To, jestli máš čumák nahoru nebo dolů záleží na rychlosti, hmotnosti a klapkách. Čím větší rychlost, tím ti stačí menší úhel náběhu pro vytvoření dostatečného vztlaku a tudíž letíš čumákem dolů.ˇ
Čím větší hmotnost, tím potřebuješ větší vztlak a tedy větší úhel náběhu a letíš tedy "natažený" (čumákem nahoru).
Vysunutí klapek ti přidá trochu toho vztlaku a taky klopivý moment, takže se letadlo zase kloní čumákem dolů.
Jestli teda chceš klesat na finále s čumákem nahoru, tak si zatěžkej letadlo, leť nějakech 145 kias a klapky maximálně na 30. Pak si zkus odebrat hmotnost, klapky na 40 a porovnej ty dvě přistání...
A variometr (vertical speed) s tím nijak nesouvisí.
Snad je to trochu srozumitelné. |
|