FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 12. 8. 2025, svátek má Klára Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
A319 ČSA Jeden příspěvek | Celý strom
Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 10:15
Rychlokvaška
Zkusím reagovat v jednom na víc záležitostí co tu proběhly

1.) Klasika vs displeje.
Souhlasím s tím, že klasické palubky se spoustou budíků mají svoje kouzlo a spoustě lidem to bude připadat jako příklad, jak má vypadat správné éro. Je trošku paradoxní, že letadla se kterými skutečně piloti létají (což defacto není žádný z moderních airlinerů) mají těch budíků víc než míň a do kategorie "správné éro" pro mnoho lidí nespadají. Ale OK, asi to prostě musí být někde mezi ;o)
Zajímavé ale je, že mezi piloty těch letadel (kteří znají obojí) už je hodnocení tak trochu jiné - čím míň budíků, tím líp. Ono to lítání totiž není jen o obdivu krásy budíků a o hraní si s čudlíkama a ručičkama. To člověku vydrží velmi krátce, většinou do prvního vzletu, pokud možno po vysazení jednoho motoru
PC simulátory mají totiž jednu velmi zásadní nevýhodu - pokud člověk nemá doma propracovaný kokpit, nebo aspoň víc monitorů, je v zásadě jedno jestli na té 17" (19" ...) palcové obrazovce jsou na daném prostoru ručičkové nebo digitální přístroje. Všechno je na stejné ploše, vpodstatě i stejně čitelné. Ale zkuste se někdy posadit do skutečného kokpitu. Najednou to co bylo od sebe max. 20cm na obrazovce je kurňa o metr dál a úplně mimo zorné pole. To co člověk odklikal myší je teď čudl na který člověk ledva dosáhne. To co byl vpodstatě jeden virtuální displej, je teď hromada různě vypadajících a fungujících objektů rozstrkaných všude možně po kokpitu. A které nejsou krásně stabilní a čitelné, ale neustále se třesou spolu s letadlem, mají různá spoždění, atd. atd. A nejen to...to co je v moderním letadle jeden displej (třebas PFD), je ve starší verzi třeba 5 různých přístrojů, každý s jinou prezentací, velikostí, apod. Spousta těch budíků nemá žádné zelené/červené pole, o nějakém warningu při kritických hodnotách ani nemluvě. Vypadá to jako kravina a správný pilot by měl znát mezní hodnoty ? O la la...speciálně když člověk řeší krizovou situaci, tak existují momenty, kdy to z analogových není schopen dát dohromady k úspěšnému řešení - je to prostě mimo lidskou kapacitu. O nějaké snadnosti nalezení problému a jeho správného vyhodnocení ani nemluvě.
A jak to pak vypadá v takovém Scarebusu ? Řekněme takové vysazení motoru v hladině, nutný driftdown a diverze. Uslyším warning, mrknu na ECAM, okamžitě vidím o co jde, místo toho abych hledal v manuálech a tabulkách správnou rychlost pro daný typ, hmotnost, teplotu, apod., tak si počkám na zelenou tečku na speed tape na PFD, nějak se na ní usadím sidestickem, postupně si odfajfknu jednotlivé úkony na ECAMu a můžu zase dál pokračovat v obědu
Takže krása a požitek z letu ? Jojo, dokud to nebudeš muset řídit ;o)
První pocit pilota, který se přeškoluje na Airbus je většinou stejný - "kurňa, tady je ale uklizíno" ;o)

2.) "Pilot je někdo"
To, že tohle povolání v očích veřejnosti "degraduje" není vůbec dáno tím, že je řízení moderních letadel jednodušší. Je to dáno klasickým lidským znuděním z toho, co zná víc a víc lidí a navenek správně funguje. Bylo Apollo 11 úžasný počin a celý svět se mohl zbláznit a astronauti byli nadlidé s úžasnými schopnostmi? Když letělo Apollo 13, téměř nikoho to už nezajímalo. Nebýt onoho problému, asi by se max. objevilo na 10 minut večer ve zprávách, že přistáli na měsíci.
