všechny systémy zapracovaly normálně a v konečném důsledku se většinou nestihne otevřít, resp. nafouknout padák. Motor vystřelí sedačku do výšky cca 40 metrů a katapultážní cyklus trvá cca 1,5 sec, klesá-li mašina 20ms, dá se zjednodušeně říct, že v okamžiku katapultáže je relativní výška jen deset metrů a to je málo, tzn. na vlastní katapultáž zbyde jen 0,5 sec a to je jen na utažení popruhů a uvedení v činnost raketového motoru, utažení popruhů 0,2 sec, hoření motoru 0,26 sec, na odpoutání pilota od sedačka a rozbalení a nafouknutí padáku zbyte tedy jen 0,4 sec a to nestačí. Proto je i na některých těch smutných videích vidět, že pilot, když vidí, že je průser, tahá jak zběsilý - už ani ne kvůli tomu, aby mašinu vybral a zachránil, ale aby ji krátkodobě převedl do horizontu, resp. zastavil klesání a tím si vlastně vytvořil jakoby "nulovou" výšku pro úspěšnou katapultáž. I se sebelepší sedačkou je katapultáž v malé výšce v klesání problém, ne vždy to musí vyjít. |
|