|  | | Re: Re: Re: Re: SRTM Relief CR 7. 1. 2004 / 22:04 | |
|  | co o tom vim:
3 arc sec - tri uhlove vteriny, krok, se kterym jsou ulozeny hodnoty jednotlivych bodu v souborech SRTM podel poledniku a rovnobezek, na rovniku to predstavuje odstup asi 90 x 90 m, u nas asi 60 x 90 m (smerem k polum jsou si body v rovnobezkovem smeru cim dal bliz). Tenhle zpusob ukladani je velice sikovny, napriklad sousedni soubory se daji snadno presne sesadit. Neni to pouzivano vzdycky, napriklad vyskove udaje odvozovane ze snimku Aster jsou v souborech ukladany v normalni mapove projekci, takze se smerem k polum body nepriblizuji.
LOD - mapa sveta je ve FS rozdelena na sest kvadrantu "nulte urovne" LOD0 o rozmerech 120x90 stupnu, coz na obdelnikove mape sveta s rovnymi rovnobezkami a poledniky vytvori sest obdelniku, ale pri pohledu na globus jsou to takove vyboulene trojuhelniky. Tyhle kvadranty se postupne deli na polovicni podkvadranty, napriklad kvadrant LOD1 ma rozmer 60x45 stupnu, LOD9 ma rozmer (120/2^9) x (90/2^9). Kvadrant ma 256x256 datovych bodu (2^8 x 2^8), takze body v LOD9 maji odstup (nebo pixely rozmer) (120/2^17) x (90/2^17), coz jsou na rovniku obdelniky asi 115 x 76 m, na 41. rovnobezce ctverce asi 76 x 76 m, u nas obdelniky asi 65 x 76 m (takze relief Prahy v LOD10/11 od Filipa Dvoraka a Ing. Pavla "Mesh" Svobody delany z vrstevnic 5/10 m ma mistne odstup bodu cca 32 x 38 m resp. 16 x 19 m, coz je velka vyhoda pro udoli Sarky i jinde)
K prevodu zdrojovych souboru s body umistenymi s rovnomernym odstupem podel rovnobezek a poledniku do mrizky urcite urovne LOD pro FS slouzi program resample.exe z Terrain SDK.
Ta kvalita vyskovych udaju:
- existujou dva principielne odlisne zpusoby, vrstevnice a gridy, myslim ze odlisnost, vyhody a nevyhody jednoho a druheho si kazdy dokaze predstavit, souhrnne se charakterizuji tim, pro mapy jakeho meritka se hodi. Oboji jeste doplnujou individualni koty.
- gridy maji definovany horizontalni odstup bodu (u Aster v UTM projekci 30 x 30 m, u SRTM v nepromitanem WGS84 3 x 3 arc sec pro cely svet nebo 1 x 1 arc sec pro USA)
- model se odlisuje od skutecnosti s nejakou stredni chybou, uvadena je zvlast horizontalni a zvlast vertikalni stredni chyba, nebo pro SRTM byla napriklad uvedena charakteristika, ze 90% bodu ma oproti skutecnosti horizontalni presnost lepsi nez 3 m a vertikalni presnost lepsi nez 16 m
- udaje jsou ukladany do souboru v ruznych jednotkach s urcitou numerickou presnosti (poctem desetinnych mist), napriklad SRTM jsou v celych metrech
- vertikalni stredni chyba je zhruba podobna vertikalnimu odstupu vrstevnic v odpovidajici mape, ale jestli je to zrovna 2:1 nebo 1:2 a pod. zavisi od metodiky modelu a adekvatnosti pouziteho kroku vrstevnic. Pozor, nezamenovat tyto dva pomerne podobne parametry s numerickou presnosti ulozeni cisel, ktera by spravne mela byt o neco lepsi
- kompletnost pokryti plochy (u SRTM jsou vynechavky zpusobene zastinenim sikmych radarovych paprsku kopci nebo odrazy od vodnich a ledovych ploch pryc od anteny, u Aster jsou zpusobeny oblacnosti)
- casovy faktor (u SRTM byl cely svet mezi rovnobezkami N60 a S60 nameren z raketoplanu Endeavour behem jednoho tydne v roce 2000, u systemu Aster na satelitu Terra pribyva od predlonska kazdy den nekolik desitek snimku asi 60 x 60 km, vcetne toho, ze totez misto je postupne zaznamenano vicekrat i s moznosti sledovani casovych zmen - pohyb ledovce a pod., a ze u vynechavky pod oblacnosti je mozno doufat v pokryti nejakym pristim snimkem)
- ruzne systemy jsou odlisne ovlivnovany biomasou a zastavbou a moznostmi, jak je odfiltrovat a urcit co nejlepe prirodni teren, taky je potreba urcit pro dany ucel, ktere obrovske lidske zasahy i stavby k terenu pocitat a ktere odfiltrovat. V SRTM reliefu jsou napriklad hnedouhelne povrchove doly pod upatim Krusnych hor tak jako vsechno ostatni ve stadiu z roku 2000, ale nejsou ve FS moc videt, to by chtelo taky odpovidajici textury...
Vlada Stoje |
| |
|