|  | Re: PACKs, BLEEDs... 31. 8. 2006 / 00:54 | |
|  | Nejsem zdaleka ten nejpovolňější, ale pokusím se o laický výklad:
Obojí souvisí s pneumatickými systémy letadla (nauka o stlačeném vzduchu). Letadlo potřebuje stlačený vzduch pro provoz svých motorů a pro udržení tlaku vzduchu v kabině, přičemž musí udržovat nejen tlak, ale i teplotu, při které posádka a pasažéři přežijí. Tzn. část vzduchu z turbíny je použita pro kompresi kabiny, přičemž je tento vzduch současně ohříván. Zbytek je určen pro vlastní princip jet motoru (vzduch stlačíme na velký tlak, vstříkneme palivo a zažehneme).
Pokud tedy po startu motoru (na zemi pomocná napajecí jednotku APU) zapneme BLEED (APU BLEED), motor nám poskytne vzduch pro kabinu a pomocí regulátorů PACK a teploty tento vzduch distribujeme do kabiny. Při startu hlavních motorů PACK vypínáme, abychom měli dostatečný tlak vzduchu k rozběhnutí turbíny během startu motorů. Někdy se pack vypíná i během take off - neznám rozdíly, kdy se musí PACK vypnout a kdy ho můžeme nechat zapnutý, ale bude to do určité míry souviset s výkonem - motory produkují nejen pneumatiku, ale starají se i o elektrické systémy a hydraulické systémy, takže je to podobné, jak u klimatizace auta - zapnutá snižuje výkon a zvyšuje spotřebu. Např. PMDG 737 doporučuje ve svých manuálech vypínat PACK během take off, ale nezaregistroval jsem změny ve výkonech motorů, LevelD 767 se odkazuje na klimatické podmínky, podle mě, toto FS nesimuluje a jde jen o pocit reálu.
Kamil |
| |
|