A tak je to i s lítáním...zatímco pár desítek let zpátky člověk potkal onu výjimečnou hrstku na cestě z letiště do luxusního hotelu a ty drahé a složité stroje mohla řídit (a nutno podotknout i obsadit jako pasažéři) jen malá skupinka vyvolených, dneska je to zcela běžná součást života. Tam kde se člověk na takovou cestu chystal týdny dopředu, oblékl si ten nejlepší oblek a na palubě si vychutnával vybrané gurmánské speciality a po příletu dostal certifikát s podpisem pilota, který mu potřásl pravicí, je dneska koupák (převzato z airways, moc se mi ten výraz líbí v bermudách a tričku, který si 5x přidává toho pomerančového džusu a plechovky s pivem.
Jenže, to je pohled veřejnosti...to co byla kdysi úzká skupina lidí v bedlivém hledáčku závidějící společnosti, je dneska mnohem větší skupina, celá industry, která nefunguje o moc jinak než dříve, jenom se na to nikdo nekouká A tak i když už nejsou piloti v očích veřejnosti polobozi ;o), ti co vědí co takové povolání obnáší (a že toho je opravdu velmi, velmi hodně) si svůj obrázek udělají sami...
Krom toho, pro prestiž se tohle povolání nedělá...pokud se tak někdo cítí, většinou s ním bývá odpovídajícím způsobem naloženo jak během jeho snění po kariéře, tak pokud projde daným sítem od jeho kolegů pilotů a zejména palubního personálu (Latom by mohl věřím vyprávět jak se nakládá s příliš arogantními piloty
Tohle povolání je o snech, o létání, o technice, o životě kolem, o překonávání překážek, sahání si na dno možností, o okamžitém potěšení z dobře odvedené práce, o cestováni a ve zdaleka ne poslední řadě o tom výhledu z kanceláře Co si o tom myslí okolí, je vcelku jedno.

3.) ČSA jako sen
Nechci nikomu bourat sny, nebo iluze. Pokud někdo chce jít touto cestou, budu přát hodně štěstí a tak trochu i závidět tu možnost operovat z Ruzyně a možnost po práci odjet domů.
Faktem ale je, že ČSA je ve srovnání se světem naprosto zanedbatelná aerolinka. Má sice obrovskou tradici a snad i dobré jméno, ale v drtivé většině případů to je jen zašlá sláva minulosti. O tom jaká je to společnost už toho bylo napsáno hrozně moc. O tom, jaká je šance snílka o leteckém povolání uspět a posadit se do kokpitu B737 už možná tolik ne, ale je to zhruba podobný mýtus. A z pohledu aerolinkového ? Drobný příklad - to co se u nás se zvykem označuje (téměř hanlivě) jako low cost aerolinka jsou ve většině případů společnosti minimálně dvakrát větší než ČSA a to nejen ve smyslu letadlové flotily. O stáří letadel, paletě destinací, množství letů, moderních postupech, potřebách pilotů, zdraví společnosti a spoustě dalších témat by se dalo psát velmi dlouho. A to jsou jen low costy...u národních dopravců musí člověk ještě násobit.
Doporučil bych všem snílkům, aby dobře zvážili, jestli chtějí být piloty ČSA, nebo jestli chtějí být piloty. Zatímco vnější svět utíká kupředu ve všech ohledech, tady u nás v té střední Evropě všechno chrápe. Tam kde je ročně potřeba nových pilotů téměř 10% stávající kapacity (a to jsou stovky až tisíce lidí), tam je v případě ČR i několikaleté vakuum.
A to se pro lowcosty teprve začíná otevírat trh longhaul tratí přes oceán.


