Tak já shrnu sem odpovědi na více otázek z tohoto vlákna:
Nejprve reál:
a) Lowmick zmiňoval, že můžeš používat co chceš kde chceš, když se tak ohlásíš, a také, že můžeš používat českou hláskovací abecedu. To není pravda. Předpis jasně stanovuje, jakým způsobem se může letadlo identifikovat při radiotelefonickém kontaktu, a je to jedna z následujících možností:
i) poznávací značka letadla (případně předcházená typem) - např. OKRKY (případně Cesna OKRKY), nejčastěji používané u G/A
ii) radiotelefoní označení provozovatele + 4 poslední znaky poznávací značky letadla - např. LUFTHANSA MBFA
iii) radiotelefoní označení provozovatele + označení letu - např. SPEEDBIRD 123, nejčastěji používané u komerčních provozovatelů
To znamená, že pokud je LETOV oficiální radiotelefoní označení provozovatele toho letadla, tak je naprosto vpořádku, že se hlásí LETOV 11 a pod. Pokud LETOV není oficiální radiotelefoní označení, tak nejen, že to není v pořádku, ale je to špatně, a to že se to někde nesprávně používá není argumentem pro to, aby se to dělalo i jinde.
Podobně to je s hláskovací abecedou. L10/II zná pouze jednu hláskovací abecedu a to anglickou. To že se po leteckém světě pohybuje obrovské množství lidí, co nejsou schopni se ani tak základní věc, jako je anglická hláskovací abeceda, naučit, a dokola do frekvence omílají své Marie a Josefy (a notabene většinou mají problém i s tím), neznamená, že to mohou dělat. Naopak je to naprosto špatně a opět argument, "že se to někde dělá" nejen že neobstojí, ale spíš by se "tam někde" měli chytnout za nos, než touhle "prkotinou" přispějou k tomu, že se dvě letadla srazí na okruhu, protože pilot bude přemýšlet co mu to vlastné ten AFISák chce říct.
b) Zkracování:
L10/II umožňuje zkracovat volací znaky následujícím způsobem:
typ i) na první znak a nejméně dva poslední znaky, pokud se používá typ letadla, může se použít místo prvního znaku - příklady, co je správně: OK-MUF21 se může zkrátit jako O21 nebo OF21 nebo OUF21 atd.., Cesna OKABC se může zkrátit jako Cesna BC nebo Cesna ABC atd...
typ ii) je možné zkrátit na radiotelefoní označení provozovatele a nejméně poslední dva znaky - příklad: SPEEDBIRD GBDCF se může zkrátit jako SPEEDBIRD CF nebo SPEEDBIRD DCF, atd..
typ iii) není možné zkracovat.
c) Co tedy s volačkou "Letov"?
Opravdu nevím z hlavy, jestli je nebo není LETOV platné radiotelefoní označení provozovatele. Pokusím se co nejdříve dostat k ICAO DOC 8585 (který teď už bohužel není veřejně dostupný, takže mi to chvilku potrvá), abych to ověřil a dám vědět. Nicméně v reálu mohou nastat dvě varianty:
1) Ano, je. Potom je i korektní používat volačku LETOV11 a to hned dvěma způsoby - buďto jako zkráceninu tvaru LETOV OKJUR11 a nebo jako let č. 11 provozovatele LETOV.
2) Ne, není. Potom by se to používat nemělo.
A teď nakonec aplikace toho všeho ve virtuálu:
a) Pravidla naprosto stejná, jediná odlišnost je, že narozdíl od reálu je každý svým způsobem provozovatelem a může tedy používat vlastní radiotelefoní označení, aniž by podléhal nějakému schvalování ICAO a pod. Proto není problém potkat virtuální společnosti typu BHA, AVP, TFF nebo RTV.
b) Zkracování na síti podléhá zcela stejným pravidlům jako v reálu.
c) S ohledem na "a)" můžeme volačku LETOV11 na sítí použít, protože když už by se nám náhodou nevešla do reálných označení, můžeme ji směle prohlásit za virtuální a zařadit mezi ostatní V/A
A poslední dotaz jsem si nechal na závěr: Hlasil se mi někdy LETOV na Infu?
Ne, s Letovem jsem se ještě nesetkal, ale jiní provozovatelé menších letadel běžně používají své radiotelefoní označení, typicky "AEROTAXI", "TIMEAIR" a dokonce jsem už i hosínskou katánu slyšel hlásit se jako "BLUE ALFA". |
|