Na Migu-21 napriklad bolo prevadzkove pretazenie povolene az do 6,5g. Pri takom manevri ako je zatacka o 360 stupnov pilot pri zapnutej plnej forsazi a rychlosti 950 - 1000km/h
drzi pretazenie 6g okolo minuty , keby povolil a snizil pretazenie tak sa masina okamzite rozbieha.Bol to narocny cvik hlavne na fyzicku, pilot musel samozrejme ostat pri vedomi.
Z praxe - osobne mne sa stalo pri jednej z prvych akrobacii na MiG-21 MF, ze pri prvku "zvrat zo sviecky" som nedosiahol potrebnu vysku na chrbte do zvratu a tahal som to k zemi z vysky asi 1800m a rychlosti 850 km/h co su nevyhovujuce parametre na bezpecne vybratie pri dodrzani zasad bezpecnosti.Pri vyske 1000m som bol kolmo k zemi a rychlost bola 800 km/h . Vtedy pri obliati studenym potom prebehlo bleskove rozhodnutie, ze budem hrdinsky zachranovat masinu a pri hodne hrubom pritiahnuti vlastne az na doraz sa masina vybrala. Hodnota pretazenia bola 9,9g , vyska 200m , a rychlost 600 km/h. Samozrejme som to ohlasil a isiel som na pristatie. Technici urobili kontrolu potahu, ci nedoslo k vyskoceniu nitov. Co sa tyka mna , bolo to vyriesene kratkym rozborom, skontroloval sa zaznam priebehu letu zo Sarpu,kde sa vsetko potvrdilo a lietalo sa dalej. Odvtedy som si parametre sakramentsky sledoval. Ale hovori sa , ze blbec sa uci na vlastnych chybach.
Tak v "globale" tieto masinky neboli ziadne orezavatka a vydrzali dost hulvatske zaobchadzanie. Ovsem dnesne premotorovane stihacky robia take prvky uplne bezne a s vyssimi nasobkami. |
|