|  |  | LIMC rodeo na finále 12. 2. 2006 / 23:08 | |
|  | Tak tohle se mi ještě nestalo...
Jsem na finále 35L v Miláně (LIMC), TCAS na IvApu jsem kontroloval naposledy na IAF, ok - jedno letadlo už mělo přistát a druhé se motalo někde okolo. Na UNICOM samozřejmě rádiový klid.
Usazen na ILS koukám, že MED331, co měl už dávno přistát, stojí na prahu 35L. No, asi to roztřísknul, tak snad uhne. Uhnul, když jsem byl 6km od prahu dráhy. Krásný pocit. Projel se průměrnou rychlostí Pendolína do poloviny dráhy, uhnul doprava a levou zatáčkou přes trávu a zpět přes dráhu uhnul doleva. Umělecký dojem 10.
Pokračuju a ve výšce cca. 50m jsem měl pocit jako kdybych už měl přestat s alkoholem - vpravo ve výhledu se mi na chvíli objevil letecký motor. Nu co, neděle večer, stanou se i horší věci. Ale nebyl to přelud, protože za chvíli, těsně před dosednutím, se skrz mě sune, krásně usazen v ILS, Federal Express A310 s volačkou tuším že MH80. Byl dobrej, asi autoland, přistál na čísla a zastavil snad před prvním exitem.
Už jsem neměl tu sílu provádět nějaký go around, tak jsem v klidu přistál s výhledem na A310 přes celou obrazovku, projel skrz a vyklopil delegaci na gate.
Krásný zážitek, protože nejdou vkládat obrázky, tak aspoň takhle: http://img499.imageshack.us/img499/9415/limcfinalcolision1wg.jpg |
| |
|
 |  |  | Re: LIMC rodeo na finále 12. 2. 2006 / 23:32 | |
|  | Nojo.... takovej je zivot. Jak jsem zase v patek chvalorecil nasim ridicim. Letim si takdle z Jeteborgu to Prahy, dostal jsem initial CLB na fl 270. Po te co jsem ho dosahnul mi ATC rekl at pokracuji do FL 330. Na tacs vpravo predemnou jsem videl B747 o hladinu vys, ktery letel z vychodu na zapad, ale rikal jsem si, ze asi vi co dela. No co byste rekli. Mel ho tam. cca po 20 sekundach stoupani se rozerval TACS a minuli jsme se o 1 nm. a to jen diky tomu, ze jsem zeblil cely letadlo, jak jsem potlacil. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: LIMC rodeo na finále 12. 2. 2006 / 23:49 | |
|  | No, musím si postěžovat, taky jsem dneska blinkal, a to když jsem si to prděl ve FL360 na M=080 a "zaspal" jsem TOD. Tak jsem tam hodil neutrál, počkal na 500km/h indicated, hopnul tam režim AP "uděržaj skórosť", vyhodil intěrseptory a padal dolů 50-60m/s. Stihnul jsem to z FL360 na 4000ft pod 100km trati. A v podstatě podle bumážky. A to jsem ještě nad FL100 podrovnal na limit 460km/h , takovej jsem byl Jenom mám takovej pocit, že mi nepřipoutaný papaláši plavali nějakou chvíli u stropu. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 13:10 | |
|  | No čo, špeciál servis, 0g zdarma ) |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 13:44 | |
|  | V tom neni az takovej problem a myslim ze neni duvod aby se lidem udelalo spatne. Paklize za to vemes opatrne a pomalu vysunes interseproty, tak si toho ani nevsimnou. Kdyz je krize tak zpomalim az na cca 350km/h, vysunu podvozek vytahnu co jde a pak to leti teda pardon pada okolo 7000-9000 ft/min a Gmetr se nezmeni vice jak o 0.25 G. paklize se mas opet dostat z rizeneho padu do letu, musis postupovat opatrne a pomalu s predstihem tak 2000 ft. Jo, sovetsti inzenyri... kampak se na ne hrabou ostatni... vymyslet letadlo umi kazdej blbec, ale vymyslet kamen, jehoz trajektorie je ovladatelna, to je kumst.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 14:09 | |
|  | "vymyslet letadlo umi kazdej blbec, ale vymyslet kamen, jehoz trajektorie je ovladatelna, to je kumst. "
Srandista  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 16:58 | |
|  | Je to napsaný sice humorně, ale zastávám tentýž názor. Ekonomika letu sice rusákům moc neříkala, bodejť, když sedí na ropě, ale co se týče kvality, jsou nedostižný.. V tom musím s Aldaranem souhlasit.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 14:40 | |
|  | Taky zajímavý. Mám ale pocit, že to padá víc při vyšší rychlosti - aby udržel těch 500km/h, tak to musí ze začátku dost klopit. Někde kolem FL100, už kvůli omezení na 460, je asi výhodnější nechat spadnout rychlost na 400 a vypustit ty buldozery. A když to je špatný, tak se dá revers. Když to neupadlo při prvním letu, tak už nikdy. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 14:42 | |
|  | Mel bych jeste takovej dotazek cim ovladate intěrseptory ja se pokousel premluvit je k zivotu pomoci one konfiguracni utilitky ale moc se jim nechce. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 14:44 | |
|  | NO preca stndartne / ale treba cosi zment v cfg inac sa to sprava ako os a musis si to namapovat na ovladac |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 14:50 | |
|  | No pokud je možnost, tak je lepší namapovat to na osu.
