Ano, přesně tak to je. Pedály nebo minimálně otočná rukojeť joysticku je na rozdíl od letadel naprostá nutnost. Pro začátek si realističnost můžeš stáhnout, já jsem tak taky začínal. Potom jsem si ji dal naplno a učil jsem se to vlastně úplně znovu, protože viset v klidu na místě je velmi náročné a neustále je potřeba vyrovnávat točivý moment pedály, klopivý a klonivý moment cyklikou (kniplem) a vztlak kolektivem. A to všechno současně. Myslím si, že to je právě velmi realistické. Skutečný vrtulník jsem neřídil, jen jsem seděl vedle pilota a viděl jsem, že s řízením zápasí podobně jako já na simulátoru, samozřejmě díky praxi mu to šlo výrazně lépe Ale i na sobě po několika desítkách hodin ve FS2002 s realističností naplno vidím postupné zlepšování. Když jsem se pokusil poprvé s tímto nastavením letět, tak byl vůbec problém se odlepit od země bez převrácení nebo roztočení. Dopročuji pro začátek defaultní Bell206, vypnutý veškerý vítr, mírně sešlápnout levý pedál a pomalu začít zvedat. Jak se odlepíš od země, tak pohnout s pedály tak, aby jsi se nezačal otáčet, ale velmi jemně!!! a stejně tak cyklilkou se snažit udržet vodorovnou polohu. Pak lehce vpřed a při tom stále pomocí pedálů držet čumák ve směru letu. Je dobré mít v "realism settings" vypnuté "auto rudder" (nezakřížkované), aby ti fungoval na panelu přístroj zatáčkoměr i s kuličkou (teď nevím přesný odborný název), kulička v přístroji ti svojí polohou ukazuje, jestli letíš přesně směrem kam se díváš nebo třeba mírně bokem. Podle poučky "kam kulička, tam nožička" se pomocí pedálů musíš snažit po celou dobu letu držet kuličku co nejklidněji uprostřed. Ale pozor, síla, kterou hlavní rotor má snahu otáčet vrtulníkem a kterou pomocí pedálů musíš vyrovnávat, se mění jednak podle záběru hlavního rotoru, podle dopředné rychlosti, náklonu atd., takže se s pedály pracuje pořád. Např. při nulové dopředné rychlosti po startu se vyšlapuje levý pedál, při zrychlování plynule se plynule přechází na pravý, prostě, aby letěl čumákem přesně rovně a kulička na přístroji byla uprostřed. Takhle napsané to vypadá docela jednoduše, ale jednoduché to vůbec není. I teď mám dost problémů, když chci přistát třeba na nějakém mrakodrapu v New Yorku. A to ještě pořád trénuji v bezvětří, už minimálně půl roku. Tak hodně úspěchů a hlavně trpělivosti. Ze začátku se ti bude zdát, že se to prostě naučit nedá, já jsem to původně taky vzdal, ale nedalo mi to a teď už je to paráda v nějaké zajímavé krajině, kterých je ve FS2002 dost a dost. |
|