a) Všimni si, že v debatě nemluvím obecně o Flight Simulátoru (který je možné jako hru provozovat), ale o online létání ve Flight Simulátoru. Zkusím to ukázat na příkladu z jiného oboru. Mějmě tři muzikanty. Šumaře, který si jde s přáteli zahrát a zaspívat k táboráku. Ten je v téhle debatě na úrovni hráče - dělá to pro radost, baví ho to a nepotřebuje k tomu víc, než pár akrodů na kytaru. Druhý muzikant hraje ve filharmonii. Jeho denní chleba je hra na kytaru, dostává za to zaplaceno. Musel na tuhle pozici hodně dřít. Ten je v našem přirovnání v pozici reálného komerčního pilota. A pak tu máme něco mezi - muzikanta, který hraje v amaterské kapele, třikrát týdně kvůli tomu cvičí, chodí na pravidelné kapelové zkoušky. Jeho motivace už není jen zábava nebo relaxace, ale může mít množství dalších motivů, od jakési vnitřní seberealizace, přes potřebu se prezentovat do světa, snahu si něco dokázat až po nějaké úplně vyšší (a třeba i utopické "jednou budu slavný") cíle. A tomu obětuje značnou část svého osobního času, pilně na to cvičí/studuje, atd. A to je kategorie našeho simptáka (ať už onlinového nebo stavitele homecockpitu nebo sice oflinového, ale zaklínajícího realitu horem dolem). A myslím, že by bylo hodně nefér, házet tohoto muzikanta do jednoho pytle s tím šumařem od táboráku, protože "oba drží v ruce kytaru a hrají jen tak amatérsky" a ze stejného důvodu IMHO není korektní směšovat "simptáka" v našem pojetí, s "obyčejným" hráčem počítačových her.
b) Když si přečteš pozorně cíle sítě IVAO (a pravděpodobně i VATSIM, ale tam nemohu citovat přesně, pže z hlavy nevím kam juknout), tak zjistíš, že primárním cílem (Mission Goal) není samotná radost či relaxace, ale An experience which is "As Real As It Gets" while having fun in a friendly atmosphere tedy, zkušenošenost, ktere je "tak věrná, jak je to jen možné", probíhající zábavně a v přátelské atmosféře". To znamená, že radost (resp. zábava - fun) není cílem, ale jakýmsi prostředím nebo prostředkem, zatímco cíl je ona zkušenost blížící se realitě.
c) "Jestli k tomu není určený Flight Simulator, tak k čemu potom?" Napadá mne množství činností, které těžko považovat za hru, a jsou přitom těsně spojené s Flight Simulátorem. Od výše zmíněného online létání a home cockpit stavění, třeba přes tvorbu scenerií pro ostatní, programování různých doplňků, až po samotnou výuku, která je velmi vzdálená jakémukoliv pojetí "vzdělávacích her". Takźe to že je Flightsimulátor primárně herní platforma, neznamená nutně, že všichni co ho používají si hrají.
d) Závěrem si dovolím zmínit zajímavou kategorii lidí, která v téhle debatě určitě stojí za zmínku - a to ProGaming. Myslíš že ti lidičkové, co tráví hodiny tréninkem postupů v jednotlivých "hrách", a "hrají" takovým způsobem, že jejich výkony a zátěž jejich organismu (včetně fyzické) jsou srovnatelné s lecjakým sportem by byli rádi, kdybys je házel do stejného pytle jako domácího pařana, co si sedne k počítači a stejný CounterStrike hraje jako relaxaci? A ti jsou k onomu označení "hráč" daleko blíž, než náš pomyslný simpták. |
|