NOVÁ STRATEGIE ČSA „OK 06 – 08“  
 
České aerolinie přijaly novou strategii „OK 06 – 08“, která je má během tří let vyvést ze ztrátového hospodaření a vrátit do černých čísel. Jejím jádrem je posílení prodeje, zachování tradičně vysoké kvality servisu na palubách, zavedení nových dálkových linek, řada úsporných opatření na straně nákladů a restrukturalizace firmy, včetně případného odprodeje některých dceřiných společností. 
 
„Pro budoucnost Českých aerolinií je nezbytná bezodkladná změna vnitřních procesů a obchodního chování společnosti. Silně konkurenční prostředí letecké dopravy vyžaduje, aby se ČSA odlišily jak od nízkonákladových, tak od tradičních aerolinek, a toho dosáhnou jen když budou nabízet dobrý poměr mezi cenou a úrovní nabízených služeb,“ představuje novou strategii národního leteckého přepravce prezident ČSA Radomír Lašák, a dodává: „ČSA se nebudou měnit na nízkonákladovou společnost. Kvalita našich služeb zůstane na vysoké úrovni, která ČSA již  několik let zajišťuje prvenství v řadě mezinárodních průzkumů a ocenění. Výrazně ale omezíme provozní náklady a především zlepšíme prodej našich produktů.“  
 
Nutnými kroky k vyřešení současné ztráty Českých aerolinií jsou: pružnější reakce  na tržní změny, odstranění byrokratických postupů, a zavedení účinných prodejních metod, které přinesou výrazně vyšší výnosy. ČSA se nyní chtějí soustředit na hlavní předmět své činnosti – tedy leteckou přepravu osob (pravidelnou i nepravidelnou), a to zejména na obchodní klientelu, která při cestování vyhledává vysokou úroveň služeb a je ochotna za nadstandardní možnosti připlatit. Ovšem i cestující v tzv. economy třídě budou  nadále dostávat kvalitní servis, který ČSA odlišuje od konkurence.  
 
„Všechna naše opatření směřují k tomu, aby při výběru leteckého spojení z i do České republiky byly České aerolinie první volbou cestujících,“ říká k nové strategii Radomír Lašák, a doplňuje: „Zjednodušíme prodej letenek a budeme dál posilovat spojení na východ. Navrhujeme zachovat a rozšířit dálkovou flotilu a nové dálkové linky budeme směřovat do východoasijských zemí.“   
 
Vybrané vedlejší podnikatelské aktivity ČSA, jako je např. Cargo, Catering a Duty Free, chce nové vedení podrobit analýze, a případně je nabídnout na trhu. Výnosy z prodejů těchto činností by byly  použity k posílení a rozvoji hlavní oblasti podnikání ČSA – tedy přepravy osob. Nepravidelná přeprava osob (chartery) bude vyčleněna do dceřiné společnosti.  
 
„ČSA se do ztráty dostávaly postupně, několik let, a tak by bylo naivní předpokládat, že se zpět do zisku dostanou nějakým zázrakem během jednoho roku,“ upozorňuje prezident ČSA: „Pro společnost v tomto stavu neexistuje jedno velké všeobjímající řešení. Ale jen v rámci programu Výnosy 2006 jsme od března do června tohoto roku identifikovali a postupně zavádíme do praxe více než 300 dílčích opatření, která mají reálnou šanci –  jedno s druhým – zabránit propadu výkonů ČSA a vrátit je tak do černých čísel.“  
 
KLÍČOVÉ OBLASTI „OK 06 – 08“ 
  
·	Změna obchodní strategie ČSA 
 
o	zlepšení prodeje letenek – přitažlivější nabídka pro cestující, zjednodušení cenových tarifů – výběr letenek bude jednodušší, ceny ČSA konkurenceschopnější, a při tom výhodné pro cestující; rozvoj prodeje přes internet a telefonní linku  
o	rozvoj stávající sítě linek – namísto zavádění nových destinací; každá linka bude striktně ekonomicky vyhodnocována 
o	zavedení nových dálkových linek 
 
·	Zefektivnění fungování společnosti  
 
o	odprodej vedlejších aktivit – catering, duty free, cargo – na základě analýzy  
o	vyčlenění charterů – do dceřiné společnosti, znovuotevření jednání s Travel Service s ambicí stát se tuzemským leaderem na trhu nepravidelné přepravy osob 
o	zlepšení řízení podniku – zejména cenotvorby, obchodu, řízení výnosů, produktivity práce a efektivity; větší zainteresovanost pracovníků na výsledcích firmy – orientace na výkon a zákazníka, nastavení osobních měřitelných výkonnostních ukazatelů  
o	snížení počtu zaměstnanců (včetně manažerů) – o 10-20 %, zejména v administrativě 
o	snížení mzdových nákladů – otevření kolektivních smluv 
o	snížení provozních nákladů – centralizace nákupu a nalezení úspor  
o	outsourcing podpůrných činností 
o	přechod na moderní IT platformu – nový integrovaný informační systém pro řízení letového provozu ČSA, web booking, sms info, odbavovací kiosky 
o	zvýšení využívání flotily – unifikace letadlového parku, minimalizace počtu jeho typových řad, optimalizace údržby letadel, zlepšení organizace pozemních procesů, nalezení nových efektivních způsobů rotace letadel 
o	obnova letadlového parku – včetně dálkové flotily (od roku 2008)  
 
·	Zajištění finanční stability  
 
o	aktivní řízení provozní ziskovosti 
o	zajištění dostatečné flexibility aktiv a zdrojů společnosti  
o	strategie řízení tržních rizik  
 |  
  |