Já jen doplním že CONTINGENCY se může podle JAR-OPS snížit na 3% jestliže se stanoví tzv. ENROUTE ALTERNATE, což je vhodné letiště ležící v kružnici se středem na trati ve vzdálenosti 25% traťové délky a poloměrem 20% traťové délky.Dá se tak na 4 hodinovém letu B737 ušetřit tak 300kg.
Další metoda je tzv. přeplánování za letu. Princip je v tom že se určí tzv bod přeplánování, na kterém se posádka podle aktuálního paliva na palubě rozhodne jestli poletí dál na cílové letiště, nebo poletí na záložní letiště po trati. Při vhodné volbě bodu a záložního etiště se dá tak ušetřit 500kg na čtyřhodinovém letu. Opět se ale snižuje pouze CONTINGENCY FUEL. Z ostatních položek (jak je brilatně popsal AJS) se nesmí ubrat nic.
U ČSA se ale tyto způsoby moc nepoužívají. Slyšel jsem ale že u FA a TVS se využívali hojně.
Dá se taky použít snížení rychlosti na MACH 0,73 .To se občas použije na již zmíněný Jekatěrinburg kde to ušetří asi tunu. Bere se ale tuna paliva navíc a ne tuna nákladu protože nikdo nechce lítat po ruskejch stepích na NDBéčka a ještě při tom pořád šilhat na palivoměr.
|
|