Pěkně si pak můžu regulovat rate klesání. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 14:52 | |
|  | Mam je na joy jako posuvnik na plynove pace, nastavim si to pomoci alt 7. Pak to funguje naprosto plynule jako brzdy v Blanikovi. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 14:50 | |
|  | Reverz se mi za letu nepodaril aplikovat. Dyk si to vyzkousej. V krizi stahnu plyny na minimum, vyndam buldozery jakmile spadne rychlost na limit pro vyndani podvozku sup s nim ven a stisknu V. V pripade dekomprese ci potreby temer vertikalniho sestupu zpomalim na rychlost kdy je mozne dat plne klapky a spolecne s buldozerama a podvozkem to jde podle paliva a zatizeni az k 10000 ft/m. Pak je ale potreba velmi zavcasu predelat stroj do letuschopne konfigurace, protoze nez se ti to povede, stratis minimalne 5000 ft. Mam pocit, ze todle by se pasazerum uz moc nelibilo, ani kdyby cucali 10 bonbonu najednou. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 15:26 | |
|  | Buldozerama myslim ty vlacky s koleckama, spojlery jsou samozrejmost 
Jinak plny klapky maji max nekde kolem 330, napamatuju si to presne. To uz je dost malo, videl bych to na druhy a rychlost prave kolem 350, mene uz mi prijde dost riskantni.
Na avsim.ru a protu-154.com je ke stazeni velke mnozstvi "real" manualu a rukovoditelstev, ze kterych by se asi daly vycist i emergency postupy, ale ta rustina je hodne hutna... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 15:55 | |
|  | Nevim, proc by to melo byt riskantni, tim ze vysunes klapky tak ti klesne padovka a nemuzes se sesypat. V podstate zpomaluju, koukam jak daleko jsem k cervenemu na budiku uhlu nabehu, jakmile pak vyndas klapky cervena vysec se pri stejne rychlosti zmnesi a muzes dal zpomalovat vysunes na 28, zase se zmensi, pak das plne, zase se zmensi a pak uz jen potlacis zmacknes V na AP a cucas bonbony. Logicky vzato podle meho nazoru nejvetsi opadani musi byt na max klapkach, spojlery kola venku a maximalni pripustna rychlost pro tento rezim, protoze celni odpor v teto konfiguraci je nejvetsi. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 16:42 | |
|  | To máš pravdu, já to myslel z toho pohledu, že ti to nenechává moc rezervy v rychlosti na manévry - zpomalit už moc nesmíš a zrychlení bude trvat dlouho, včetně zavírání klapek a omezení na max. rychlost. Jako emergency ano, ale jinak asi ne. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 17:09 | |
|  | V simu to klesání s klapkama snad není problém, podle RLE se ale nouzové klesání například při dekompresi má provádět takto (samozřejmě bez klapek, pochybuju, že to na klapkách může klesat rychleji - zkusím):
1) RUD volnoběh (malyj gaz)
2) spoilery plně otevřít 45°
3) Při rychlosti nepřesahující přípustnou vypustit podvozek, nečekat na jeho plné vysunutí (10-12 sek) a zahájit klesání 60-70m/s s přetížením 0,3 - 0,5G.
4) Zklesání z 11000m do 4000m má trvat 3 minuty.
5) V bepečné výšce převést letoun do horizontálního letu (ztráta výšky při přechodu 300-400m při přetížení 1,2 -1,3G)
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 19:01 | |
|  | Jo, pri dekompresi to ma svoji logiku a to ze dvou duvodu.
1) nevis, co dekomprsi zpusobilo, je mozna i varianta poskozeneho draku. Vysunutim klapek by pak mohlo dojit k jeste vetsimu namahani a koplexni destrukci.
2) primarni je okamzite klesat a (byt pomealji) postupne zvetsovat tlak v kabine. Jinak bychom museli nejdriv drzet letovou hladinu a diky spoilerum zabrzdit na rychlost (odhaduji ze by to trvalo tak 30-40 sekund) pro moznost otevreni klapek a pak zahajit klesani. Myslim, se i s timto zpozdenim 4000ft dosahneme rychleji, ale pro lidsky organismus to bude mene vyhodne. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 19:35 | |
|  | Mě to taky příde logický, při předpokladu poškození draku, nebo podobný nouzový stuaci by se mělo letět v čistý konfiguraci co nejdýl to de... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 19:46 | |
|  | Tak ze, pri polovine paliva spoilerech na 45 a volnobehu jsem klesal z 11000m na 4000m 4 minuty 45 sekund pri rychlosti 550km/h (0.85M v 11000m) Pri variatne nedriv zpomalovat tak aby slo vytahnout vsechno a pak klesat (300km/h) 4min 40s. Nechapu jak se to da stihnout za 3 min. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 19:53 | |
|  | No při nouzovém klesání nesmíš překročit 600km/h a od začátku máš vysunutý podvozek, pro který v tomto případě neplatí omezení 470km/h, klesání pak dosahuje přes 50m/s takže těch 7000m vyklesáš za 140 sekund. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 20:00 | |
|  | Aha, ja to pochopil tak, ze podvozek muzes vysunout, ale jen v pripade ze k zahajeni klesani doslo pri rychlosti mensi nez 470 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LIMC rodeo na finále 13. 2. 2006 / 20:50 | |
|  | No já to nepřesně napsal, tou přípustnou rychlostí jsem myslel 600km/h a nenapsal to 
Podvozek se při tak vysoké rychlosti vysune, ale nezajistí - pořád svítí 3 červené, k zajištění dojde až po opadnutí pod 470km/h.
Podvozek po takovémto použití už není povoleno zasouvat bez jeho prohlídky. |
| |
|
|