Tak jsem se vykecal a hurá dělat něco užitečnějšího směrem k tomu neprestižnímu a obyčejnému taxikářskému povolání
   Seznam příspěvků  
A319 ČSA - Bláža Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 15:51
A319 ČSA - Pjotr Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 16:45
A319 ČSA - Tragédie v JZD Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 16:48
A319 ČSA - Pjotr Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 17:16
A319 ČSA - Engin Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 11:02
A319 ČSA - Buenos Aires Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 16:51
A319 ČSA - Buenos Aires Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 16:56
A319 ČSA - Bláža Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 17:09
A319 ČSA - Bláža Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 21:52
A319 ČSA - DrMoucha Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 21:56
A319 ČSA - pseudoMates Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 22:18
A319 ČSA - Tragédie v JZD Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 22:24
A319 ČSA - pseudoMates Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 22:36
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 22:41
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 22:51
A319 ČSA - Osiris Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 22:58
A319 ČSA - crazy Zobrazit celý strom08. 03. 07 v 23:58
A319 ČSA - Buenos Aires Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 10:43
A319 ČSA - Pips Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 10:53
A319 ČSA - crazy Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 11:42
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 21:00
A319 ČSA - Osiris Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 21:24
A319 ČSA - Pips Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 21:26
A319 ČSA - Osiris Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 21:28
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:12
A319 ČSA - pseudoMates Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:47
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:48
A319 ČSA - crazy Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:51
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:56
A319 ČSA - crazy Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 23:08
A319 ČSA - Lowmick Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 11:17
A319 ČSA - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 09:11
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 09:48
A319 ČSA - skyfly Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 09:52
A319 ČSA - Pips Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 11:03
A319 ČSA - Serž Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 11:14
A319 ČSA - Pips Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 11:28
A319 ČSA - Buenos Aires Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 13:46
A319 ČSA - Pips Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 13:49
A319 ČSA - Buenos Aires Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 13:52
A319 ČSA - Buenos Aires Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 13:54
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 21:02
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 21:09
A319 ČSA - Pips Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 21:24
A319 ČSA - crazy Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:05
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:17
A319 ČSA - crazy Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:43
A319 ČSA - Pjotr Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:47
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:50
A319 ČSA - Fabo™ Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 09:48
12x A319 ČSA - displeje vs. budíky - SONP Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 10:03
12x A319 ČSA - displeje vs. budíky - kuma Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 10:34
12x A319 ČSA - displeje vs. budíky - Jaakov Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 15:16
A319 ČSA - donCarlos Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:54
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:08
A319 ČSA - Totti10 Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:25
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom09. 03. 07 v 22:47
A319 ČSA - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 10:15
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 12:28
A319 ČSA - EASY305 Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 14:52
A319 ČSA - EASY305 Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 14:50
A319 ČSA - Ados (ADD039) Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 11:16
A319 ČSA - SONP Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 11:24
A319 ČSA - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 11:41
A319 ČSA - FSPilot Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 11:57
A319 ČSA - Fabo™ Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 12:16
A319 ČSA - nimbo Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 12:15
A319 ČSA - zuNus Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 11:54
A319 ČSA - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 12:11
A319 ČSA - Fabo™ Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 12:15
A319 ČSA - kuma Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 13:09
A319 ČSA - zuNus Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 14:16
A319 ČSA - Fabo™ Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 14:29
A319 ČSA - zuNus Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 15:00
A319 ČSA - Tragédie v JZD Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 15:02
A319 ČSA - zuNus Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 15:19
A319 ČSA - JBr Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 15:10
A319 ČSA - kuma Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 19:45
A319 ČSA - Boeing vs. Airbus - SONP Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 10:10
A319 ČSA - Boeing vs. Airbus - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 10:27
A319 ČSA - Boeing vs. Airbus - SONP Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 11:18
A319 ČSA - Boeing vs. Airbus - Luděk Ch. Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 13:01
A319 ČSA - Boeing vs. Airbus - FSPilot Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 13:08
A319 ČSA - Boeing vs. Airbus - Tragédie v JZD Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 13:14
A319 ČSA - Boeing vs. Airbus - kuma Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 13:18
A319 ČSA - Boeing vs. Airbus - crazy Zobrazit celý strom10. 03. 07 v 14:57
Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