U EC-135 během letu ovládáš pouze cykliku, kolektiv a pedály. O motor se pilot "vůbec" nestará. Neboť vše je řízeno pomocí FADECu (Full Authority Digital Engine Control) u EC-135T2 se nazývá EECU (Electronic Engine Control Unit).
Jeto černá krabice, která sbírá data z různých zdrojů a podle toho nastavuje režimy motorů. Tedy režim motoru v uvozovkách, neboť jak známo, tak motory u vrtulníku běží neustále na 100%+-. Nevím zda není zbytečné vysvětlovat srozumitelně činnost FADECu. Ale jakmile se kolektivem pohne nahoru, zvýší se úhel náběhu všech listů a tím se zatíží rotor a začíná brzdit motor. EECU to zaznamená a začne mu přidávat více paliva tak, aby motory běžely na 100%. V případě potlačení kolektivu, dojde k odlehčení a naopak k ubrání "plynu" To vše má nastarosti již zmíněná EECU.
V případě, že dojde k poruše, tak to přebírá pilot a používá tzv. Twist Grip což je ovládání otáček motoru umístěný na kolektivu. a postupuje stejně, s tím, že musí hlídat parametry, aby nedošlo k přetočení motrů.
Nevím jestli je to srozumitelné, ale snažil jsem se to podat jednoduše. |
|